Auteur |
Onderwerp |
|
Bru
Netherlands
74 berichten |
Geplaatst - 21 jun 2006 : 17:15:13
|
Hallo Heren de vraag is dat treinen met hun voorkant altijd de spiraal in gaan als er een hondenbot is kan je dit oplossen met variabele treinroute richtings verbod maar als je van twee kanten de opstelsporen kan benaderen is dit wel een kop zorg of zie ik iets over het hoofd.. CQ Paul het afmelden gaat toch nog niet altijd goed.. het lijkt of de ene keer opstarten beter gaat dan de andere.. groeten Martien Bruynel IB // Marklin DCC |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2006 : 18:51:27
|
Hallo Martien,
Een aantal maal je eerste vraag gelezen en me proberen voor te stellen wat je ermee bedoelt. Ik krijg hier niets voor ogen bij.
Je tweede opmerking: het lijkt er op dat jij nog steeds de enige bent met dit probleem. Hierdoor kan ik niet veel voor je uitzoeken.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Bru
Netherlands
74 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2006 : 20:57:39
|
Bedankt voor de reactie Paul
de vraag is dat de loc voor door door de baan rijdt indien je een hondenbot heb dan is dit geen probleem maar als je meerderen aansluitingen heb dan gaat een lange trein acherstevoren de spiraal in. met alle gevolgen van dien. dus is het te doen om met de schoorsteen voor te blijven rijden. met ijken is er toch ook een voor en achter kant. groeten Martien Bruynel |
|
|
corne_mo
186 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2006 : 22:14:52
|
Bru, kun je een tekening/printscreen van je baanplaan toevoegen? Dat maakt je vraag waarschijnlijk een stuk duidelijker. Ook ik kan er helaas weinig kaas van maken.
Met vriendelijke groet, Corné
Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz) |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2006 : 23:27:57
|
Hallo Martien,
Bedoel je soms indien een trein op een spoor komt dat deze (na enige tijd) achteruit de spiraal inrijdt ?. Het ijken van een loc heeft niets te maken met je probleem. Met het ijken van een loc kun je de snelheden instellen naar echte schaalkilometers. En dat kun je doen met snelheid ijken voor zowel voor- als achteruitrijden.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
Bru
Netherlands
74 Posts |
Geplaatst - 22 jun 2006 : 22:07:01
|
Hallo heren het is mij duidelijk dat het u niet duidelijk is. maar het is zo dat een niet treinstel niet achterstevoren de baan door loopt. en ik duidelijk wilde maken dat je bij het ijken een loc in achterwaardse richting automatisch draaid in voor uit dus richting bepalend is zo geen punt dan is het toch mogelijk denk ik dat de loc voorwaards het de baan doorloopt.ik zal een file mee sturen dan kan men kijken. van boven naar onder door de blokken 4 , 34 en 35 dus na het uit rangeren is het wel de bedoeling dat de loc's vooruit boven komen. alvast bedankt Martien
Download Attachment: 522006.bck 505.25 KB |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2006 : 07:33:30
|
Martien,
Het is en blijft voor mij (en misschien ook voor anderen) lastig te doorgronden wat jij nu precies wil.
Wat mij erg opvalt is dat bijna alle locomotieven zijn gedefinieerd als treinstel. Het zijn volgens mij nooit allemaal treinstellen. Bijvoorbeeld loc 41 is een stoomloc goederen met als indicatie treinstel. Dit kan toch nooit? Als op je rangeerdeel gewoon alles kan/mag dan zal Koploper dan inderdaad bij automatisch rijden ook wel eens met een getrokken trein automatisch achteruit rijden. Dat is niet wat jij wil. Rangeren met getrokken treinen zou ik zelf regelen via vaste treinroutes. Je hebt het dan zelf in de hand wat er gebeurd.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2006 : 09:28:58
|
Hallo Martien,
Tijdens heb bekijken van jouw database viel mij op dat bij bekijken van de variabele treinroutes de Pc even lijkt te hangen. Door de opzet van jouw baan en alle mogelijkheden die jij hebt ingevoerd zijn er ruim 2500 mogelijk waaruit Koploper moet kunnen kiezen.
Dit houdt bij variabele treinroutes redelijk de zaak op. Ik zal zorgen dat in een nieuwe versie van Koploper dit sneller gaat. De manier waar op het nu gaat werkt niet echt prettig...
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Bru
Netherlands
74 Posts |
Geplaatst - 20 aug 2006 : 21:45:53
|
Hallo Paul kan het ook zijn dat het de afmeldingen vertraagd. de ene keer gaat het goed en de andere keer knallen ze op het stootblok. voor de rest blijft het lastig dat de loc's achterste voren door het station rijden........... met vriendelijke DB treinen groeten.............
Martien |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 20 aug 2006 : 23:13:31
|
Hallo Martien,
het lijkt erop dat je het achteruit verder rijden alleen op kan lossen door rijmogelijkheden te beperken, anders blijf je met constant heen en weer rijdende treinen werken.
Ik heb een eenvoudig voorbeeld gemaakt hoe een getrokken trein binnenkomt op een doodlopend spoor, vervolgens achteruit de vrije baan weer oprijdt, en vervolgens weer keert, zodat het een getrokken trein blijft.
Let ook op de aanvullende definities in blok 15 en 26 dat alle treinen mogen keren.
Succes met de studie,
Walter
Download Attachment: martienuitleg.bck 5,29 KB
|
|
|
Bru
Netherlands
74 Posts |
Geplaatst - 26 aug 2006 : 19:21:33
|
Hoi Wissels in jouw filetje is het geen probleem maar als je aan twee kanten de op stel sporen binnen komt word het toch effe anders... dan moet je het hondenbot effect na bootsen anders loop je de kans dat het niet goed gaat.. nog bedankt voor de moeite
Groeten en veel treinen plezier Martien Bruynel
IB M en KL |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 26 aug 2006 : 19:55:05
|
Martien,
Kun je aan de hand van een voorbeeld aangeven wat je wilt bereiken. Zoals Paul al aangaf, heb je een onwaarschijnlijk aantal locs als treinstel gedefinieerd. Waarom heb je dat gedaan, want dat is wel de reden dat locs achteruit de spiraal ingaan.
Huub |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 27 aug 2006 : 19:42:29
|
Hallo Martien,
de opmerking van Huub en Paul klopt uiteraard, het lijkt er zelfs op dat je definities hebt omgedraaid, zo staan de ICE2 en ICE3 niet aangemerkt als treinstel, terwijl dit juist goede voorbeelden zijn van treinstellen.
Als je verder kijkt bij aanvulling blokgegevens, en je drukt op de F1 toets bij alle locomotieven mogen keren, dan staat er in de helptekst een waarschuwing die jij aan alle kanten genegeerd hebt.
Verder schrijf je nog dat locs soms hard op het stootblok knallen, dit kan inderdaad kloppen voor niet geeikte locs, die in een doodlopend blok de maximum snelheid mogen hebben, en daardoor niet op tijd kunnen remmen met alle gevolgen van dien.
Overigens zie ik niet het verschil aan rijmogelijkheden tussen een groot ovaal en jouw hondebot variant, misschien zodanig dat een hondebot uit 2 keerlussen bestaat, waarbij de treinen tussen de keerlussen rechts (of juist links) rijden? Hiermee zou jij je probleem op kunnen lossen. vermoed ik.
Succes,
met het oplossen van je problemen met de treinbaan,
Groet,
Walter
Software modeltreinen |
Bewerkt door Wissels op 27 aug 2006 19:48:28 |
|
|
Bru
Netherlands
74 Posts |
Geplaatst - 29 aug 2006 : 22:33:35
|
Hallo heren het was mij in het begin niet duidelijk . ik dacht alle loc's konden dan lekker rangeren in de opstel sporen. dit is dus veranderd de loc instellingen zijn dus niet bij ieder loc goed.dit zal door de tijd wel beter worden. als ze allen een keer op de baan komen. en ik ben er van overtuigt dat de IB af en toe telaat afmeld. en dan knallen ze op het blok.ik zie dus geen vertraging... en soms haast geen versnelling.... dit had toch met een vollopende buffer temaken Paul want het is niet altijd. CQ alle loc's op 3 na zijn geeikt de 3 zijn delta. we blijven bezich...... groeten
Martien
IB M en KL
|
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 29 aug 2006 : 22:47:03
|
Hallo Martien,
misschien kan je iets met de Littfinski HiSpeed S88 interface, dan ben je niet meer afhankelijk van de snelheid van je IB, aangezien de terugmeldingen direkt naar de computer verstuurd worden,
Overigens kunnen ook Delta locs met geeikte snelheid rijden met behulp van Koploper,
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
Leendert
Netherlands
89 Posts |
Geplaatst - 30 aug 2006 : 14:10:03
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wissels
Overigens kunnen ook Delta locs met geeikte snelheid rijden met behulp van Koploper,
Het ijken van treinen heeft alleen zin als er een decoder zit, die lastregeling ondersteunt. Behalve bij het nemen van hellingen en zo, regelt het dan ook het effect van bijvoorbeeld een warmere motor (die soepeler loopt) terug. Een delta decoder heeft deze eigenschap niet. Sterker nog: alle motoren zonder permanent magneet kunnen dit niet. Het 'lastgeregeld' zit hem namelijk in het feit dat de motor 'even' dynamo is, om het maar even kort door de bocht uit te leggen, en daar heb je nu eenmaal een (permanent)magneet voor nodig. Dat zegt overigens niet dat je de optie 'ijken' niet kan gebruiken voor delta decoders. Er komt altijd een waarde uit. Maar bij een warmer wordende motor komen er weer andere waardes uit. Kortom: dat heeft geen zin en wekt alleen maar een illusie.
@Bru: je stelt dat je overtuigd bent dat de IB af te toe te laat meldt. Ik heb denk ik een tamelijk grote baan (>100 blokken) met dito bezetmelders, maar heb nog nooit 1 keer gemerkt dat de IB iets mist. Ook het vollopen van het buffer komt me absoluut onbekend voor. Juist het voordeel van de IB is dat bv bezetmelders hun waarde behouden, TOTDAT deze door de software uitgelezen is. Dus ook een hele korte bezetmelding wordt door de hardware opgevangen en door de software uitgelezen en doorgegeven. Ik blijf het dus een merkwaardig verhaal vinden, waar ik niet zomaar een oorzaak zie. We zien vast iets elementairs over het hoofd.
Groet, Leendert |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 30 aug 2006 : 19:36:14
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Leendert Het ijken van treinen heeft alleen zin als er een decoder zit, die lastregeling ondersteunt. Behalve bij het nemen van hellingen en zo, regelt het dan ook het effect van bijvoorbeeld een warmere motor (die soepeler loopt) terug. Een delta decoder heeft deze eigenschap niet. Sterker nog: alle motoren zonder permanent magneet kunnen dit niet. Het 'lastgeregeld' zit hem namelijk in het feit dat de motor 'even' dynamo is, om het maar even kort door de bocht uit te leggen, en daar heb je nu eenmaal een (permanent)magneet voor nodig. Dat zegt overigens niet dat je de optie 'ijken' niet kan gebruiken voor delta decoders. Er komt altijd een waarde uit. Maar bij een warmer wordende motor komen er weer andere waardes uit. Kortom: dat heeft geen zin en wekt alleen maar een illusie.
@
Groet, Leendert
Hallo Leendert,
de eigenschap die jij noemt klopt gedeeltelijk, echter...........
Als je met een decoder rijdt met ongeeikte eigenschappen dan kent Koploper 3 ingestelde snelheden. Namelijk minimum, gemiddelde of maximum snelheid,
Met geeikte snelheden kan je meer trappen voor de bijbehorende baanvaksnelheid gebruiken.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
Bru
Netherlands
74 Posts |
Geplaatst - 07 sep 2006 : 17:54:57
|
Hallo Leenderd en andere . De Littfinski HiSpeed S88 interface meld af maar de intellibox moet toch de snelheid naar beneden halen dit geschied tussen de binnen en stop melder. nu dit is niet altijd het geval.. zelden dus het gebeurd wel dat er eerst nog de snelheid word verhoogd. en ja dan remt hij niet op tijd. de melders worden niet gemist maar het is zo traag als dikke........ gr Martien Bruynel |
|
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 07 sep 2006 : 18:45:39
|
Martien,
Ik in de oude database van je dat je de IB 4x per seconde op events laat scannen. Zet dit maar gerust op 10x per seconde, dan zal het al een stuk sneller reageren. Verder blijft het een raar verhaal, want de IB heeft normaal geen last van vertraagd reageren, en ik heb al meerdere grote banen er perfect mee laten werken.
Mvg Wim.
|
|
|
Leendert
Netherlands
89 Posts |
Geplaatst - 08 sep 2006 : 10:34:28
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Bru
Hallo Leenderd en andere . De Littfinski HiSpeed S88 interface meld af maar de intellibox moet toch de snelheid naar beneden halen dit geschied tussen de binnen en stop melder. nu dit is niet altijd het geval.. zelden dus het gebeurd wel dat er eerst nog de snelheid word verhoogd.
Martien, ik begrijp je niet helemaal. Komt misschien ook een beetje door je wat cryptische schrijfwijze. Probeer je eigen bericht eens terug te lezen en kruip even in de huid van een ander of hij zou begrijpen als hij min of meer buitenstaader was. Dan kunnen 'wij' je wellicht gerichter antwoord geven.
Toch maar even een poging: wat je zou kunnen proberen is met een standaard ovaal en een basisopstelling. Dus de IB, een S88 op de IB en bijvoorbeeld 3 blokken, waarbij je een station-blok hebt. Ik ben heel benieuwd hoe zich dat dan bij jou gedraagt, want dat moet gewoon werken. Ik neem aan dat je wel enige lengte beschikbaar hebt tussen de eerste bezetmelder en de tweede bezetmelder in het blok. Als dat goed werkt, probeer het dan met de S88 op de seriele poort en als ook dat weer goed werkt, bouw het dan steeds een beetje verder uit. Paul schreef al eerder dat jouw baan zo is, dat deze uit 2500 routes kan kiezen, het zou dus kunnen dat je PC (te) druk bezig is om alle events (zoals bezetmeldingen) op tijd af te handelen. Wat is de snelheid van je PC en het OS? Kon wel eens zo zijn dat XP voor jou beter is dan W98, omdat het (interne) resource allocation proces daar anders (=vooral effectiever) verloopt.
Groet, Leendert |
|
|
administrator
Netherlands
347 Posts |
Geplaatst - 08 sep 2006 : 20:35:03
|
Zullen we weer terug gaan op de vraagstelling.
Met de voorkant de spriraal door.
over de s88 kan een nieuw topic geopend worden of met de bestaande Link s88 topic verder gaan.
Met vriendelijke groet Erwin |
|
|
Bru
Netherlands
74 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2006 : 16:52:37
|
Hallo Heren na wat rijden op 10 uitlezingen per seconden zie ik geen verbeteringen. en wat betreft s88 is niet van toepassing denk ik..
de gegevens van mijn computer is XP gestuurd en kloksnelhied is 3 GHz 3gieg geheugen dit is toch zat |
|
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2006 : 16:54:49
|
Hi is de hier geplaatste database nog steeds relevant??
Mvg Wim.
|
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2006 : 18:26:50
|
Hallo Martien,
Alhoewel de Administrator al terecht opgemerkte heeft dit niets meer met de oorspronkelijk vraag te maken. Maar toch.
quote: De Littfinski HiSpeed S88 interface meld af maar de intellibox moet toch de snelheid naar beneden halen dit geschied tussen de binnen en stop melder. nu dit is niet altijd het geval.. zelden dus het gebeurd wel dat er eerst nog de snelheid word verhoogd. en ja dan remt hij niet op tijd.
Dit heeft niets met het inlezen van de bezetmelders, of bezetmeldunits zo u wilt, te maken. Het heeft met de verwerkingssnelheid van de centrale te maken. Grote tot zeer grote modelbanen werken daarom ook met meerdere centrales.
Weer on-topic n.l. Met de voorkant de spriraal door.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
administrator
Netherlands
347 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2006 : 18:36:47
|
Bij deze sluit ik dus deze topic.
Ik had aangegeven om bij de vraag te blijven.
Met vriendelijke groet Erwin |
|
|
|
Onderwerp |
|