Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 164 / Bezoekers Vandaag: 6475
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Met de voorkant de spiraal door.
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bru

Netherlands
74 berichten

Geplaatst - 21 jun 2006 :  17:15:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru
Hallo Heren
de vraag is dat treinen met hun voorkant altijd de spiraal in gaan
als er een hondenbot is kan je dit oplossen met variabele treinroute
richtings verbod maar als je van twee kanten de opstelsporen kan benaderen is dit wel een kop zorg of zie ik iets over het hoofd..
CQ Paul het afmelden gaat toch nog niet altijd goed..
het lijkt of de ene keer opstarten beter gaat dan de andere..
groeten Martien Bruynel
IB // Marklin DCC

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 jun 2006 :  18:51:27  Toon profiel
Hallo Martien,

Een aantal maal je eerste vraag gelezen en me proberen voor te stellen wat je ermee bedoelt. Ik krijg hier niets voor ogen bij.

Je tweede opmerking: het lijkt er op dat jij nog steeds de enige bent met dit probleem. Hierdoor kan ik niet veel voor je uitzoeken.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 21 jun 2006 :  20:57:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru
Bedankt voor de reactie Paul

de vraag is dat de loc voor door door de baan rijdt
indien je een hondenbot heb dan is dit geen probleem
maar als je meerderen aansluitingen heb dan gaat een lange trein acherstevoren de spiraal in.
met alle gevolgen van dien.
dus is het te doen om met de schoorsteen voor te blijven rijden.
met ijken is er toch ook een voor en achter kant.
groeten
Martien Bruynel
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 21 jun 2006 :  22:14:52  Toon profiel
Bru, kun je een tekening/printscreen van je baanplaan toevoegen? Dat maakt je vraag waarschijnlijk een stuk duidelijker. Ook ik kan er helaas weinig kaas van maken.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 21 jun 2006 :  23:27:57  Toon profiel
Hallo Martien,

Bedoel je soms indien een trein op een spoor komt dat deze (na enige tijd) achteruit de spiraal inrijdt ?.
Het ijken van een loc heeft niets te maken met je probleem.
Met het ijken van een loc kun je de snelheden instellen naar echte schaalkilometers. En dat kun je doen met snelheid ijken voor zowel voor- als achteruitrijden.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 22 jun 2006 :  22:07:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru
Hallo heren
het is mij duidelijk dat het u niet duidelijk is.
maar het is zo dat een niet treinstel niet achterstevoren de baan door loopt.
en ik duidelijk wilde maken dat je bij het ijken een loc in achterwaardse richting
automatisch draaid in voor uit dus richting bepalend is zo geen punt
dan is het toch mogelijk denk ik dat de loc voorwaards het de baan doorloopt.ik zal een file mee sturen dan kan men kijken.
van boven naar onder door de blokken 4 , 34 en 35
dus na het uit rangeren is het wel de bedoeling dat de loc's vooruit
boven komen.
alvast bedankt
Martien



Download Attachment: 522006.bck
505.25 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 jun 2006 :  07:33:30  Toon profiel
Martien,

Het is en blijft voor mij (en misschien ook voor anderen) lastig te doorgronden wat jij nu precies wil.

Wat mij erg opvalt is dat bijna alle locomotieven zijn gedefinieerd als treinstel. Het zijn volgens mij nooit allemaal treinstellen. Bijvoorbeeld loc 41 is een stoomloc goederen met als indicatie treinstel. Dit kan toch nooit?
Als op je rangeerdeel gewoon alles kan/mag dan zal Koploper dan inderdaad bij automatisch rijden ook wel eens met een getrokken trein automatisch achteruit rijden. Dat is niet wat jij wil.
Rangeren met getrokken treinen zou ik zelf regelen via vaste treinroutes. Je hebt het dan zelf in de hand wat er gebeurd.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 jun 2006 :  09:28:58  Toon profiel
Hallo Martien,

Tijdens heb bekijken van jouw database viel mij op dat bij bekijken van de variabele treinroutes de Pc even lijkt te hangen. Door de opzet van jouw baan en alle mogelijkheden die jij hebt ingevoerd zijn er ruim 2500 mogelijk waaruit Koploper moet kunnen kiezen.

Dit houdt bij variabele treinroutes redelijk de zaak op. Ik zal zorgen dat in een nieuwe versie van Koploper dit sneller gaat. De manier waar op het nu gaat werkt niet echt prettig...

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  21:45:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru
Hallo Paul
kan het ook zijn dat het de afmeldingen vertraagd.
de ene keer gaat het goed en de andere keer knallen ze op het stootblok.
voor de rest blijft het lastig dat de loc's achterste voren door het station rijden...........
met vriendelijke DB treinen groeten.............

Martien
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 aug 2006 :  23:13:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels
Hallo Martien,

het lijkt erop dat je het achteruit verder rijden alleen op kan lossen door rijmogelijkheden te beperken, anders blijf je met constant heen en weer rijdende treinen werken.

Ik heb een eenvoudig voorbeeld gemaakt hoe een getrokken trein binnenkomt op een doodlopend spoor, vervolgens achteruit de vrije baan weer oprijdt, en vervolgens weer keert, zodat het een getrokken trein blijft.

Let ook op de aanvullende definities in blok 15 en 26 dat alle treinen mogen keren.

Succes met de studie,

Walter

Download Attachment: martienuitleg.bck
5,29 KB

Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 26 aug 2006 :  19:21:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru
Hoi Wissels
in jouw filetje is het geen probleem maar als je aan twee kanten de op stel sporen binnen komt word het toch effe anders...
dan moet je het hondenbot effect na bootsen anders loop je de kans dat het niet goed gaat..
nog bedankt voor de moeite

Groeten en veel treinen plezier
Martien Bruynel

IB M en KL
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 26 aug 2006 :  19:55:05  Toon profiel
Martien,

Kun je aan de hand van een voorbeeld aangeven wat je wilt bereiken. Zoals Paul al aangaf, heb je een onwaarschijnlijk aantal locs als treinstel gedefinieerd. Waarom heb je dat gedaan, want dat is wel de reden dat locs achteruit de spiraal ingaan.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 aug 2006 :  19:42:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels
Hallo Martien,

de opmerking van Huub en Paul klopt uiteraard, het lijkt er zelfs op dat je definities hebt omgedraaid, zo staan de ICE2 en ICE3 niet aangemerkt als treinstel, terwijl dit juist goede voorbeelden zijn van treinstellen.

Als je verder kijkt bij aanvulling blokgegevens, en je drukt op de F1 toets bij alle locomotieven mogen keren, dan staat er in de helptekst een waarschuwing die jij aan alle kanten genegeerd hebt.

Verder schrijf je nog dat locs soms hard op het stootblok knallen, dit kan inderdaad kloppen voor niet geeikte locs, die in een doodlopend blok de maximum snelheid mogen hebben, en daardoor niet op tijd kunnen remmen met alle gevolgen van dien.

Overigens zie ik niet het verschil aan rijmogelijkheden tussen een groot ovaal en jouw hondebot variant, misschien zodanig dat een hondebot uit 2 keerlussen bestaat, waarbij de treinen tussen de keerlussen rechts (of juist links) rijden? Hiermee zou jij je probleem op kunnen lossen. vermoed ik.

Succes,

met het oplossen van je problemen met de treinbaan,

Groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 27 aug 2006 19:48:28
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 29 aug 2006 :  22:33:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru
Hallo heren
het was mij in het begin niet duidelijk . ik dacht alle loc's konden dan lekker rangeren in de opstel sporen.
dit is dus veranderd
de loc instellingen zijn dus niet bij ieder loc goed.dit zal door de tijd wel beter worden.
als ze allen een keer op de baan komen.
en ik ben er van overtuigt dat de IB af en toe telaat afmeld.
en dan knallen ze op het blok.ik zie dus geen vertraging...
en soms haast geen versnelling....
dit had toch met een vollopende buffer temaken Paul
want het is niet altijd.
CQ alle loc's op 3 na zijn geeikt de 3 zijn delta.
we blijven bezich......
groeten


Martien

IB M en KL

Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 aug 2006 :  22:47:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels
Hallo Martien,

misschien kan je iets met de Littfinski HiSpeed S88 interface, dan ben je niet meer afhankelijk van de snelheid van je IB, aangezien de terugmeldingen direkt naar de computer verstuurd worden,

Overigens kunnen ook Delta locs met geeikte snelheid rijden met behulp van Koploper,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 30 aug 2006 :  14:10:03  Toon profiel
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels


Overigens kunnen ook Delta locs met geeikte snelheid rijden met behulp van Koploper,



Het ijken van treinen heeft alleen zin als er een decoder zit, die lastregeling ondersteunt. Behalve bij het nemen van hellingen en zo, regelt het dan ook het effect van bijvoorbeeld een warmere motor (die soepeler loopt) terug.
Een delta decoder heeft deze eigenschap niet. Sterker nog: alle motoren zonder permanent magneet kunnen dit niet. Het 'lastgeregeld' zit hem namelijk in het feit dat de motor 'even' dynamo is, om het maar even kort door de bocht uit te leggen, en daar heb je nu eenmaal een (permanent)magneet voor nodig.
Dat zegt overigens niet dat je de optie 'ijken' niet kan gebruiken voor delta decoders. Er komt altijd een waarde uit. Maar bij een warmer wordende motor komen er weer andere waardes uit. Kortom: dat heeft geen zin en wekt alleen maar een illusie.

@Bru: je stelt dat je overtuigd bent dat de IB af te toe te laat meldt. Ik heb denk ik een tamelijk grote baan (>100 blokken) met dito bezetmelders, maar heb nog nooit 1 keer gemerkt dat de IB iets mist. Ook het vollopen van het buffer komt me absoluut onbekend voor. Juist het voordeel van de IB is dat bv bezetmelders hun waarde behouden, TOTDAT deze door de software uitgelezen is. Dus ook een hele korte bezetmelding wordt door de hardware opgevangen en door de software uitgelezen en doorgegeven. Ik blijf het dus een merkwaardig verhaal vinden, waar ik niet zomaar een oorzaak zie. We zien vast iets elementairs over het hoofd.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 30 aug 2006 :  19:36:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Leendert
Het ijken van treinen heeft alleen zin als er een decoder zit, die lastregeling ondersteunt. Behalve bij het nemen van hellingen en zo, regelt het dan ook het effect van bijvoorbeeld een warmere motor (die soepeler loopt) terug.
Een delta decoder heeft deze eigenschap niet. Sterker nog: alle motoren zonder permanent magneet kunnen dit niet. Het 'lastgeregeld' zit hem namelijk in het feit dat de motor 'even' dynamo is, om het maar even kort door de bocht uit te leggen, en daar heb je nu eenmaal een (permanent)magneet voor nodig.
Dat zegt overigens niet dat je de optie 'ijken' niet kan gebruiken voor delta decoders. Er komt altijd een waarde uit. Maar bij een warmer wordende motor komen er weer andere waardes uit. Kortom: dat heeft geen zin en wekt alleen maar een illusie.

@

Groet,
Leendert



Hallo Leendert,

de eigenschap die jij noemt klopt gedeeltelijk, echter...........

Als je met een decoder rijdt met ongeeikte eigenschappen dan kent Koploper 3 ingestelde snelheden. Namelijk minimum, gemiddelde of maximum snelheid,

Met geeikte snelheden kan je meer trappen voor de bijbehorende baanvaksnelheid gebruiken.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 07 sep 2006 :  17:54:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru
Hallo Leenderd en andere .
De Littfinski HiSpeed S88 interface meld af maar de intellibox moet toch
de snelheid naar beneden halen
dit geschied tussen de binnen en stop melder.
nu dit is niet altijd het geval..
zelden dus het gebeurd wel dat er eerst nog de snelheid word verhoogd.
en ja dan remt hij niet op tijd.
de melders worden niet gemist maar het is zo traag als dikke........
gr Martien Bruynel
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 07 sep 2006 :  18:45:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor
Martien,

Ik in de oude database van je dat je de IB 4x per seconde op events laat scannen. Zet dit maar gerust op 10x per seconde, dan zal het al een stuk sneller reageren. Verder blijft het een raar verhaal, want de IB heeft normaal geen last van vertraagd reageren, en ik heb al meerdere grote banen er perfect mee laten werken.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 08 sep 2006 :  10:34:28  Toon profiel
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bru

Hallo Leenderd en andere .
De Littfinski HiSpeed S88 interface meld af maar de intellibox moet toch
de snelheid naar beneden halen
dit geschied tussen de binnen en stop melder.
nu dit is niet altijd het geval..
zelden dus het gebeurd wel dat er eerst nog de snelheid word verhoogd.



Martien, ik begrijp je niet helemaal. Komt misschien ook een beetje door je wat cryptische schrijfwijze. Probeer je eigen bericht eens terug te lezen en kruip even in de huid van een ander of hij zou begrijpen als hij min of meer buitenstaader was. Dan kunnen 'wij' je wellicht gerichter antwoord geven.

Toch maar even een poging: wat je zou kunnen proberen is met een standaard ovaal en een basisopstelling. Dus de IB, een S88 op de IB en bijvoorbeeld 3 blokken, waarbij je een station-blok hebt. Ik ben heel benieuwd hoe zich dat dan bij jou gedraagt, want dat moet gewoon werken. Ik neem aan dat je wel enige lengte beschikbaar hebt tussen de eerste bezetmelder en de tweede bezetmelder in het blok. Als dat goed werkt, probeer het dan met de S88 op de seriele poort en als ook dat weer goed werkt, bouw het dan steeds een beetje verder uit. Paul schreef al eerder dat jouw baan zo is, dat deze uit 2500 routes kan kiezen, het zou dus kunnen dat je PC (te) druk bezig is om alle events (zoals bezetmeldingen) op tijd af te handelen. Wat is de snelheid van je PC en het OS? Kon wel eens zo zijn dat XP voor jou beter is dan W98, omdat het (interne) resource allocation proces daar anders (=vooral effectiever) verloopt.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

administrator

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 08 sep 2006 :  20:35:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator
Zullen we weer terug gaan op de vraagstelling.

Met de voorkant de spriraal door.


over de s88 kan een nieuw topic geopend worden of met de bestaande
Link s88 topic verder gaan.

Met vriendelijke groet
Erwin
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 09 sep 2006 :  16:52:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru
Hallo Heren
na wat rijden op 10 uitlezingen per seconden zie ik geen verbeteringen.
en wat betreft s88 is niet van toepassing denk ik..

de gegevens van mijn computer is XP gestuurd en kloksnelhied is 3 GHz 3gieg geheugen dit is toch zat
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 09 sep 2006 :  16:54:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor
Hi is de hier geplaatste database nog steeds relevant??

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 09 sep 2006 :  18:26:50  Toon profiel
Hallo Martien,

Alhoewel de Administrator al terecht opgemerkte heeft dit niets meer met de oorspronkelijk vraag te maken. Maar toch.

quote:
De Littfinski HiSpeed S88 interface meld af maar de intellibox moet toch
de snelheid naar beneden halen
dit geschied tussen de binnen en stop melder.
nu dit is niet altijd het geval..
zelden dus het gebeurd wel dat er eerst nog de snelheid word verhoogd.
en ja dan remt hij niet op tijd.
Dit heeft niets met het inlezen van de bezetmelders, of bezetmeldunits zo u wilt, te maken. Het heeft met de verwerkingssnelheid van de centrale te maken. Grote tot zeer grote modelbanen werken daarom ook met meerdere centrales.

Weer on-topic n.l. Met de voorkant de spriraal door.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

administrator

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 09 sep 2006 :  18:36:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator
Bij deze sluit ik dus deze topic.

Ik had aangegeven om bij de vraag te blijven.

Met vriendelijke groet
Erwin
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina