Klopt het dat Koploper moeite heeft (bij stroomdetectie) met treinen waarbij niet alle wagons elektriciteit afnemen van de sporen (bv. goederentrein met wagon met sluitverlichting, maar andere wagons zonder verlichting of weerstand)?
Dat is afhankelijk van de instelling, die is in te stellen in het rijwindow van een trein. Je moet dan 'Gehele detectie' aan zetten.
Als je dit doet dan moet je er ook voor zorgen dat alle assen gedetecteerd worden. Het kan anders voorkomen dat wissels of blokken te vroeg vrijgegeven worden, ook dat is dan weer afhankelijk hoe dit ingesteld is.
Als niet alle assen gedetecteerd worden dan kan je bij de instelling van de database eventueel een tijd zetten bij 'Vertraging bezetmelder vrijgeven' als je dit op bijvoorbeeld 1 seconde zet en de bezetmelder wordt binnen die tijd weer bezet dan ziet Koploper dat niet, althans hij reageerd daar niet op.
Dit moet je niet doen als een niet gedetecteerde wagon bijvoorbeeld op een wissel kan komen te staan dan kan de wissel vrijgegeven worden als die wagon toevallig langer dan 1 seconde stilstaat.
Dit alles is uiteraard afhankelijk van de lengte van je trein die niet gedetecteerd wordt en de lengte van het baanstuk wat gedetecteerd wordt. Het zou kunnen voorkomen dat alleen de niet gedetecteerde wagons zich op een bezetmelder bevinden en dan ziet Koploper ze niet. Gedetecteerde rails moet ook niet te kort zijn want als de asafstand van een wagon 10 cm. is en het detectie stukje is 5 cm. dan kan een wagon boven de bezetmelder staan maar omdat er geen as opstaat wordt hij niet geactiveerd.
Vandaar dat als je instelt dat een trein gedetecteerd is deze ook volledig gedetecteerd moet zijn en alles moet kloppen.
Als je alles default overneemt zoals Koploper het voorstelt dan heb jij geen probleem. Ga je echter zoals Wim zegt wat meer willen en dan moet je weten waar je mee bezig bent. De trein uit jouw voorbeeld zou dus in het rijwindow NOOIT het vinkje geheel gedetecteerd mogen krijgen (want dat is die trein niet).