Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 482 / Bezoekers Vandaag: 21992
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 815
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 alleen achteruit een opstelspoor in ?!
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

catrinus

Netherlands
36 berichten

Geplaatst - 08 mei 2008 :  16:46:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een opstelspoor (blok 8) gemaakt halverwege een sttionsblok (blok 1), dat ik om die reden maar heb opgesplitst in 2 korte blokken(blok 1 en 33). De meeste treinen zijn te lang om op die korte blokken te staan. Zie bijgaande koploper bestand

Ik heb dus achtereenvolgens: blok 6,7, of 20 dan blok 1, blok 33, en blok 17. Blok 6,7, 20 en ook 17 zijn normale doorgaande blokken.
Tussen blok 1 en 33 zit en wissel, voor een zijspoor naar blok 8.
Wat ik nu wil, is dat een trein achteruit blok 8 in rijdt, niet vanuit niet direct vanuit 33 (dit blok is te kort) maar vanuit blok 17, daar keren dan terug naar 33 en dan naar 8. De meeste treinen zijn te kort om bij 33 te keren, dus daarom moeten ze een blok doorrijden.

Ik heb het bijna voor elkaar allemaal, maar het lukt me niet om uit te sluiten dat een trein ook vooruitrijdend, dus komend vanuit blok 16 of 18, via 17 en 33 vooruit blok 8 in rijdt. Hoe regel ik dat?
Wellicht is iets mogelijk in de sfeer van logische en speciale acties.

(N.B. Ik heb al geprobeerd via een vaste route dit uit te sluiten, maar dat lukt niet, omdat er treinen dan uitsluitend vanaf blok 17 blok 33 in kunnen rijden en niet meer naar blok 2 of 3.)

Download Attachment: spiraal.bck
197,13 KB

Bewerkt door catrinus op 08 mei 2008 18:06:40

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 08 mei 2008 :  17:10:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Catrinus,

Het zou handig zijn om een backup te plaatsen zodat we meer inzicht in de situatie krijgen maar ik doe een poging

Een vaste route maken voor 1 of meerdere van toepassing zijnde loc('s). Die route start alleen vanuit blok 1 of een voorliggend blok en dan kan je heel de afloop regelen.
Tevens een variabele treinroute aanmaken voor alle locs met richtingsverbod vanuit 3 via 2a naar 4 voor alle loc's

Ik denk dat het zo kan werken

Rob


Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

catrinus

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 08 mei 2008 :  18:10:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,
Dank voor de tip en reactie. Ik heb inmiddels een koploper bestand bijgevoegd.
Je oplossingen werken helaas niet. Via variabele routes kun je geen richtingsverbod instellen, verboden in te rijden in blok 8, komend vanuit 33, 17 en 16 of 18. Je kunt alleen instellen komend vanuit 17. Verder terug gaat niet.
Een vaste route opnemen, 1, 33, 17 hier keren dan terug 33, 8 kan natuurlijk wel. Maar daarmee heb ik nog niet verholpen dat je vooruit blok 8 in rijdt.
Groet,
Catrinus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 mei 2008 :  19:30:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Catrinus,

Volgens mij zoek jij het veel te moeilijk. Waarom ga je niet met de juiste trein en bloklengtes werken? Hierdoor zal een te lange trein nooit blok 8 kunnen selecteren.

Met variabele treinroutes is er geen mogelijkheid om dit richtingsafhankelijk te doen. Zal er ook nooit komen denk ik.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 08 mei 2008 :  19:42:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Catrinus,

Waarom moet je keren in 17, je keert toch in 33 want het wissel ligt tussen 1 en 33.

Als je in eigenschappen blok 33 instelt
Uit 1 via 33 naar 8 aanvinken + keer loc
Uit 17 via 33 naar 8 uitvinken

Dan kan er alleen maar vanuit 1 naar via 33 naar 8 gereden worden. Heb je helemaal geen speciale dingen voor nodig



Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

catrinus

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 08 mei 2008 :  20:48:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag,

Allen bedankt voor je reactie. Ik geloof inderdaad dat ik een te ingewikkelde oplossing zoek. Reden daartoe is dat ik eigenlijk te weinig ruimte heb op mijn baan en dan als je toch extra sporen / blokken wilt, je allerlei concessies moet doen.
Ik heb nu maar besloten mijn stationsgebouw naar achter te plaatsen, zodat ik spoor 8 gewoon langer maak en alles netjes past.
Ziet er goed uit.

Hartelijke groet,
Catrinus

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina