Auteur |
Onderwerp  |
|
kuiper
Netherlands
10 berichten |
Geplaatst - 22 mei 2020 : 16:57:04
|
mijn DE2 GAAT NAAR KOP SPOOR2 MAARSTOPT NIET OP TIJT kan iemand daar eens naar kijken/
2020129205416_Zweedam.zip |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 22 mei 2020 : 17:20:45
|
Schreeuwen is nergens goed voor.
Maar is dat in een bepaalde richting, dus als de trein voor of achteruit gaat, en nemen de eerste wielen wel stroom af? Lijkt mij dus meer een contact probleem dan een Koploper probleem. Neem aan dat andere treinen wel tijdig stoppen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
 |
|
kuiper
Netherlands
10 Posts |
Geplaatst - 22 mei 2020 : 19:16:51
|
het vreemde is dat de eerste bezet melder max uit blok geeft en de tweede en laatste min uit treintype [door rijden in cm.] heb de trein omgekeert met zelfde resultaat. schreeuwen is niet de bedoeling dog eenslordigheidje. |
 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
dentheo
Belgium
1759 Posts |
Geplaatst - 22 mei 2020 : 19:39:32
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door kuiper
het vreemde is dat de eerste bezet melder max uit blok geeft en de tweede en laatste min uit treintype [door rijden in cm.]
Kijk even bij uw bezetmelderlijstje in blokken... de eerste bezetmelder moet gem. van treintype geven. Door leren remmen moet hij na enkele keren met min. op tweede bezetmelder komen.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
 |
|
kuiper
Netherlands
10 Posts |
Geplaatst - 22 mei 2020 : 21:16:09
|
wim doorrijden in sm. staat op 0 cm.en ik weet verder niet hoe ik het in moet vullen. n theo de eerste bezet melder geeft max uit blok zou dit komen van een storing die ik heb gehad in de wissels. |
 |
|
P de Reede
Netherlands
262 Posts |
Geplaatst - 22 mei 2020 : 21:57:54
|
In aanvullen blokgegevens, doorrijden, heb je in gevuld -99,1cm. Je moet die trein ijken!! M.v.g Piet |
 |
|
kuiper
Netherlands
10 Posts |
Geplaatst - 23 mei 2020 : 21:30:03
|
Eerst wil ik terugkomen op mijn eerste bericht, deze was niet volledig genoeg, ik zal eea proberen wat uitvoeriger te omschrijven.
-Het begon in sept 2018, er was een storing(kortsluiting?) in het systeem,(Ik rij met ECOS en Koploper)dit resulteerde in 2 wisselmotoren van Tillig die kapot gingen(koperbaantjes doorgebrandt) en bij 3 Ldtwisseldec. zijn de IC kapot. Dit alles weer verholpen en gaan rijden toen bleek de DE2 naar stationskopspoor 2 niet meer goed te functioneren. De DE2 naar fa.Bentink ter reperatie, vlgs hun is de lokdec. ok. Weer gaan rijden en geconstateerd dat de lok niet normaal te ijken is. Volgens fa. Bentink ligt dit aan koploper. Het volgende doet zich voor bij het ijken loopt de snelheid van stap1 is 5km/h naar stap14 is 107km/h en hierna van stap15 naar stap28 blijft nog 107km/h geven. Daarna de ijksnelheid handmatig kloppend gemaakt. Nu weer gaan rijden, de DE2 pendelt naar stationskopspoor 2 en daar gaat ook fout. Bij de voorlaatste melder geeft koploper max.snelheid uit blok en bij de laatste melder min.snelheid uit treintype (doorrijden in cm en klapt op het stootjuk en blijft nog plm. 10 sec doorlopen) Door de vele wijzigingen, en geprobeerd de backup terugtezetten naar datum toen alles nog goed liep ben ik in de problemen gekomen met het synchroniseren van de loks. Nu lopen de loks niet meer synchroon en lukt het mij niet dit te realiseren. Is er iemand die dit eens duidelijk voor mij kan omschrijven? De handleiding van Koploper is hierin voor mij niet duidelijk. In afwachting van een reactie. Groet wim Kuiper |
 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 mei 2020 : 22:17:36
|
Meneer Kuiper, Dat de DE2 niet goed te ijken is ligt niet aan Koploper, maar aan de decoder in de trein. Waarschijnlijk een decoder van de firma ESU, of nog erger Uhlenbrock.
Daarbij komt dat de DE-2 helemaal niet geijkt is, alle stappen staan op 0km/u. Zie hier het bewijs.

Er is inmiddels zoveel Koploper ervaring dat we weten dat Koploper niet verantwoordelijk is voor het gedrag van een decoder tijdens het ijkproces. Bij dit onzin van een dozenschuiver, gaan hier de alarmbellen af.
Mvg WIm.
Download Attachment: zweedamDE2.jpg 131,38 KB
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 23 mei 2020 22:18:32 |
 |
|
Ben
Netherlands
967 Posts |
Geplaatst - 24 mei 2020 : 09:04:39
|
Fa. Bentink heeft gelijk, met de decoder is niets mis. De opgewonden reactie van Wim Ros over dozenschuiver / alarmbellen kun je het beste negeren.
Voor je gaat ijken wel even de decoder motorregeling bijstellen. Als op stap 14 de maximum snelheid al is bereikt regel je dat weg met CV53. Die zal op 140 staan en kun je halveren naar bijvoorbeeld waarde 70.
Gr, Ben. |
 |
|
remunj
Netherlands
1120 Posts |
Geplaatst - 24 mei 2020 : 12:02:13
|
Wim (K),
In aanvulling op Ben zijn bericht een korte toelichting nop het ijken. Als eerste moet je de maximum snelheid instellen zodat je in stap 28 je maximum snelheid bereikt. Pas CV53 net zolang aan totdat je een gewenste max snelheid gevonden hebt. Stel de rest van de motor parameters zodanig in dat je loc mooi soepel optrekt en rijdt en de midden snelheid op ongeveer 1.3 van je max snelheid staat. Pas daarna kan je je loc ijken voor een mooie snelheids curve. Zo out of de box gaan ijken geeft jouw gedrag.
Hier op het forum staan zat draadjes die het ijken uitvoerig behandelen. Zoek daar maar even op. Als je de zoekterm ijken invult in het zoekvakje boven (uitgebreid door google) zoek je specifiek hier op het forum.
Groeten, Eric
PS Met je decoder is niets mis. Het is je manier van ijken. En in reactie op Wim Ros zijn antwoord, een ESU decoderr is nierts mis mee en kan je ook prima mee ijken  |
Bewerkt door remunj op 24 mei 2020 12:06:57 |
 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 24 mei 2020 : 12:06:35
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Ben
Fa. Bentink heeft gelijk, met de decoder is niets mis. De opgewonden reactie van Wim Ros over dozenschuiver / alarmbellen kun je het beste negeren.
Voor je gaat ijken wel even de decoder motorregeling bijstellen. Als op stap 14 de maximum snelheid al is bereikt regel je dat weg met CV53. Die zal op 140 staan en kun je halveren naar bijvoorbeeld waarde 70.
Gr, Ben.
Juist Ben, en daarmee bewijs eens te meer dat het niet aan Koploper ligt en dat de firma Bentink onzin verkondigd. Hij zou een betere service geven als hij de decoder even inregelt op de motor van de trein. Daar is de heer Kuiper dan ook beter mee geholpen, dan dat hij met een kluitje het riet in wordt gestuurd.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
 |
|
kuiper
Netherlands
10 Posts |
Geplaatst - 24 mei 2020 : 15:45:10
|
Hallo forumlezers,
Jullie hebben me al iets verder geholpen, bedankt daarvoor. Alleen kunnen jullie me ook nog misschien iets uitleggen. Ik was bezig met synchroniseren en er ontstond een error, deze aangeklikt en de verwerking is gestart en nu blijft het halverwege hangen(met de mededeling even geduld, na 45 minuten nog hetzelfde), hoe krijg ik dit goed.
En wie kan mij helpen met synchroniseren? Ik heb de loks in koploper staan en ze moeten naar digitale centrale, daar krijgen ze een objectnummer maar in koploper niet, hoe kan dit? Ik heb de topics doorgelezen maar kom er niet uit. groet Wim K. |
 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 24 mei 2020 : 15:57:48
|
Beste Wim K
Dit is een nieuwe vraag, hoort eigenlijk thuis in een nieuw onderwerp.
Dit zegt de help daarin staan een aantal belangrijke tips.
quote: Er zijn digitale systemen waarbij in het systeem zelf ook een database van de locomotieven wordt bijgehouden. De Ecoscentrale of het Märklin Central Station zijn hiervan voorbeelden. Wanneer je vanuit Koploper een locomotief wilt aansturen is het noodzakelijk dat deze zowel in de database van Koploper aanwezig is als ook in de database van de digitale centrale.
Wanneer tijdens het onderhouden van locomotieven in Koploper ook de verbinding naar het digitale systeem aanwezig is, worden deze gegevens automatisch gesynchroniseerd. Als tijdens het onderhouden van locomotieven geen verbinding is geweest of er zijn locomotieven toegevoegd in het digitale systeem, is deze functie een hulpmiddel om beide databases weer te synchroniseren.
Wanneer handregelaars en/of stuurstands in Koploper worden aangemaakt, zullen deze items ook worden doorgegeven aan het digitale systeem.
Er zijn twee lijsten zichtbaar: één lijst met de gegevens uit Koploper en de andere met de gegevens uit het digitale systeem. Als voorkeur laat Koploper alleen de gegevens zien die niet met elkaar kloppen. Gegevens kunnen nu vanuit Koploper naar het digitale systeem worden gekopieerd of andersom. Ook kunnen gegevens aan elkaar worden gekoppeld.
Pas op met naamgeving in het digitale systeem: hier mogen voor Koploper geen spaties achter worden gezet. Doe je dit wel, dan is er een kans dat de synchronisatie niet goed verloopt.
Als advies geldt: doe het onderhouden van gegevens altijd in Koploper en indien nodig synchroniseer vanuit Koploper het digitale systeem. Waarom in Koploper? Koploper kent een onderscheid in: locomotieven, handregelaars en stuurstands. Dit onderscheid wordt in het digitale systeem niet gemaakt. Importeren vanuit het digitale systeem is ook alleen mogelijk naar een locomotief.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
 |
|
administrator
Netherlands
347 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2020 : 11:52:20
|
#DOEEENSLIEF
Zo en nu weer verder zoals als het hoort, help elkaar!
Met vriendelijke groet Erwin / Admin |
 |
|
kuiper
Netherlands
10 Posts |
Geplaatst - 25 mei 2020 : 19:17:48
|
Voor alle hobbyisten die mij verder geholpen hebben met mijn vraag, hartelijk dank hiervoor.
-synchroniseren is goed gelukt. -zo ook het ijken van de DE2. Baanvak 2 reageert helemaal normaal. Ook heb ik hiervan veel kunnen leren.
met vriendelijke treingroeten en nog veel rij-plezier. Wim K(uiper) |
 |
|
|
Onderwerp  |
|