Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 725 / Bezoekers Vandaag: 9131
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 725
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Voorkant spiraal, HSI en zo
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tomprins

Netherlands
538 berichten

Geplaatst - 13 sep 2006 :  21:22:07  Toon profiel
Het topic is op slot maar ik wil toch graag vertellen dat de HSI-88 waarschijnlijk de oplossing is voor Martien. Zijn baan is onvoorstelbaar complex en Koploper werk zich in het rond om het allemaal bestuurbaar te houden. Door de HSI-88 wordt de Intellibox ontlast en loopt alles nu veel beter door. voor beginners: met een HSI-interface komen de bezetmeldingen sneller binnen via een extra seriele poort en wordt de Intellibox of een andere centrale ontlast. Met mij kwamen anderen tot de conclusie dat gezien de baan van Martien de belasting van de centrale te hoog was. Het probleem met de spiraal is niet opgelost maar Martien is zo al heel gelukkig. Hub en anderen: dank voor het meedenken, ook namens Martien

Het geeft dus wel degelijk het belang aan van het HSI-interface bij comlexe banen. Het ontlasten van de centrale eenheid is dan kennelijk wezenlijk.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 14 sep 2006 :  09:27:01  Toon profiel
Tom,
Voor mij om het goed te begrijpen: waar ligt dan de grens, alwaar een HSI een oplossing gaat geven, beter gezegd: wanneer ontstaat er een probleem? Ik heb nog even in de database gekeken en zie dat het in geval van Martien gaat om 8 bezetmelders en 20 wisseldecoders.
Niet om een discussie te starten wie de langste heeft , maar om te begrijpen of ik met een (potentieel) probleem zit: mijn baan heeft 15 bezetmelders en eveneens 20 wisseldecoders (naast 4 OM32's) en ik heb nog nooit een gemist bezetmelding gehad, voor zover ik weet. Ook het remmen en zo verloopt altijd vloeiend en zeker op tijd. Er rijden bij mij max. 4 treinen tegelijkertijd. Dat is meer omdat ik ze anders niet meer kan volgen, mijn hoofd houdt dat niet meer bij, er gebeurt me teveel.
Iedere bezetmelder genereert altijd 2 bytes (want 16 bits geven tenslotte de overeenkomstige status weer), of een stand nu wel of niet verandert van een bezetmelder, dus ik begrijp niet zo waarom de HSI een oplossing is.
Het verwerken van deze bits tot acties, wel, Martien heeft een beest van een computer (vooral de CPU snelheid) staan (naar verhouding), dus daar zit de bottle-neck ook niet.
Of bezetmeldingen nou via de comport van de IB binnenkomen of via een extra COM poort, de verwerking blijft toch gelijk. Of maak ik nu een denkfout?

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 sep 2006 :  09:46:07  Toon profiel
Tom,

Voordat je de Lenz rijders de gordijnen in jaagt. Bij Lenz heb je hier in principe geen last van.

Lenz werkt namelijk anders.

Bij de S88 moet Koploper elke x seconden alle bezetmelders uitlezen en hoe meer je er hebt hoe meer communicatie er is.

Bij de LR van Lenz worden automatisch de veranderingen aan Koploper gemeld. Het aantal meldingen is dan afhankelijk aan de hoeveelheid treinen die er rijden en niet van het aantal LR's die er aanwezig zijn.

Door dit verschil werkten in het begin de meeste programma's zeer belabbert en vooral met reedrelais want als je de LR op dezelfde manier gaat behandelen als een S88 kan het gebeuren dat je een melding mist.

Voor degene die nu ongerust worden Koploper doet het zoals het hoort en leest niet de melders uit maar krijgt automatisch de status door.

Helaas ondersteunen de DCC apparaten zoals Itellibox en vele anderen de LR niet. Een gemiste kans.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 sep 2006 :  10:02:03  Toon profiel
Wim,

Roep alsjeblieft geen onzin. Op deze manier jaag je meer mensen het harnas in dan noodzakelijk is.

Bij een IB hoeft Koploper niet alle bezetmelders uit te lezen. Alleen de gewijzigde komen door. Waar jij het over hebt is Marklin/Edits (oud).

Ook is het probleem volgens mij van iets te krappe stopsecties waardoor alles zeer precies aankomt.



Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 sep 2006 :  10:56:06  Toon profiel
Paul,

Sorry, ik ben blijkbaar blijven hangen in de jaren 90.

Maar als de IB ook alleen de gewijzigde doorgeeft dan kan ik mij niet voorstellen dat wat Tom verteld over het voordeel van een HSI zo groot kan zijn, vandaar mijn opmerking.

Over de te krappe stopsecties begrijp is je opmerking niet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 14 sep 2006 :  13:41:54  Toon profiel
Jongens,

Het gaat er niet om wie de grootste heeft en ook niet om het grootste gelijk maar om het vinden van de beste oplossingen. En daar moeten we proberen aan bij te dragen door elkaar van inzichten te voorzien en praktische oplossingen aan te dragen.

Even terug: Martien heeft een complexe baan, De problemen zijn niet zozeer het gevolg van het aantal bezetmelders en dergelijke, want dat is gemiddeld denk ik. De blokken echter zijn zeer kort, de bezetmelders zitten dicht op elkaar, het aantal alternatieven is groot en reactiesnelheid is klaarblijkelijk van belang.
Martien werd er gek van en we zijn gaan kijken. Het aantal verrichtingen was zo hoog dat ik mogelijk meer vanuit intuitie dan vanuit werkelijk inzicht in de oorzaak mijn HSI-88 heb uitgeleend en aangesloten. Vrijwel direct daarop liep de baan wel goed. Geen doorschietende treinen, geen spontaan vertrekkende treinen, niks foute richtingen en noem alle ellende maar op.
Mijn conclusie was dus: als je met de HSI de Intellibox ontlast, werkt het wel goed. Dit moet dus in meer situaties van belang zijn dat de IB alle tijd vrij krijgt om andere dingen te doen dat bezetmeldingen verwerken. Ik heb dit ook gezien bij Marklin 6021 gebruikers.
Koploper verwerkt de informatie kennelijk goed maar de randapparatuur laat het afweten.

Tsja ik rij geen Lenz, en als noorderling zie ik het nut niet zo in van in de gordijnen jagen. Als ik echter door deze discussie er achter zou komen hoe het daadwerkelijk werkt, dan vind ik dat prima. Ik ruil mijn standpunt rustig in voor iets beters en vind het helemaal niet erg als een ander dingen beter kan of weet dan ik.

Ik denk dat het nut van deze posting dan ook is dat bij een groeiende, complex wordende baan met onverklaarbare fouten een ontlasten van de IB/6021 met een HSI-88 wellicht een oplossing kan bieden.

Martien is in ieder geval nu gelukkig en dat vind ik eigenlijk het belangrijkste.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 14 sep 2006 :  14:33:33  Toon profiel
Tom,
Voor mij om het goed te begrijpen: waar ligt dan de grens, alwaar een HSI een oplossing gaat geven, beter gezegd: wanneer ontstaat er een probleem? Ik heb nog even in de database gekeken en zie dat het in geval van Martien gaat om 8 bezetmelders en 20 wisseldecoders.


Lastig aan te geven. Het probleem zit hem bij Martien niet in het aantal s88ers denk ik maar in de complexiteit van zijn baan, korte stopsecties, bezetmelder dicht op elkaar etc.

Niet om een discussie te starten wie de langste heeft , maar om te begrijpen of ik met een (potentieel) probleem zit: mijn baan heeft 15 bezetmelders en eveneens 20 wisseldecoders (naast 4 OM32's) en ik heb nog nooit een gemist bezetmelding gehad, voor zover ik weet. Ook het remmen en zo verloopt altijd vloeiend en zeker op tijd. Er rijden bij mij max. 4 treinen tegelijkertijd.

Martien rijdt met een veelvoud aan treinen daarvan. Bij mij liep het met een soortgelijk aantal ook goed.


dus ik begrijp niet zo waarom de HSI een oplossing is.

Volgens de geleerden van Littfinsky worden de bezetmeldingen met een HSI sneller afgehandeld en bovendien is er winst dat het gebeurtenisgestuurd is. de Intellibox loopt alle bezetmelders steeds achterelkaar af en dat kost veel tijd. De HSI verdeelt de s88ers ook nog eens in drie groepen wat ook een snelheidswinst inhoudt. Die tijd is bij de IB nu voor andere dingen beschikbaar. Koploper, heb ik begrepen, kijkt alleen naar de veranderingen in stand. Dat moet een versnellend effect geven.
Koploper blijkt te kijken naar veranderingen. Hoe groot de snelheidswinst is, kan ik niet bepalen.

Het verwerken van deze bits tot acties, wel, Martien heeft een beest van een computer (vooral de CPU snelheid) staan (naar verhouding), dus daar zit de bottle-neck ook niet.
Of bezetmeldingen nou via de comport van de IB binnenkomen of via een extra COM poort, de verwerking blijft toch gelijk. Of maak ik nu een denkfout?


Zijn computer is absoluut snel genoeg en Koploper is dat ook. Het gaat om de IB. Het uitlezen gaat via de HSI zeker sneller en voor de daaropvolgende actie lijkt het me dat de IB daar meer tijd voor beschikbaar heeft omdat het uilezen (soms de helft van de tijd!)vervalt. De reacties vinden dus ook sneller plaats. Dat was wat Martien nodig had.

Groet,
Leendert



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 15 sep 2006 :  22:36:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor
Tom,

De HSI zal absoluut geen verbetering geven. Zo druk heeft koploper het niet met deze baan. De baan heb ik hier een tijdje in testmode laten draaien, maar meer dan 6 rijdende treinen komt niet voor.

Wat ik Martien al in een prive suggestie heb laten weten, is dat hij te hard rijdt.

Een snelheid van 175 km/u bij een bloklengte van 2,10 meter. Lijkt mij een beetje lastig. Als je de geijkte snelheden bekijkt van de diverse loks, en de bloksnelheden, kom je tot de ontdekking dat bijna alle loks op topsnelheid rijden, of helemaal die snelheid niet kunnen halen.

Dus in dat blok van 175 km/u zullen alle treinen op rijstap 14, waarbij 14 het maximum is, moeten rijden.
Dat is er wat er volgens mij aan de hand is.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 15 sep 2006 :  22:52:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Tom,

Voordat je de Lenz rijders de gordijnen in jaagt. Bij Lenz heb je hier in principe geen last van.

Lenz werkt namelijk anders.

Bij de S88 moet Koploper elke x seconden alle bezetmelders uitlezen en hoe meer je er hebt hoe meer communicatie er is.

Bij de LR van Lenz worden automatisch de veranderingen aan Koploper gemeld. Het aantal meldingen is dan afhankelijk aan de hoeveelheid treinen die er rijden en niet van het aantal LR's die er aanwezig zijn.

Door dit verschil werkten in het begin de meeste programma's zeer belabbert en vooral met reedrelais want als je de LR op dezelfde manier gaat behandelen als een S88 kan het gebeuren dat je een melding mist.

Voor degene die nu ongerust worden Koploper doet het zoals het hoort en leest niet de melders uit maar krijgt automatisch de status door.

Helaas ondersteunen de DCC apparaten zoals Itellibox en vele anderen de LR niet. Een gemiste kans.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz



Wim,

Lenz werkt inderdaad anders, Lenz meld zonder dat er een aanvraag opdracht aan vooraf gaat zijn veranderingen.

De Intellibox werkt met een algemeen opvraag commando, bedoeld voor alle veranderingen.

Waaronder die van de S88 modules. Is er een verandering op een S88, dan wordt deze opgehaald. Hierbij is de kans dat er iets gemist wordt niet aanwezig. De IB slaat dit op en bewaard dit net zolang totdat het wordt opgehaald.

Als men de Intellibox in Loconet mode behandeld, zal een verandering van een terugmelding op contact niveau worden doorgeven, en wordt ook iedere verandering spontaan gemeld, zonder opvraag.

Bij Lenz is dat in blokken van 4 contacten
Bij de S88 met Event afvraag, is dat per 8 contacten
En Bij LocoNet is dat dus per contact.

Dus zoals je ziet is niet het type bezetmelder verantwoordelijk voor de manier van melden, maar is de Centrale daar verantwoordelijk voor.

Er is dus geen sprake van een gemis om de LR's van Lenz. Die zijn alleen maar duur.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 16 sep 2006 :  00:57:56  Toon profiel
Hallo allen,

In testmode kun je rustig bekijken of datgene gebeurt wat je denkt te verwachten. De praktijk is anders.

Het gebruik van een HSI t.o.v. het uitlezen van bezetmelders via een IB kan een behoorlijke verbetering opleveren. Een HSI is sneller en de IB wordt minder belast.
In beide gevallen wordt geen een melding gemist, HSI of IB.
Advies aan Martien, maak gebruik van de OMserial. Je IB wordt dan nog minder belast.

Groet,
Robby
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 sep 2006 :  08:01:23  Toon profiel
Hoi,

Om te voorkomen dat dit ook weer welles/nietes wordt, is dit draadje gesloten.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina