Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 74 / Bezoekers Vandaag: 6283
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1032
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vrijgave Wisselstraat/Kruising
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Eifelman

Germany
54 Posts

Geplaatst - 04 feb 2025 :  12:49:13  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Frank,
Er is een wisselstraat van blok 16 naar blok 36 en daar zit de kruising van blok 14 ook in.
Die moet je volgens mij er uit halen want bij bezet blokkeert hij het rijden van 16 naar 36.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Wim, Dat was het hele probleem. Heb zojuist weer een testrit gemaakt met 4 treinen en dat ging perfekt (afgezien dat er momenten zijn dat blok 1, 6 en 32 bezet zijn, dan stopt alles want ze wachten op elkaar. Heet een deadlock? Dat kan men ook ergens aanvinken om zoiets te vermijden geloof ik

met vriendelijke groet

Frank

Spoor N, Fleischmann (en veel Kato), Multimaus, xpressnet, Rosoft, koploper 8.6
Spoor H0, Marklin, Tams Redbox, 4 boosters, koploper 9.4
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 04 feb 2025 :  12:54:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,
Bij de blokgegevens kan je de deadlock ingeven.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Eifelman

Germany
54 Posts

Geplaatst - 04 feb 2025 :  12:58:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Frank,
Dat een trein niet naar blok 36 en 34 wil kan ik niet in de instellingen vinden.
Wat ik wel begrijp is dat ze in blok 34 zouden stoppen, er past namelijk geen trein in blok 22, 23 en 24, die zijn namelijk te kort en willen ze doorrijden naar blok 18 en die is bezet.

Je kan tijdens het rijden bij een trein kijken wat niet mag.
Als je in het rijwindow van de trein op het tabblad "Rijgedrag" in het vlak treinroutes met de rechtermuis klikt dan zie je wat er niet mag.
Misschien zie je daar staan.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Wim,

Er stopt zo nu en dan een trein in blok 35, op weg naar 22,23 of 24. Die stationsblokken zijn voor alle treinen tot nu toe lang genoeg geweest want ze rijden er gewoon in en geven blok 34 vrij.

met vriendelijke groet

Frank

Wim Romijn

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 04 feb 2025 :  13:36:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,

Volgens de instellingen niet, zie afbeelding.
Blok is 200 cm. loks zijn langer.

Download Attachment: Lok_lengte.jpg
249,8 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.

Bewerkt door Wim Romijn op 04 feb 2025 13:37:13

Eifelman

Germany
54 Posts

Geplaatst - 05 feb 2025 :  09:33:01  Toon profiel  Reageer met citaat
/
quote:

Frank,

Volgens de instellingen niet, zie afbeelding.
Blok is 200 cm. loks zijn langer.

Download Attachment: Lok_lengte.jpg
249,8 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.

Wim,

Ik heb gisteravond met mijn zoon nog eens alle treinlengtes en bloklengtes gemeten en gecorrigeerd in koploper. Zoals Piet al aangaf zijn de treinlengtes in de rijvensters in te vullen als sleeplengtes zonder de loklengte, daar deze al bij de lokdata staat vermeld. Ook heb ik in het "algemeen" venster de extra lengte van 10 cm naar 3 cm gewijzigd. Ik begreep dat de totale lengte die dan weergegeven wordt in de rijvensters de som is van deze drie. Door de wijzigingen zijn de treinlengtes nu korter en de meeste bloklengtes iets langer. Alleen blok 24 is nog wat kort voor de langste treinen, die moet ik echter op de baan aanpassen om 10 cm extra te krijgen, dat is nog wel een dingetje.
Maar we komen stap voor stap verder nu,

met vriendelijke groet

Frank

Bewerkt door Eifelman op 05 feb 2025 09:42:41

Wim Romijn

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 05 feb 2025 :  10:03:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,
Het is een oplossing om bij de gegevens van blok 34 de keuze naar blok 22, 23 en 24 deze te zetten naar optimale lengte i.p.v. kans.

Dan kiest de kortste trein eerst voor het kortste blok en is de kans dat het langste blok leeg is voor een lange trein.

Overigens wordt de lengte van 3 cm. bij de algemene instellingen niet bij de lengte van de trein of blok geteld maar is een veiligheidsmarge die Koploper aanhoudt om het vorige blok vrij te geven.
De lengte van het rijwindow is de lengte die Koploper gebruikt, als je afkoppelt via het systeem dan wordt de lengte minus de lengte van de lok in het blok gezet en zie je in het rijwindow alleen de lengte van de lok.
Zodra je dan aankoppelt met het systeem wordt de opgeslagen lengte uit het blok (dit zijn de wagons) bij de lengte van de lok geteld en zie je in het rijwindow weer de totale lengte.
Opslaan en ophalen van de lengte kan je doen met die 2 buttons in het rijwindow. (er staat een railsje met pijltjes op)

Mvtgr,

Wim Romijn.

Bewerkt door Wim Romijn op 05 feb 2025 10:11:13

Eifelman

Germany
54 Posts

Geplaatst - 05 feb 2025 :  16:45:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Frank,
Het is een oplossing om bij de gegevens van blok 34 de keuze naar blok 22, 23 en 24 deze te zetten naar optimale lengte i.p.v. kans.

Dan kiest de kortste trein eerst voor het kortste blok en is de kans dat het langste blok leeg is voor een lange trein.

Overigens wordt de lengte van 3 cm. bij de algemene instellingen niet bij de lengte van de trein of blok geteld maar is een veiligheidsmarge die Koploper aanhoudt om het vorige blok vrij te geven.
De lengte van het rijwindow is de lengte die Koploper gebruikt, als je afkoppelt via het systeem dan wordt de lengte minus de lengte van de lok in het blok gezet en zie je in het rijwindow alleen de lengte van de lok.
Zodra je dan aankoppelt met het systeem wordt de opgeslagen lengte uit het blok (dit zijn de wagons) bij de lengte van de lok geteld en zie je in het rijwindow weer de totale lengte.
Opslaan en ophalen van de lengte kan je doen met die 2 buttons in het rijwindow. (er staat een railsje met pijltjes op)

Mvtgr,

Wim Romijn.

Wim,

Werkt heel mooi met die "optimale lengte" voor blokken.

Kan ik denk ik ook gebruiken voor de opstelblokken? Daar speelt nl. hetzelfde probleem bij een aantal blokken en te lange treinen

met vriendelijke groet

Frank

Bewerkt door Eifelman op 05 feb 2025 23:47:28

Wim Romijn

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 06 feb 2025 :  08:59:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,

Bij opstelblokken doe ik dat altijd maar dat komt omdat ik treinen heb van 26 cm. t/m 80 cm. in schaal N en dan moet een korte trein niet een lang opstelblok bezet houden.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Eifelman

Germany
54 Posts

Geplaatst - 08 feb 2025 :  17:36:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Frank,

Bij opstelblokken doe ik dat altijd maar dat komt omdat ik treinen heb van 26 cm. t/m 80 cm. in schaal N en dan moet een korte trein niet een lang opstelblok bezet houden.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Wim,

dat stel je dan in voor de langste opstelblokken? Ik had het nl voor alle opstelblokken gedaan maar dan (logisch) krijg ik natuurlijk foutmeldingen dat een trein niet in het blok, past (en stopt),

met vriendelijke groet

Frank

prehorst

Netherlands
609 Posts

Geplaatst - 08 feb 2025 :  19:33:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank.

Ik gebruik in mijn schaduwstation, wat 15 sporen bevat, de optie dynamische blokken.
Hierdoor kunnen er twee treinen achter elkaar op een opstelspoor staan en koploper zoekt wel uit welke trein waar achter past.

En een voordeel is je hebt voor je hele schaduwstation maar twee melders nodig in de vorm van een lichtsluis.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )

Wim Romijn

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 09 feb 2025 :  11:36:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,
Al jouw opstelblokken zijn dezelfde lengte en dan heb je er niets aan en nog erger al jouw treinen zijn langer dan welk opstelblok dan ook.

Ik heb net als Piet een opstelspoor verdeeld in 2 of 3 blokken en als je dan kiest voor optimale lengte dan kan je aangeven hoeveel blokken er dan bij elkaar horen.

Mvtgr,

Wim Romijn.

prehorst

Netherlands
609 Posts

Geplaatst - 09 feb 2025 :  19:25:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim.

Bij dynamische blokken is de lengte van een enkel blok niet relevant, het gaat dan om de gezamenlijke lengte van het eerste en het tweede blok.

Ik heb blokken van 85 cm dus dat is voor twee blokken 170 cm.

Als er een trein binnen rijd van 100 cm en die in het voorste blok gaat staan kan er dus nog een trein achter van 60 cm. rekening houdend met een tussenruimte van 10 cm.

De achterste trein zal gewoon het blok inrijden ondanks dat de voorste trein nog met zijn staart in het achterste blok staat.

Dit komt omdat de lichtsluis aan het begin van de blokken de binnenkomst- en de stopmelder is van het achterste blok

Het voorste blok is een opstelspoor het achterste blok is een normaal blok

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )

Wim Romijn

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 09 feb 2025 :  19:59:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,
Ik werk niet met lichtsluizen.
Als er ooit kant en klare lichtsluizen komen die zonder electra kennis aan te sluiten zijn op een S88 dan hou ik mij aanbevolen, nu moet ik het doen met stroomdetectie dat begrijp ik.

Maar ik zie vaak alleen maar schema's maar dat is voor mij Chinees, Japans, Russisch en alle overige talen door elkaar, of te wel ik snap er geen bars van.

Zelf in elkaar zetten van die dingen gaat het niet worden, 100% garantie dat het niet werkt.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Bewerkt door Wim Romijn op 09 feb 2025 20:01:42

Eifelman

Germany
54 Posts

Geplaatst - 10 feb 2025 :  00:56:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Frank,
Al jouw opstelblokken zijn dezelfde lengte en dan heb je er niets aan en nog erger al jouw treinen zijn langer dan welk opstelblok dan ook.

Ik heb net als Piet een opstelspoor verdeeld in 2 of 3 blokken en als je dan kiest voor optimale lengte dan kan je aangeven hoeveel blokken er dan bij elkaar horen.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Wim,

Niet alle opstelblokken zijn even lang, opstelblok 26 t/m 31 zijn 220 cm, de andere 200. Het probleem wat zich voordoet is dat bij aktiveren van de knop "naar opstelblokken" korte treinen naar blok 26 t/m 31 kunnen rijden en die blokken bezetten. Dan is er geen blok meer waar langere treinen dan 200 cm opgesteld kunnen worden.
De opstelblokken die ik nu gebruik, kan ik niet langer maken, tenzij ik minder treinen op wil stellen (en dat wil ik niet). Ideaal zou zijn dat ik voor iedere trein een opstelblok vast kan leggen, dan met de knop "naar opstelblokken" de treinen kan parkeren in die per trein "toegewezen" blokken, dan gaat het altijd goed.
We denken nog aan een flinke uitbreiding van de baan, met een amerikaans deel. Daar komen lange treinen te rijden en ook de mogelijkheid deze in lange opstelblokken te parkeren,. Maar dat is toekomst, eerst willen we dit werkend krijgen, we zijn al een flink eind gevorderd.

Download Attachment: StartMaerklin.zip
35,89 KB

met vriendelijke groet

Frank

Wim Romijn

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 10 feb 2025 :  10:51:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,

1. Je kan gebruik maken van variabele routes waarin je aangeeft dat treinen tot een bepaalde lengte niet mogen komen in de lange opstelblokken.

2. Je kan ook gebruik maken van Logische acties.
Dan maak je een logische actie die reageert op "Rijden naar opstelblokken"
In de variabele routes kan je dan deze logische actie opnemen.
Als je een variabele route maakt per trein en die afhankelijk maakt van de logische actie "Rijden naar opstelblokken" dan zoekt elke trein zijn eigen opstelblok.
Je moet dan wel regelen dat als er een andere trein staat in dat opstelblok dat die moet vertrekken, dat kan je eventueel doen met de speciale actie "GO" die er voor zorgt dat de foute trein vertrekt.
Maar daarvoor ben je wel even bezig om het uit te zoeken.

Je kan natuurlijk ook de logische actie "Rijden naar opstelblokken" gebruiken bij methode 1.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Bewerkt door Wim Romijn op 10 feb 2025 10:53:27

Eifelman

Germany
54 Posts

Geplaatst - 11 feb 2025 :  00:38:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Frank,

1. Je kan gebruik maken van variabele routes waarin je aangeeft dat treinen tot een bepaalde lengte niet mogen komen in de lange opstelblokken.

2. Je kan ook gebruik maken van Logische acties.
Dan maak je een logische actie die reageert op "Rijden naar opstelblokken"
In de variabele routes kan je dan deze logische actie opnemen.
Als je een variabele route maakt per trein en die afhankelijk maakt van de logische actie "Rijden naar opstelblokken" dan zoekt elke trein zijn eigen opstelblok.
Je moet dan wel regelen dat als er een andere trein staat in dat opstelblok dat die moet vertrekken, dat kan je eventueel doen met de speciale actie "GO" die er voor zorgt dat de foute trein vertrekt.
Maar daarvoor ben je wel even bezig om het uit te zoeken.

Je kan natuurlijk ook de logische actie "Rijden naar opstelblokken" gebruiken bij methode 1.

Mvtgr,

Wim Romijn.

Wim,

Ik ga er mee aan de gang! Eerst maar eens inlezen in de gebruikershandleiding en eens iets proberen,

met vriendelijke groet

Frank

Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina