Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 64 / Bezoekers Vandaag: 5839
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 285
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelders viessmann-5233
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

herbertdebruin

Netherlands
42 berichten

Geplaatst - 26 jun 2007 :  21:05:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste treinliefhebbers.
Ik heb een vraag m.b.t viessmann 5233,in de nederlandse vertaling en ook in de duitse uitleg,hebben ze het over een blokje 5234 moet je dit toepassen bij koploper? Ik heb op mijn proefbaan met het bekende ovaal en inhaalspoor proef gedraaid en dat liep prima zonder 5234 kan iemand mij hier uitleg over geven?


Herbert de Bruin

KroontjesPen

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 26 jun 2007 :  23:11:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Krijg het idee herbertdebruin, dat blokje 5234 achterhaald is.
Op de site kan ik hem nog alleen in de prijslijst vinden. Zoek ik het op nummer op krijg ik een SQL error.
Hoop dat andere dat kunnen bevestigen.

___________________________
Fleischmann N
Helaas nog in de kast.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 27 jun 2007 :  00:40:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Het blokje 5234 is zeker niet achterhaald. Dat het niet als apart artikel wordt beschreven komt omdat het alleen maar zinnig is in combinatie met de 5233. In de handleiding van de 5233 wordt het ook genoemd, met een schema en een verklaring waar het goed voor is.
De bedoeling van dat blokje is nl. om te voorkomen dat een bezetmelder onwerkzaam wordt als een trein de scheiding overbrugt tussen een gedetecteerde en een niet-gedetecteerde sectie.

De inhoud van dat blokje is overigens niet zo wereldschokkend, het zijn 4 diodes en een weerstand. Kun je zelf ook samenstellen uit losse onderdelen. En hoe dat moet, dat staat ook allemaal in de handleiding van de 5233.

Het wel of niet toepassen van de 5234 heeft overigens niets met Koploper te maken, het is puur een elektrotechnische voorziening.
Ga naar bovenaan de pagina

herbertdebruin

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 27 jun 2007 :  18:49:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt vor jullie info.

Ik heb inderdaad in de handleiding gelezen dat het noodzakelijk is om de 5233 in combinatie met de 5234 te gebruiken. Wat ik echter niet begrijp is waar ik die 5234 allemaal moet aansluiten. Zoals ik begrijp uit de tekening in de handleiding moet het op elk onbewaakt stuk, maar dit zijn er nog al wat op mijn huidige (nieuw aangelegde) baan! Ik heb inmiddels 5x een 5233 aangesloten en dus een stuk of 20 bewaakte secties en dus ook een dergelijk aantal onbewaakte secties.

In de bijlage heb ik de database toegevoegd, misschien kan iemand a.d.h. daarvan iets zien of zeggen?

Alvast reuze bedankt!
Herbert de Bruin

Download Attachment: JUNI2007.bck
37,95 KB
Ga naar bovenaan de pagina

KroontjesPen

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 27 jun 2007 :  21:45:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry voor mijn onjuiste post. Heb artikel vandaag zelf in de winkel zien liggen.


___________________________
Fleischmann N
Helaas nog in de kast.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 27 jun 2007 :  22:58:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Herbert,

De 5234 sluit je aan op die secties die niet gedetecteerd worden en zorgt er alleen maar voor dat de spanningsniveaus op deze secties gelijk zijn aan die welke wel gedetecteerd worden.
Je kunt op een 5234 gerust enkele onbewaakte secties aansluiten waardoor er je niet zoveel nodig hebt. Je kunt ze ook zelf maken door 2 keer 2 diodes anti parallel te schakelen.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

herbertdebruin

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 28 jun 2007 :  21:45:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hallo Herbert,

De 5234 sluit je aan op die secties die niet gedetecteerd worden en zorgt er alleen maar voor dat de spanningsniveaus op deze secties gelijk zijn aan die welke wel gedetecteerd worden.
Je kunt op een 5234 gerust enkele onbewaakte secties aansluiten waardoor er je niet zoveel nodig hebt. Je kunt ze ook zelf maken door 2 keer 2 diodes anti parallel te schakelen.

Met vriendelijke groet,
Hub


Ga naar bovenaan de pagina

herbertdebruin

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 28 jun 2007 :  21:47:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door herbertdebruin

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hallo Herbert,

De 5234 sluit je aan op die secties die niet gedetecteerd worden en zorgt er alleen maar voor dat de spanningsniveaus op deze secties gelijk zijn aan die welke wel gedetecteerd worden.
Je kunt op een 5234 gerust enkele onbewaakte secties aansluiten waardoor er je niet zoveel nodig hebt. Je kunt ze ook zelf maken door 2 keer 2 diodes anti parallel te schakelen.

Met vriendelijke groet,
Hub




Ga naar bovenaan de pagina

herbertdebruin

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 29 jun 2007 :  20:50:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste HUb,

Bedankt voor je reactie ik geloof dat ik nu wel weet waar het om draait en ga het een en ander aan sluiten en uitproberen mocht ik er niet uitkomen plaats ik wel weer een vraag!

Met vriendelijke groet,
Herbert
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 30 jun 2007 :  17:09:11  Toon profiel  Reageer met citaat
beste allen
ik gebruik al minstens 4 jaar de 5233, ZONDER de 5234! Gaat prima. Ik heb er ongeveer 10 in gebruik, nog nooit problemen gehad.
Mijn baan rijd op DCC, Wissels op Motorola, Intellibox als sturing en Koploper als programma. Perfect!

nico
Ga naar bovenaan de pagina

herbertdebruin

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 30 jun 2007 :  21:48:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Nico,

Even het volgende ik heb op mijn baan twee ringleidingen een voor de bovenbaan en een voor het schaduwgedeelte.Alle blokken hebben een binnenkomst en een stopmelder,tussen die twee melders is een deel wat volgens mij op een van die ringen moet worden aan gesloten zo heb ik het ook op de proefbaan gedaan !
Denk ik juist of moet ik het anders aanpakken?

Groeten Herbert

Bewerkt door herbertdebruin op 30 jun 2007 21:50:54
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 02 jul 2007 :  15:11:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo werkt het inderdaad bij mij al een paar jaar....
Dus zonder de kastjes 5234.
Volgens de handleiding Viessmann (p9) staat: Een niet gecontroleerde spoorsectie moet via een kleine aanvullende verbinding (zie figuur 5, blz. 8) gevoed worden. Dit voorkomt een overbrugging van de spoorisolering tussen gecontroleerde en niet gecontroleerde secties ten gevolge van twee voertuigen die over de isolatie rijden. Dit zou leiden tot onderbrekingen in de bezetmeldingsboodschappen.

Koploper werkt bij mij kennelijk zo goed, dat het kennelijk niet nodig is. Enkele onderbrekingen van de bezetmelding negeert 'ie gewoon.

Nico
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 02 jul 2007 :  16:11:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Nico,
ik denk dat de zaak iets genuanceerder ligt. Als jij uit de ongecontroleeerde sectie de stopmelder inrijdt, dan zal die stopmelder kortgesloten blijven tot de loc helemaal over de scheiding is. Zou je de ongecontroleerde sectie wel via zo'n diodeschakeling aansluiten, dan zou de stopmelder al aanspreken zodra de eerste stroomafnemende as van de loc in de stopsectie komt.
In de praktijk zul je daar inderdaad weinig van merken. Alleen als de trein tot stilstand komt op de scheiding, dan zal de stopmelder niet aanspreken, maar waarschijnlijk stoppen treinen zelden of nooit op de sectiescheiding.
Daarbij komt dat Koploper geen doorlopende bezetmelding nodig heeft, een kortstondige detectie op het moment dat de trein een sectie binnenrijdt is kennelijk genoeg.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 02 jul 2007 :  21:47:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Herbert,

De 5234 is inderdaad lastig te krijgen, is mijn ervaring. Voor een paar dubbeltjes maak je er echter zelf één. In mijn bescheiden proefbaan (ovaal met lang inhaalspoor) werkt het goed. Volgens mij heb je er maar één per stroomkring nodig. Ik heb vanuit mijn TwinCenter één voeding lopen naar mijn eigenbouw 5234. Voor de aansluiting op de 5234 tak ik de voeding af voor de decoders en de 5233's. Dat werkt goed. Vervolgens voedt ik vanuit de eigenbouw 5234 alle railgedeelten die geen bezetmelder zijn via een ringleiding. Het werkt prima. Mocht het verhaal onduidelijk zijn of je meer willen weten, dan hoor ik het graag.

Met beste groeten,

Dirk Meijer
2=TCHO
Ga naar bovenaan de pagina

geertvduin

7 Posts

Geplaatst - 17 mei 2009 :  21:05:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben momenteel bezig met het voorbereiden van een digitale baan, en kan gelukkig een hoop info op internet vinden.

Toch heb ik nog twee vragen over de Viessmann 5233 en 5234.

1- Begrijp ik het goed dat ik met de 5233 geen aparte (magneet)terugmelders nodig heb?
Maar dat ik deze direct kan aansluiten op een geisoleerd stukje (Fleischmann N) rails?

2- Ik begrijp niet zo goed wat het doel van blokje 5234 is. Jullie spreken over aansluiten op secties die niet gedetecteerd worden. Maar dat begrijp ik niet. Wat bedoelen jullie hiermee?

Alvast bedankt!

Bewerkt door geertvduin op 17 mei 2009 21:09:07
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 17 mei 2009 :  21:17:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Betreffende 1

Ja, en ook voor alle andere niet gedetecteerde stukken, dat kan met 1 kastje.

Betreffende 2

Dat zijn delen van je baan tussen bezetmelders in, of zoals betreffende 1 genoemde geïsoleerde stukjes rails. Als je hier geen diode schakeling maakt heb je een spanning verschil tussen de gedetecteerde secties en niet gedetecteerde van ca 1,5V. Dat betekend dat je bezetmelder te laat aanspreekt omdat de loc spanning afneemt van die plaats waar de meeste spanning op staat.

Let wel dit is niet van toepassing voor 3 Rail

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

geertvduin

7 Posts

Geplaatst - 17 mei 2009 :  23:06:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Okè, ik begin het te begrijpen.

Wel heb ik nog èèn vraag.

1) Een geisoleerd stukje bestaat toch uit een rails van ongeveer 20 cm met aan beide zijden (2x2) geisoleerde railassen (verbindingsstukjes) en 2 aansluitklemmen om de 5233 aan te sluiten.

(Ik wil gaan rijden met Fleischmann N rail)

Bewerkt door geertvduin op 17 mei 2009 23:09:26
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
346 Posts

Geplaatst - 18 mei 2009 :  01:42:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Geert,

Nee, er hoeven geen islolatie lassen in beide spoorstaven en er is maar 1 aansluiting vanaf de 5233 en het stukje waarop je deze aansluit is aan beide zijden geisoleerd. Eigenlijk distribueerd de 5233 de spanning naar de gedetecteerde stukjes baan. Omdat over de 5233 ongeveer 1,5 volt verlies optreed (nodig voor de detectie) moet je alle niet gedetecteerde delen van de baan aansluiten via de 5234 of een zelfgemaakte diode schakeling zodat ook hier de spanning 1,5 volt zakt. Schema staat in. http://www.rocousa.com/viessmann/viessmannpictures/5233.pdf

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

geertvduin

7 Posts

Geplaatst - 18 mei 2009 :  08:06:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Aha, dus ik hoef maar 1 spoorstaaf aan te sluiten met islolatie lassen. En deze staaf word dan gevoed door de 5233?!

En moet een dergelijke (geisoleerde) rail echt 20 - 30 cm zijn? Of kan het ook korter?

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 mei 2009 :  10:05:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvduin

Aha, dus ik hoef maar 1 spoorstaaf aan te sluiten met islolatie lassen. En deze staaf word dan gevoed door de 5233?!

En moet een dergelijke (geisoleerde) rail echt 20 - 30 cm zijn? Of kan het ook korter?





Als dat een plaats is waar gestopt moet worden zou ik minimaal 30 cm nemen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina