Auteur |
Onderwerp |
|
Eifelman
Germany
39 berichten |
Geplaatst - 27 jan 2025 : 13:48:11
|
Hallo,
Ik gebruik Koploper 9.4.
Bijgaand mijn database.
Blok 16 is een klimspiraal, ca 5 meter lang. Als een trein vanuit blok 13 naar 16 rijdt, wordt de kruising (c26) met blok 14 en 18 bezet gehouden totdat de trein in blok 36 arriveert. Dit duurt vrij lang en treinen in blok 18 staan voor de kruising lang te wachten. Om de kruising sneller vrij te geven, zou ik deze vrij willen geven nadat de trein in blok 16 bezetmelder 5.06 niet meer bezet houdt. Ik dacht dat ik dat met Vrijgave wisselstraten zou kunnen doen, in de tab Baanontwerp/vastleggen Wisselstraten bij "van 13 naar 16", onderaan. Maar die knop is niet aktief. Doe ik hier iets verkeerd?
Download Attachment: StartMaerklin.zip 16,44 KB
met vriendelijke groet
Frank |
|
prehorst
Netherlands
606 Posts |
Geplaatst - 27 jan 2025 : 14:12:08
|
Frank
Je kan een virtuele melder maken in de klimspiraal. Ik zou dit doen op een afstand even lang als de langste trein.
Je kan ook de wisselstraat vrijgeven op basis van treinlengte maar dan moeten je treinlengtes in het rijwindow wel goed ingevuld worden.
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
|
Bewerkt door prehorst op 27 jan 2025 14:13:21 |
|
|
JPJ
Netherlands
574 Posts |
Geplaatst - 27 jan 2025 : 14:43:02
|
Frank,
Anders. Instellingen per database, Algemeen-1, en dan Algemene instellingen vinkje plaatsen bij uitgebreide mogelijkheden.
Jos |
|
|
Eifelman
Germany
39 Posts |
Geplaatst - 27 jan 2025 : 15:09:06
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door JPJ
Frank,
Anders. Instellingen per database, Algemeen-1, en dan Algemene instellingen vinkje plaatsen bij uitgebreide mogelijkheden.
Jos
Dat is hem, Jos. Bedankt, ga ik vandaag proberen.
met vriendelijke groet
Frank |
|
|
Eifelman
Germany
39 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2025 : 08:59:32
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Eifelman
quote: Oorspronkelijk geplaatst door JPJ
Frank,
Jos
Dat is hem, Jos. Bedankt, ga ik vandaag proberen.
met vriendelijke groet
Frank
Ging toch niet helemaal als gedacht. Bezetmelder B5.06 kan ik niet gebruiken (tenzij gecompliceerd): als deze bezet is, moet de kruising bezet blijven. Maar bij weer vrijgegeven kan ik de wissel niet vrijgeven. Moet waarschijnlijk halverwege blok 16 een bezetmelder aanbrengen waarmee ik de kruising vrijgeef bij bezet van deze melder.
met vriendelijke groet
Frank |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1066 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2025 : 09:33:43
|
Frank, Je kan ook de wissels vrijgeven op basis van de lengte van de treinen. Staat op blz. 196 van de handleiding.
Doe ik al jaren en werkt perfect. Het voordeel is dat het niet uitmaakt of een trein super kort of heel erg lang is. DE wissels worden vrijgegeven als de laatste wagon gepasseerd is.
Als je het eerst wil proberen dan kan je het instellen bij de de database instellingen op het tabblad seinen en wissels. Bij de wisselstraat geef je dan aan vrijgave op 1e melder van het blok. En bij de aanvullende blokgegevens kan je aangeven in welke blokken je dit wil, dan doe je om te testen dat blok waar je nu sneller de vrijgave wil en later doe je de rest.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet |
Bewerkt door Wim Romijn op 28 jan 2025 11:17:56 |
|
|
Eifelman
Germany
39 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2025 : 09:41:33
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Frank, Je kan ook de wissels vrijgeven op basis van de lengte van de treinen. Staat op blz. 196 van de handleiding.
Doe ik al jaren en werkt perfect. Het voordeel is dat het niet uitmaakt of een trein super kort of heel erg lang is. DE wissels worden vrijgegeven als de laatste wagon gepasseerd is.
Als je het eerst wil proberen dan kan je het instellen bij de de database instellingen op het tabblad seinen en wissels. Bij de wisselstraat geef je dan aan vrijgave op 1e melder van het blok. En bij de aanvullende blokgegevens kan je aangeven in welke blokken je dit wil, dan doe je om te testen dat blok waar je nu sneller de vrijgave wil en later doe je de rest.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet
Wim,
Ik heb mijn database aangepast volgens de beschrijving op pag 196 (die had ik al gezien, echter was vergeten het vinkje te zetten in de tabel bij vrijgave wisselstraten, vandaar dat het niet werkte). Ook bij seinen/wissels in instellingen per database vinkjes gezet bij "wisselstraat vrijgeven na geheel gedetekteerde trein" en "alle treinen worden gedetekteerd" alsmede onder: "vrijgave obv gehele treinlengte". Het effekt is dat soms kruising c42 (links in blok 13 naar 16) direkt wordt vrijgegeven nadat bezetmelder 5.06 geen bezetmelding geeft en soms gebeurt dit pas als de trein bezetmelder B1.12 bereikt heeft. Kan niet vinden waarom dit zo gaat. Voorts-en dat is een ander detail- zie ik dat de kruising c42 nu -bij bezet zijn- rood kleurt, dit was voorheen niet en ook niet bij alle wissels en kruisingen elders op de baan. Nu is het zo dat een bezet blok rood kleurt maar niet de wissels die erin liggen. Die blijven geel. Heb ik hier ergens iets vergeten?
Download Attachment: StartMaerklin.zip 17,22 KB
met vriendelijke groet
Frank |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1066 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2025 : 11:35:04
|
Frank,
Deze: "wisselstraat vrijgeven na geheel gedetekteerde trein" en "alle treinen worden gedetekteerd"
moet je uitzetten als je werkt met vrijgave op basis van lengte.
De optie gedetekteerd moet alles van de trein gedetekteerd worden ook de rijtuigen en wagons. Die detectie moet dan ook voor 100% goed werken, ik gebruikte het vroeger ook maar vond ik niet betrouwbaar genoeg.
In dit scherm: Download Attachment: Naamloos.jpg 79,43 KB
Het vinkje aan de rechterkant van bezetmelder 5.06 weghalen ook bij de vrijgave aan de rechteronderkant. In de linkerkant bij de wissel kiezen voor de 1e bezetmelder
Mvtgr,
|
Bewerkt door Wim Romijn op 29 jan 2025 11:46:47 |
|
|
Eifelman
Germany
39 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2025 : 15:12:15
|
Frank,
Deze: "wisselstraat vrijgeven na geheel gedetekteerde trein" en "alle treinen worden gedetekteerd"
moet je uitzetten als je werkt met vrijgave op basis van lengte.
De optie gedetekteerd moet alles van de trein gedetekteerd worden ook de rijtuigen en wagons. Die detectie moet dan ook voor 100% goed werken, ik gebruikte het vroeger ook maar vond ik niet betrouwbaar genoeg.
In dit scherm: Download Attachment: Naamloos.jpg 79,43 KB
Het vinkje aan de rechterkant van bezetmelder 5.06 weghalen ook bij de vrijgave aan de rechteronderkant. In de linkerkant bij de wissel kiezen voor de 1e bezetmelder
Mvtgr,
Wim,
Ik heb volgen mij precies gedaan zoals je aangaf, maar dat werkt bij mij niet (ik dacht het al een keer zo geprobeerd te hebben maar weet het niet meer zeker), de kruising C42 wordt met deze database pas vrijgegeven als de trein bezetmelder B1.12 aktiveert. Kun jij nog eens kijken of ik geen fout gemaakt heb?
Download Attachment: StartMaerklin.zip 17,04 KB
met vriendelijke groet
Frank |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1066 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2025 : 15:23:21
|
Frank, Bij de wisselstraat van blok 13 naar blok 16 staat bij vrijgeven: Compnr. 26: 1e melder (=5.06) Wissel 41: Laatste melder (=1.12) Dit moet 1e melder (=5.06) zijn.
Als je werkt met vrijgave op lengte moet je alle wissels op de 1e melder zetten, dit is tevens de melder die het vorige blok vrijgeeft. Koploper telt daar automatisch de lengte van de trein bij op plus de marge die je per wissel kan ingeven.
Overigens bestaat kruising C42 niet in jouw ontwerp.
Mvtgr,
Bewerkt door Wim Romijn op 29 jan 2025 15:29:26 |
|
|
Eifelman
Germany
39 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2025 : 16:06:15
|
Frank, Bij de wisselstraat van blok 13 naar blok 16 staat bij vrijgeven: Compnr. 26: 1e melder (=5.06) Wissel 41: Laatste melder (=1.12) Dit moet 1e melder (=5.06) zijn.
Als je werkt met vrijgave op lengte moet je alle wissels op de 1e melder zetten, dit is tevens de melder die het vorige blok vrijgeeft. Koploper telt daar automatisch de lengte van de trein bij op plus de marge die je per wissel kan ingeven.
Overigens bestaat kruising C42 niet in jouw ontwerp.
Mvtgr,
Helaas, het werkt nog steeds niet. Wat me opvalt is dat melder B5.06 pas afvalt als melder 1.12 is bereikt.
Kruising C41 is fout, het is wissel 41 en kruising C26 die ik inderdaad niet aangegeven heb,
Download Attachment: StartMaerklin.zip 17,14 KB
met vriendelijke groet
Frank |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1066 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2025 : 16:36:55
|
Frank,
Bij instelling database:
Download Attachment: Naamloos.jpg 113,95 KB
Staat nog een vinkje bij "Wisselstraat vrijgeven na geheel gedetecteerde trein" die moet uit
Onderin bij "Geldt ook voor vrijgave blokken" die mag aan
Dit zijn de instelling van mijn baan:
Download Attachment: Naamloos-Wim.jpg 113,44 KB
Waar je ook even naar moet kijken is dat bij de aanvullende blokgegevens de lengtes staan op 999 cm. als je die veranderd in een lager getal dan kan je het vinkje van "vorig blok vrijgeven op basis van lengte uitzetten voor de blokken waar je dat niet wil.
Mvtgr,
Bewerkt door Wim Romijn op 29 jan 2025 16:44:12 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1066 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2025 : 17:00:29
|
Frank, Ik zie nu dat de lengtes van al jouw treinen ook 999 cm. is.
Die moet je wel op de juiste lengte zetten anders duurt het heeeeeel er lang voordat de wisselstraat wordt vrijgegeven. Namelijk 999 cm. nadat de trein het blok binnen is gekomen.
Bij de lengte van een trein moet je opletten dat deze of juist is of iets langer dan de werkelijkheid. Korter dan de werkelijke lengte gaat namelijk fout, dan wordt de wisselstraat te vroeg vrijgegeven.
Mvtgr,
Bewerkt door Wim Romijn op 29 jan 2025 17:02:23 |
|
|
Eifelman
Germany
39 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2025 : 17:25:03
|
Frank, Ik zie nu dat de lengtes van al jouw treinen ook 999 cm. is.
Die moet je wel op de juiste lengte zetten anders duurt het heeeeeel er lang voordat de wisselstraat wordt vrijgegeven. Namelijk 999 cm. nadat de trein het blok binnen is gekomen.
Bij de lengte van een trein moet je opletten dat deze of juist is of iets langer dan de werkelijkheid. Korter dan de werkelijke lengte gaat namelijk fout, dan wordt de wisselstraat te vroeg vrijgegeven.
Mvtgr,
die lengte geef je op bij aanvullende blokgegevens?
met vriendelijke groet
Frank |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1066 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2025 : 17:30:01
|
Ja bij de aanvullende blok gegevens.
Mvtgr,
|
|
prehorst
Netherlands
606 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2025 : 21:29:13
|
Frank / Wim
Bij aanvulling blokgegevens vul je niet de treinlengte in maar de bloklengte. Het is dus de maximale treinlengte die in het blok past, ik geef toe dat dit niet duidelijk is. Alle treinen hebben trouwens een verschillende lengte en kunnen dus niet als vaste lengte in een blok staan.
De treinlengte geef je in twee stappen op, - de lengte van de locomotief of treinstel geef je in bij aanvulling locomotieven tabblad algemeen bij treinlengte. - de lengte van de sleep geef je op in het rijwindow deze kan dus wijzigen als de loc van sleep wisselt, bij een treinstel blijft dit vakje leeg omdat een treinstel geen sleep heeft.
In het rijwidow zal je zien dat de lengte van de loc en de sleep bij elkaar opgeteld wordt.
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
|
|
|
|
Onderwerp |
|