Auteur |
Onderwerp |
|
ron
Netherlands
56 berichten |
Geplaatst - 26 mrt 2007 : 15:02:09
|
Hallo mede-Koplopergebruikers,
Ik heb op 16 maart bij Beginners een bericht geplaatst, waar ik 1 reactie op gehad heb, maar mijn probleem is nog niet opgelost. Daarom nogmaals een poging.
Situatie: Ik heb een ovaal met twee omloopsporen; dus 4 wissels. De wissels zijn niet opgenomen in de 6 blokken, maar hebben wel elk een eigen bezetmelder. Als op 3 van de 4 wissels een wagon is achtergebleven, wordt een Wisselstraat Bezet waarschuwing gegeven en wacht de trein. Bij de 4de wissel wordt soms een waarschuwing gegeven, maar de trein op de rechtdoorgaande poot vertrekt gewoon of dendert door. Terwijl de bezetmelder van de wissel een bezetindicatie geeft.
Als ik in Onderhouden Blokken op de desbetreffende blokindicator klik, licht de lijn aan de rechtdoorgaande poot op en hoort dus wel bij dat blok. Ook in V N is de wissel opgenomen.
Ik heb alle instellingen bekeken en zal stellig iets fout doen, maar waar?
Aanvullende informatie uit tests: Als in het voorgaande blok al een Atomatische Stop wordt aangegeven, dan wordt de uitrijdwissel (no. 4) -rechtdoorgaand- totaal genegeerd. Als er geen Automatische Stop voorzien is, geeft de binnenkomstmelder 'de eertse na de inrijdwissel no.3' wel Wisselstraat Bezet aan, maar de loc blijft doorrijden. Bij de 3de en laatste melder van dat blok gaat de melding Wisselstraat Bezet gewoon uit. De loc rijdt door over de bezette wissel, die continue als bezet oplicht en dus ook niet van krom naar recht schakelt.
Rijdt de loc daarentegen over het omloopspoor (inrijdwissel no.3 krom) dan wordt na de Automatsche Stop wel Wisselstraat Bezet aangegeven en blijft loc wachten totdat wissel 4 vrij is. Ook als er geen Automatsche Stop is, geeft de binnenkomst melder (de eerste na de afbuigende poot) de melding Wisselstraat Bezet aan. Loc stopt en blijft staan.
Wissel 1 en 2 die in een soortgelijke situatie staan, werken goed en ik kan geen verschil ontdekken.
Het enige wat mij opviel is dat ik de wisselstraatnummers in het tool niet kan wijzigen.
Wie heeft een suggestie?
Met vriendelijk groet, Ron
Fleischmann N, TC |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2007 : 15:28:42
|
Ron,
Upload je database eens. Ik denk dat ik of iemand er dan veel gerichter antwoord op kan geven. De uitleg is zo uitgebreid dat ik er geen wijs uit kan worden. Geef dan bij de upload ook even aan om welk wisselnummer het gaat.
Waarom zou je wisselstraat volgnummers willen wijzigen? Alleen als er tussen 2 blokken een mogelijk andere wisselstraat gereden kan worden dan ga je dit gebruiken. Op een testbaan lijkt mij dit totaal niet van toepassing.
Mvg, Paul. |
|
|
ron
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2007 : 17:47:40
|
Paul,
Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat ik het goed gedaan heb. Het gaat om wissel no. 4 in de rechtdoor stand.
mvg. Ron
Download Attachment: NLtestbaan.bck 17,55 KB |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2007 : 20:24:05
|
Ron,
Je hebt nog niet even gekeken naar mijn opmerking over wisselstraat volgnummers. Je database zit er vol mee. Je moet deze allemaal verwijderen en slechts 1 overhouden per richting (het volgnummer maakt dan niet uit).
Waarvoor dient een wisselstraat volgnummer? Indien het mogelijk is om op verschillende manieren (en dus over verschillende wissels) te rijden van het blok van naar het andere blok. Koploper kijkt altijd eerst of alle wissels die horen bij de eerste straat vrij zijn. Is dit niet het geval, dan gaat Koploper kijken naar het volgende volgnummer. Aangezien er tussen jouw blokken totaal geen alternatieven aanwezig zijn, kan het alleen maar fout gaan.
Begrijp je wat ik bedoel met hetgeen ik hierboven het geschreven?
Mvg, Paul. |
|
|
mels
Netherlands
145 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2007 : 20:37:56
|
Hallo Ron,
Je probleem is opgelost, je hebt alternatieve wisselstraten ingevuld. Bij deze is wissel 4 echter niet opgenomen, dus bij bezet van wissel 4 zoekt Koploper een alternatieve weg. Na deze wisselstraten te hebben verwijderd, blijven beide treinen netjes wachten totdat wissel 4 niet meer bezet is.
De alternatieve wisselstraten komen pas aan bod als er tussen 2 blokken meerdere wissel liggen, waardoor je via meerdere wegen van het ene in het andere blok kan komen. En dat is bij jou niet het geval.
Mels
BTW ik heb de gecorrigeerde database bijgevoegd.
Download Attachment: 2007326174359_NLtestbaan.bck 16,91 KB |
Bewerkt door mels op 26 mrt 2007 20:42:49 |
|
|
ron
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 27 mrt 2007 : 12:38:22
|
Paul en Mels,
Hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Mels, ik heb inmiddels de gecorrigeerde database geprobeerd en het gaat goed. Ik stel het zeer op prijs dat je moeite genomen hebt mij de correctie toe te sturen.
Paul, Ik begrijp inmiddels wat de bedoeling was. Ik dacht dat elke wissel een opvolgend nummer moest krijgen en heb zo ongewild de database vervuild.
Echter ik probeer mijn eigen database te corrigeren, maar krijg in het tool: Wisselstraten; de nummers niet weg. Als ik een van de volgende Van - Naar regels aanklik, licht Wisselstraatvolnummer blauw op en blijft hardnekkig op het reeds vermelde getal staan. Mels zou me even willen uitleggen hoe je dat opgeschoond hebt?
Met vriendelijke groet, Ron
|
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 27 mrt 2007 : 17:10:40
|
Ron,
Ik was er ook mee bezig en zag dat Mels hem net had geupload vandaar dat ik het je snel kan zeggen. Je moet in iedere wissel het wisselstraat nummer kiezen en dan de wissel deselecteren. Dat moet je een paar keer doen want ik zag er nogal wat bij de verschillende wissels.
Met vriendelijke groet
Rob
Een tevreden Koploper, N-spoorder met TC |
|
|
ron
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 27 mrt 2007 : 19:22:05
|
Rob,
Bedankt. Het was inderdaad een rommeltje. Maar dat was -voor mij- nauwelijks zichtbaar. Ik begreep al niet waarom ik soms sterretjes achter de getallen zag en als ik een getal naar normaal dacht te brengen, verscheen het de volgende keer weer en zo heb ik ongemerkt en ongewild steeds meer condities ingeladen.
Ik heb nu alles "gecleared". En zag nu (nog enigszins) tot mijn verbazing dat ik dat inderdaad enkele keren moest herhalen [Paul zei al "je database zit er vol mee"], voor dat ik opnieuw kon invoeren. Ik moet nog gaan rijden, en zal het resultaat nog laten weten.
Is er nog ergens een overzicht-venster, want ik had tijdens het gebruik van het tool echt niet door wat ik fout deed.
Nogmaals bedankt voor alle tips.
Met vriendelijke groet, Ron
|
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 27 mrt 2007 : 19:29:14
|
Ron,
Zover ik het weet is er geen tool venster waarin je alle veranderingen zie. je kan zelfs niet undo / redo doen. Het beste is voordat je begint een kopie te maken en dan kan je eventueel terug kijken.
Maar ik wil je niet ontmoedigen er komen nog veel meer van die zaken naar boven maar all the time learning. Zo een testbaan doet wonderen en je zal je dadelijk gaan verbazen hoe leuk en mooi alles kan lopen waardoor je dagen weken lang lekker kan experimenteren met instellingen om alles naar je hand te zetten
Suc6
Rob |
Bewerkt door Rob Fongers op 27 mrt 2007 19:30:28 |
|
|
ron
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 28 mrt 2007 : 09:04:26
|
Ja, inderdaad Rob,
Het rijdt, maar je hebt gelijk "all the time learning", want ik had in mijn ijver met het selecteren van wissels er even geen erg in dat ze EERST in de goede stand gezet moesten worden behorende bij de Van Naar route. Dus het reed soms over het verkeerde spoor.
Maar het blijft boeiend en leerzaam,
Nogmaals bedankt, groeten, Ron
|
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 28 mrt 2007 : 10:08:18
|
Ron,
Ook als een wissel reeds in een wisselstraat is opgenomen kan je de stand nog wijzigen. Gewoon klikken op de wissel om deze in de juiste stand te plaatsen.
Mvg, Paul. |
|
|
ron
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 28 mrt 2007 : 19:22:36
|
Paul,
Bedankt voor de info. Ik was wat voorzichtig geworden en ga nog wat spelen met dit onderdeel om het in de vingers te krijgen.
Mvg. Ron |
|
|
|
Onderwerp |
|