Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 211 / Bezoekers Vandaag: 4738
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 reservering blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wimla

Netherlands
42 berichten

Geplaatst - 01 dec 2011 :  19:24:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Ik kan het volgende niet vinden.
Indien een blok bezet is, stopt de achterop komende trein, uit veiligheidsoverwegingen neem ik aan, in een achterliggend blok met een leeg blok er tussen.
B.v.: blok 1,2,3, en 4.
De tram,in mijn geval dan,stopt in blok 4. De achterop komende tram stopt derhalve in blok 2.
Nu zijn mijn trams maar heel kort en ik zou graag hebben, dat de achterop komende tram stopt in blok 3 ipv. blok 2.
Is dat mogelijk?

Gr Wim

Wim Lageweg
trambaan HO

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 01 dec 2011 :  19:40:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim,

Weet je dat wek heel zeker dat er een leeg blok tussen zit, dat is iets wat ik namelijk in al de jaren dat ik koploper gebruik nog nooit heb gezien.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 01 dec 2011 :  19:53:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Zelf kan ik deze (optie) ook niet.
Komt dit bij je voor of heb je het gelezen.

Als het voorkomt kan het zijn dat de tram in 2 blokken op de bezetmelders staat of te lang is voor het blok en de vorige nog bezet houdt waardoor er altijd een blok tussen zit.

Als je dit ergens hebt gehoord dan zit die persoon uit zijn ... te kletsen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

wimla

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 01 dec 2011 :  20:17:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en Wim.
Sorry mijn fout.
Kennelijk de verkeerde bril op. Dacht dat er inderdaad en blok tussen zat. Dit omdat de volgende tram direct stopte, nadat hij de stopmelder van het betreffende achterliggende blok voorbij was en er nog een groot gat overbleef tot het einde van dat blok.
Daardoor leek het of er nog een blok tussen zat.
Werk met 2 aaneengesloten bezetmelders per blok. Bij een ander lostaand gedeelte van de basan werk ik met 2 bezetmelder en een detectieloos tussenstuk, waarbij de trams net aan het einde van het blok stoppen,
Excuses.
Gr.

Wim Lageweg
trambaan HO
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 01 dec 2011 :  21:28:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim, werk je dan met 1 melder per blok? Als dat Ja iszal het nooit netjes remmen. Wat ik een beetje vreemd vind is dat je dat hij stapt NA de stopmelder. Is alles wel goed ingegeven in koploper? En is alles wel goed aangesloten op je baan?

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wimla

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 01 dec 2011 :  22:00:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
2 melders per blok, éénrichtingsverkeer, zonder detectieloos stuk er tussen.
Gr.

Wim Lageweg
trambaan HO
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 01 dec 2011 :  22:02:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dan moet de tram op de eerste melder afremmen en op de stopmelder netjes tot stilstand komen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wimla

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 01 dec 2011 :  22:06:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even aanvuling.
Ik ben altijd in de war met de benaming van de melders.
Ik noem het dan maar de "binnenkomstmelder" en vervolgens de "stopmelder". Dee tram rijdt via de "binnenkomstmelder" de stopmelder binnen en dan stopt hij vrij direct, terwijl er bv nog 40 cm.te gaan is tot het einde van die melder.

Wim Lageweg
trambaan HO
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 01 dec 2011 :  22:21:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim, dus normaal gedrag en zoals de maker het heeft bedoeld.
De lok remt op de binnenkomstmelder af en ok de stopmelder wordt hij tot stilstand gebracht en afhankelijk van de instelling van de decoder en het afremmen van 50 naar 0 in sec. zal de tram uitlopen, maar meestal nooit meer dan enkele centimeters. Zo te lezen is de stopmelder dus te lang en kan deze een stuk korter.
Een lapmiddel is de instelling doorrijden in cm/sec. Een optie die je spaarzaam moet gebruiken.
Als je nu eens een remvertraging in je decoder ingeeft zal hij ook netter tot stilstand komen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wimla

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 02 dec 2011 :  17:10:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
bedankt voor het antwoord.
Ben nu aan het stoeien met CV4, maar ook met doorrijden in cm.
Gr.

Wim Lageweg
trambaan HO
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 02 dec 2011 :  17:22:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim Lageweg,

Als je tram in de stopmelder abrupt stopt kan dat een aantal dingen betekenen.
De tram komt de stopmelder binnen met een snelheid die hoger is dan de ingestelde minimumsnelheid voor de betreffende tram. Dan volgt namelijk een noodstop. Normaal gesproken gaat de tram vanaf de binnenkomstmelder afremmen naar de minimumsnelheid en dan bij binnenkomst van de stopmelder netjes stoppen. Als dat niet lukt kan het zijn dat de ingestelde minimumsnelheid te laag is, zodat deze in het betreffende baangedeelte niet kan worden bereikt, mogelijk in combinatie met de lang ingestelde afremtijd (aantal sec van 50 naar 0 km/uur). Het is wat experimenteren met de minimumsnelheid en de afremvertraging om dat goed ingesteld te krijgen.
Als dit alles wel netjes is ingesteld, kan het zijn dat de tram aan het leren is om netjes te remmen. In dat proces remt de tram soms abrupt en soms langzaam.
Overigens behoort mijn geloof tot een andere (stop)sectie dan die van Wim Ros. Ik gebruik vrije lange stopsecties (in HO 40 - 50 cm), zodat een trein altijd genoeg ruimte heeft om netjes te stoppen, ook bij wat hogeren snelheden. Ik tune dat dan fijn met doorrijden cm. Ik zet de optrekversnelling en de afremvertraging in de decoder (CV3 en CV4) op een lage waarde (bv 2), zodat Koploper het afrem- en optrekproces netjes kan afhandelen en niet wordt gestoord door een grote traagheid van de decoder. Door een lage waarde aan te houden stopt de trein echter ook bij noodstops nog heel netjes.
Zoals al eens gezegd, ieder zijn smaak, maar ik ben hier tevreden mee en ik vind dat het bij heel netjes rijdt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 02 dec 2011 17:25:02
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 02 dec 2011 :  17:27:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja Dirk, zeg maar zo zeg maar niets, maar beter lezen wat ik schrijf of zeg kan geen kwaad.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina