Auteur |
Onderwerp |
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 berichten |
Geplaatst - 08 dec 2020 : 13:27:03
|
Regelmatig komen er opmerkingen voorbij dat een ander programma, met name iTrain, beter zou zijn.
Ik heb op andere fora wel eens gevraagd wie komt er met een vergelijkingstabel tussen de diverse programma's maar dan hoor je niets meer.
En als ik het heb over vergelijken dan bedoel ik meer wat zijn de onmogelijkheden die toch mogelijk blijken te zijn.
Bijvoorbeeld: 1. Wissels in een blok: De een gruwelt al bij de gedachte en brult verboden, maak ik overigens zelf wel uit, maar als ik dat wel wil is het dan mogelijk.
2. Ik wil zelf tijdens automatisch bedrijf bepalen hoeveel treinen en welk type er mogen rijden. Doe ik in Koploper met Logische actie , telfunctie etc. Ook bedienbaar op mijn externe tableau. Ben ik in de handleiding van geen ander programma tegen gekomen.
etc.
De normale functies als stoppen in een blok en welk type centrale geloof ik wel want dat moeten ze allemaal kunnen.
Precies stoppen op de juiste plaats langs het perron lukt mij ook in Koploper. Dat iTrain gebruiksvriendelijker is zal wel maar dat interesseert mij totaal niet. En laten we dat Rocrail, WinDigipet, etc. niet vergeten.
Nu kan je van de meeste programma's wel een test versie krijgen maar de tijd om alle verborgen mogelijkheden te vinden en te bedenken redt je niet in de proef periode.
En om dan minimaal € 209,-- uit te geven en achteraf tot de conclusie te komen dat je voor dat geld beter een leuk treinstel had kunnen kopen is een dure teleurstelling.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - IB - loconet |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 08 dec 2020 : 14:04:46
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn [br En om dan minimaal € 209,-- uit te geven en achteraf tot de conclusie te komen dat je voor dat geld beter een leuk treinstel had kunnen kopen is een dure teleurstelling.
Daar is een simpele oplossing voor, vraag een GRATIS proefversie aan, kun je 2 maanden alles uit proberen wat je maar wil. Is dat te kort dan is Xander niet de beroerdste. Zelf ervaren is de beste oplossing om je een mening te vormen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
JPJ
Netherlands
512 Posts |
Geplaatst - 08 dec 2020 : 14:06:43
|
Goed geschreven (gesproken) Wim Romijn.
Laten we hopen dat Koploper net als Paul geen vroege dood sterft.
Jos |
Bewerkt door JPJ op 08 dec 2020 15:03:52 |
|
|
Stij
Belgium
127 Posts |
Geplaatst - 08 dec 2020 : 14:16:30
|
Ik speel nu al lang met Koploper en ben niet van plan te veranderen, maar als er nieuwe standaarden en toepassingen ontwikkeld worden voor de centrales zullen we "ooit" moeten overstappen als we van die nieuwe dingen gebruik willen maken. Dat zal pijn doen.
Moest ik vandaag een keuze moeten maken weet ik niet wat ik zou kiezen...
Groetjes,
Stijn
P.S. Is ook Rocrail niet gratis? |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 08 dec 2020 : 17:21:46
|
Ja Rocrail is ook gratis. Maar in Koploper kan je bijvoorbeeld gebruik maken van virtuele melders die je, bij geijkte treinen, kan in stellen op cm. door rijden. In Rocrail alleen virtuele melders in tijd door rijden. Volgens mij is de tijd niet zo nauwkeurig als cm. als er verschil in snelheid van type treinen zit.
Van 1980 t/m 199? heb ik diverse programma's gebruikt, ook de hardware van Gahler en Ringstmeier, echter allemaal grote teleurstellingen. Koploper bracht mij echt een verademing en zal ik pas verlaten als het niet meer kan wat ik wil of als mijn IB de geest geeft en ik naar iets anders moet wat Koploper niet ondersteund.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - IB - loconet |
|
|
Stij
Belgium
127 Posts |
Geplaatst - 09 dec 2020 : 08:34:05
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn Van 1980 t/m 199? heb ik diverse programma's gebruikt, ook de hardware van Gahler en Ringstmeier, echter allemaal grote teleurstellingen. Koploper bracht mij echt een verademing en zal ik pas verlaten als het niet meer kan wat ik wil of als mijn IB de geest geeft en ik naar iets anders moet wat Koploper niet ondersteund.
In 1980 al? Ik wist niet dat er toen al digitale systemen waren!
Ik ben zelf beginnen programmeren in Quickbasic in +-1990. Rond 1994 was ik in staat de hele baan automatisch te sturen zoals ik wilde (blokregeling en stoppen in stations). Alleen was alles hardcoded en als ik dus een aanpassing wilde doen aan de baan moest ik een heel stuk van de code herschrijven. De hobby is dan volledig ondergesneeuwd en pas jaren later ben ik opnieuw begonnen met Koploper.
Groetjes,
Stijn |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 09 dec 2020 : 09:29:58
|
Ik bedoel begin jaren 80. De PC is van 1981, zelf maak ik al beroepsmatig programma's vanaf 1972, dat waren de minicomputers. Hele grote koelkast met 2 schijven en geheugen dat vele malen minder was dan wat er in de PC zat.
Programma's mochten in 1972 niet groter zijn dan 8K = 8192 tekens. Daar moet je nu niet meer mee aankomen.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - IB - loconet |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 09 dec 2020 : 14:34:59
|
Wim,
Heeft er weinig tot niets mee te maken.
Maar even terug komen op jouw antwoord over een proeflicentie dat zie ik niet zitten. Op dit forum zijn leden die na 2 jaar nog tot beginners gerekend worden, verwacht van mij dan niet dat ik binnen 1 tot 2 jaar alle hoeken van een ander programma als mijn broekzak ken. Zo'n lange proeflicentie zal ik niet krijgen en de demo versie werkt niet met Loconet wat ik gebruik.
Het enige wat mij dan rest is de handleiding van andere programma's aandachtig bestuderen en daarin proberen te ontdekken of het mogelijk is te manipuleren met bepaalde acties.
En het manipuleren heb ik (nog) niet gevonden in andere programma's.
Maar ik denk dat het wel zinvol is om te kijken welk programma komt in de buurt van Koploper zodat we over kunnen gaan als de nood aan de man is als Koploper niet meer werkt. Wat kan gebeuren door ondersteuning van bepaalde centrales, Bill Gates misschien wel roet in het eten gooit o.i.d.
En bij die vergelijkingstabellen zijn we afhankelijk van mensen die met meerdere programma's werken of overgestapt zijn en beide kunnen vergelijken.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - IB - loconet |
|
|
Ben
Netherlands
926 Posts |
Geplaatst - 09 dec 2020 : 18:00:40
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
En om dan minimaal € 209,-- uit te geven en achteraf tot de conclusie te komen dat je voor dat geld beter een leuk treinstel had kunnen kopen is een dure teleurstelling.
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar misschien is de uitdrukking "een dure teleurstelling" wat overdreven. Een hobby mag geld kosten (vind ik) en je kunt iTrain als onderdeel van die hobby beschouwen. Maar dat bepaal je uiteraard zelf.
Ik denk dat het antwoord op je vraag niet gegeven kan worden, behalve over verstand (functionaliteit) gaat het namelijk ook over een goed gevoel. En dat laatste heb ik helemaal niet bij ITrain.
Gr, Ben. |
|
|
Bonaza
Belgium
769 Posts |
Geplaatst - 09 dec 2020 : 19:45:19
|
Ik denk dat de meeste programma's gewoon vergelijkbaar zijn in gebruik. Kwestie van ze gewoon te worden. Een sensatie zoals in de jaren 80-90 bij het ontstaan van het digitale tijdperk moeten we de eerste jaren niet meer verwachten. De prijs van Itrain van 209 € is een flinke hap uit het budget bij ons reeds zo dure hobby. En daar houdt het niet mee op. Ook de upgrades in de toekomst zullen betaald moeten worden.
Grts
Marcel |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 10 dec 2020 : 09:35:12
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn [brMaar even terug komen op jouw antwoord over een proeflicentie dat zie ik niet zitten. Wim Romijn. N - IB - loconet
Als je niet bereid bent om te veranderen of investeren, kunnen we deze discussie wel gelijk stoppen.
Ik persoonlijk ben 31 december 2018 overgestapt op iTrain. Daar nog geen seconde spijt van gehad, ook heb ik lange tijd met RocRail gestoeid, maar dat spreekt mij totaal niet aan. De invulschermen geven zoveel onnodige opties, dat je door de bomen het bos niet ziet. Ook heb ik een tijdje met TrainController en WDP gewerkt, maar ook dat gaf niet de wauwfactor. De rede van de overstap, is geweest ik ben een grotere eigen baan aan het bouwen en dat is iets meer dan een ovaaltje met een passeerspoor en een uithaalspoor.
En nu liep ik iedere keer weer op tegen het probleem dat het een waar feest is als je binnen koploper je plan uit gaat breiden, en dat je allerlei verbindingen en wisselstraten in allerlei richtingen en vanaf verschillende punten iedere keer weer opnieuw moet invullen, en dat je daar altijd weer iets in en bij vergeet, en je daar uren mee bezig bent.
Met iTrain is het een kwestie van tekenen op in je sporenplan en net zoals in Koploper of andere programma's de onderdelen een adres geeft en een omschrijving (naam), en daarna op vul automatisch drukt en iTrain maakt alle wisselstraten en verbinden aan. Kost mij in ieder geval minder tijd en ergernis, omdat er toch altijd iets wordt vergeten of verkeerd wordt aangevinkt.
Dan het omlopen en locwissel en treinwissel is binnen iTrain echt een fluitje van een cent, en wordt gewoon uitgevoerd tussen het normale bedrijf, zonder claims e.d. Als ik dat in Koploper deed lag een groot deel van de baan stil. Waar ik uiteraard mee begonnen was in eerste instantie. Dat is mijn gebruikers ervaring. Je moet als je overstapt wel je Koploper manier van denken opzij zetten, maar dat geldt bij alles. Ook als je overstapt op Rocrail of TrainController.
Maar als je niet weet waar je overpraat ben je ook niet in staat je een mening erover te vormen, en klets je maar wat.
En ja sommige mensen blijven de eeuwige beginner, die gaan het nooit begrijpen. Voor mij hoeft niemand over te stappen, maar soms als je dat wel doet, dat er een hele nieuwe wereld voor je opengaat. En is treinen weer leuk, i.p.v. dat je een data typist bent.
Je kunt iTrain ook zonder proef periode gebruiken, alleen ben je dan beperkt in de mogelijkheden, maar geeft je dan wel een beeld.
Je mag zelf kiezen. Wat een ander vindt is niet belangrijk, alleen je eigen mening en beleving doen er toe. Dus dit soort vergelijkingsvragen hebben geen enkel nut je krijgt altijd een gekleurde mening.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
hubertus
Netherlands
1965 Posts |
Geplaatst - 10 dec 2020 : 10:59:33
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros Je moet als je overstapt wel je Koploper manier van denken opzij zetten, maar dat geldt bij alles. Ook als je overstapt op Rocrail of TrainController.
Voor mij geef je hiermee de essentie weer wat de keuze voor bepaalde software bepaalt, past het bij je manier van denken? Mijn manier van denken is dat het programma moet doen wat ik wil. Met koploper is me dat vrijwel altijd gelukt. Ik gebruik het op veel manieren zoals Paul het nooit heeft bedoeld. Maar daardoor kan ik lekker pielend op een tableautje in mijn hand lekker rangeren, terwijl de automatische treinenloop gewoon doorgaat. Ik rijd met mijn trein, koploper zorgt voor het bewegend behang. Daardoor kan ik locs op mijn baan plaatsen en verwijderen, zonder dat ik mijn muis hoef aan te raken. En daardoor kan ik ook met een baanplan werken, dat volgens de regels eigenlijk niet kan. De baan ziet er in Koploper ook anders uit dan in werkelijkheid. Allemaal om het gebeuren op de baan naar mijn wensen aan te passen. Het besturingsprogramma is ondersteunend, niet leidend. Wat ik van iTrain heb gezien en ervaren, wordt ik daar veel meer in een keurslijf gedrukt, ik moet me aanpassen aan het programma. Dat past niet bij mijn manier van denken. En dat maakt het vergelijken van programma's ook zo lastig. Wat de een belangrijk vind, is voor de ander een totaal onbelangrijk issue.
groet, Huub
|
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2024 : 09:07:52
|
Huub,
Het klopt dat je bij iTrain in een keurslijf wordt geduwd.
Het belangrijkste verschil tussen Koploper en iTrain is:
Koploper werkt van blok naar blok. iTrain werkt van Station naar Station.
In mijn baan kan ik namelijk van het hoodstation naar schaduw op 2 manieren. (tevens keerlus) 1. Blok 10 - 12 - 14 - 16 naar de schaduw sporen. Hierna rijdt de trein linksom. 2. Blok 10 - 12 - 14 - 22 naar de schaduw sporen. Hierna rijdt de trein rechtsom
In blok 14 heb ik een keuze gemaakt, afhankelijk van de beschikbare ruimte of er gereden moet worden naar blok 16 of 22.
Lukt niet in iTrain daar heb ik de pech dat het schaduw station aan één kant volloopt.
Gevraagd op het forum en het antwoord van de maker was een trein is geen vrachtwagen, die bepaald vooraf zijn route.
Geen idee wat de werkelijkheid is maar ik weet dat als er problemen zijn op het spoor tussen Wageningen en Utrecht dat de ICE echt wel uitwijkt over het Kippenlijntje via Barneveld naar Amersfoort om in Amsterdam te komen.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet |
Bewerkt door Wim Romijn op 07 jan 2024 09:38:57 |
|
|
Ben
Netherlands
926 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2024 : 10:22:31
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Geen idee wat de werkelijkheid is maar ik weet dat als er problemen zijn op het spoor tussen Wageningen en Utrecht dat de ICE echt wel uitwijkt over het Kippenlijntje via Barneveld naar Amersfoort om in Amsterdam te komen.
Raar vergelijk, dat uitwijken wordt toch ook vooraf bepaalt door een treindienstleiding? |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2024 : 10:33:36
|
Dus jij denkt dat als de trein vertrokken is uit Arnhem en nog voor Wageningen is en er een ongeluk op een spoorwegovergang tussen Wageningen en Utrecht gebeurt dat de ICE dan gaat stilstaan in Wageningen.
Ze bedenken echt wel oplossingen om te zorgen dat hij in Amsterdam komt. Voor de internationale treinen, zoals de ICE, worden rare dingen gedaan zoals Arnhem overslaan als hij vol zit, ondanks dat je een plaats besproken heb gebeurt ook.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet |
Bewerkt door Wim Romijn op 07 jan 2024 10:39:00 |
|
|
Ben
Netherlands
926 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2024 : 11:33:19
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Dus jij denkt dat als de trein vertrokken is uit Arnhem en nog voor Wageningen is en er een ongeluk op een spoorwegovergang tussen Wageningen en Utrecht gebeurt dat de ICE dan gaat stilstaan in Wageningen.
Nee dat denk ik niet, er komt dan een nieuw plan vanuit de treindienstleiding. Dit in tegenstelling tot de vrachtwagenchauffeur, die draait aan z'n stuur en zoekt zelf een andere weg. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2024 : 11:45:53
|
Dat de treindienstleiding het bepaald klopt, maar ik ben op mijn baan de "Treindienstleiding" en niet de computer en wil dan ook uitwijken en ingrijpen als ik dat wil.
Dat kan wel in Koploper maar niet in iTrain.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet |
|
|
Ben
Netherlands
926 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2024 : 13:09:09
|
Ik begrijp niet goed waar je naar toe wilt. iTrain heeft een andere filosofie die jou niet past, mij trouwens ook niet. Welk punt wil je nou maken, je reageert op een post van Hubertus van 3 jaar geleden en op een discussie die je nota bene zelf heb gestart.
Blijf lekker Koploperen zou ik zeggen en laat die iTrain mannen hun eigen ding doen. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2024 : 14:07:57
|
Ik heb alleen maar aangegeven wat het verschil is tussen iTrain en Koploper.
Van blok naar blok of van station naar station.
Verder mag iedereen zelf bepalen wat hij het prettigst vind. Maar het is wel een belangrijk verschil, vandaar deze aanvulling.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - YaMoRc YD7001 - loconet |
|
|
|
Onderwerp |
|