Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 149 / Bezoekers Vandaag: 7817
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Probleem met vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Pecro

Netherlands
85 berichten

Geplaatst - 09 feb 2022 :  22:12:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Geachte lezers,
Ik heb een aantal vaste routes gemaakt om wagons af en aan te koppelen. Bij 1 route gaat het na een poosje fout. Het gaat om de routes "Ophaal blok 1". Het gebeurd bij alle 3 de locs vandaar dat ik denk dat ik een instelling verkeerd heb doch ik kan het niet vinden. De betreffende loc staat in blok 7 en krijgt de opdracht om te mogen vertrekken naar blok 1, maar als hij het het blok uit is stopt de loc, hij staat dan op wissel 8. Op het scherm staat dat hij al in blok 1 is en heeft ook de benodigde wijzigingen aan genomen. Bij de overige routes gaat het wel goed. Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken? Mijn baan staat hieronder.

Pecro.



Download Attachment: PetRia.zip
17,86 KB

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 10 feb 2022 :  17:51:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pecro,

Je schrijft dat het na een poosje fout gaat. Dus ik neem aan dat de route soms foutloos wordt gereden. Een loc die stopt op een wissel is niet een logische handeling. Gebruik jij Marklin wissels want die zijn niet altijd 100% betrouwbaar.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 10 feb 2022 :  20:48:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Als het een tijdje wel goed gaat en dan ineens niet en de loc blijft op de wissel staan, dan verdenk ik toch dat de loc even moete heeft de wissel door te komen.
Ik zou eerst een goed kijken of het daar niet aan ligt.
Verder kun je in de vaste route ook aangeven hoe ver de loc moet doorrijden als hij te vroeg stopt. Dat kan bij Alternatieve Stopplaats en doorrijden cm/sec op het tabblad Vaste Route Blokgegevens.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 10 feb 2022 :  21:45:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, bedankt voor jullie reactie. Vandaag kwam een goede vriend en treintjes gebruiker even kijken en tot mijn grote vreugde ontdekte hij een minuscule verbinding met een ander blok, iets waar ik in mijn frustaties dus volledig overheen gekeken heb. Het probleem is dus gelukkig opgelost en ik had door wat beter te kijken het ook zelf kunnen/moeten ontdekken maar als je al een poosje aan het zoeken bent raak je toch een beetje oververhit zullen we maar zeggen.
Nogmaals mijn dank dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 10 feb 2022 :  22:22:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Pecro,

Fijn dat het opgelost is. Het was dus wel degelijk een hardware probleem. Het was dus een bezetmelding naar het blok waar het lokje naar toe moest. Soms is een klein lekstroompje al voldoende. En dat kan dan leiden tot grote fustratie.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2022 :  20:49:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,
Het probleem is nog steeds aanwezig, ik had te vroeg gejuicht. Na een betere bestudering blijkt dat zodra de loc de opdracht krijgt om van blok 7 naar blok 1 te mogen rijden in het "Overzicht locomotieven" in het vakje "Blok", de status van het blok veranderd van 7 < 1 naar 1. M.a.w. de loc zou dus al in 1 gearriveerd zijn maar staat nog in blok 7 maar heeft wel een klein eindje gereden. Het aparte hierbij is dat als ik een treinlengte opgeef in blok 1 en er staat geen wagon in blok 1 de loc wel blok 1 in rijdt, als ik er een wagon in zet gebeurd dus het bovenstaande.
Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken waar het euvel kan zitten en hoewel ik goed begrijp dat het helpen op afstand hierin erg lastig is heb ik toch een vraag. Blok 7 en blok 1 bevinden zich op een aparte module. De vraag die ik heb is moet ik nu op module 1 of op module 2 de oorzaak zoeken. Heb het baanplan bijgevoegd met de module scheiding.

Pecro

Download Attachment: PetRia_20220304_203926.zip
18,09 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2022 :  21:14:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan vermoed ik dat die wagon in blok 1 voor een bezetmelding zorgt, die door koploper geïnterpreteerd wordt dat het de loc is die die melding heeft gegeven.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2022 :  10:55:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Bedankt voor het reageren. Ik heb bij blok 1 opgegeven dat er het blok ingereden mag worden d.m.v. "bezetmeldingen" in de vaste route. Dan is het toch logisch dat er een bezetmelding is, of bedoel jij iets anders?

Pecro(Peter)
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2022 :  11:18:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is wel logisch dat er een bezetmelding is, maar dat mag niet de melding zijn die koploper gebruikt om de loc te laten stoppen.
Ik vermoed dat daar het probleem zit.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2022 :  11:32:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pecro,

Waarom heb je al je treinen, ingesteld als treinstellen ??

Om welke loks gaat het??

M.vgr Piet
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2022 :  13:35:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, bedankt voor jullie reacties.

Huub,
Kun je daar wat duidelijker in zijn, dit antwoord is voor mij onduidelijk. De wagon is voorzien van verlichting dus er is detectie.

Piet,
Dat zijn nog de overblijfselen van mijn vorige baan waar met name de 1600'n met dubbeldeks wagons rondreden en dus als treinstel, ik heb het idee dat dat geen probleem hoeft te zijn op deze baan.
Het gaat dus om de 1601, 1100 en de 2300, maar het probleem zit dus in de vaste routes Ophaal blok1.

Pecro
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2022 :  13:50:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Koploper moet weten wanneer een loc moet stoppen. Die info krijgt het programma als een bezetmelding wordt gegeven. Als die bezetmelding door iets anders wordt gegeven dan de loc die het blok binnenrijdt (in jouw geval van de wagon die er al staat), weet koploper niet beter dan dat de loc de stopmelder heeft bereikt en zal die dus tot stilstand brengen.
Dus ja, je kunt in een vaste route aangeven dat een loc ook een blok mag binnenrijden bij een bezetmelding, maar dit mag geen bezetmelding zijn die koploper nodig heeft om te kunnen bepalen wanneer de loc moet stoppen. Ik vermoed dat dit bij jou het probleem is.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2022 :  18:33:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En om een lang verhaal kort te maken, de inrijmelder van het bezette blok moet vrij zijn, en mag niet bezet gemaakt worden door de op te halen sleep.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2022 :  21:42:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pecro,

Ik heb wat anders gemaakt, kijk maar wat je er mee doet.

Download Attachment: 20223420409.zip
18,44 KB

M,vrg Piet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2022 :  08:47:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

En om een lang verhaal kort te maken, de inrijmelder van het bezette blok moet vrij zijn, en mag niet bezet gemaakt worden door de op te halen sleep.


Dit klopt niet.
De melder die in de vaste route als stopmelder fungeert moet vrij zijn. Alle andere melders mogen bezet zijn, dus ook de inrijmelder als die niet als stopmelder fungeert.

Bewerkt door hubertus op 06 mrt 2022 09:15:26
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2022 :  13:40:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier kan je heel lang over praten.
Een inrij melder die al bezet is door een wagon die er al staat doet ook vreemde dingen. Denk aan afremmen, dat zal veel eerder gaan gebeuren.
Staat de wagon op de stopmelder dan kan je dat oplossen door in de vaste route een andere stopmelder te gebruiken eventueel met doorrijden in cm.




Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2022 :  14:24:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Jij hebt het over de stopmelder van het blok, ik over de melder die in de vaste route als stopmelder fungeert. Dat hoeft niet dezelfde melder te zijn.
Pecro wil in zijn vaste route stoppen op de tweede melder, dan mag die tweede melder niet al een bezetmelding geven als de loc het blok binnenrijdt. Alle andere melders in dat blok mogen wel al een melding geven.
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2022 :  15:02:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

In blok 20 is er maar 1 melder 70.1 de rest van de melders liggen buiten het blok.
Blok 20 is lang 105 cm
Alternatieve stopplaats 2 doorrijden cm 130,5 cm
Dat zal nooit goed werken.
M.vrg Piet

Bewerkt door P de Reede op 06 mrt 2022 15:23:01
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2022 :  15:34:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom zal dat nooit goed werken? Ik denk eigenlijk dat het prima kan, ook al is deze indeling niet gebruikelijk.
En het staat sowieso los van het te vroeg stoppen probleem in blok 1.
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2022 :  17:32:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Prima.

Bij mij werkt het wel al jaren, maar ik heb toch iets anders ingevuld dan Pecro.

M.vgr Piet


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Waarom zal dat nooit goed werken? Ik denk eigenlijk dat het prima kan, ook al is deze indeling niet gebruikelijk.
En het staat sowieso los van het te vroeg stoppen probleem in blok 1.

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2022 :  18:07:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Er zijn meestal meerdere manieren om tot een gewenst resultaat te komen.
Dat jij iets anders doet, betekent niet dat een andere oplossing niet kan werken.
In ieder geval, wat Pecro constateert in blok 1 staat volledig los van de instellingen in blok 20.
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2022 :  20:02:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,

Kijk eens in zijn database.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Er zijn meestal meerdere manieren om tot een gewenst resultaat te komen.
Dat jij iets anders doet, betekent niet dat een andere oplossing niet kan werken.
In ieder geval, wat Pecro constateert in blok 1 staat volledig los van de instellingen in blok 20.

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2022 :  20:16:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Ik heb een mogelijke en in mijn ogen ook meest waarschijnlijke verklaring gegeven voor wat Pecro constateert. Het is aan hem om te kijken of dat inderdaad het probleem veroorzaakt.
Voor mij mag je er de hele wereld bij halen, maar het te vroeg stoppen in blok 1 in een vaste route, wordt niet veroorzaakt door blok 20.
Kan best dat daar andere problemen zijn, dat horen we dan vanzelf wel.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2022 :  21:30:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, allen bedankt voor jullie reacties. Ik heb gemerkt, in ieder geval hier bij mij, dat als ik de eerste melder vrij laat alles goed gaat. Het lijkt mij het beste dat ik dus een extra melder in dit blok maak zodat de loc er goed inrijdt en met "alternatieve stopplaats en cm doorrijden" deze op de door mij gewenste plaats kan laten stoppen.
Ik vind het wel jammer dat er nu een discussie ontstaat wat nu het beste is, misschien is het mogelijk dat ik een tip kan krijgen hoe jullie het opgelost zouden hebben waardoor ik dan zelf kan ervaren welke oplossing het beste werkt. Maar ik kan weer verder met experimenteren en ga weer verder met deze voor mij nog steeds prettige tijdsbesteding.
Nogmaals mijn dank.

Piet,
Ik heb jou database even geprobeerd maar het werkt niet zoals het mijn bedoeling is, is ook lastig als je de baan niet kent en niet weet wat ik precies wil doen. Maar toch bedankt voor je moeite.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2022 :  11:42:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb op mijn baan een stopplaats gedefinieerd 25 cm na het vrijrijden van een bezetmelder.... spaart soms een bijkomende melder

Zomaar..

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2022 :  21:17:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Dat had ik ook al geprobeerd maar gezien er op die plaats maar weinig doorrijden mogelijk is werkte dat voor mij niet. De melder zit er in en het werkt zoals gewenst door mij.

Pecro.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina