Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 110 / Bezoekers Vandaag: 7302
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 ijken treinen geeft problemen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

rjr

Netherlands
144 berichten

Geplaatst - 06 jan 2009 :  11:02:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Na een nieuwe start met mijn baan wil ik deze voorlopig in elk geval, met koploper gaan aansturen. Heb nu een deel van de baan liggen wat uiteindelijk het schaduwstation moet worden. De treinen kunnen hier rond rijden, en heb op het moment 5 sporen liggen. Heb ook enkele loks in koploper gezet, en kan deze dus vanuit koploper besturen.
Ook heb ik terugmeld punten gemaakt, en deze worden binnen koploper gezien. De wissels aansturen vanuit koploper werkt ook.

Nu was ik dus begonnen om de loks te ijken, maar gelijk bij de eerste lok heb ik al problemen.

Richting bepalen gaat goed. Metingen doen gaat gaat resultaat is:
stap 1, 1.1km/uur, stap 2, 1.53km/uur, stap3 1.83km/uur.
dit komt afgerond dus neer op:
1, 2, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 17, 18..... 83, 88.

top snelheid is dus 88 bij stap 28 zijn. op zich prima.
alleen dan ik het opslaan, en krijg ik een foutmelding dat de waarden niet goed zijn beginnend bij stap 1. als ik er van maak:
0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 9, 11, 13, 17, 18..... 83, 88 dan gaat het pas goed. maar waarom moeten die eerste 8 stappen 0 zijn?
die 2 keer 2 kan ik me nog iets bij voorstellen, al is dat afgerond gelijk, werkelijk zelfs niet eens, maar 0,1,2,3,4,5,6,7,9 wordt ook niet geaccepteerd.
En het zijn toch echt de waarden die hij zelf berekend heeft!

en ik heb loks die de eerste stappen nog niet eens de helft rijden van deze lok:(.
en een snelheid van 5 km vindt ik wel mooi om op een station om te lopen, of de draaischijf op te rijden.

Iemand een idee waar dit vandaan komt, en wat er aan te doen is?

bedankt,

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  11:30:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Roelco,

De reden waarom 01, .... 9 niet wordt geaccepteerd weet ik ook niet. Daar kan Paul waarschijnlijk beter de reden van geven.

Toevallig ben ik zelf ook al een paar dagen bezig met een lok ijken. Gewoon eens kijken wat de verschillende CV instellingen voor invloed hebben.
Ik heb nu de maximum snelheid perfect ingesteld gekregen maar loop ook in het lage regelgebied een beetje tegen hetzelfde probleem op als jij. De laagste stappen liggen heel dicht bij elkaar of zijn soms gelijk met dezlfde foutmelding tot gevolg.
Ik heb het gedeeltelijk opgelost door CV6 Vmid wat hoger te maken. De snelheidscurve komt dan wat steiler te lopen zodat er in het onderste gebied minder gelijke stappen overblijven.
Is nog niet perfect maar zoals gezegd ik ben er nog mee aan het experimenteren en het gaat ergens op lijken.
Misschien heb je er iets aan.

Als er anderen goede tips hebben hoor ik het ook graag.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  12:52:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric, rjr

Als je DCC rijdt kan je het onderste bereik met CV 6 instellen. Stel je hebt CV 5(max snelheid) op 100 staan en CV6 op 50 dan gaat ie ongeveer in een rechte lijn op. Ligt ook aan je loc en decoder, Zet je hem bijvoorbeeld op 20 dan zal in het onderste bereik de snelheden dicht bij elkaar liggen en daarin tegen in het hoger bereik verder uit elkaar. Juist in het onderste bereik is het mooier om de snelheden bij elkaar te houden want dan zie je dat schokken niet bij het wisselen vand e snelheids trap. In tegen stelling bij het hogere bereik waar het niet opvalt dat je er 10km/h bij of afhaalt

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  13:00:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rjr

en ik heb loks die de eerste stappen nog niet eens de helft rijden van deze lok:(.
en een snelheid van 5 km vindt ik wel mooi om op een station om te lopen, of de draaischijf op te rijden.




Ik ijk NOOIT de onderste tien stappen.... laat die netjes op nul staan , koploper zal die wel berekenen...
Je ziet ze bij het remmen ook netjes aftellen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  13:05:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Maar dan heb je wel een probleem met aantal cm doorrijden want het zijn dan wel geschatte waarden die wel niet ver van de werkelijkheid afliggen. Je kan dit natuurlijk regelen in het blok door het aantal cm aan te passen.

Ik ijk van 1 t/m 28 en 28 is de max die ik toe ken aan een loc via CV 5, daarna kijk ik wat de langszaamste snelheid is die mogelijk is via CV 2 (minimale spanning) en CV 6.
Daarbij heb ik CV 3 en 4 op 0 staan omdat Koploper dit uitstekend regeld en wel eens negatief kan uitwerken met leren remmmen.

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  13:17:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo RJR??

Ondertekening met echte naam stel ik wel zeer op prijs.

Er is ooit bepaald in Koploper dat iedere stap een unieke snelheid moet zijn. Ook is gedacht: snelheden achter de komma niet doen. Hier zijn de afwijkingen van de stappen ook zo gering.

Ik kan me ook niet voorstellen dat jij bij het ijken steeds precies tot op bijvoorbeeld 2 getallen achter de komma gelijke waarden te zien krijgt.

Het probleem zit dus in 1,2,2,3. Hier staat 2x twee achter elkaar en dit is dus niet verschillend.
Je weet nu waar het vandaan komt, echter je kan er zelf in Koploper niets aan veranderen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  13:20:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Klopt helemaal, en omdat ik bij lanngzaam rijden ook geen stappen wil zien zet ik cv6 altijd lager dan de helft van CV5
3 en 4 had ik in dit geval ook op 0 staan.
stap 28 is de snelheid die de lok max mag rijden zodat ik alle 28 stappen optimaal kan gebruiken.
koploper kwam ook met elke stap op een eigen snelheid uit ( al waren er afgerond 2 gelijk ) maar accepteerde dit vervolgens niet.

Nu kan ik gaan spelen met de waarde van CV6, maar daardoor word mijn fijne afregeling in de onderste stappen ongedaan gemaakt.
En zoals gezegt, ik heb loks met een nog fijnere afstelling in het onderste bereik, dus daar zie ik nog veel meer problemen komen.

PS Paul, sorry, had aanstaan dat mijn handtekening er ondergezet moest worden, daar stond alleen mijn naam nog niet in.

Groet,
Roelco

Bewerkt door rjr op 06 jan 2009 13:21:22
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  13:26:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

waarom accepteerd hij deze reeks dan ook niet:
0,1,2,3,4,5,6,7,9

Ik dacht wel dat het door die 2 en 2 kwam, dus handmatig dit veranderd naar 0,1,2,3
of moet het programma voor elke stap een positieve unieke hele waarde hebben?

dit zou dus betekenen dat stap 10 minimaal 10km/uur moet zijn, en stap 5 minimaal 5 km/uur enzovoort.

Dan ga ik een probleem krijgen, omdat veel van mijn loks dit niet zullen redden met de huidige instellingen.

Groet,
Roelco

Bewerkt door rjr op 06 jan 2009 13:30:29
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  13:41:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo,

een waarde moet altijd hoger zijn dan bij de voorgaande waarde, dus 2 keer dezelfde stap gaat niet op. Even vergeleken met de reeksen die ik in mijn bestand heb staan, als voorbeeld een loc met relatieve lage waarden, de volgende reeks vormt dus geen probleem.

met vriendelijke groet,

Walter

1=3
2=4
3=5
4=7
5=9
6=11
etc.

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  14:21:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

Eric, rjr

Als je DCC rijdt kan je het onderste bereik met CV 6 instellen. Stel je hebt CV 5(max snelheid) op 100 staan en CV6 op 50 dan gaat ie ongeveer in een rechte lijn op. Ligt ook aan je loc en decoder, Zet je hem bijvoorbeeld op 20 dan zal in het onderste bereik de snelheden dicht bij elkaar liggen en daarin tegen in het hoger bereik verder uit elkaar. Juist in het onderste bereik is het mooier om de snelheden bij elkaar te houden want dan zie je dat schokken niet bij het wisselen vand e snelheids trap.



Rob, daarom schreef ik ook dat ik wat met CV6 aan het experimenteren was. Staat ook ruim minder dan de helft om vooral in het onderste gebied een mooi rijgedrag te krijgen. De maximumspanning is het probleem ook niet. Die heb ik perfect staan.

Gezien de andere reacties ga ik de onderste stappen maar op 0 laten staan.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  14:32:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric,

Maar ook met de onderste stap op 0 komt het bij mij niet goed. Het lijkt er op dat bij de eerste stap die je invult het aantal km/uur gelijk moet zijn aan de stap.
Dit zou er dan dus op neer komen dat koploper zelf de stappen er onder dan invult waarbij de stap gelijk wordt gezet aan het aantal km/uur, en dat zal dus lang niet altijd kloppen. Wil vanavond hier nog eens wat testen mee gaan doen.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  14:33:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

Theo,

Maar dan heb je wel een probleem met aantal cm doorrijden want het zijn dan wel geschatte waarden die wel niet ver van de werkelijkheid afliggen. Je kan dit natuurlijk regelen in het blok door het aantal cm aan te passen.



Het aantal cm doorrijden wat je opgeeft in een blok wordt door koploper vermindert met het aantal cm nodig voor "mooi stoppen".
Deze stopafstand is dan weer afhankelijk van de minimum snelheid en de massawerking van het treintype.

Deze berekende mooie stopafstand kan je controleren door in het rijwindow op de dagafstand te gaan staan en rechter muisknop te drukken , dan krijg je een lijst van de decoderstappen, de snelheid en de stopafstand. Een doorrijlengte ingeven die "korter" is dan die afstand heeft geen zin. (verander ook even treintype en kijk dan nog eens)

Het doorrijden zelf doet koploper op de minimum snelheid van het treintype ( tot daar is ijken zeker nuttig). Je kan dit proces netjes volgen in het communicatievenster.

Ijken van snelheden lager dan de minimum snelheid heeft niet veel nut (mijn idee) ik laat koploper die netjes "interpoleren".


Paul, ik hoop dat ik niet teveel onzin verteld heb ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  14:44:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo


Het doorrijden zelf doet koploper op de minimum snelheid van het treintype ( tot daar is ijken zeker nuttig). Je kan dit proces netjes volgen in het communicatievenster.

Juist, en dat bedoelde ik de minimum snelheid is bij mij dus ook stap 1 en daarom moet je alles ijken

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo
Ijken van snelheden lager dan de minimum snelheid heeft niet veel nut (mijn idee) ik laat koploper die netjes "interpoleren".

Waar gebruik je deze snelheden (die lager als de minimum liggen) dan voor, statistiek?? Dan kan je toch beter je decoder dusdanig configureren dat je alle stappen kan gebruiken tussen bijv 5 en 100 Kmh = 95Kmh/28=~3,4 Kmh per stap of anders extreem gezegd 95 Kmh/20 = 4,8 Kmh per stap.
Als je hem dan ook nog in het onderste bereik wat naar elkaar toe trek dmv CV 6 krijg je stappen tussen 1 en 2 Kmh wat een schokloos rijgedrag geeft.


Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....

Bewerkt door Rob Fongers op 06 jan 2009 14:45:35
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  14:59:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo
.. ( tot daar is ijken zeker nuttig). ...



Tot daar heb ik laten ijken, heeft koploper gemeten en ingevult, en vervolgens accepteerd koploper dit niet bij wegschrijven.
En gezien de discusie hierboven lijkt dat te komen omdat het aantal km/uur in dit geval lager was dat de daarbij behorende decoder stap.
dus als voorbeeld, 10km/uur bij stap 11 werkt niet.
Of voor mijn situatie 5, 6 en 7 km/uur die behoren bij de stappen 6, 7 en 8


Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  15:11:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

Ik denk dat je gelijk hebt, maar kan jij je decoder niet aanpassen zodat je op stap ook 1 Kmh rijdt.

Vraagje tusendoor, wat voor schaal rij jij?

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....

Bewerkt door Rob Fongers op 06 jan 2009 15:28:24
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  15:42:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Dat kan ik wel, de vraag is of ik dat wil. Ik geniet als mijn loks in een heel rustig tempo over het station rollen, en dan bedoel ik ook echt rustig, mogen er rustig enkele minuten over doen om aan de andere kant van het spoor te komen. Wat dus neer komt op schaalsnelheden van minder dan 1km/uur.

De huidige problemen heb ik met mijn H0 baan.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  16:41:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

Wat niet gaat gaat niet, Koploper kan nou eenmaal geen 0,5 Km aan, en wat is het verschil. In het echt koppelen ze ook met 2-3 Kmh. Ik snap je standpunt maar ik krijg ze niet lager dan 3 Kmh op N en dat is echt langzaam. Het gevaar wat dan om de hoek komt kijken bij een heel klein beetje vuil stoppen ze al. Minimum is hier 5 Kmh en dat gaat gewoon perfect.

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  17:12:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

Die 0 op stap 1 werkt niet. De regel is: een stap moet minimaal 1 km/uur hoger zijn dan de vorige stap. Dus stap 1 moet minimaal 1 km/uur zijn en niet 0.

We kunnen hier een hele boom over opzetten. Echter Koploper werkt niet en zal ook nooit gaan werken met snelheden achter de komma. Je maakt mij niet wijs dat jij het verschil ziet tussen 1,10 km/uur en 1,53 en 1,83. Als je dat wel ziet kan je volgens mij meedoen aan 'ik wed dat ik het kan'.

Nogmaals Koploper zal het nooit gaan ondersteunen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  17:51:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

Bij het ijken laat ik eerst op stap 28 kijken wat de snelheid is en pas ik dat dan met CV5 aan in de decoder zodat stap 28 ongeveer is wat de maxium snelheid in km's zou moeten zijn. Daarna ga ik met het ijken beginnen weer op stap 28 en dan terug tot 10 km/h. Alles onder de stappen die 10 km/h aangeven blijven op 0. Koploper berekent dan wat bij deze stappen voor snelheid hoort. Als Koploper dan komt dat het niet kan, dan pas ik de laatst geijkte waarde iets aan tot Koploper wel vindt dat de "0" waarden berekend kan worden. Die kleine afwijking die ik dan handmatig maak zie jij echt niet. En het maakt ook echt niet uit of de ene lok nou 10 km/h heeft bij stap 3, 4 of bij stap 5, het rijden gaat echt heel goed. Bij mij wordt er ook automatisch gekoppeld en ontkoppeld en verder gerangeerd en dit gaat echt heel goed. Je zal ook zien dat in de hele curve soms ongelijke stappen zitten, ook daar pas ik soms handmatig iets aan. Ik denk dat je veel te ver zoekt. Probeer eerst maar eens wat voor dat je roept dat het niet werkt. Ik ben zelf ook lang met instellingen van de decoders en snelheden bezig geweest, maar je moet soms iets accepteren en daarna zie je dat het echt wel meevalt.
Overigens geeft ik CV3 en CV4 wel altijd een lage waarde (deze waarde verschilt per lok en decodertype, maar nooit 0), zodanig dat het niet van invloed is op het massa simulatiegedrag van Koploper. Je voorkomt daarmee dat de lok wat schokkerig loopt.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

okeesie

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  18:10:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo ,ik heb het zelfde probleem gehad maar volgens mij heb je niet de goede lengte van je traject opgegeven het zijn mm geen cm toen ik dat aangepast had werkte het perfect
Mvrg Kees

020552
Ga naar bovenaan de pagina

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  22:38:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste spoorvrienden,

Na een lange aarzeling ben ik om deze koude dagen door te komen begonnen met mijn vuttijd op te vullen met het digitaliseren van mijn spoorbaan.
Ik rij met N en HO MRdirect en koploper.
Ik ben nu ongeveer een maand bezig en het is mij gelukt om de lok`s met koploper aan te sturen.
Tot ik begon te experimenteren met bezetmelders waarvan ik van mening was appeltje eitje.
Vol goede moet ben ik met het ijken gestart maar ik stuite op de zelfde problemen.
Na een poos de kat uit de boom te hebben gekeken en wat testen lukte het niet.
Maar walla de oplossing is volgens mij zeer eenvoudig en doeltreffend.
Stom stom stom cm in plaats van mm.
Met dank aan Kees die met de simpele oplossing kwam.

Groeten,
Auke

Bewerkt door Auke op 07 jan 2009 12:15:48
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2009 :  23:41:08  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers
Juist, en dat bedoelde ik de minimum snelheid is bij mij dus ook stap 1 en daarom moet je alles ijken

[quote]

Maar de minimum snelheid bij aankomst stopblok is dan ook de laagste stap, "netjes afremmen" gebruik je dan niet, alleen leren remmen.
Nou ook goed ..

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 06 jan 2009 23:51:47
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  09:06:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Bedankt voor bevestigen van wat ik gevonden had. Staat dit trouwens niet in de handleiding? ben die nog niet helemaal door, maar het stukje over ijken heb ik wel gelezen.

Ik wil niet zo zeer zeggen dat ik het verschil echt zie tussen 1.1, 1,5 en 1.8, wel vindt ik een minimum snelheid van 1km/uur bij stap 1 te snel.
Heb gisteren nog wat loks ingevoerd, en heb meerdere loks waarbij dit probleem voorkomt. En ja de lengte is netjes in mm ingevoerd.

De loks rijden met de huidige instellingen al jaren naar alle tevredenheid rond, en voel er nog niet zo heel veel voor om dit aan te passen. Maar voorlopig bedrieg ik koploper maar een beetje en zeg dat ze harder rijden dan dat ze werkelijk doen. Nu ik die beperking weet kan ik er wel mee werken. Begrijp dat je het voor mij niet gaat aanpassen, al blijf ik dat jammer vinden.

en Koos
die kleine afwijking waar jij het over hebt is bij mij soms best veel, als je in plaats van 6km/uur wat de gemeten snelheid is, moet invullen 10km/uur omdat deze snelheid bij stap 10 behoort is dat toch best een behoorlijke afwijking hoor. 4km/uur hoger dan de 6 is 66.66% er bij optellen, valt bij mij echt niet onder een kleine afwijking.

Maar zoals gezegt, mij is nu bekend wat de beperkingen van koploper zijn, en daar was het mij voorlopig om te doen.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  09:21:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roelco,

Inderdaad goed begrepen: ik ga het niet aanpassen. Trouwens jij bent echt de eerste persoon die langzamer wil rijden dan 1 km/uur op stap 1.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  09:27:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben nu eenmaal graag een beetje anders dan anderen

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 jan 2009 :  10:04:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers
Juist, en dat bedoelde ik de minimum snelheid is bij mij dus ook stap 1 en daarom moet je alles ijken.


Ik bedoelde bij je, --> ik

quote:

Maar de minimum snelheid bij aankomst stopblok is dan ook de laagste stap, "netjes afremmen" gebruik je dan niet, alleen leren remmen.
Nou ook goed ..


Maar deze begrijp ik niet.

Ik heb er 3 aanstaan leren remmen, netjes afremmen en netjes optrekken.
Wat ik probeer te zeggen is dat ik alle 28 stappen van de decoder gebruik, binnen mijn voorstelling van het rijgedrag van de betreffende Loc. Wat heb ik eraan om een loc te ijken tot 300 kmh als hij maar 100 mag. en dat geld ook voor het onderste bereik <5 Kmh is wel haalbaar maar niet praktisch omdat deze stop met de geringste vervuiling.

@Roelco,

Anders dan anderen zijn dat geeft niet maar dat betekend wel dat je met de problemen om moet gaan en accepteren dat iets niet kan. Ik ben benieuwd of je ergens een ander besturings programma vind die dat wel heeft. Bovendien zal jij je ook moeten realiseren dat de metingen die je doe maar een indicatie zijn van het moment, als je een warme loc ijkt loopt ie anders als een koude. Als de spanning 0,5 volt hoger is krijg je andere resultaten. En als er een beetje vuil zit op je detectieblok bij binnenkomst, reageerd die iets later. Het zijn globale resultaten t.o.v. van je andere rijdend materieel. Want ga maar meten bij 1 Kmh dan zie je dat de resultaten achter de komma iedere keer anders zijn.
Ik vind dat jij je daar gewoon overheen moet zetten want op termijn zeg jij ook "Maakt niets uit"


Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina