Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 662 / Bezoekers Vandaag: 12811
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 880
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Bezetmelding van wisselstraten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

GRUspoor

Netherlands
47 berichten

Geplaatst - 03 apr 2008 :  13:48:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik heb nog een kleine uitdaging van estetische aard (dus niet echt belangrijk maar het intrigeert me)
Als bij mij de ene lok over een wisselstraat gaat dan is bij het reserveren de wisselstraat geel (net als bij een blok) en bij daadwerkelijk bezet wordt hij rood (net als bij een blok). Bij een andere echter blijft de wisselstraat geel terwijl de blokken wel rood worden.
In bijgaand baanontwerp is bij lok 1306 de wisselstraat bij bezet wel rood maar bij de 103 en 144 b.v. bljft de wisselstraat geel.
Bijvoorbeeld van blok 22 via 25 naar 5, maar ook bij de andere wisselstraten blijft de kleur meestal geel (gereserveerd) terwijl soms de kleur rood (bezet) gegenereerd wordt. Mijn idee is dat het bij de ene lok wel en de andere lok niet gebeurt, daarom vermoed ik dat ik ergens een instelling niet juist heb staan, ik heb er al een hele tijd naar gezocht maar zie waarschijnlijk ergens een vinkje oid over het hoofd.
Is er iemand die even met een frisse blik naar mijn database wil kijken wat er anders is tussen b.v. de 1306 en de 103 ?

b.v. dank

Gert


Download Attachment: Bazuinspoor3.bck
189,65 KB




H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 apr 2008 :  08:52:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Gert,

Heeft het niet meer te maken met de wagens die achter de loc hangen? In je database gebeurd in testmode bij beide locs precies hetzelfde.
Wordt de even trein wel geheel gedetecteerd en de andere niet?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 04 apr 2008 :  12:48:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Wat je vermoed klopt! de 1306 heeft volledige detectie en de 103 niet.
Ik heb net even in simulatiemode de volledige detectie aan/uit gezet bij de 1306 en geconstateerd dat tijdens volledige detectie de wisselstraten wel meekleuren en bij geen volledige detectie niet.
Hier zal wel een programmeertechnische reden voor zijn, ik heb nu in iedergeval de oorzaak van soms wel en soms niet. Mijn treinen gaan uiteindelijk toch allemaal volledig gedetecteerd worden (even nog wat assen vervangen van kunststof naar metaal), dan is het estetisch ook weer allemaal gelijk.

Groetjes en bedankt Gert

H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 apr 2008 :  13:21:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Gert,

Het heeft niets met het programma te maken. Je wissels krijgen een kleur als de gekoppelde bezetmelder een bezetmelding geeft. Bij de ene trein duurt dit de gehele lengte en bij de andere alleen zolang de loc op het bezetmeldpunt is.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 26 apr 2008 :  18:11:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Ik heb 2 problemen die misschien met elkaar te maken hebben.

De eerste gebeurd bij een route uit blok 14,15 of 16. De wisselstraat kleurt pas op de laatste wissel kompleet rood (wisselvolgorde 10-9-5). Echter als ik in vastleggen wisselstraten de volgorde maak 9-10-5 dan kleurt hij wel compleet rood. Wissel 10 is niet gedecteerd, W9(1.15) en W5(1.13). Ter info gebeurd ook met een enkele locomotief en alle treinen zijn volledig gedetecteerd.

De tweede heeft misschien iets met bovenstaande te maken. Als ik van blok 45 naar 150,152,154 of 156 ga bijna dezelfde situatie De wisselstraat is gedecteerd via bezetmelder nr 6.08. Als ik alle wissels selecteer lichten alle wissel rood op ook die die niet geselecteerd zijn in de wisselstraat. Selecteer ik er 1 dan licht alleen deze op en de rest van de wissels en lijnen niet. Ben er al heel lang mee bezig maar kom er niet uit. Heb ook geprobeerd om hem als binnenkomst melder te maken voor de genoemde blokken maar allemaal met het zelfde resultaat.

Ik krijg het echter ook niet voor elkaar misschien dat je een tipje van de sluier kan oplichten. In de testmodus is het niet naspeelbaar cq zichtbaar.



Download Attachment: Fantasia.bck
300,01 KB




Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 apr 2008 :  22:28:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Moet ik nu naar iets zoeken wat in testmode niet gebeurd? Is dat niet een beetje lastig?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 27 apr 2008 :  00:47:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul ik ben het met je eens dat het lastig is. Ik heb van alles geprobeerd om het goed te krijgen maar kom niet verder. Misschien dat jij iets ziet in de database wat ik niet zie vandaar dat ik de vraag stel.

Betreffende het eerste punt,

In de testmode, welliswaar op een andere computer, zijn de manier van bezetmeldingen (kleuren wisselstraat) anders als in de rijmode. Ik neem aan dat jij dat ook kan zien.

Het 2de punt komt duidelijk naar voren in de testmode.



Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 apr 2008 :  08:09:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp totaal jouw problemen niet.

Het eerste punt:
Ik laat trein 2183 rijden van 16 naar 99 (en in rijwindow staat gehele detectie aan). Ik kan hier echt geen vreemde dingen ontdekken. Of ik doe iets anders dan jij.

Het tweede punt:
Je hebt geen blok 45 en ik neem maar aan dat het 55 moet zijn. Ook is in je beschrijving niet duidelijk wat jij waar selecteert. Na een paar keer goed lezen bedoel jij hier volgens mij: koppelen aan het bezetmeldpunt. Als een wissel gekoppeld is aan een bezetmeldpunt zal deze altijd bezet kleuren als het bezetmeldpunt bezet wordt ook al is de wissel niet opgenomen in een wisselstraat. Juist hiervoor koppel je een wissel aan een bezetmeldpunt: als er geen wisselstraat is gezet en de bezetmelder (die gekoppeld is aan de wissel) is bezet, dan mag de wissel niet worden bereden --> wissel wordt bezet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 27 apr 2008 :  12:19:30  Toon profiel  Reageer met citaat
OhOhhhhhh

Paul ik heb het gevonden...

Ik had bij de betreffende actie's (punt 1 en 2) niet alle bezetmelders in vrijgave wisselstraat aangevinkt. Ik kwam er bij toeval achter doordat ik een filmpje aan het maken was om e.e.a. wat begrijpelijker te maken.

Dank voor je aandacht

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina