Auteur |
Onderwerp |
|
Paul Delcour
Netherlands
14 berichten |
Geplaatst - 08 mei 2008 : 22:22:25
|
Hallo allemaal,
op http://www.trein.delcour.org kun je mijn baanontwerp (en bouwverslag) zien. Niet schrikken: veel rails en veel boven elkaar (en ja daar heb ik heel goed over nagedacht en zo wil ik het) dus het kan even puzzelen zijn hoe alles aan elkaar zit.
Meerdere blokken (nog niet aangegeven) ontkomen er niet aan dat er wissels in opgenomen worden. Maar: de blokken veranderen dus met de wisselstand. Gebruikt iemand dat ook en hoe doe je dat? Ik heb gezocht maar kan niks vinden, omdat Koploper wissels uitsluit van blokken.
Ben net begonnen met de opbouw en moet weten waar de blokken komen om de bezetmelders in te bouwen en liep hier tegenaan. Ik kan de wissels wel buiten de blokken houden, maar dan worden sommige wisselstraten erg groot doordat er stukken traject naar volgende wissels bij geteld moeten worden. Soms geen probleem, soms komt dat gewoon niet goed uit en ligt een blok door een erg lange wisselstraat veel te ver van bv het kleine station onderaan de tekening.
:-)
Paul Delcour
Paul Delcour |
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 08 mei 2008 : 22:50:07
|
Paul,
Geweldig hoe je het voorstelt maar to the point.
Ik heb zelf mijn wisselstraten buiten de blokken gehouden want anders wordt de wissel(straat) geblokkeerd als je blok bezet is. Tevens heb ik alle mogelijke route's in de wisselstraat voorzien van detectie / melders zodat als de wisselstraat vrij is er een volgende kan worden geselecteerd. dwz dat meerdere mogelijkheden kunnen worden gesitueerd om die wisselstraat te berijden. Mijn baan is spoortechnisch af en ieder keer zie ik weer nieuwe mogelijkheden ideeën en dat is leuk om de input in Koploper aan te passen, zoiets heet geloof ik (fine)tuning
Dat is mijn insteek
Succes
Grtz Rob
Live isn't easy and simple but very exciting.... |
Bewerkt door Rob Fongers op 08 mei 2008 22:53:39 |
|
|
Henny
Netherlands
105 Posts |
Geplaatst - 08 mei 2008 : 23:43:34
|
In de bestanden die ik bijsluit, zie je het volgende: in blok 3,4,en 6 zitten wissels. Als je van blok 9 naar 3 of 25 rijdt dan geef je aan dat blok 5 vrij MOET zijn.
Zo ook met het uitrijden van blok 7 naar 3 of 25 dan geef je aan dat blok 6 vrij moet zijn.
Door omstandigheden is in blok 3 een wissels geplaats om de baan uit te breiden, ook dit loopt zonder problemen als er gereden moet worden van 25 naar 9,5,6,7 dan geef je aan dat blok 3 vrij moet zijn en anders om ook.
Ik weet dat Paul hier geen voorstander van is, onze baan was nu eenmaal zo en de bezetmelders konden niet anders. Het werkt zonder problemen
Groet Henny Noordhoek Lid Spoorgroep Zwitserland. Rijdt met H0m en IB.
Download Attachment: Grusch.bck 231,24 KB
Download Attachment: grüsch.bmp 616,29 KB |
|
|
Henny
Netherlands
105 Posts |
Geplaatst - 08 mei 2008 : 23:48:36
|
Paul,
nog een aanvulling. Als je van blok 9 naar 3 rijdt dan geef je aan dat blok 4 en 5 vrij moeten zijn.
nogmaals gtoet Henny Noordhoek |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 09 mei 2008 : 09:27:19
|
Henny,
Een veel betere oplossing is om 5 te splitsen, ik noem dat 5a en 5 b.
Een korte trein kan dan staan in 5a en een lange in 5a plus 5b. Tevens kan dan een korte trein blok 3 verlaten via 5b.
Een wissel in een blok kan problemen geven maar een lange trein mag gerust in meerdere blokken staan/rijden en daardoor eventueel diverse wissels bezet houden.
Zelf rijdt ik met treinen die niet in het station passen en beide wisselstraten bezet houden.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
Henny
Netherlands
105 Posts |
Geplaatst - 09 mei 2008 : 19:40:31
|
Hallo allemaal,
In blok 5 zitten 3 melders korte treinen stoppen voor de overweg en lange stoppen aan het einde van het blok.
Verder, omdat het een module baan is en op beursen staat, is er een verdeling gemaakt voor bezetmelders, 24 per booster. en we kunnen blok 5 niet splitsen.
Ik wilde Paul Delcour een voorbeeld geven dat zoiets te realiseren is. en bij intensief trein verkeer uitstekend functioneert.
Ook in mijn eigen treinbaan thuis heb ik een wissel in een blok. Het leuke ervan is dat een trein komt binnen rijden wissel ligt nog recht, dan wordt de rijweg gekoen en het wissel schakeld om en de trein gaat door, neemt in snelheid weer toe. Het is een leuk beeld, dat een trein afremt wissel om en de snelhied neemt weer toe. Je krijgt soms onbedoeld toch een leuk verkeersbeeld, daar kan ik echt van genieten. Ook kijkers die zien iets wat ze zelf niet kunnen of niet verwacht hadden dat dit ook kon.
Dat maakt het zo leuk om met Koploper de baan te beheren. Er zijn leuke foefjes geheel gecontroleerd uit te voeren.
groet Henny Noordhoek |
|
|
Paul Delcour
Netherlands
14 Posts |
Geplaatst - 09 mei 2008 : 20:45:35
|
Dank voor jullie duidelijke reacties. Het bevestigt mijn vermoeden: dat als ik Koploper goed door krijg dit soort situaties prima te beheersen zijn.
Mijn baan heeft echter vreemde situaties, zoals een driehoek met hele korte stukken rail. Waar laat je die? Apart als wisselstraat of in blokken die dus wisselend van samenstelling zijn? En zo zijn er meer plekken.
Ik ben nu de blokken aan het bepalen en de meeste zjn duidelijke, maar sommige moet ik nog eens heel goed over na denken. Resultaten zullen op mijn site te vinden zijn.
Nogmaals: dank!
:-)
Paul
Paul Delcour |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 09 mei 2008 : 21:16:40
|
Hallo Paul,
rails tussen wissels, waar geen enkele trein in kan stoppen, heeft geen enkele zin om hier een apart blok van te maken, je kan deze rails opnemen in een wisselstraat, je zou aan deze rail evt. (dus niet noodzakelijk) wel een terugmelding kunnen hangen, die opgenomen kan worden in onderhouden blokken bij te passeren terugmeldingen.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 09 mei 2008 : 21:28:41
|
Hallo Walter,
quote: rails tussen wissels, waar geen enkele trein in kan stoppen, heeft geen enkele zin om hier een apart blok van te maken
Dit ben ik beslist niet met je eens. Als ik kijk bij mijn baan dan kan ik vanuit blok 22 kiezen voor blok 1, 3, 5, 7, 9 en 41
Blok 1, 3, 5, 7, 9 zijn het schaduwstation en samen met blok 2, 4, 6, 8 en 10 hebben deze een dynamische lengte. Blok 41 is een blok om het schaduwstation heen naar het hoofdstation.
In Koploper kan ik invoeren dat er gekozen kan worden uit genoemde blokken maar dan doet blok 41 ook dynamisch mee.
Wat ik wil is dat er gekozen wordt tussen blok 41 en het schaduwstation op basis van een kans van bv. 50% en als er gekozen wordt voor het schaduwstation dat er dan pas dynamische lengte van toepassing is.
Oplossing: Het stukje rails in de wisselstraat van het schaduwstation is een blok en is maar 10 cm. lang.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 10 mei 2008 : 00:00:29
|
Hallo Wim,
je schrijft hier beslist, maar vervolgens ga je in op een uitzonderlijk situatie, zoals het driehoeken van een locomotief, nee ik geloof niet dat je hierin een complete trein moet gaan parkeren als verlenging van een blok,
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
|
Onderwerp |
|