hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 10 mrt 2022 : 22:15:19
|
In een grijs verleden had ik een automatische locwissel. Bijgevoegd een database van de toenmalige baan. De locwissel ging op spoor 1/11. Melder 3.16 was een lichtsluis, precies ter hoogte van de ontkoppelrail. Er zat nog wat elektronica bij van Kees Moerman. Trein komt binnen. Zodra de loc voorbij de lichtsluis was, werd de spanning van de baan kort onderbroken (koploper denkt dat de loc nog rijdt) terwijl tegelijk de loc ontkoppeld werd. Daarna de spanning er weer op, de loc komt bij een tweede lichtsluis en wordt dan door koploper gestopt. Vanuit blok 21 komt dan een verse loc, die koppelt tegen de wachtende wagons. Zodra die een cm of zo naar achteren zijn geduwd, was lichtsluis melder 3.16 weer bezet en werd de verse loc weer door koploper gestopt. Na vertrek van de trein reed de afgekoppelde loc van 11 naar 21 in afwachting van de volgende trein. Of ik het weer op deze manier zou doen, weet ik niet, er zijn inmiddels wat meer mogelijkheden bijgekomen. Maar het werkte nagenoeg feilloos zo, waarbij de lengte van de trein mocht variëren. En wat je ziet, 2.01 is zowel stopmelder voor blok 1 (maar niet vanuit blok 21, daar is 3.16 de stopmelder en dot 2.01 helemaal niet mee) als de binnenkomstmelder van blok 11. Er kan veel in Koploper. Wat het beste is, hangt af van de specifieke situatie, maar het is ook een kwestie van smaak.
groet, Huub
Download Attachment: Huub2006.bck 139,36 KB |
|
|