Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 482 / Bezoekers Vandaag: 1316
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Automatisch lok wisselen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

davevdlocht

Netherlands
153 berichten

Geplaatst - 28 dec 2007 :  14:32:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Misschien is er al een post van iemand anders waar dit in uitgelegd staat, maar ik kon het niet gevonden krijgen.

Mijn vraag is vrij eenvoudig, 't antwoord mogelijk niet:

Hoe kan ik instellen dat er automatisch 1 of meerdere lok wissels plaatsvinden op mijn rangeerterreinen?

Aan- en afkoppelen is geen probleem (meer), en werkt feilloos. Hiervoor heb ik een aantal vaste routes ingesteld waarin dit gebeurd. Na het laatste blok in de route van het aan- of afkoppelen gaat de trein of lok ook netjes automatisch verder rijden zoals ingesteld.

Echter, is het mogelijk om een andere lok vervolgens automatisch die trein op te laten halen en ergens anders weer naartoe te brengen zonder voor die lok eerst handmatig een vaste route te moeten kiezen voor het ophalen? Oftewel, kun je na het beëindigen van de 1-ne vaste route automatisch een andere voor een andere lok inschakelen?

Misschien denk ik wel verkeerd / te moeilijk, graag hoor ik jullie reacties of en hoe dit te realiseren valt.

Groetjes,
Dave

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 28 dec 2007 :  23:26:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dave,

Ik heb helaas nog geen oplossing voor je, maar wil wel hetzelfde gaan doen op mijn baan (nu nog in opbouw). Ik wil de verwisselen locs met Kroiskoppelingen uitrusten en dan kijken ik iets voor elkaar kan krijgen. Ik denk dus wel mee, maar heb nu nog niet iets concreets. Zodra ik iets heb zal ik het in dit draadje plaatsen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  01:43:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door davevdlocht

Echter, is het mogelijk om een andere lok vervolgens automatisch die trein op te laten halen en ergens anders weer naartoe te brengen zonder voor die lok eerst handmatig een vaste route te moeten kiezen voor het ophalen? Oftewel, kun je na het beëindigen van de 1-ne vaste route automatisch een andere voor een andere lok inschakelen?

Groetjes,
Dave



Hallo Dave,

ja dat kan op basis in de vaste treinenroute, de optie te aktiveren stoppen vertrek op basis van treintype in bloktype, zo kan je 2 treinen in automatische routes op elkaar laten wachten,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  10:00:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Dave,

Dat draadje is er inderdaad geweest, maar dat ging meer over de ontkoppel acties quote:
"Een andere uitdaging was op een andere baan: als de trein op het wisselspoor binnenkomt en de klaar staande loc in dezelfde richting weg rijd. Dan moet de trein op het vrijkomen van de binnenkomst melder stoppen. Is het vertrek naar de andere kant, dan wordt er gewoon op de stopmelder gestopt. Dit alles om te voorkomen dat de aankoppelende loc de wagons soms 15 cm of meer op duwt alvorens te stoppen.
Zoals in dit filmpje gebeurdt het niet meer: http://train.mels-kooijman.nl/movie/locwissel.mpg
De laatste wagon staat nu altijd vlak voor de stopmelder."

De database komt in dit draadje voor:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=586&SearchTerms=obern

Er rijden 3 treinen waarvan er 1 wisseld met de vierde loc. E.e.a. wordt gerealiseerd door 2 vaste routes (alhankelijk van de richting).

Groetjes,
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  10:41:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Bedankt voor de reacties... Het is hier mooi weer om eens flink ermee aan de slag te gaan vandaag.

Mels, helaas dat de database die je noemt niet (meer) gedownload kan worden. Lijkt verwijderd te zijn o.i.d... Wellicht kun je 'm even opnieuw uploaden?

Alvast bedankt.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  21:07:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Na een flinke dag proberen en nadenken, is het uiteindelijk gelukt om op diverse plekken lokwissels uit te voeren. Het kijkt alweer een stukje beter op de baan met een beetje afwisseling van goederenverkeer.

Desondanks ben ik toch benieuwd naar jouw oplossing Mels.
Mogelijk dat deze nog eenvoudiger of beter is.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  09:23:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
sorry Dave, maar ik ben momenteel niet thuis.
De database post ik zo spoedig mogelijk.

Mels

Dave, De locwissel vindt plaats in blok 19 of 119 via locwissel-station 1 en 2. 1 van die wordt bezet gehouden, afhankelijk van de loc richting.

Download Attachment: obern_schloss.bck
292,14 KB

Bewerkt door mels op 03 jan 2008 19:35:09
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 03 jan 2008 :  20:49:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Thanks...

Even gekeken op welke manier je deze lokwissels uitvoert. Ik had het na een dagje nadenken, testen en proberen inmiddels voor elkaar. En nu blijkt dat op nagenoeg dezelfde manier te zijn.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 05 jan 2008 :  00:37:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Toch nog een vraagje daarover...

Ik heb bij mij ingesteld staan:
- Vertrek indien logische actie voldoet aan conditie

Waar jij hebt staan:
- Stoppen: vertrek na logische actie.

Wat is eigenlijk het verschil hiervan bij (bij deze toepassing)?

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 jan 2008 :  09:18:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Over omlopen heb ik (nog) geen verstand. Van die opties wel. Is het goed als ik effe antwoord:

- Vertrek indien logische actie voldoet aan conditie: de loc mag alleen verder rijden als de geselecteerde logische actie voldoet aan de gestelde conditie (dus of waar of niet waar).

- stoppen: vertrek na logische actie: de loc mag vertrekken indien de logische actie een keer aan de conditie heeft voldaan. Hierna mag deze weer een andere waarde krijgen, de loc mag gewoon vertrekken.

Hopelijk zo iets duidelijker.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 05 jan 2008 :  09:44:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Ow.. Dit heb ik weer. Het is nog te vroeg denk ik...

Op het eerste gezicht lijken die opties ontzettend veel op elkaar, en ik zie echter wel het verschil in zinsopbouw. Maar nog niet precies het verschil in werking.

Denk dat ik dat straks maar eens even proefondervindelijk ga vaststellen.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 jan 2008 :  10:27:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Duidelijk geen ochtendmens dus.

De eerste mogelijkheid "logische actie voldoet aan": hierbij zal de loc dus kunnen vertrekken als de logische actie een bepaalde stand heeft. Heeft deze actie wel de stand maar is het betreffende blok bezet dan rijdt de trein dus niet. Als het blok gewoon vrijkomt dan zal de loc alsnog gaan rijden. Echter als nu voor het vrijkomen van het blok de logische actie niet meer voldoet aan de conditie en het blok komt vrij dan kan de trein NIET vertrekken.

De tweede mogelijkheid: "vertrek na logische actie" is ook bijna gelijk aan het eerste. Echter het deel wat vet en cursief is geldt voor deze mogelijkheid niet. Als de logische actie een keer aan de voorwaarde is voldaan, zal de loc gaan vertrekken als het blok vrij is. Dit ongeacht de stand van de logische actie op het moment van vertrek.

Zo dan beter?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 05 jan 2008 :  14:07:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat


Ik ben inderdaad geen ochtend-mens in de weekenden na een weekje werken.

Nu snap ik 'm helemaal! Bedankt voor je uitleg.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina