Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 251 / Bezoekers Vandaag: 2284
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Handmatige route kan niet altijd
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Kleton

198 berichten

Geplaatst - 23 dec 2007 :  17:48:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond,
Wanneer ik een trein via een handmatige route heb laten rijden , en deze route na het berijden weer heb 'weggeklikt'', kan ik een andere route, die een deel gebruikt van de vorige route niet gebruiken omdat ik de tekst krijg dat de wisselstraat geblokkeerd is. Kan dit te maken hebben met het feit dat in vorige route door mij een onjuiste bezetmelder is benoemd? Als ik de wissels individueel toch bedien, en de trein gaat rijden, dan wordt soms even later de gevraagde route alsnog ingesteld (Ik heb Ja gezegd , als antwoord op de vraag of de route alsnog moet worden ingesteld als dat kan.)
Kan ik ergens in de documentatie van Koploper wat vinden over het benoemen van bezetmelders?
Vriendelijke groeten, Peter

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 dec 2007 :  23:05:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Je vraag is zo specifiek dat er volgens mij zonder een voorbeeld niet gericht antwoord gegeven kan worden. Veel handiger is het om even je database te uploaden en te beschrijven bij welke loc/route en wanneer het mis gaat.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  15:45:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,
Helaas mistte ik je antwoord gisteren.
Een voorbeeld moet ook lukken.
Ik heb 2 blokken in elkaars verlengde , waar mijn trein ruim op kan staan, en er tussenin liggen een paar wissels.
Dus Blok 1-wissels-blok 2.
Ik heb 4 melders, A, B,C en D. A zit bij het linkereind van blok 1, melder B aan het einde van blok 1 ,voor de wissels komen. Melder C zit weer aan de linker kant van blok 2 en melder D an het eind.
Als ik nu een handmatige route wil instellen van blok 1 naar 2 ,dan krijg ik de melding dat de wisselstraat vast ligt, met een keuze of hij later mss wel/niet vrij gemaakt moet worden.
Als ik van bl 1 naar blok 2 rijden wil ,laat ik de 1e melder in blok 2 de zaak vrijmaken, ga ik naar links, dan gebruik ik melder B.
Ik hoop dat het zo overkomt.
Vriendelijke groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  17:28:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Toch graag even database uploaden. Dat spreekt echt veel meer dan jouw voorbeeld.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  19:44:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Database nu goed prive ontvangen. Ik heb deze even op het forum geplaatst.

Download Attachment: TABRhBenFO.bck
90,77 KB

Waarom heb jij per blok 2 punten handmatige wisselstraten? Als ik kijk naar blok 6 dan kan ik rijden vanuit het blok 8 (rechts van blok 6) naar een van beide punten uit de handmatige wisselstraat. Echter als je hierna wilt rijden vanuit blok 6 naar blok 4 dan lukt dat niet als je eerdere handmatige wisselstraat is gelegd naar het rechter punt in blok 6. Vanuit dit punt liggen er namelijk geen handmatige wisselstraten vast naar blok 4. Volgens mij is dat je probleem.

Blijft nog staan een vraagje van mijn kant: waarom 2 punten handmatige wisselstraten per blok. Wanneer je dit aanpast naar 1 dan wordt het wat overzichterlijk en is de kans op iets vergeten wat kleiner.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  20:37:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,
Nog maar een paar dagen geleden had ik 1 blauwe stip per blok. >Toen had ik het bedoelde probleem ook al<.
De dubbele stippen staan er pas sinds j.l. zaterdag.
Ik heb eigenlijk de blauwe stippen langs een perronspoor gesplitst.Je moet daarom bij instellen van een route de stip nemen ,die het meest in de gevraagde richting ligt. Het klopt dus, dat jij vanuit bl 6 niet van de rechtse stip weg kan naar links.Al mijn treinen komen tot in bl 6, en niet verder . Vanaf bl 6 start ik weer met naar links te gaan rijden ri bl 3 of 4.En dan krijg ik de vraag van K. wat ik wil ,wisselstr. instellen of niet.
Groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 dec 2007 :  08:52:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Jij koppelt ook blokken aan handmatige straten. Doordat er nu 2 punten tegelijk uitkomen in 1 blok kan er slechts maar 1 van de 2 handmatige wisselstraten tegelijk zijn geselecteerd. Twee handmatige wisselstraten tegelijk naar hetzelfde blok zal dus nooit lukken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 27 dec 2007 :  11:39:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen,Paul,
Het zal wel waar zijn , wat je zegt ,maar de problemen waren er al voordat ik met die twee blauwe cirkeltjes per blok begon.
Het probleem doet zich voor, als ik met een trein heen en weer rij, komende vanaf b.v. bl 4 rijdt hij naar bl 6, dan ''klik ik de gele route weg'' en stel dezelfde route in omgekeerde richting in. Van sein 22 naar sein 4 dus.
Op dat moment is alleen in blok 6 melder 1.16 actief.Blok 4 is natuurlijk helemaal vrij.Dit is dan de enige route op de hele baan, die ingesteld is.En dan krijg ik die melding/opmerking van K:'' De wisselstraat is niet vrij''.
Waarom?
Groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  20:14:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Ik heb nog even geprobeerd de bezetmelders > in het blok waar de trein uitrijdt < te benoemen , maar dat maakt niet uit : Als ik ''Ja " zeg bij de eerder genoemde vraag van K. worden de wissels omgezet als de trein het blok uit is gereden.Ik heb dan wel de eerste 2 wissels zelf maar bediend, anders krijgt de trein geen rijspanning, en komt nooit weg.
Het beste lijkt mij, om in dit geval maar geen gebruik te maken van Koploper, en een gewoon bedienings paneel te maken.
Groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  18:09:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Het is mij echter nog steeds niet 100% duidelijk welke kant jij op wilt gaan. Hetgeen jij wil moet volgens mij zonder probleem kunnen in Koploper. Echter in de database die ik kreeg van je zaten gekke dingen zoals 2x punt handmatige wisselstraat per blok.

Je schreef dat deze er pas kort in zaten. Heb jij dan nog een backup van een database van voor deze aanpassing? Zo ja ga dan terug naar deze database en upload deze database naar het forum. We moeten zoiets simpels toch aan de praat krijgen (ik snap echter niet waarom jij hiervoor Koploper gebruikt).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  18:39:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,
Nee, een oude database van'' voor de dubbele stippen ''heb ik niet.
Je vraagt je af waarom ik Koploper gebruik .
Dat is om 3 redenen :
1e. Ik wil de wissels makkelijk kunnen bedienen, dus liefst geen schakelaars omhalen.
2e. Ik wil ook een overzicht hoe de wissels liggen.
3e. Ik wil evt seinen langs de baan ermee bedienen,via de Om32.
Of weet jij een beter besturingssysteem dan K.
Inmiddels heb ik ontdekt, dat een handmatige route niet "wil'' ,als de trein op een van de bezetmelders staat.Past hij er toevallig tuusen in, dan denkt Koploper dat het blok vrij is, en kan ik wel een handmatigre route instellen daar vandaan..
Groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  22:36:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Vanuit een zeer onverwachte hoek kreeg ik een copie van jouw oude database van 21-12. In jouw vorige bijdrage geef jij zelf aan wat het probleem is. Wanneer een blok bezet is volgens zijn bezetmelders (gekoppeld in onderhouden blokken / bezet bij) kan dat blok niet worden gekozen in een handmatige wisselstraat.

Het verbaast mij wat jij allemaal hebt zitten opgeven voor iets om alleen maar wissels en wisselstraten mee te schakelen.

Wanneer jij de koppeling van bezetmelders / blok in onderhouden blokken bij ieder blok weghaalt (bezet bij geheel leegmaken) werkt het wel zoals jij bedoeld.

Tips:
- Blokken heb jij in het geheel niet nodig. Zou ik gewoon verwijderen.
- De bezetmeldpunten groter tekenen en waarschijnlijk ook een stukje lijn koppelen aan de bezetmelder.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  11:39:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,
Ik heb je tips opgevolgd en - Bezet bij.. - leeg gemaakt.
Nu kan ik de ingestelde route meteen zien en de wissels worden geschakeld.
Ook de seinen werken , die worden netjes onveilig op de door mij gekozen melders.Dat is wel een voorwaarde, werkende seinen langs de baan, voor zover die te zien zijn. En anders alleen op de monitor.
Alvast bedankt voor je aanwijzingen.
Een laatste vraag , hoe teken ik de bezetmelders groter ?
Bij - Instellingen per database -kan ik het niet vinden .
Groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  11:44:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Kijk eens bij Instellingen per database, Kleuren, Grootte punt in blok.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  14:25:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag Hub,
Gevonden!
Zo zijn de bezetmelders wat beter zichtbaar op grotere afstand.
Groeten, Peter
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina