Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 221 / Bezoekers Vandaag: 2718
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 293
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Begonnen met testbaan -- eerste probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 berichten

Geplaatst - 14 apr 2007 :  09:02:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Een goedemorgen


Ik ben dus begonnen met een testbaan, alleen nu het volgende, beteft de wisselstraat

Download Attachment: testbaan1.jpg
45,93 KB

Ik heb op 2 plekken een stuk spoor tussen de wissel zitten die te klein zijn voor mijn trein.

Pijl nr 1 => deze zou ik in mijn wisselstraat kunnen toevoegen omdat hier geen trein hoeft stil te staan
(alleen hoe zit het dan met detectie ?)

Pijl 2 => hier wil ik wel een blok maken zodat ik een mogelijkheid krijg dat de lok kan omlopen.
( hoe moet ik hier dan de bezetmelders maken, of is het zo doen dat de trein daar de minimale snelheid rijdt zodat de remweg zeer kort is.

Ik ga rijden schaal N, Intellibox

Vriendelijke groetjes Ferdinand

There's nothing beter than Full-Speed

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 14 apr 2007 :  12:03:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hi Ferdinand,

Ik rij geen N of 2 rail, maar zo zou ik het doen:
pijl 1) geen detectie en de lijn opnemen in de wisselstraat.
eventueel een bezetmelder in dit stuk en de wissel ervoor en erna aangeven bezet bij melder XX.

Pijl 2) Ik heb zelf zo'n situatie, het stuk heeft 1 melder. De snelheid is ongeveer 30 km, als binnenkomst wordt de melder voor de wissel gebruikt. Deze niet aanvinken bij blok bezet bij ....
I.v.m. de verschillen lengtes van de locomotieven, is voor elke loc doorrijden X cm in dat blokje ingevuld.
De loc stopt nu netjes tussen de wissels, zonder het overige verkeer te hinderen.

Hopelijk helpt je dit opweg
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 15 apr 2007 :  21:01:39  Toon profiel  Reageer met citaat
OKE, dank je Mels.ik zal het gaan proberen

Kom aardig wat problemen tegen, ( is moeilijker dan ik dacht, of ik denk te moeilijk, dat kan ook )dingen die ik even niet snap
Probeer de invoer zo compleet mogelijk te maken van wat ik denk dat ik goed doe, maar heb zekers nog een aantal vragen

Ik zal dan de backup meesturen en hopelijk mag ik gebruik maken van jullie kennis

Met vriendelijke groetjes Ferdinand

There's nothing beter than Full-Speed

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 15 apr 2007 21:31:09
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 15 apr 2007 :  22:37:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Ferdinand,

Ik heb ook persoonlijk een paar medespoorders op weg geholpen, moet ik ze maar geen Koploper adviseren. Probeer niet teveel tegelijk te doen, stap voor stap, ik denk dat juist met in 1 keer zo kompleet mogelijk te maken, het overzicht verloren wordt.

suc6 en als je vragen hebt horen we het hier wel, er is altijd wel een mede-Koploper online om te helpen.
Mels

Bewerkt door mels op 15 apr 2007 22:39:08
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 15 apr 2007 :  23:06:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mels, ik zal niet teveel gelijk doen.

Het omlopen bij bv de 2 rangeersporen doe ik voorlopig niet,

Ik ben al blij als hij van blok naar blok rijdt
Als hij alle sporen kan vinden en in 2 richtingen rijdt dan zie je bij een big smile.

Het inhalen endergelijke komt later wel

Groetjes Ferdinand

edit. ps. heb lopen zoeken op het forum, maar hoe kan ik de bck uploaden naar dit forum

groetjes Ferdinand

There's nothing beter than Full-Speed

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 16 apr 2007 09:35:22
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  09:51:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferdinand Paternoster

edit. ps. heb lopen zoeken op het forum, maar hoe kan ik de bck uploaden naar dit forum

Als je een reactie plaatst staat er direct onder het tekstvenster een link "file uploaden"
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  10:29:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Klaas, kan ik weer even verders

groetjes Ferdinand

There's nothing beter than Full-Speed
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  10:50:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Oke, hier is mijn bck file


Download Attachment: TestbaanFerdi.bck
17,35 KB

Wil graag weten of ik zo de blokken met bezetmeldingen en de wisselstraten goed heb gedaan, Bv het stuk spoot tussen wissels 5 en 6.( spoor bij wisselstraat toevoegen )

Bij eigenschappen Blok heb ik bij richtingen ( naar...kans...voorkom deadlock ) niks aangevinkt aangezien ik het nog niet begrijp wat hetprecies gaat doen, behalve de deadlock dan
Ook het gene betreft selectie op basis van staat alles als standaard ( op kans dus ), omdat ik hier ook nog niet aan uit ben.

Wat ik ook nog niet begrijp is dat alles vanuit 1 richting is beschreven.
Bv Blok 1 krijg ik alleen de vraag om de bezetmeldingen vanuit Blok 3 in te voeren en niet als ik vanuit blok 2 kom. Of zie ik het helemaal verkeerd.

Hopelijk ben ik niet al te onduidelijk

Vriendelijke groet Ferdinand

There's nothing beter than Full-Speed

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 16 apr 2007 10:51:15
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  11:45:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,

Er moet nogal wat aangepast worden in je database. Ik heb een voorzet gegeven maar je zal het zelf verder moeten doen. Eenvoudig beginnen 2 of 3 blokken en 1 lok. laat dat ding rijden en je ziet gelijk wat er gebeurd. De database is nu al gelijk heel complex waardoor je het overzicht verlies.

Succes

Download Attachment: 2007416104939_TestbaanFerdi.bck
18,58 KB

Met vriendelijke groet

Rob

Een tevreden Koploper, N-spoorder met TC
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  12:00:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob, daar was ik niet bang voor dat er genoeg aan maarkeerde.

Alleen wat ik niet snap, hoe jij het voor elkaar krijgt dat ik nu wel bij eigenschappen van BLOK 1 wel vanuit blok 2 en 3 zie

Wat vergeet ik dan op dat moment

Maar zo te zien zit ik dan helemaal fout qau denkwijze

groetjes ferdinand, en alvast bedankt ik ga er verder mee stoeien

There's nothing beter than Full-Speed

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 16 apr 2007 12:46:08
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  12:50:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand,

Ook ik ben zo vrij geweest naar je database te kijken en zag daar een aantal fouten.Om te rijden van blok naar blok moeten deze zijn verbonden in onderhouden blokken ,wanneer het een twee richting stuk is b.v van A naar B en weer terug moet je het blok verbinden door eerst van A naar B en van B naar A.

Kijk ook nog even naar de bezetmeld nummers op het station ontbreekt 1.09 ,als je deze netjes laat opvolgen maak je minder snel een vergissing in onderhouden blokken.

Tip van mij is vaak om even een print te maken van het baanoverzicht.
Je hebt dan alle bezetmeld nummers bij de hand en dat werkt prettiger.

Ook het tekenen en aangeven van punt in blok maakt dat als je straks de zaak rijdend hebt precies kunt zien waarde trein zich bevind.

Succes met alle tips,

Han

Bewerkt door Han op 16 apr 2007 12:50:52
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  13:16:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Han.

quote:
Kijk ook nog even naar de bezetmeld nummers op het station ontbreekt 1.09 ,als je deze netjes laat opvolgen maak je minder snel een vergissing in onderhouden blokken.


Had het net gezien, is aangepast

quote:
Tip van mij is vaak om even een print te maken van het baanoverzicht.
Je hebt dan alle bezetmeld nummers bij de hand en dat werkt prettiger.

Opgevolgd, werkt inderdaad prettiger

quote:
Ook het tekenen en aangeven van punt in blok maakt dat als je straks de zaak rijdend hebt precies kunt zien waarde trein zich bevind.
Dit zal ik ook even aanpassen

Alleen wat ik niet door heb is de functie van de
quote:
Bij eigenschappen Blok heb ik bij richtingen ( naar...kans...voorkom deadlock ) niks aangevinkt aangezien ik het nog niet begrijp wat hetprecies gaat doen, behalve de deadlock dan


quote:
Ook ik ben zo vrij geweest naar je database te kijken en zag daar een aantal fouten.Om te rijden van blok naar blok moeten deze zijn verbonden in onderhouden blokken ,wanneer het een twee richting stuk is b.v van A naar B en weer terug moet je het blok verbinden door eerst van A naar B en van B naar A.

het kan zo simpel zijn, waarom ik daar nog niet aan dacht

Bedankt groetjes Ferdinand.

ps. de wisselstraten zijn zo wel goed ????

There's nothing beter than Full-Speed

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 16 apr 2007 14:10:09
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  14:09:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo daar ben ik weer, ga zo weer eventjes geld verdienen

Heb hier weer een bck-file

Volgens mij moeten de wisselstraten zo goed staan ???



Download Attachment: 2007416114448_2007416104939_TestbaanFerdi.bck
20,54 KB

Groetjes Ferdinand

There's nothing beter than Full-Speed
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 16 apr 2007 :  14:32:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand,

Ik heb ook een paar dingen veranderd in je database, maar voor alle duidelijkheid, het is nog niet compleet. Bezetmelders moeten nog goed ingevuld worden in onderh. blokken.

Je zal zien dat lijnen kleuren tijdens het rijden en bezetmeldpunten oplichten.Ook heb ik er een paar laten vervallen b.v in blok 10 en 11 ,deze gebruik je voor het omlopen en dan heb je aan een melder voldoende .

Kijk er op je gemak naar en succes,
Han

Download Attachment: 2007416104939_TestbaanFerdi.bck
19,06 KB


Bewerkt door Han op 16 apr 2007 15:22:38
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 17 apr 2007 :  08:53:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Han, alvast bedankt, ik heb even zitten te kijken, maar in BLOK 7 heb ik nu maar 1 melder, kan ik deze blok dan nog wel gebruiken voor het omlopen, want het is nu een binnenkomstmelder of zie ik dat verkeerd

De inrijmelder( als dit een inrijmelder is ) in blok 7 geld dan als binnenkomstmelder voor blok 8 en 10 ??

Moet ik de bezetmelders van blok 8, 9, 10 en 11 gebruiken als stopmelders ???

Groetjes Ferdinand

There's nothing beter than Full-Speed

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 17 apr 2007 08:55:06
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 17 apr 2007 :  17:47:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand,
Als ik het goed heb begrepen wil je bl 8 en 10 gebruiken als station.Blok 9 heb je nodig om de loc te laten omlopen en de melder in 7 is een stopmelder .Door deze te gebruiken voor een loc vul je bij altern. stopplaats het nummer van de bezet/stopmelder in plus de lengte van de loc.

Ik gebruik deze manier zelf ook en dat werkt prima.
Voor het omlopen maak je een vaste treinroute en in die trein route b.v van 3 naar 7 naar 8/10 kun je aangeven dat in 7 in die richting een stopverbod geld.

In blok 8/10 werk je weer gewoon met een binnen melder 2.06/2.01 en de stopmelder 2.05/2.02

MVG,

Han


Bewerkt door Han op 17 apr 2007 17:50:30
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 22 apr 2007 :  10:02:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal, nu kom ik misschien met een domme vraag, maar ik lees vaak dat jullie een datebase testen , alleen ik zie de optie testprogramma waarmee je de bezetmelders, wissels ect kunt testen.

Maar als ik die verhalen zo lees dan hebben jullie een soort droogrijden in koploper of sla ik de plank nu geheel mis, zoja ik heb de plank al in mijn handen,zonee waar kan ik dat dan vinden

Met vriendelijke groet Ferdinand

There's nothing beter than Full-Speed
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 apr 2007 :  10:45:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand,

Commpoort in instellingen per database op testen zetten en je kan 'droog' rijden. Zo maak ik zelf alles in Koploper door het droog te testen.

Lang niet alle mogelijkheden van Koploper heb ik in mijn eigen baan zitten. Vandaar die optie.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 31 mei 2007 :  12:44:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Een goededag allemaal

Helaas had ik een susteemcrash door een kapotte harde schijf

Dus een nieuwe regristratienummer gevraagd aan onze Paul.

Hierbij heb ik een nieuwe testbaan opgezet, en ga maar eenvoudiger beginnen

zijn 2 ovaaltjes met een inhaalspoor en een opstelspoor

De buitenste spoor is 1 richting en de binnenste spoor is 1 richting ( maar dan de andere kant op ) inhaalspoor ( blok 3 ) is 2 richtingen.

De overloop wissels wil ik door 1 uitgang van een decoder aansturen
Of beide wissels staan afbuigend, óf beide wissels staan rechtuit
Doe ik hier goed aan ????

Hierbij de vraag of ik zo goed opweg ben

Met vriendelijke groet Ferdinand

Download Attachment: Testbaan1.bck
13,59 KB

There's nothing beter than Full-Speed

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 31 mei 2007 12:45:44
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina