Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 185 / Bezoekers Vandaag: 4649
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jackie

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 22 nov 2011 :  15:32:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedendag,
Ik zal me eerst even voorstellen; ik ben Jacco en probeer mijn bestaande analoge baan om te bouwen naar volledig digitaal. Ik ben eerst bezig geweest om mijn locs in de blokken, die ik al had in het analoge gebeuren, te laten stoppen met het Lenz ABC. Dit werkte helaas niet goed want zodra er iets op de baan veranderde (Loc erbij of wagon met verlichting) kon ik de instellingen van de locs weer opnieuw gaan ingeven. Een paar weken geleden de knoop doorgehakt en overal bezetmelders erin gemaakt. 2 wisseldecoders aangesloten en alles volgens de handleiding in de pc zetten.
Vandaag dan eindelijk weer wat treinen laten rijden helemaal automatisch.
Wat ik echter vreemd vind is dat er regelmatig een melding komt dat de loc op handmatig staat. Als ik deze aanklik en op het blauwe pijltje druk dan gaat hij wel weer verder.
Een 2e punt wat ik vreemd vind is dat er niet zo snel gereden wordt bijna nergens op de baan.
En een 3e punt is dat als een trein bij een station binnenkomt bij de 2e bezetmelder van het blok meteen abrubt tot stilstand komt.
Misschien heeft iemand een tip voor me want ik ben er nu enige tijd mee bezig en heb al zoveel dingen ingevoerd dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Groeten,
Jacco

Download Attachment: buitenbaan1.bck
23,96 KB

jackie

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 22 nov 2011 :  16:04:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zie dat ik nog wat vergeten ben te melden ik gebruik de IB Basic. Misschien wel handig om te weten lijkt me.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 nov 2011 :  19:12:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jackie


Wat ik echter vreemd vind is dat er regelmatig een melding komt dat de loc op handmatig staat. Als ik deze aanklik en op het blauwe pijltje druk dan gaat hij wel weer verder.



één voor één...

Dit rijgedrag duidt er meestal op dat koploper niet meer weet waar naartoe en daarom de lok op hand zet.
Dat kan zijn omdat U in "blokken" te weinig V-tjes gezet hebt voor mogelijke rijrichtingen.
Waar de trein NA een blok naartoe mag, bepaalt het blok waar hij vandaan kwam.
Kijk blok na waarin trein tot stilstand komt en vul dan alle tabbladen(onderaan) vanuit blok.. in.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

claudiov

20 Posts

Geplaatst - 22 nov 2011 :  21:58:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jacco,

Ik ben zelf een beginnend koplopergebruiker. Wat ik in "onderhouden blokken" zie is een verbinding tussen blok 6 en blok 8. deze verbinding is in je baanontwerp niet aangegeven!?
Daarnaast heb je je bezetmelders nog niet gedefinieerd, terwijl in sommige blokken wel bezetmelders aangegeven staan (eigenschappen van blok... tabblad bezetmeldingen. Ik weet het niet zeker, maar mogelijk kunnen dit oorzaken zijn!?

Groet,
Claudio
Ga naar bovenaan de pagina

jackie

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 22 nov 2011 :  22:15:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo en Claudio,
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb onderaan in de tabbladen over het hoofd gezien dat je ze moest aanklikken om de volgende te zien. En daar moet dus ook het vinkje aangezet worden. Dat probleem is dus gelukkig opgelost.

De verbinding tussen blok 6 en 8 heb ik verwijderd. Bij het maken van dit alles ging het niet goed maar toen kreeg ik het lijntje niet weg. Ik dacht dat doe ik later wel even maar dat is er nooit van gekomen.

Claudio wat bedoel je met de bezetmelders nog niet gedefinieerd want ik heb bij ieder blok de bezetmelders ingegeven of kan/moet ik ergens anders nog iets toevoegen?

Bedankt in elk geval voor deze hulp ik ben weer iets verder.

Jacco.

Ga naar bovenaan de pagina

claudiov

20 Posts

Geplaatst - 22 nov 2011 :  22:50:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jacco,

In het baanontwerp moet je ook de bezetmelders "tekenen" (grijs rondje) en vervolgens aangeven waar de bezetmelders in elk blok zitten.
het klinkt wellicht ingewikkeld, maar ik kan je de maliebaan cursus aanbevelen. Hier staat stap voor stap in wat je moet doen! (hoofdstuk 1.1 en 16.2 zijn hier van toepassing)

Groet,
Claudio
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 nov 2011 :  23:36:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door claudiov

Beste Jacco,

In het baanontwerp moet je ook de bezetmelders "tekenen" (grijs rondje) en vervolgens aangeven waar de bezetmelders in elk blok zitten.





Dat moet niet, Koploper werkt ook zonder die dingen. Maar ze helpen wel bij het foutzoeken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

jackie

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 23 nov 2011 :  14:14:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Als het niet moet dan doe ik het voorlopig ook maar niet.

Als ik de treinen automatisch laat rijden en ik een loc aanklik in het overzicht locomotieven dan zie ik staan een vakje met snelheden.
Hierin is een vakje ingesteld en een vakje werkelijk. Daar waar de treinen langzaam rijden staat ook op ingesteld een langzame snelheid (bv 36km/u) Maar mijn vraag is eigenlijk waar deze snelheden ingestld worden want voorzover ik nu kan zien heb ik alles op maximaal gezet en nog houden de treinen deze snelheid aan.

Groeten van Jacco.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 nov 2011 :  15:31:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Helpfile; index; intoetsen "snelheid" en dan kiezen voor "Snelheidsregeling". Hier is het uitgelegd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1096 Posts

Geplaatst - 23 nov 2011 :  15:39:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Snelheden worden op een paar plaatsen ingesteld.
Kijk maar eens bij je locomotief instellingen, treintypes en bloktypes.

lees de handleiding daar maar eens over na en kijk hoe het geheel samenwerkt.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 23 nov 2011 :  16:32:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jacco,

Welkom op het forum van Koploper.
Voor wat betreft de snelheden kan dat aan veel dingen liggen, zoals Paul ook al heeft aangegeven. Zo zijn te noemen, de maximum snelheid van de loc, van de trein en van het blok en dan zijn er nog een paar mogelijkheden. Bovendien moet je als je echt met snelheden wilt gaan rijden de locs ook ijken, nadat je de decoder hebt getuned op de juiste snelheden. Zolang dat niet is gebeurd, zullen de snelheden mogelijk vreemd overkomen, of je moet ongeijkt gaan rijden en decoderstappen gaan gebruiken.
Het abrupt stoppen bij het station is waarschijnlijk een kwestie van het leren remmen van de trein. Om dat te leren stopt de trein af en toe abrupt. Het kan ook zijn dat de trein met een te hoge snelheid je stopsectie binnenkomt. Ook dan wordt abrupt gestopt. Dan is het een kwestie van de juiste minimumsnelheid instellen, zodat de trein met een nette snelheid de stopsectie binnenrijdt. Als je die mimimumsnelheid echter te hoog maakt, heb je wel een hele lange remweg en zal de trein pas in het volgende blok helemaal stilstaan. Daardoor kan de trein kan niet meer vertrekken, omdat het volgende blok is bezet. Het is een kwestie van uitproberen wat voor jou situatie het mooiste resultaat geeft. Zelf gebruik ik voor HO remsecties van 40 à 50 cm, zodat netjes gestopt kan worden, ook met een iets hogere snelheid.
Mijn episteel levert vast weer veel vragen op en stel die ook gewoon. Het is de enige manier om Koploper te gaan doorgronden. Veel succes en plezier met de verdere invoer van Koploper op je baan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jackie

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 23 nov 2011 :  21:55:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,
Ik ben vandaag de hele dag met mijn snelheidsprobleem bezig geweest tot frustraties aan toe. Maar ik ben eruit!
Eerst wil ik iedereen nog even bedanken die me tot nu geholpen heeft.

Mijn snelheidsprobleem zat niet in de treinen, bloktypes, blokken of locomotieven maar in de wisselstraten. Als je daar een beperking heb ingevoerd wat ik had gedaan en je laat dat zo tot het laatste meldpunt van het volgend blok dan blijft de trein dit dus volhouden. En ja voordat ik daarachter ben gekomen.
Gelukkig werkt dit en nu kan ik alles weer op locomotief, blok en bloktypes terug gaan zetten want dat had ik allemaal verhoogd.
Dan ga ik daarna kijken of het remmen wat meer onder de knie gaat komen maar dat is nu niet zo belangrijk.
Groeten allemaal
Jacco
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 nov 2011 :  23:35:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Koploper wel even tijd geven om te leren remmen !!!!

ps. kleine schoonheidsfoutjes
1) je geeft je loks dezelfde namen als je treintypes ? een lok mag toch wel eens een andere trein trekken ?
2) volgens mij mogen de diesels even snel vooruit rijden als achteruit, de stoomlok inderdaad niet.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

jackie

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 24 nov 2011 :  16:28:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,
Ik heb de locs nu andere namen gegeven en de snelheid van de andere nog even nagekeken.
Ik moet zeggen het begint allemaal steeds mooier te lopen en ik heb nu ook al de wagons achter de locs gezet.Vandaag 3 seinpalen aangesloten en ook dat heb ik werkend gekregen. Zo kom ik steeds een stapje verder.

Ik zit alleen nog met 1 probleempje en dat is een wissel die niet volledig omspringt. Als ik de draden met de trafo verbind klikt hij keurig om maar zodra hij op de decoder is aangesloten gaat hij langzaam alsof er geen power is. Ik heb de wissel al schoongeblazen en gemeerd maar ik geloof niet dat het probleem daarin zit. Wat het wel is moet ik nog ontdekken.

Groeten weer van Jacco.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 24 nov 2011 :  19:21:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Jacco,
Normaal mag je wissels, die via een decoder door koploper geschakeld worden, wel aansluiten op een hogere spanning. Dit omdat die decoders zo kort schakelen.
Ik weet niet of je een aparte transformator gebruikt voor de wissels, dan is dat makkelijk te doen en dat kan "luie" wissels iets vinniger maken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

jackie

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 24 nov 2011 :  20:00:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,
Ik gebruik idd een aparte trafo om de wissels te bedienen. Ik gebruik het oude Fleischmann rails en het gekke is dat als ik de wisselaandrijving los haal de wissel heel soepel gaat en de tongen duidelijk tot het eindpunt komen. Als ik de aandrijving erop doe dan "klikt" de wissel 1 kant goed op en de andere kant gaat heel schokkerig hierdoor stopt hij net een milimeter ofzo te vroeg waardoor de tong van de wisel niet ver genoeg komt en dus ontsporen de treinen. Ik ben vanmiddag bezig geweest om het aan te sluiten met een relais maar ik had alleen maar een DC relais. Daar weer een oplossing voor gemaakt dmv een printplaatje met daarop een gelijkrichter en dan het relais maar helaas werkt het relais dan niet. Wel vreemd maar het zal. Ik zit nu op internet te kijken of een losse wisselaandrijving die je onder de baan kan hangen wat voor deze éne wissel wat is.
Al met al gaat er zo weer een dag voorbij door 1 wissel die niet wil meewerken.

Groeten Jacco.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 24 nov 2011 :  22:23:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jacco,

De Fleischmann wissels hebben nogal wat power nodig om om te gaan. Dat is in ieder geval met de Profiwissels zo. Ik heb ook nog een paar oude Roco-wissels in de baan liggen en die weigeren nooit. Een goede spanningsbron erachter zetten op de aparte poweringang van de decoder kan helpen. Bij mij heb ik veel problemen als ik zonder booster werk. Als de booster aanstaat, gaan de wissels perfect en klappen ook vinniger.
Je kunt ook nog de bekrachtigingstijd verlengen en de wachttijd tussen de wissels, zodat er meer power per wissel beschikbaar is. Dat doe je bij [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>[Seinen/Wissels] bij de parameters "Rustperiode tussen de opdrachten" en onder Wissels bij "Default bekrachtigingstijd". Bij mij staan beide op 250 ms, maar je kunt de bekrachtingstijd nog hoger zetten. De rustperiode moet je niet te hoog zetten, want dan duurt het wel lang voor een beetje grote wisselstraat is gezet. Ook het initialiseren bij het starten van Koploper duurt dan extra lang.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 25 nov 2011 :  17:56:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Jacco,

De Fleischmann wissels hebben nogal wat power nodig om om te gaan. Dat is in ieder geval met de Profiwissels zo.


??????????????????????????????????????????????????????

Als er nu wisselaandrijvingen zijn die weinig energie nodig hebben om goed en betrouwbaar te werken dan zijn het wel de wisselaandrijvingen van Fleischmann. De losse insteek aandrijvingen wel te verstaan, niet de vaste aandrijvingen van de oudere wissels.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jackie

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 25 nov 2011 :  20:09:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Ik ben eruit. Het probleem zit niet in de wissel of wissels maar in de decoder.
Ik heb 4 decoders gekocht en gebruik er 2 voor de seinen en 2 voor de wissels. Waar ik nu achter ben gekomen is dat op de eerste uitgang van de decoder de wissels gewoon werkt. Op de tweede werkt de wissel nog wel maar al een stuk minder overtuigend, de derde nog minder en de vierde uitgang helemaal niks.
Dat is iets wat ik niet had verwacht en daardoor ook de oorzaak als eerste bij de wissel ben gaan zoeken. Toevallig heb ik 2 wissels per decoder gemonteerd dus daardoor kwam ik er niet erg snel achter.
Helaas vandaag wel een nieuwe aandrijving en wissel gekocht en vervangen op de baan.
Vanmiddag een mailtje gestuurd naar de leverancier en die geeft als antwoord merkwaardig maar niks aan te doen ik kan ze terug sturen of gebruiken als sein decoders.
Ga daar nog even over nadenken.
Groeten weer van Jacco.
(Die langzaam aan wel steeds dichter bij het resultaat komt)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 25 nov 2011 :  23:05:34  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim,

Mijn ervaring met de losse insteek modules van Fleischmann zijn zodaing dat ik niet de vlag kan uitsteken over hun betrouwbaarheid. Als ik kijk naar het aantal vragen over problemen met deze wisselaandrijvingen op de verschillende fora en het aantal ombouwhandleidingen dat ik al heb verspreid, krijg ik de indruk dat er veel meer mensen last van hebben.

@Jacco,
Je verhaal over verschillend werken op opeenvolgende uitgangen van een decoder komt me vreemd over. Dan is er echt wat met de decoder aan de hand. Normaal gesproken maakt het niet uit op welke uitgang van een decoder iets wordt aangesloten, want die horen alle identiek te zijn voor wat betreft de puls die ze uitsturen. Zoals gezegd hebben de wissels wel wat power nodig.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jackie

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 01 dec 2011 :  10:19:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Gisteren heb ik nieuwe wisseldecoders binnen gekregen en direct gemonteerd. Het werkt gewoon zoals het moet. Probleem is opgelost en het zat dus echt in die oude decoders.

Heb ik eigenlijk nog 1 vraagje:
Op mijn baan heb ik een station met een inhaalspoor daarna een vrij blok en dan een station enkel spoor. Is het mogelijk dat een trein die bij het station met inhaalspoor staat wacht met rijden totdat het volgende station vrij is? Met andere woorden dat er een blok verder gekeken wordt?

Groeten Jacco.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 01 dec 2011 :  12:27:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jacco,

Ja, daar zijn verschillende mogelijkheden voor, maar om een precies antwoord daarop te kunnen geven zul je vraag precieser moeten stellen en eventueel even de backup van de database even te plaatsen.

Het kan bijvoorbeeld met een stopverbod in het blok.
Het kan met een deadlock.
Het kan met een logische actie.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jackie

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 02 dec 2011 :  17:46:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Als het goed is dan heb ik de backup er nu bijgevoegd.
Mijn treinbaan heeft vanwege zijn ruimtegebrek 3 etages. Nu is het zo dat het station beneden eerst een dubbele baan heeft dan blok 14 en dan komt de baan via een half rondje weer terug bij dit zelfde station. Op het baanontwerp heb ik dat niet zo duidelijk getekend omdat ik niet wist hoe dit te doen. Vandaar dat ik het op deze manier heb gedaan. Blok 14 is echter een vrij kort blok dus heb ik liever dat de trein pas verder gaat rijden als het blok 1 weer heeft verlaten.

Jacco

Download Attachment: buitenbaan1.bck
33,06 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 02 dec 2011 :  19:03:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jacco,

Sorry, maar ik snap je vraag niet of ik zie het probleem niet.

Welke trein en waar vandaan moet de trein gaan rijden en welk blok of blokken moeten er dan vrij zijn?

Maar een aantal voor de handliggende oplossingen.

Het vorige blok op de laatste melder vrijgeven, dit kun je invullen bij blokeigenschappen, nu wordt het vorige blok op de eerste melder vrijgegeven.

Je kunt het blok langer bezet houden op basis van lengte. Dit kun je invullen bij aanvullende blokeigenschappen. Als je bij blok 1 bijvoorbeeld een lengte van 1 cm opgeeft en aanvinkt dat het vorige blok en de wisselstraat langer bezet blijven, zal blok 14 bezet blijven net zolang als dat blok 1 weer leeg is. Misschien dat je zoiets in gedachte had?


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 02 dec 2011 19:11:57
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 dec 2011 :  21:14:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Stopverbod in blok 14 ? Dan wacht trein op vrijgave volgend blok...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina