Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 39 / Bezoekers Vandaag: 1002
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 178
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Spookmeldingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Cees Brocaar

Netherlands
269 berichten

Geplaatst - 12 sep 2006 :  09:41:45  Toon profiel  Reageer met citaat

Geacht forum,

Probeer sinds kort met beperkte of volledige detectie te rijden.
Alle blokken en wissels zijn voorzien van stroomdetectie.
Alle gebruikte componenten zijn van Lenz (LB100-LB101+ LR 101)
Er rijden zowel treinen met volledige detectie en ook zonder (alles voorzien van weerstandslak is een hele klus).
Nu het probleem: zowel op stukken waar zich geen treinen bevinden als op een kopspoor waar een verlichte wagon staat krijg ik spookmeldingen?
Ook wanneer de staart van een niet gedetecteerde trein zich nog in het vorrige blok bevind komen deze meldingen? Een ander vb is wanneer de kop van een stuurstand een blok inrijdt is zo'n moment. Deze meldingen ontstaan zeer frequent.
Waardoor ontstaan deze meldingen en wat kan ik hier aan doen?

Mvrgr.

Cees Brocaar
HO tweerail Lenz.

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 sep 2006 :  10:15:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Cees,

Weet je zeker dat die bezetmeldpunten die spookmeldingen veroorzaken niet staan te flippen (aan/uit/aan/uit)?

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 sep 2006 :  10:37:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Technisch gezien ben ik een leek. ik ben zo iemand die alles uitvoert volgens de richtlijnen cq handleidingen. Jouw vraag zegt mij dus ook niet zoveel? Hoe en waar kan ik dit zien of kontroleren?

Mvrgr
Cees Brocaar
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 sep 2006 :  10:44:21  Toon profiel  Reageer met citaat

Reactie even te snel afgesloten. Zonder detectie rijdt alles perfect.
Alle lijnen kleuren. Ik kan ook zien waar de treinen zich bevinden, alle meldpunten lichten op.

Cees Brocaar
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 12 sep 2006 :  11:25:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cees,

Volg ook even dit draadje.
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=208

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 sep 2006 :  11:33:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Cees,

Spookmeldingen kunnen ook ontstaan doordat een bezetmeldpunt soms even niet en dan weer wel bezet wordt gemeld. Vieze wielen kunnen hiervan een oorzaak zijn.

Een spookmelding wordt gegenereerd als Koploper een bezetmelding ontvangt van een bezetmeldpunt waar niet naar toe wordt gereden. Er moet dus ergens een oorzaak zijn dat de bezetmeldpunten die spookmeldingen veroorzaken (en volgens jouw onterecht) deze melding doorgeven.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 12 sep 2006 :  11:40:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Hoe schakel jij detectie dan af? Want als de meldpunten oplichten als je met de treinen rijdt, dan lijkt het op dat deze goed werken. Ik neem aan dat je bedoelt dat in Koploper de meldpunten oplichten, die overeenkomen met het wel of niet bezet zijn van een S88 poortje.
En als je de detectie afschakelt, rijdt de treinen dan ook goed, zonder overige spookmeldingen, als KL op automatisch rijden staat?

Misschien nog even een algemene tip: ik gebruik zelf de LDT S88, die heeft een rijtje kroonsteentjes voor 2 x 8 poorten en in het midden een massa aansluiting. Samen vormen ze een rij van 17 aansluitingen. Ik maakte de fout door 1 terugmelder op de massa aan te sluiten in plaats van op de ingang van de S88. Je kent dat wel: het je gebeurt je zomaar, terwijl je op je rug onder de baan het net net wel / net niet zien met de looplamp (ja, oogjes boven de 40.. :-) ). En het ging helemaal goed, totdat de desbetreffende bezetmelder in actie moest komen: er ontstond een geweldige aardlus, waarbij alle poorten van alle S88 begonnen te knipperen (met KL eenvoudig te zien), want de S88 krijgen hun aarde al via de aansluitkabel en via de bezetmelding werd er nog even een andere aarde ingebracht die een andere kabelroute volgt en dus potentiaal verschil oplevert. Was de bezetmelder weer onbezet, dan liep alles weer als een zonnetje. Door alle bezetmeldingen 1 voor 1 te testen was de boosdoener snel gedetecteerd. Wie weet helpt dit.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 12 sep 2006 :  12:37:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Dank voor jullie reacties. Genoeg aanwijzigingen om aan de slag te gaan. Om te beginnen zal ik eens bijhouden welke loc. waar de melding geeft.
Welk component dit betreft LB100 of LB101. Wielen vuil of niet!
Van de 225 meldpunten zijn er maar 20 gevoed door de LB100. Deze heb ik met een speciale reden (gescheiden voeding) ingezet op mijn twee keerlussen van de baan. Verder kan ik met stelligheid zeggen dat deze printjes goed zijn aangesloten. Destijds allen getest. Maar of ze technisch goed melden weet ik als leek niet. Functioneel is dit wel het geval daar wanneer ik zonder detectie rij alles naar behoren werkt (remmen, optrekken en stoppen op de juiste plaats).

Zoals reeds gezegd ik ga aan de slag.

Mvrgr.

Cees Brocaar
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina