Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 332 / Bezoekers Vandaag: 2005
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 440
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Logische actie vraagje
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ceesl

Netherlands
34 berichten

Geplaatst - 05 feb 2025 :  18:02:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede middag,
Wil een wav file afspelen als een goederentrein een perron passeert.
Hiertoe een speciale actie voor afspelen file aangemaakt, welke wordt aangestuurd door een logische actie met waar/in "Blok gereserveerd". Dit werkt prima.
Alleen wordt dit file afgespeeld voor iedere trein. Dus speciale actie gewijzigd naar "Blok is gereserveerd door treintype" en in treintype tab juiste treintype aangevinkt.
Probleem is dat dit niet werkt. Nog steeds triggeren alle treinen het geluid. Hetzelfde geprobeerd met locomotief maar zelfde resultaat.
Alles opnieuw gestart maar geen verschil.
Komt dit iemand bekend voor. Wat ben ik vergeten/doe ik fout. Heeft iemand een voorbeeld waar deze constructie wordt gebruikt?
M.v.g.
Cees

JackvdW

Netherlands
354 Posts

Geplaatst - 05 feb 2025 :  19:05:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Net even getest en de "and" functie NIET in de Logische actie gemaakt maar in de Speciale actie. Dus een LA voor de treintype in een blok en een LA van een bezetmelder in dat blok.

Deze beide ingevuld bij de SA.
Dan in de SA Conditie ingesteld op "Alle bezetmelders / Logische acties Waar" (de and functie dus).

Bij wijziging van het treintype speelt het geluid niet meer.

Succes,

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 05 feb 2025 19:08:40
Ga naar bovenaan de pagina

ceesl

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 06 feb 2025 :  12:01:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,
Dank voor je oplossing.
Het probleem bij deze oplossing is echter dat het afspelen van de wav plaatsvindt als de trein al in het blok is, maar moet plaatsvinden voordat de trein langs komt (waarschuwing/aankondiging). Bij gebruik van de bezetmelders is de trein al in het blok. Ik kan geen bezetmelder voor het blok gebruiken omdat er nog wissels voor het blok liggen en je dus niet weet waar de trein naar toe gaat (variabele route). Daarom had ik voor gereserveerd gekozen.
Groet,
Cees

Wim Romijn

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 06 feb 2025 :  12:23:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,
Je kan ook een logische actie maken van trein rijdt van naar blok en de bezetmelder van het blok waar hij vandaan komt gebruiken.
Je kan ook gebruiken "Blok is gereserveerd voor trein komend uit blok"
Ook kan je de speciale actie pas laten ingaan na een ingestelde tijd als bovenstaande te vroeg is.

Het is een kwestie van proberen welke het beste werkt, de and of or functie bij logische acties bieden veel mogelijkheden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 06 feb 2025 12:32:36

ceesl

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 06 feb 2025 :  12:27:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Nog even getest met "treintype rijdt van/naar blok" in de logische actie maar zelfde resultaat. Het lijkt of treintype niet van invloed is op resultaat.
Groet,
Cees

Wim Romijn

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 06 feb 2025 :  12:45:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe heb je de speciale actie ingesteld.

Je kan het niet met één logische actie doen maar bijvoorbeeld:
1. Trein rijdt van blok x naar blok y
2. Blok x is bezet door treintype
3. Een "AND" functie met Actie 1 en actie 2.
Bij de speciale actie maar je gebruik van actie nr. 3

Als dat niet genoeg is kan je er eventueel nog een 4e actie maken van een bezetmelder van blok x en die je dan ook nog bij actie 3 toevoegt.

Zet de database even op het forum.
Ik kan mijn database hier wel zetten maar daar zie je door ca. 470 logische actie, 300 speciale acties, 30 sequences, 40 varaiale routes en 150 vaste routes de bomen door het bos niet als je niet weet waar je moet zoeken.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Bewerkt door Wim Romijn op 06 feb 2025 12:55:44

hubertus

Netherlands
2025 Posts

Geplaatst - 06 feb 2025 :  13:32:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik voor iets vergelijkbaars de logische actie "Blok is gereserveerd door treintype komend uit blok".
Dan is de logische actie alleen waar bij de geselecteerde treintypes.

Huub

Bewerkt door hubertus op 06 feb 2025 13:33:03

phdirk

Netherlands
2593 Posts

Geplaatst - 06 feb 2025 :  20:48:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cees,

Ik heb voor iemand, die eenzelfde vraag had, de oplossing omgedraaid. Hij wilde dat werd aangekondigd 'De sneltrein uit X zal binnenkomen op spoor Y'.
Nu wordt in een blok voor het station de tekst afgespeeld en vervolgens wordt de trein naar het bewuste blok gestuurd via een variabele route. Dat werkt zonder problemen.
Met andere woorden, eerst de aankondiging en dan de trein naar het juiste blok sturen.

Met beste groeten
Dirk bj1953
HO=TC/IBII

Bewerkt door phdirk op 06 feb 2025 20:49:06

Wim Romijn

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 07 feb 2025 :  09:34:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,
Als je gebruik maakt van gereserveerd dan moet je opletten dat je nooit instellingen van een blok wijzigt.
Afhankelijk van instellingen worden er 1 of meerdere blokken gereserveerd. Ook veranderd de reservering als je een blok een stopverbod geeft.

Wijzig je in de toekomst iets van deze instellingen dan moet je niet vergeten de instelling van het geluid afspelen aan te passen.

Bij rijden van naar blok heb je daar geen last van.

Mvtgr,

Wim Romijn.

hubertus

Netherlands
2025 Posts

Geplaatst - 08 feb 2025 :  10:49:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

In de meeste gevallen zal "Blok rijdt van/naar" op een ander moment waar en niet-waar worden dan "Blok is gereserveerd door treintype komend uit blok".
Het is van de specifieke situatie afhankelijk welke logische actie het beste is. Op mijn baan zou jouw oplossing er toe leiden dat de omroep net gestart is als de goederentrein al langs het perron rijdt. Ik heb die trigger veel eerder nodig, vandaar dat ik van de reservering uitga.

Jouw oplossing is trouwens te vereenvoudigen door "Treintype rijdt van/naar blok" te gebruiken, maar die had Cees al zonder succes geprobeerd. Dus vermoedelijk doet hij iets verkeerd.

groet, Huub

ceesl

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 08 feb 2025 :  18:15:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

N.a.v. de diverse suggesties heb ik m.b.v. logische acties en een speciale actie de zaak aan de praat gekregen zoals ik wil.
Tijdens het opruimen van alle probeersels kwam ik erachter dat ik in een LA een bezetmelder had aangevinkt (buiten het standaard zichtbare window). Dus nogmaals geprobeerd met het oorspronkelijke idee van "Blok gereserveerd door treintype" en het werkt. Dus met één LA en SA voor alle richtingen.
Was een leerzame les in LA's. Mijn dank voor alle suggesties en opmerkingen.

Groet,
Cees

hubertus

Netherlands
2025 Posts

Geplaatst - 08 feb 2025 :  18:20:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooi dat het gelukt is.

Groet, Huub
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp