Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 390 / Bezoekers Vandaag: 6812
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Claim "actief" maken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dentheo

Belgium
1758 berichten

Geplaatst - 06 jan 2009 :  23:16:30  Toon profiel  Reageer met citaat
In mijn vaste route heb ik een claim zitten .
De trein start op basis van minuten in het uur.
Ik zou willen claimen op het vertrekuur, en niet het eerste blok na de stop, maar het tweede.
Dit lukt precies niet.

Moet ik dan kiezen:
-gaat weer rijden(gewenst)
-einde stoptijd

Beide lijken niet te "pakken", of lukt dat niet bij vertrek op basis van minuten ? Of is het probleem dat het niet het eerste blok is ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 06 jan 2009 23:17:06

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  23:28:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo,

vul in de vaste route in:

Rij en stopgedrag: Stoppen, vertrek op tijdstip van uur.
Vervolgens kan je bij aanvullende opties het aantal minuten meegeven,

Zo zou het kunnen werken,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  23:35:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Theo,

vul in de vaste route in:

Rij en stopgedrag: Stoppen, vertrek op tijdstip van uur.
Vervolgens kan je bij aanvullende opties het aantal minuten meegeven,





Het aantal minuten is "minimum" stop en dat werkt perfect...maar het "claimen" dat doet hij dan niet...


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  23:41:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo,

het claimen doe je vanuit stamgegevens, dus naar 1e blok, ik vermoed dat dit vanuit een vervolgblok in een vaste route niet opnieuw gaat lukken,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  23:56:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels



het claimen doe je vanuit stamgegevens, dus naar 1e blok, ik vermoed dat dit vanuit een vervolgblok in een vaste route niet opnieuw gaat lukken,



Claimen bij de start is weer ander verhaal...

Je kan ook claimen in elk blok waar je komt... gewoon element naar lege vak onderaan rechts slepen. En daar had ik het over
Zo claimt mijn Thalys het volgende blok als hij "stopt" voor een korte stop, zo kan hij altijd weer weg...

Bij een langere stop met vertrek op basis van minuten (bv. na keren in kopstation) dan wil hij het niet doen ???

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  00:09:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Bij een langere stop met vertrek op basis van minuten (bv. na keren in kopstation) dan wil hij het niet doen ??


Theo,

Claimen gaat alleen aan het einde van de stoptijd, dus het moment dat hij weer moet gaan rijden volgens je schema, en niet tussentijds zeg 2 of 3 minuten voordat de trein vertrekt. Heb bijna dezelfde situatie voorhanden maar dat gaat niet.



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper

Bewerkt door Rob Fongers op 07 jan 2009 00:10:02
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  09:08:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Bij een langere stop met vertrek op basis van minuten (bv. na keren in kopstation) dan wil hij het niet doen ??


Theo,

Claimen gaat alleen aan het einde van de stoptijd, dus het moment dat hij weer moet gaan rijden volgens je schema, en niet tussentijds zeg 2 of 3 minuten voordat de trein vertrekt.



Inderdaad dat had ik al gelezen , maar hij claimt "helemaal" niets ...

Wat zou ik dan moeten kiezen bij wanneer actief:

Bij stoppen is veel te vroeg
-gaat weer rijden(gewenst)
-einde stoptijd

Gaat weer rijden (werkelijk) heeft geen nut want de claim dient juist om kruisende wisselstraten te blokkeren en vertrek mogelijk te maken.




Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  09:19:35  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi,

Volgens mij willen jullie iets wat gewoon niet in de huidige versie van Koploper zit. Gewoon wachten op de volgende versie is het enige wat ik kan beloven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  09:35:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

hoi,

Volgens mij willen jullie iets wat gewoon niet in de huidige versie van Koploper zit. Gewoon wachten op de volgende versie is het enige wat ik kan beloven.




Paul,

Ik vrees voor een misverstand...

Ik wil gewoon een blok claimen tijdens een stop in een vaste route, dus niet bij het begin, opdat de trein vlot zou kunnen vertrekken.
Dat lukt prachtig door het slepen van het blok in het venster.
Trein claimt het blok als hij stopt en kan dus gegarandeerd weg na bv. 30seconden.

Indien ik die trein echter laat vertrekken op basis van minuten bv. :00 en :30,en een minimum stop van 60 seconden, dan claimt hij het blok "niet".
Kan de reden zijn dat ik in die situatie een blok claim dat "niet" het eerstvolgende blok is ?
Of is het omdat ik kies: actief bij gaat weer rijden(gewenst)?




Claimen iets voor het vertrek zou ook netjes zijn maar ik weet dat dta niet kan.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  09:42:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Ik wil gewoon een blok claimen tijdens een stop in een vaste route, dus niet bij het begin, opdat de trein vlot zou kunnen vertrekken.
Dat lukt prachtig door het slepen van het blok in het venster.
Trein claimt het blok als hij stopt en kan dus gegarandeerd weg na bv. 30seconden.

Indien ik die trein echter laat vertrekken op basis van minuten bv. :00 en :30,en een minimum stop van 60 seconden, dan claimt hij het blok "niet".
Kan de reden zijn dat ik in die situatie een blok claim dat "niet" het eerstvolgende blok is ?
Of is het omdat ik kies: actief bij gaat weer rijden(gewenst)?
Claimen heeft niets met eerstevolgende blok te maken. Kan ook een blok zijn aan de andere kant.
Je zegt het zelf: jij laat de claim uitvoeren bij "gaat weer rijden(gewenst)". Dit gebeurt toch pas als de loc snelheid gewenst groter dan 0 wordt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  10:11:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

quote:

Kan de reden zijn dat ik in die situatie een blok claim dat "niet" het eerstvolgende blok is ?
Of is het omdat ik kies: actief bij gaat weer rijden(gewenst)?
Claimen heeft niets met eerstevolgende blok te maken. Kan ook een blok zijn aan de andere kant.
Je zegt het zelf: jij laat de claim uitvoeren bij "gaat weer rijden(gewenst)". Dit gebeurt toch pas als de loc snelheid gewenst groter dan 0 wordt.





Maar er is toch ook "gaat weer rijden" (werkelijk). Wat is dan het verschil.

Ik dacht dat "gewenst" zou werken ook als het niet kan bv. blok nog bezet.

Moet ik dan kiezen einde stoptijd ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  10:42:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Het staat niet duidelijk in de helpfile valt me op.

"Gaat weer rijden (gewenst)" gebeurt als de snelheid gewenst in het rijwindow ongelijk aan 0 wordt.
"Gaat weer rijden (werkelijk)" gebeurt als de werkelijke snelheid van de loc groter dan 0 wordt.

Het verschil zit hier dus in de optrekvertraging.

"Einde stoptijd": als de stoptijd van de trein achter de rug is en deze dus eigenlijk weer zou mogen rijden maar door bezet blok of wisselstraat niets kan reserveren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  10:48:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Het staat niet duidelijk in de helpfile valt me op.

"Gaat weer rijden (gewenst)" gebeurt als de snelheid gewenst in het rijwindow ongelijk aan 0 wordt.
"Gaat weer rijden (werkelijk)" gebeurt als de werkelijke snelheid van de loc groter dan 0 wordt.

Dat is een "minuskuul" verschil ?
Ik probeer einde stoptijd




Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  11:14:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Dat werkt bij mij in ieder geval wel. Maar je ziet het niet als er nog een trein in het betreffende blok staat, wel zichtbaar via info van het blok. Je kan ook claimen bij binnenkomst maar dat geeft dan het probleem dat als de stoptijd 10 minuten is dat blok gedurende die tijd niet gebruikt kan worden.

@Paul,

Wat me wel opgevallen is dat als een blok geclaimd is door Loc A en Loc B claimt ook de claim van Loc A vervalt, dus geen wachtrij. Ik neem aan dat dit zo voorzien is.



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  13:20:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Weet je dit zeker, want dit zou niet zo voorzien zijn. Ik wil het vanavond wel even kijken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  13:45:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

Theo,

Je kan ook claimen bij binnenkomst maar dat geeft dan het probleem dat als de stoptijd 10 minuten is dat blok gedurende die tijd niet gebruikt kan worden.





Klopt, dat was eigenlijk mijn probleem.
Maar ik had bij "gewenst" gelezen "mijn" vertrek-wens...maar het blijkt "koplopers" vertrek-wens te zijn.

Einde stoptijd werkt nu netjes, 10 of 20 seconden vroeger zou nog netter zijn....
Ook een kruising kunnen claimen zou interessant zijn, nu kun je het invoegen wel tegenhouden maar het zelf kruisen niet, want je moet over de claims heenrijden om ze te annuleren.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  14:41:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT


Weet je dit zeker, want dit zou niet zo voorzien zijn. Ik wil het vanavond wel even kijken.



Paul,

Volgens mij was het in de versie 6.5 zo dat het zo werkte, althans heb er veel mee gestoeid en ben er niet uitgekomen, ja niet anders om niet dubbel te claimen. ( maar wie ben ik, het kan rustig zo zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien of fout geintrepeteerd heb.)
Het is nu in ieder geval zo dat als een Loc als 2de geclaimd heeft en als eerste aankomt het geclaimde blok in kan. Ik heb net uitgebreid zitten proberen weliswaar in test modus maar nu werkt het wel. De eerste claim blijft bestaan totdat deze door de eerste claim loc wordt bevestigd door inrijden.

In ieder geval weer nieuwe mogelijkheden om te experimenteren

@Theo, mooi man samen lossen we het op




Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  15:12:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob/Theo,

@Rob
Oke dan hoef ik het niet na te kijken. Als er een claim ligt dan mag de locomotief gewoon door dat blok heen rijden. De volgorde van claimen doet er niet toe. Dit is wel heel bewust zo gemaakt.

Als een blok een 1 of meer claims heeft van diverse locomotieven dan komen normale locs (dus zonder claim) niet meer door dit blok heen.
Pas als alle claims zijn opgeheven mag een normale trein weer door dit blok heen rijden.

@Theo
Wordt aan gewerkt (.. seconde voor mogelijk vertrek). Je moet alleen wel lang geduld hebben tot de volgende versie.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  15:37:05  Toon profiel  Reageer met citaat
@Paul,

Heb het inderdaad zo gezien zoals je schrijft.

Bedankt



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  18:22:02  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Rob/Theo,

@Rob
Oke dan hoef ik het niet na te kijken. Als er een claim ligt dan mag de locomotief gewoon door dat blok heen rijden. De volgorde van claimen doet er niet toe. Dit is wel heel bewust zo gemaakt.

Als een blok een 1 of meer claims heeft van diverse locomotieven dan komen normale locs (dus zonder claim) niet meer door dit blok heen.
Pas als alle claims zijn opgeheven mag een normale trein weer door dit blok heen rijden.

@Theo
Wordt aan gewerkt (.. seconde voor mogelijk vertrek). Je moet alleen wel lang geduld hebben tot de volgende versie.

Mvg,
Paul.




1) ik kan mijn stoptrein die moet vertrekken na de TGV dus hetzelfde blok laten claimen zodat hij niet de pas afgesneden wordt.

2)prachtig dat geduld heb ik wel.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  18:49:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Dat is helemaal juist, heb het vanmiddag droog getest

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  19:06:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

Theo,

Dat is helemaal juist, heb het vanmiddag droog getest





Ik ga nog even op zolder hetzelfde "nat" testen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina