Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 376 / Bezoekers Vandaag: 340
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Detectie in schaduwstation
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ron21

Netherlands
16 berichten

Geplaatst - 07 jan 2009 :  18:29:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,

Na geruime tijd met de test baan te hebben gestoeid en heel wat leeswerk hier op het forum kom ik nu op het punt dat ik het schaduwsation van mijn nieuwe baan kan gaan maken

Nu kom ik dus direct op iets uit waar ik in de test periode niet over nagedacht heb.

Een spoor in het schaduwstation bestaat dus uit de rem en stop sectie. Wat doe ik met het tussenliggende stuk als ik hier ook detectie wil hebben van wagons die voor mij onzichtbaar achterblijven? Moet ik gewoon het tussenliggende stuk ook als bezetmelder gebruiken, dus m.a.w. Elk spoor in het schaduwsation bestaat uit 3 blokken ?

Ik ga trouwens rijden met c-rails en massa detectie.

Met vriendelijke groet,

Ron.

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  18:47:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ron,

Je kan de rem sectie tot aan je stopsectie maken heb je maar 2 bezetmelders nodig per blok. Ik neem aan dat er in één richting wordt gereden door het station en dat er een wisselstraat aan vooraf gaat naar meerdere sporen. In dat geval kan je de wisselstraat als gezamelijk binnenkomst melder gebruiken en heb je voor ieder blok een stopsectie nodig. Detecteren van de tussensectie is niet nodig tenzij je dat wilt



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Ron21

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  19:05:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Bedankt voor je snelle reactie. Om de wisselstraat als gezamelijke melder voor binnenkomst te gebruiken scheelt inderdaad bezetmelders. Ik dacht eerst dat je een wisselstraat niet als blok mocht gebruiken of mag ik een blok niet zien als een rem of stop sectie ?

Groeten

Ron

Bewerkt door Ron21 op 07 jan 2009 19:05:46
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  19:08:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Ron,

Het is een keuze die je zelf maakt.
Als je twee richtingen oprijdt heb je (normaal gesproken) minimaal 2 melders nodig. Wil je dat Koploper ook achtergebleven wagen opmerkt dan heb je 3 melders nodig. (zo heb ik dat ook)
Als je met een richting werkt dan kun je het zo doen als Rob aangeeft.

(Blijf je overigens wel zitten met wagen die op de wissels blijven staan omdat deze geen terugmelding hebben )

Meine
K-rail en massa detectie

http://waldende.mariskadijkstra.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Ron21

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  20:39:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Dus:

Als ik de sporen van het schaduwstation voorzie van 3 melders en dan ook nog van de wisselstraat één blok maak kan ik dus 2 richtingen op rijden en ik heb op de wissels een terugmelding van eventueel achtergebleven materieel.

Dan hoef ik voorlopig geen aanpassingen meer te doen in het schaduwstation ook al zou ik in het begin maar 1 richting op rijden. Mocht ik er tzt voor kiezen om toch 2 richtingen op te gaan rijden liggen de dectectie secties er al.

Groeten

Ron

Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  20:58:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Ron,

In de handleiding staat duidelijk omschreven hoe je met een schaduwstation om kunt gaan in Koploper. (pag 23 ev versie 6.6)

Als wissels geen terugmelding hebben, (en Marklin wissels hebben deze mogelijkheid niet) dan kan koploper niet zien wat stilstaat op de wissel.

Meine



http://waldende.mariskadijkstra.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  21:05:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ron,

in een blok behoren geen wissels te liggen, dus per definitie is een wisselstraat geen blok. Een wisselstraat kan wel bezet gemeld worden met een terugmelder, in een ander draadje loopt een soortgelijke discussie over wisselstraten detecteren, misschien handig als je die eerst even doorleest,

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  22:54:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Meine, Rob en Ron,

Het verhaal over drie bezetmelders snap ik niet helemaal. Normaal gesproken heeft elk blok twee bezetmelders en dan kun je het blok van beide kanten inrijden. Vervolgens zijn er twee opties qua opbouw van het blok, namelijk zoals getekend in bijgevoegd schema met een stuk niet gedetecteerd spoor (het oranje stuk in het schema). Je kunt echter ook het blok verdelen in twee bezetmelders, dus zonder niet gedetecteerd blok en dan zal er altijd detectie plaatsvinden, als het rijdend materieel daar tenminste voor is ingericht.

Download Attachment: Blokschema.pdf
10,36 KB

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  23:46:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Meine, Rob en Ron,

Het verhaal over drie bezetmelders snap ik niet helemaal. Normaal gesproken heeft elk blok twee bezetmelders en dan kun je het blok van beide kanten inrijden. Vervolgens zijn er twee opties qua opbouw van het blok, namelijk zoals getekend in bijgevoegd schema met een stuk niet gedetecteerd spoor (het oranje stuk in het schema).



Dirk , ik denk dat zij dat oranje stukje ook een bezetmelder geven... dan hebben ze volledige detectie en toch twee kortere stopsecties voor het soepel rijden in twee richtingen...

Kost wel drie bezetmelders per blok.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Ron21

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 08 jan 2009 :  11:14:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Het gaat mij inderdaad om dat oranje deel. Dat het me meer bezetmelders kost begrijp ik en dat is ook niet zo heel erg. Ik wil nu met de nieuwe baan zoveel mogelijk opties houden of ik ze nu ga gebruiken of niet. Beter nu wat extra werk en kosten dan dat ik over een paar maanden de boel weer moet slopen omdat ik ergens een paar draden moet solderen.

Ik heb inmiddels dat draadje over die wisselstraten denk ik gevonden. Ik zal het wel een keer of wat lezen om het geheel voor mij duidelijk te krijgen.......dat heb je met beginners

Alvast bedankt voor de reacties

Groeten,

Ron
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 08 jan 2009 :  11:49:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Ron,

De aansluiting aan je rails moet je toch maken. Of je er een melder aansluit of niet. Je kan altijd in een later stadium beslissen of je dat wilt of misschien niet en het meldpunt op de melder ergens anders voor gebruiken.
Je kan beter teveel aansluitingen hebben als te weinig ook nog eens om te voorkomen dat je spanningsverlies krijgt door te lange en of te dunne draden

Ik heb geen ervaring met Märklin maar las hierboven dat je die wissels niet kan detecteren dus ook je wisselstraat tenzij daar een kort stukje rails ligt. Men moet mij maar verbeteren want nogmaals heb alleen verstand van gelijkstroom en N

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina