Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 181 / Bezoekers Vandaag: 5698
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Koploper "bevriest"
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 10 jan 2024 :  18:09:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Je begint zelf over de DIODE schakeling en ik verwijs naar een artikel van iemand die daar ook last van had.
Hoe duidelijk kan ik zijn.

Ik weet alleen dat er heel vaak problemen zijn met ongedetecteerde delen.

Tevens blijf ik erbij dat dit nog steeds niets met het bevriezen te maken heeft.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Hewi

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 10 jan 2024 :  19:53:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben en Wim,

De logging staat bij mij aan en ik kan aan het verloop van de treinroute zien of er een melding plaats vindt. Dit gebeurt steeds op de goede plek. Met een vochtige vinger kan ik de meldplek aanraken en dan zie ik in koploper op de gele lijn een stip verschijnen. Alle melders zijn 1 rail lang(11 cm) dus ik denk niet dat het probleem bij de melders ligt. Bij diverse forums lees ik dat een trein wel 200 tot 600 mA trekt. Mijn centrale geeft aan max 800 mA bij 5 treinen of mijn Z21 app geeft niet de juiste waarde aan. Echter ik meet bij het ingenomen vermogen van de voeding 20 Watt, bij 20V output zou de maximale stroom 1000mA zijn, vele malen minder dan de max 3 A. Dus kan ik overbelasting ( wat ik veel lees) van de centrale uitsluiten.

Henk

HW
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  09:43:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk, ik verdenk jou korte meldsecties van dit probleem.
Zoals Ben al schreef in het 3e bericht zag hij veel meldingen.

Als jou melders korter zijn dan de afstand tussen de stroomafnemers van een trein krijg je heel veel aan/uit meldingen als de trein over deze melders rijdt.

Probeer eens het volgende:
Neem een blok en zet de snelheid op 30 km. in Koploper.
Zet in de instellingen per database de "Vertraging bezetmelding vrijgeven" heel erg kort als het kan 1 ms.

Zet de logging aan en laat een trein met veel stroomafnemers, bijvoorbeeld een personentrein met verlichting door dit blok rijden en tel hoe vaak de in melder contact heeft gemaakt, hetzelfde met de stopmelder.

Als dit er heel veel zijn dan vermoedelijk de communicatie van de z21 dit niet aan en raken ze de weg kwijt.

Verander nu het blok eens, ik neem aan de de bedrading als volgt is:
Inmelder, ongedetecteerd, stopmelder, ongedetecteer, inmelder, etc.

Neem de draad van het ongedetecteerde deel tussen de in melder en de stopmelder en doe die bij de draad van de inmelder. hetzelfde doe je met de draad tussen de stopmelder en de inmelder van het volgende blok en doe die bij de stopmelder.

Nu rij je weer met die trein en zul je zien je krijgt:
a. Inmelder wordt actief
b. Stopmelder wordt actie
c. Inmelder volgend blok wordt actief
d. inmelder vorigblok komt vrij
e. stopmelder volgend blok wordt actief.

etc.
Jou z21 krijgt dan veel minder meldingen te versturen naar Koploper.

Het zetten van de tijd bij de instellingen in Koploper om meldingen te negeren zorgt namelijk niet voor minder meldingen maar alleen dat Koploper er niets mee doet, maar ze komen wel over de lijn.

Bij veel treinen kan het best zo zijn dat de z21 verstopt raakt.

Geen idee of mijn theorie klopt maar het is het proberen waard.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 11 jan 2024 09:44:27
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  10:53:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kan de afbeelding niet meer zien, maar als ik het me goed herinner, waren in de logging meerdere melders te zien die allemaal tegelijk vrij kwamen/bezet werden.

Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  10:59:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hewi

Met een vochtige vinger kan ik de meldplek aanraken en dan zie ik in koploper op de gele lijn een


Dit is m.i. terugmelder(s) op basis van massa-detectie.
Stroom-detectie bij 3-rail vond ik al niet logisch.

Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK met stappenmotor, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
876 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  11:21:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Marklinisten met de oude M-rail passen stroomdetectie toe door in secties de middenleider te isoleren Marco. Je gaat me toch niet vertellen dat dat nieuw voor je is?
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  11:54:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Marklinisten met de oude M-rail passen stroomdetectie toe door in secties de middenleider te isoleren Marco. Je gaat me toch niet vertellen dat dat nieuw voor je is?



Oké.
Maar in dit item wordt steeds uitgegaan van stroom-detectie. Uit de reactie blijkt het om massa-detectie te gaan. Dus de discussie mbt 0,05 of 1,5 volt en diode schakeling lijkt mij niet relevant.
M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK met stappenmotor, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
876 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  12:03:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Er wordt niets steeds van uitgegaan, Hans zegt zelf dat hij met stroomdetectie werkt nadat ik daar om vroeg. Ik heb geen reden om aan de woorden van Hans te twijfelen. Mocht het anders zijn heb je natuurlijk een punt Marco.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  12:08:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar als je van massadetectie uitgaat dan geeft elke wagon waar de wielen verder dan 11 cm. uit elkaar staan, en dat zijn de meeste in de schaal H0, telkens vrij als ze de melder verlaten en de volgende wiel weer bezet.

Hoeveel meldingen wil je krijgen bij zulke korte melders.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
876 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  12:36:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans heeft getest met losse locomotieven schrijft hij.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  12:49:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Maakt mij niet uit testen is meten en meten is weten.
Wat is er op tegen om te kijken hoeveel meldingen er komen vanuit één blok als er een trein door rijdt.

Je geeft zelf in bericht 3 aan dat er veel meldingen zijn, waar komen die vandaan.
En hoeveel kan de kleine z21 aan.
Als bijvoorbeeld elke trein minimaal 4 keer de bezetmelding doorgeeft dan heb je bij 7 treinen het aantal meldingen voor 28 treinen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 11 jan 2024 12:52:57
Ga naar bovenaan de pagina

Hewi

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  12:56:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Je veronderstelling klinkt logisch want ik krijg een brij aan bezetmeldingen en hoe meer treinen hoe meer meldingen. Dat de centrale dat niet aan kan snap ik dan wel. Ik ga aan de slag met je geadviseerde werkwijze en dan kom ik terug.

Groeten Henk

HW
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
876 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  14:47:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben



Ik zie in de logging veel bezetmeld veranderingen in korte tijd. Kan het zijn dat je vuile wielen hebt?




Hier iets mee gedaan Henk?
Ga naar bovenaan de pagina

Hewi

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  16:14:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Dit bericht heb ik gelezen. Nog recent de hele baan schoongemaakt en de slepers en wielen schoongemaakt.

Henk

HW
Ga naar bovenaan de pagina

Hewi

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  16:23:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Alle blokken een paar keer bereden door een trein met bij de achterste wagon een sleper voor de verlichting. Het aantal meldingen per melder was niet constant. Soms 2 maal met uitschieter naar 7 maal. Bij stilstand kwam er na een minuut een 7 tal meldingen uit het niets. Bij de volgend stap heb ik een probleem. Bij sommige blokken zit de uitmelder naast de inmelder. Kan dat invloed hebben? En ik werk met decoderstappen en laat treinen soms verder rijden om precies bij een perron te stoppen.

Henk

HW
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  16:42:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat de uitmelder aan de inmelder grenst mag geen probleem zijn, dat zitten ze bij mij namelijk allemaal.

Dat je bij stilstand 7 meldingen uit het niets krijgt is wel een probleem, als bij mij alles stilstaat er staan 10 treinen op mijn baan gebeurt er niets.

Je ziet in de logging welke melders dat zijn en je kan ook zien of er een trein op staat. Als er geen trein opstaat maakt de melder ergens contact mee dat moet je uitzoeken.

Met decoder stappen of geijkt mag niet uitmaken voor de bezetmelders en doorrijden ook niet.
Alleen doorrijden met decoderstappen is minder precies dan geijkt met cm. doorrijden.

Bij doorrijden in cm. of tijd moet je wel opletten dat de cm. of tijd korter is dan de plaats van de volgende melder.
Als je bijvoorbeeld 50 cm. doorrijdt maar de volgende melder zit op 30 cm. dan mist Koploper vermoedelijk deze melder omdat hij nog bezig is om 50 cm. door te rijden en dan pas de melder verwacht.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

mark147

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  17:00:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mark147  Reageer met citaat
Misschien dat het totaal niet relevant is, maar ik heb ooit alle bedrading moeten aanpassen, lees alles stroomdraden op grotere afstand moeten plaatsen van de terugmeldbedrading, omdat ik daardoor vele spookmeldingen kreeg.
Wie weet ligt er bij betreffende blok ook wel bedrading te icht bij elkaar?
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
876 Posts

Geplaatst - 11 jan 2024 :  17:49:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hewi

Wim,

Bij stilstand kwam er na een minuut een 7 tal meldingen uit het niets.




Dit is veelzeggend. Het heeft niets van doen met "te korte terugmeldsecties" dus dat kun je ook wegstrepen.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 jan 2024 :  22:58:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hewi

Ben,

Ik heb geen diodeschakeling toegepast. Het spanningsverschil tussen de gedetecteerde en niet gedetecteerde stukken is 0,05 V maximaal. Is het nu nodig om een diodeschakeling toe te passen, want dan neemt spanningsverschil toe?

Henk

HW



Ja, de diodeschakeling is een must voor de baandelen die rechtstreeks op de centrale zijn aangesloten, via de stroomdetectiemelders heb je een spannigsval van 1,1V, dus de spanning op de delen zonder detectie is 1,1V hoger. En de hogerespanning zorgt ervoor dat er geen spanninsverscil meer is en dat daardoor er geen bezetmelding gegeven wordt door de stroomdetectie, eigenlijk is stroomdetectie niet de juiste benaming het is het meten van een spanningsval over diodes.

Je moet dus diezelfde spanningsval aanbieden aan de delen zonder detectie, als je dat doet zal je geen meldingen meer missen, en werkt het probleemloos.

Mvg
Wim
RoSoft

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
876 Posts

Geplaatst - 13 jan 2024 :  09:45:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar dat riep ik op 9 januari al.....
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 13 jan 2024 :  12:33:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Ik rij al een jaar of 15 met Koploperen N-spoor. . Ben inmiddels aan mijn 3e baan. Er rijden daar een stuk of 15 loks, treinstellen ed. Van allerlei pluimage. De huidige baan bestaat uit 70 blokken met bezetmelders. Het rijdt vlekkeloos.

Nu de grap. Ik heb in het verleden, en ook nu niet, ooit diode schakelingen toegepast.

Ik bedoel maar. Wat is wijsheid …..

Groetjes,
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 13 jan 2024 :  12:40:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Ik rij al een jaar of 15 met Koploper. Momenteel mijn 3e baan. Met 70 blokken en uiterdijken de nodige bezetmelders.
Er rijdt van alles rond. Zo een stuk of 18 treinen, loks e.d.
En het rijdt vlekkeloos.

Nu de grap. Ik heb bij de vorige banen en ook deze nooit gebruik gemaakt van die diode schakelingen. En nooit, never, problemen gehad.
Om dan te zeggen dat het een “ must” is om die te hebben…..

Zo zie je maar. Het kan ook zonder zo een schakeling dus.

Groetjes,
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

Hewi

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 13 jan 2024 :  14:22:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij heb ik de oorzaak nu gevonden. Met elke trein of lok heb ik de hele baan gereden volgens recept van Wim Romijn met de logging aan. Na analyse van de bezetmeldingen bleken er 2 loks bezetmeldingen uit het niets te produceren, terwijl de andere 1 melding of soms 2 meldingen per melder produceerden. Die heb ik nu niet meer rijden en ik kan nu 7 treinen op de baan hebben waarvan er maximaal 5 mogen rijden. De volgende stap is waarom die 2 loks zoveel extra meldingen produceren. Het zijn wel de 2 oudste uit mijn begintijd uit de 50 er jaren. Misschien versleten wielen waardoor slechte kontakten? Iedereen die mij adviezen heeft gegeven bedank ik hierbij.

Groeten Henk

HW
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 13 jan 2024 :  22:28:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Als in die oude locs ook oude decoders zitten, zou ik die eens vervangen. Ik weet uit eigen ervaring dat een decoder die defect aan het raken is, bijvoorbeeld door ouderdom, de hele boel aardig op stelten kan zetten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Hewi

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 14 jan 2024 :  16:16:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Die oude analoge locs zijn aangeschaft eind 50 en begin 60 er jaren. Al mijn analoge locs heb ik omgebouwd met ESU Lokpilot 4 of 5, vrij recent dus. De boosdoeners heb ik extra schoongemaakt en dat scheelt weer, ze zijn denk ik gevoeliger voor digitale signalen, maar ze hebben emotionele waarde. Sommige heb ik gekocht als bouwpakket. Ik weet ook dat mijn centrale tegen grenzen aanloopt, dus daar zal ik ook rekening mee moeten houden.

Groeten Henk

HW
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina