Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 88 / Bezoekers Vandaag: 4372
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 379
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Handregelaars op de Twin Center.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JackvdW

Netherlands
342 berichten

Geplaatst - 21 aug 2011 :  16:02:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Bij het werken met een Handregelaar kom ik een vreemd gedrag tegen.

Systeem: Twin Center (alleen DCC) via Loconet en KL 7.3.

De twee Handregelaars van de TC ingesteld op adres 1 en 2.

In KL twee handregelaars aangemaakt ingesteld op: Digitaal Systeem, adres 1 en 2, beide op 28 stappen.

Er zijn geen locs met deze zelfde adressen.

Rijdt de baan automatisch en wijs ik een TC Handregelaar aan een loc toe dan kan ik hiermee keurig de snelheid regelen zoals dit hoort.

Rijdt een loc echter handmatig en rij ik vooruit en breng ik de loc daarna met de TC handregelaar tot stilstand om vervolgens achteruit verder te willen, dan wisselt de rijrichting in KL niet om terwijl dit in het venster van de TC wel is gebeurd. De loc rijdt dus vooruit verder terwijl op de TC de richting achteruit is.

Stop ik de loc, en draai ik op de TC alleen de rijrichting om en schakel ik op de TC de lichten van de loc vervolgens een keer uit of aan om daarna achterwaarts te gaan rijden, dan wisselt in KL de rijrichting wel mee om en vertrekt de loc wel achteruit.
Hetzelfde gebeurd als ik in plaats van de lichten op de TC een functie toets aan of uit schakel.

Ik heb in de TC en de KL handregelaars het aantal rijstappen op verschillende waardes gezet maar het heeft allemaal geen invloed op het vertoonde gedrag.

Is er iemand waarbij dit effect ook optreedt, of weet iemand wat er fout gaat of anders ingesteld moet worden.

Groeten Jack van der Werf.

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 24 aug 2011 :  16:50:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Dit probleem heb ik wel ees gezien.
Ook ik gebruik handregelaars in koploper.
Let wel het is niet vergelijkbaar denk ik, want mijn handregelaars gaan via een Intellibox naar de Ecos en sturen zo een lok aan.
Wat gebeurd er: de lok komt tot stilstand en geef een opdracht om te keren, dan zie ik de rijrichting in het lokvenster niet veranderen.
Ga ik echter weer rijden, dan zie ik de rijrichting wel veranderen en rijdt de lok de kant op die ik wil.
Dus bij het gaan rijden veranderd pas de rijrichting.(in het lok venster)
Probeer dit eens uit. Gewoon 1x de rijrichting veranderen, en niet nog een keer totdat je wat ziet, want dan rijdt de lok weer dezelfde kant op.

Mvg Ab Boezerooij

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 25 aug 2011 :  01:02:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab,

Ik heb het volgende geprobeerd:

De loc rijd handmatig via de TC handregelaar vooruit zonder licht aan.

Als ik de lok op de TC tot stilstand breng en wacht tot hij echt stil staat en dan de regelaar 1 stapje terug draai veranderd in het TC venster de rijrichting. Ik KL echter niet.

Als ik op de TC een stap verder draai tot er volgens de TC op stap 1 achterwaarts gereden wordt rijd de lok voorwaarts weg met stap 1 en gaan tevens de lichten branden (in de rijrichting van de lok wit voor dus).

Regel ik op tot stap 2 dan gaan de lichten weer uit en blijven ook uit bij hogere stappen. Ook terug naar stap 1 blijven ze uit.

In de andere richting exact hetzelfde gedrag alleen alles andersom natuurlijk. Ook de lichten.

Ik zie in de logging ook langs komen wat de loc doet en het valt me daarbij op dat als ik naar stap 1 schakel er 2 commando's voorbij komen "snelheid 1: licht uit vooruit" en dan "snelheid 1: licht aan vooruit". Bij stap 2 "snelheid 2: licht uit vooruit".
Bij de rijrichting wissel op de TC is in de logging niets te zien.

Toen ik nog niet via Loconet reed heb ik dit gedrag ook al eens gezien dus dat het met mijn overgang naar Loconet te maken heeft wilden ik eigenlijk toch uitsluiten.

Als ik tot nu toe nu handmatig wilde rijden deed ik dat door op de TC gewoon het decodernummer van de loc in te toetsen bij een rijregelaar en dat werkt wel goed en KL neemt alles goed over.

Het blijft jammer dat het met de koppeling in het rijwindow niet goed gaat.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 25 aug 2011 :  09:49:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Heb nog even het volgende geprobeerd:
Ecos centrale op het scherm, dan kan ik de regelaar zien.
Intellibox op het scherm via JMRI met loconet monitor aan.
En koploper, welke direct communiceert met de Ecos.
Alle opdrachten die ik geef worden doorgeven met de Daisy handregelaar. Met of zonder verlichting, de opdrachten gaan gewoon goed. Alleen zit er enige vertraging in, vanwege de verbinding van de IB via het sniffer adres naar de Ecos toe.
Soms is deze sniffer verbinding iets trager, maar dat ligt niet aan koploper.
Mogelijk ligt het bij jouw toch iets anders.
De verbinding met mijn IB gaat nog wel via de RS232, in de loconet mode. (Zoals JMRI aangeeft te doen)
Mvg Ab Boezerooij

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 aug 2011 :  12:25:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jack,

Als je automatisch rijdt en de lok met een handregelaar bediend is het gedrag zoals de ontwerper van de software het bedoeld heeft, staat te lezen in de handleiding.

quote:
Als je de fysieke handregelaar instelt op het adres van de in Koploper vastgelegde handregelaar (dus op een dummy adres), krijg je controle over de locomotief waaraan de handregelaar is toegewezen. Het maakt wel een verschil of de locomotief wel of niet automatisch rijdt. Bij automatisch rijden kun je alleen de snelheid instellen. Veranderen van de rijrichting heeft geen enkel effect. Koploper dicteert of de locomotief mag rijden, welke kant zij op mag en wat de maximale snelheid is. Afhankelijk van de instelling van de gedefinieerde handregelaar is het wel of niet mogelijk om harder te rijden dan Koploper toestaat. Als de maximumsnelheid is begrenst, geldt bij een snelheidsverandering dat een verhoging direct wordt doorgegeven en dat bij een verlaging rekening wordt gehouden met de normale remvertraging. Er geldt natuurlijk wel dat de trein meteen wordt gestopt als de locomotief harder dan met de minimale snelheid aankomt bij de stopsectie. Koploper zal gebruik maken van eventueel geleerde remwegen, echter veranderingen en nieuwe records worden NIET aangebracht.

Bij niet automatisch rijden heb je een veel grotere controle over de locomotief. De rijrichting heeft nu wel degelijk effect en ook het licht kan worden geschakeld. Je kunt nu dwars door alle beveiligingen rijden op eigen verantwoordelijkheid.

Hier ter verduidelijking nog even een voorbeeld:

· Er is een locomotief op adres 10.
· Het adres 20 wordt door geen enkele locomotief gebruikt en je maakt op dit adres een handregelaar aan.
· Op het digitale systeem selecteer je nu adres 20 en dus niet het adres van de locomotief zelf.
· In het rijwindow selecteer je de handregelaar die is aangemaakt op adres 20.

Nu heb je met de handregelaar (op adres 20) controle over de locomotief op adres 10. Koploper is zo 'slim' dat de wijzigingen die Koploper binnen krijgt van adres 20 worden doorgegeven naar adres 10.


Net even een ultieme test gedaan, als de lok niet in automatisch bedrijf is opgenomen volgt hij de instructies van de handregelaar. In automatisch bedrijf niet (geen richtingswissel).

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 25 aug 2011 12:26:16
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 26 aug 2011 :  01:08:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

De lok waarmee ik test staat op handmatig. En dan verwacht ik gewoon volledige controle + één functie toets.

Op de baan staat het automatisch verkeer aan.

Rijd de loc ook automatisch dan is het goed (alleen snelheid meer niet) dat schreef ik al in mijn eertse bericht.

Het gaat om het handmatig gedrag (status = handmatig) terwijl de andere loks automatisch rijden.

Heb jij met een IB getest of met een TC en via RS 232 of de Loconet interface.

Ik gebruik jou type Loconet interface en een TC firmwareversie 2.0

Groet Jack.


Bewerkt door JackvdW op 26 aug 2011 01:14:38
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 aug 2011 :  10:10:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jack,

Dit is getest via de Loconet-interface, maar geloof me loconet heeft hier niets mee te maken.
Het werkt gewoon, ook de functie. Verder zijn er geen verschillen tussen de IB of TC.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 26 aug 2011 10:12:53
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 26 aug 2011 :  17:43:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack,

Hier (TC) werkt het ook zoals Wim zegt

Maar je kan toch net zo goed het eigen adres gebruiken? Wat is de toegevoegde waarde hier van handregelaar op 1?

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 27 aug 2011 :  04:14:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Ik wil de regelaar automatisch na een Vaste route via een speciale actie aan een lok koppelen.
Ik was daar wat testjes voor aan het uitvoeren toen ik het gedrag ontdekte.

Ik zal de TC eens een reset geven.

Mocht ik nog ontdekken wat de oorzaak is dan zal ik dat hier melden

Allemaal bedankt voor het testen en meedenken.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina