Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 380 / Bezoekers Vandaag: 3089
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Meer dan 16 functies aansturen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

BartSteur

Netherlands
245 berichten

Geplaatst - 17 mei 2020 :  23:12:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben voornemens een Marklin loc aan te schaffen met maar liefst 30 functies. Deze wil ik natuurlijk middels koploper aansturen via mijn CS1 Reloaded.
Echter als ik nu kijk naar mij locs in koploper, dan gaat het aantal functies niet hoger dan 20. Ik las dat de CS1R met juiste firmware (ik heb 4.26) in ieder geval 31 functies ondersteunt. Maar nu Koploper nog. Hoe kan ik dat doen?

Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 18 mei 2020 :  19:12:38  Toon profiel  Reageer met citaat
CS1-R en ECOS gaan in Koploper niet verder dan 20 en dat zal niet meer veranderen. (vrees ik)
Ik heb het "opgelost" door (voor mij) essentiële geluiden/functies in de +20 en -20 range te wisselen van plek in de decoder.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 18 mei 2020 :  20:21:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Gerard,

Dat is een optie. En gelijk een vraag. Hoe kan ik dat het beste doen? Op de CS1R zelf of is er een interface voor op de PC?



Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 18 mei 2020 :  22:17:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,
Dat hangt van het type decoder in de loc af. Waarschijnlijk zit in de Marklin loc een MFX decoder en ik heb geen idee hoe je die kan aanpassen. Mocht er toevallig een ESU decoder (lokpilot) in zitten, dan kan ik je wel op weg helpen.
Groet,
Gerard
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 18 mei 2020 :  22:54:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Gerard,

Helaas, allemaal standaard Marklin MFX. Ik zoek verder, anders jammer maar helaas.



Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 20 mei 2020 :  21:31:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Je zou de vraag over het aanpassen van MFX op het 3-rail forum kunnen stellen. Wellicht zit daar wat kennis en kunde op het gebied van MFX decoders.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 mei 2020 :  10:07:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo,

werkt niet met CS1R//Ecos, is door Paul op Maximaal 20 extra functies ingesteld helaas, niet alleen voor MFX, maar ook voor DCC, heb hem een aantal jaren geleden gevraagd of hij dit aantal in Koploper wilde verhogen, mijn vraag is nooit gehonoreerd, en dit is dus helaas niet mogelijk,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan en Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  00:51:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Walter,

Ik heb de loc binnen en ik kan met koploper niet meer dan 16 functies aansturen (MFX). Ik wil het nog op DCC proberen, maar de 4 geluidsfuncties die ik er dan bij krijg, voegen niet veel toe. Juist de functies op 22, 23 en 24 zijn bij deze loc interessant.

Ik ga Gerard z'n idee proberen om geluiden te wisselen.

Enig idee of Koploper ooit nog doorontwikkeld gaat worden, zodat het wellicht meer dan 16 gaat worden?

Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  09:38:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Wil je meer functies dan verkoop je je CS1R, schaf je een LocoNet centrale aan en ga je DCC rijden. Da's vloeken in de kerk voor een Marklinist maar wel een oplossing. Bijkomend voordeel is dat je van het ellendige MFX af bent.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  12:45:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Ben,

Heb ik overwogen, maar de nieuwere Marklin locs kunnen ook DCC aangestuurd worden. Ik ga ook kijken of ik dat aan de praat krijg.
Daarnaast is de bottleneck voor nu Koploper en niet de centrale.

En wat is er mis met MFX, heb er geen problemen mee. De CS1R ondersteunt dat prima.


Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  15:07:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur



Heb ik overwogen, maar de nieuwere Marklin locs kunnen ook DCC aangestuurd worden. Ik ga ook kijken of ik dat aan de praat krijg.




MFX is dominant. Als je op DCC wilt gaan rijden zul je MFX in de lokdecoder uit moeten zetten. En dat kan alleen maar als je eerst MFX in je centrale uit zet. Je voelt 'm al aankomen.......

Met MFX heb je geen controle. Strikt genomen hoeft dat ook niet maar er zijn nogal wat perikelen met het aanmelden. Lees het 3railforum er op na (en neem vooral de tijd).

Koploper gaat niet veranderen, de ontwikkelaar is immers overleden.

Je kunt functies swappen naar een lagere F-toets maar daar heb je Marklin tooling voor nodig. En daarmee is de cirkel rond: jouw Marklin CS1 is na de update met de R een Ecos geworden.....

http://www.esu.eu/produkte/digitale-steuerung/central-stationr-reloaded/quo-vadis/

Dubbel genaaid houdt beter.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  16:09:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ben,

DCC Railcom+ is dominanter dan MFX, al hoewel ik als een decoder beide bevat ik het laatste protocol in de decoder uitzet, omdat ik 1 stroomkring heb die geen DCC R+ aan boord heeft.

mfx is wel veranderd, namelijk de aanmelding op het CS1R/Ecos is volledig onder de loep genomen in 1 van de laatste firmware updates, bovendien was het aanmelden en synchroniseren in Koploper ook stabiel. Degene die hier nog wel problemen mee hebben, hebben of een oude Ecos/cs1R firmware of een oude koploper versie. Of zijn vergeten wat in te vullen, waardoor een onterechte melding ontstaat.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan en Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  16:41:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Marklin doet niet aan Railcom.

Je tweede alinea is deels waar maar theorie. De praktijk is helaas weerbarstiger. Jij hebt je er helemaal in vastgebeten en dat verdient waardering maar de lol is plug & play zonder na te denken: op de baan, automatisch aanmelden, klaar. En dat is maar al te vaak niet het geval.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  17:17:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Ben,

Dank je wel voor je reactie, zal gaan lezen.

Echter ik heb (nog) geen enkel probleem met aanmelden via MFX. Ik ben dan ook, zoals Walter al zegt, volledig bij met de firmware.
Daarnaast weet ik niet wat het verschil is tussen DCC en DCC Railcom+, maar ik weet dat Marklin nu wel DCC ondersteunt. Dus ik ga knutselen en zal mijn ervaring met switchen naar DCC hier delen.

En inderdaad, sinds het overlijden van Paul staat verdere ontwikkeling helaas (maar begrijpelijk) stil. Eeuwig zonde voor koploper, het is en blijft hopelijk een gaaf product. Dus ik hoop dat iemand anders zijn werk voort kan zetten om zijn legacy in ere te houden.


Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.

Bewerkt door BartSteur op 23 mei 2020 17:17:33
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  18:50:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En Koploper doet ook niet aan Railcom of BiDiB, dan wordt het ook nog overstappen naar iTrain.
Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  19:26:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Tja, iKtrein. Dat kan natuurlijk ook. Maar je treinen zullen het echt niet beter doen....
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  20:50:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Zojuist de loc op DCC gezet. Kan nu 20 functies aansturen (limiet binnen koploper voor CS1R).
Het enige wat ik veranderd heb is bij Onderhouden Locomotieven in Koploper het Soort Decoder op DCC 128 gezet.
Niks aan hoeven passen aan m'n CS1R.

Heb ik nog niet de geluidjes die ik wilde, want die zitten op 21, 22 en 23, maar daarvoor ga ik kijken naar het omwisselen van de functies op de decoder.

Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 24 mei 2020 :  17:55:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Toch een klein dingetje.

Ik start zojuist koploper weer op, en kreeg de melding dat er iets mis is met de gegevens van de loc in koploper ten opzichte van de centrale en of ik wilde synchroniseren.
Koploper herkende dus het verschil tussen DCC in koploper en MFX op de centrale en controleert dit bij opstarten. Zodra ik synchroniseer zet koploper de loc van DCC naar MFX.
Ik zet deze weer terug naar DCC en de trein rijdt prima, met de extra geluidjes.

Op het oog lijkt alles gewoon te werken. Dus waarom doet Koploper deze controle? Gaat er iets anders mis, of was dit nodig voor eerdere versies van CSR1/Ecos met MFX. Daarmee lijkt de limiet dit op MFX zit van 16 functies ook alleen maar in Koploper te zitten en niet zozeer in de aansturing van de centrale.

Maar goed, dat zal zo blijven, maar ik wilde deze bevinding toch even met jullie delen.


Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.

Bewerkt door BartSteur op 24 mei 2020 17:56:49
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 24 mei 2020 :  20:42:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Zoals Ben ook al aangaf is MFX dominant en zal zich zelf bij het opstarten van het systeem weer als hoofdsysteem aanmelden. Dat kun je alleen omzeilen door MFX in de decoder uit te schakelen, zodat hij niet meer in de MFX modus opstart.
Dat is, zoals Ben ook al aangaf, een complexe truc.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 25 mei 2020 :  01:19:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Dirk,

Volgens mij is het zo dat Koploper de CS1R leest en constateert dat daar aangegeven is dat het een MFX decoder is (M4 voor CS1R/Ecos), dat vergelijkt Koploper met de definitie van de locomotief en daar staat DCC 128, dus verschil. Koploper meldt dit via een bericht en het advies om te synchroniseren met de centrale.

Dat deed ik dan dus ook en dan maakt Koploper de locomotief definitie gelijk aan de CS1R, dus MFX.
Echter, toen ik deze weer naar DCC 128 zette, had ik gewoon weer 20 functies en de trein reed normaal. Sterker nog, toen ik koploper weer afsloot en daarna weer opstartte kreeg in natuurlijk weer de melding, maar nu besloot ik niet te synchroniseren. Ook toen bleef de loc gewoon rijden, met de 20 functies.

Op een of andere manier lijkt het dat de CS1R dus gewoon DCC accepteert ook al staat de decoder op MFX (M4). Ik weet niet of dit nu komt omdat de decoder die in de trein zit ook een DCC decoder is, of dat de CS1R iets anders doet, maar blijkbaar werkt het gewoon.

En ja, voor wat ik nu gelezen heb is het omzetten van de decoder van MFX naar DCC geen simpel klusje, maar is blijkbaar ook niet nodig met deze decoder, maar dat weet koploper dan weer niet.

Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 25 mei 2020 :  09:40:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Juist om dit soort perikelen hebben gebruikers de buik vol van MFX / Koploper, in weerwil van het betoog van Walter.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 25 mei 2020 :  11:31:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Ben,

Met beide is in mijn ogen niks mis. Het sluit alleen niet op elkaar aan.
Ik zelf heb nog nooit problemen gehad met MFX, sterker nog ik vind het best prettig werken. ALs ik de loc op het spoor zet dan is deze na enkele tellen beschikbaar om mee te rijden. Mocht ik aanpassingen willen doen aan de instellingen dan kan ik dat simpel regelen via de interface van de CS1R. Geen gedoe met CV-tjes (wat op zich ook geen probleem hoeft te zijn als je weet hoe ze werken).

En daar waar de CS1R redelijk met de tijd mee gaat (ESU levert nog steeds updates uit) is de doorontwikkeling van Koploper reeds lange tijd geleden stil komen te liggen.
Enerzijds doordat Paul (om enigszins begrijpelijke redenen) de support destijds stop heeft gezet en daarmee, in mijn ogen, waardevolle input van gebruikers heeft gemist of zelfs naast zich heeft neergelegd, anderzijds dat er na zijn overlijden, voor zover ik weet, niemand is die de draad kan oppakken om koploper zijn waarde voor de toekomst te kunnen laten behouden.

Want koploper is en blijft een top product gezien alle mogelijkheden die het biedt. Met name de functionaliteiten rondom vaste en variabele routes, logische en speciale acties en zaken zoals leren remmen. Dit soort zaken heb ik nog niet bij andere producten gezien (of eerlijk gezegd, gelezen).


Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 25 mei 2020 :  18:20:10  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur



Ik ben voornemens een Marklin loc aan te schaffen met maar liefst 30 functies.




Welke lok is het Bart,heb je een artikelnummer?

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 25 mei 2020 :  18:44:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Ben,

Die heb ik. 39467.

Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 25 mei 2020 :  20:37:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Wat je schrijft klopt helemaal.
MFX zal continu proberen de zaak allemaal op MFX te krijgen en constateert dus problemen als dat ergens niet zo is. Dan krijg je een melding, die je natuurlijk kunt negeren, want het systeem snapt ook DCC.
Zolang echter MFX aanwezig is zal je de melding krijgen. Als je dat niet stoort kun je er rustig mee verder werken.

Overigens zijn van Koploper tot het trieste overlijden van Paul vrijwel maandelijks updates verschenen, dus dat het programma al jaren niet meer wordt onderhouden klopt niet helemaal.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 25 mei 2020 :  21:28:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Dirk,

Wat ik me afvraag, stuurt de CS1R nu een signaal naar Koploper dat de loc instelling niet overeenkomt, of leest Koploper de centrale en constateert dat er een verschil is? Want ik krijg niet de indruk dat MFX continu probeert de boel op MFX te houden. Het is misschien het voorkeursprotocol, maar niet het verplichte. Anders zou het systeem DCC niet accepteren.

En klopt, er zijn updates verschenen, ik doelde ook meer op (specifieke) gebruikerswensen (zoals Walter ook al aangaf) en updates ten aanzien van centrales. Echte doorontwikkeling. Het zijn de laatste periode voornamelijk foutoplossingen geweest en daarvoor kleine verbeteringen. Versie 9 stamt alweer uit 2016. En er zijn sindsdien 4 updates geweest.

Ik gebruik Koploper nu ruim 10 jaar en zou het graag de komende 10 jaar willen blijven gebruiken. Maar de treintjesbouwers zitten ook niet stil en het zou jammer zijn als koploper dan de aansluiting mist. En ik denk dat mijn CS1R het geen 10 jaar meer uithoudt en ik aan een nieuwe centrale moet over x jaar.

Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina