Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 339 / Bezoekers Vandaag: 8318
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf bediening door logische acties
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 4 » (of 6)

GTIBert

Netherlands
271 berichten

Geplaatst - 08 mei 2020 :  13:33:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een DS met het adres 225 met 12 sporen.
Nu had ik gaarne met logische acties de DS een plaats terug of een plaats verder bediend met de hoge adressen van af 225 t/m 234.
Het lukt wel als ik een wissel met adres 227 plaats en deze dan bedien, maar het lukt mij niet als ik adres 227 in een logische actie zet niet. kan mij nu iemand een aanzet geven hoe het in zijn werk gemaakt moet worden. Mijn slagboom bedienen met adres 67 lukt mij wel.

Alvast bedankt, ik hoor het graag.

Gr. Bert

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 08 mei 2020 :  14:21:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Adres 227 is een 180 graden draai.

De spoornummers 1 t/m 24 beginnen op adres 229 rood t/m adres 240 groen.
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 08 mei 2020 :  16:43:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben.

Bedankt voor je reactie.
226 is Clear/180°draai
227 is staplinks/staprechts
Maar nu met logische acties.

Gr. Bert

Bewerkt door GTIBert op 08 mei 2020 16:50:57
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 08 mei 2020 :  17:25:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Lijkt me meer iets voor gevorderden!
Maar toch:

Koploper kent mi niet het commando om “1 spoor te draaien / te skippen”.

226 Recht is. 180 Gr
228 Recht is rechtsom
228 Krom is linksom
Daarmee beweegt de brug nog niet. Alleen de volgende draairichting is bepaald.
Dus na het 228 commando moet je (zoals eerder al is aangegeven) nog wel een spoornummer opgeven. Die beginnen met 229 Krom = spoor 1
229 Recht = spoor 2
Dus ( net nog even mbv Koploperen op mijn baan gecontroleerd) van spoor 1 naar spoor. 2 geeft Koploper de volgende commando’s:
228 K
229 R
En terug van spoor 2 naar spoor 1
228 R
229 K

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 08 mei 2020 :  19:12:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert, Ik heb het even uitgeprobeerd met mijn Tams

Ik heb de logische acties aangemaakt voor 227 recht en 227 afbuigend.

Het werkt vanuit Koploper, zowel vanuit Rijden -> Waarde van logische acties als vanuit een sequens waarbij ik de twee functies van 1 stap heen en 1 stap terug heb gecombineerd. Uit het feit dat je adres 63 wel kunt aansturen, is het ook al duidelijk dat het gewoon kan.

De sequens 'Zet draarichting met de klok mee (228 Rood)' en 'Ga naar positie 2 (229 Groen)' werkt ook.. Het werkt dus met logische acties vanuit Koploper. Denk ten overvloede aan het waar en onwaar maken, het zijn logische acties die niet door Koploper automatisch op waar en onwaar worden gezet

Als het niet werkt, zit het hem denk ik in de Ecos, waarbij een draaischijf is ingesteld. Zelf heb ik geen Ecos en de draaischijf ook niet ingesteld zoals Koploper dat doet.

Ik denk dat een eigenaar van een Ecos met kennis van zaken je moet adviseren hoe je de adressen 225-240 op de normale manier beschikbaar krijgt. Ik veronderstel dat een draaischijf is ingesteld op de Ecos en dat dit het rechtstreekse aanspreken van deze adressen in de weg zit. De programmeeradressen Input, Clear en End zijn ook aan te sturen met de rechtstreekse bediening van de adressen 225 en 226. 225 groen voor 'input', 226 rood voor 'clear' en 225 rood voor 'end'.

Ik heb geen Ecos en kan dus alleen maar veronderstellen. Er zal vast iemand zijn met een Ecos die dit weet.

De adressen van je draaischijf zijn zonder meer rechtstreeks aan te sturen en ook met een logische actie.

@Ben:226 groen, rechtdoor is volgens mij een 180 graden draai. En dus niet 227.

@MRDirect: Koploper kan het commando 227 rood, 1 naar rechts en 227 groen, 1 naar links, wel degelijk aansturen als er geen draaischijf is ingesteld. Ik heb dat op mijn baan in Koploper niet gedaan.
Persoonlijk vind ik het leuker om de draaischijf aan te sturen met vaste routes en logische acties, waarbij je de range van adressen van de draaischijf gewoon kunt gebruiken. Het is maar wat je leuk vindt, maar het kan dus wel. De aansturing zoals die is ingebouwd, is verder prima en ook niks mis mee.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 08 mei 2020 19:57:51
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 08 mei 2020 :  22:33:30  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door gregouw

Het venijn is een beetje dat je met een speciale actie een adres aanstuurt en niet specifiek een wissel- of seinadres.
Met het aansturen van seinen kan je in KL heel goed aangeven of het DCC of Motorola moet zijn. Bij wissels (en ook speciale acties) kan dit niet worden aangegeven en ben je dus ook afhankelijk van hoe het in je centrale (ECOS2) is ingesteld. Waarschijnlijk default op Motorola.

Dit kan wel eens het probleem zijn waarom het niet wil/gaat werken.

Gr. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 08 mei 2020 :  23:01:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Je bent me net voor ...... want dat was idd mijn gedachte.

Ben onlangs nog met de DS icm de ECOS aan het stoeien geweest en heb me ook even ingelezen.
Een van de zaken die ik geleerd heb is dat je de DS niet in je ECOS moet maken, want die zet hem standaard op het Motorola protocol. Als Motorola je standaard protocol is, zou het wellicht wel kunnen, maar mijn DS staat op DCC ingesteld. (met Littfinski TT-DEC)

Wat heb ik gedaan? Draaischijf dus verwijderd uit ECOS en voor alle benodigde commando's een "wissel" aangemaakt op het juiste adres en met het juiste protocol. (in mijn geval DCC)
Toen werkte het allemaal naar behoren en ik weet bijna zeker dat ik hem ook met logische acties aan de gang krijg.

Ik wil evt wel een schermafdruk van de ECOS plaatsen om te laten zien hoe ik dat heb gedaan.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  02:41:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Kijk, Gregouw, dat helpt.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  09:35:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins



@Ben:226 groen, rechtdoor is volgens mij een 180 graden draai. En dus niet 227.




Ik refereerde aan dit van Digital-Bahn.....



....maar Marklin compatible is STEP en TURN inderdaad verwisseld.

Verder geldt natuurlijk Ecos Motorola <====> TT-DEC Motorola.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  09:47:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door GTIBert

[quote]Oorspronkelijk geplaatst door gregouw


Met het aansturen van seinen kan je in KL heel goed aangeven of het DCC of Motorola moet zijn.



Het is hier alvaker gezegd: Koploper kent nog DCC nog MM. Koploper geeft een sein- / wisselopdracht aan je centrale, die bepaalt of het DCC dan wel MM moet zijn.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  10:46:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij de ecos stuurt koploper bij seinopdrachten ook het protocol mee.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  13:00:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben.

Wat is dan het adres van Input en Clear? in jou voorbeeld.

Gr. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  14:21:46  Toon profiel  Reageer met citaat
De verschillen zijn toch vrij groot.
Bij Marklin:
225 Rood is End
225 Groen is Input
226 Rood is Clear
226 Groen is Turn, 180. graden draaien
227 Rood is stap naar rechts
227 Groen is stap naar links

Vanaf 228 tot 240 is hetzelfde. De Marklindecoder kent Turn links en Turn rechts niet als direct commando. Wel Draairichting links dan wel rechts en daarna 180 graden draaien. in tegenstelling tot de Littfinksky kent de Marklindecoder ook terugmelding op brug draait, maar dat is eenvoudig aan te sturen met logische acties.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  14:50:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Bij de ecos stuurt koploper bij seinopdrachten ook het protocol mee.

groet, Huub



Wist ik niet. Uitzonderingen bevestigen de regel,
Gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Bewerkt door MRdirect op 09 mei 2020 14:50:42
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  15:17:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins



in tegenstelling tot de Littfinksky kent de Marklindecoder ook terugmelding op brug draait, maar dat is eenvoudig aan te sturen met logische acties.




Dat is dus niet zo, daar hebben we het van de week over gehad. Het heet anders maar doet hetzelfde en de logische acties zijn echt niet nodig voor brug draait bij LDT / Koploper.

Verder hebben we het over het Marklin draaischijf PROTOCOL, niet de brakke Marklin decoder.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  17:10:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik hoor bij de Marklindecoder wel verhalen over kwetsbaarheid en snel kortsluiting, maar ik vraag me af wat er precies mis mee is. Die van mij doet het eigenlijk naar wens. Begrijp ik het goed dat de Ecos beter overweg kan met de decoder van Littfinsky? Ik zet toch te overwegen me wat te moderniseren met een Ecos. Marklin schijnt onderdelen die vaak kapot zijn kosteloos vervangen door iets beters. Er gaar nogal eens iets kapot als er wat sluiting ontstaat bij het uittrekken van de gele draad. Ik heb het van horen zeggen, is er iemand die het weet?

Bert zijn vraag is overigens nog niet concreet beantwoord, ik ben inmiddels wel benieuwd.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 09 mei 2020 19:19:28
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  18:53:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik begrijp van het Marklin protocol: de opdracht STEP laat met de LDT decoder de schijf 7,5 graad draaien terwijl Bert een plaats terug of een plaats vooruit wil.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  19:41:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Een vraag: waarom doe je dit bijna dagelijks.....

Bewerkt door tomprins op 09 mei 2020 19:19:28

.... uiterst irritant, temeer omdat je ook niet aan geeft wat je hebt veranderd, je voegt te pas en te onpas nieuwe elementen toe en de context gaat uit topics. En het geeft een notificatie van een nieuw bericht wat dus niet zo is.

Als het een aangeboren dwangneurose is zet er dan tenminste bij WAT je hebt aangepast.
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  20:19:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben.

Wie doet wat dagelijks?

Gr. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  20:43:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom Prins bewerkt zijn berichten extreem vaak, ook nadat anderen alweer hebben gereageerd en ook bij oudere berichten, het record staat geloof ik op een bewerking bijna 13 jaar na plaatsing van het oorspronkelijke bericht.
Soms is het onduidelijk wat hij aanpast, soms kan ik het oorspronkelijke bericht nog herinneren en blijkt hij de kern dusdanig aan te passen dat latere antwoorden van andere gebruikers als een tang op een varken lijken te slaan.
En inderdaad, iedere keer krijg je een notificatie van een nieuw bericht dat er helemaal niet blijkt te zijn.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 09 mei 2020 :  22:18:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Een dwangneurose, toe maar. Ik pas inderdaad wel eens wat aan als ik het niet volledig vindt. Ik heb me eigenlijk nooit zo gerealiseerd dat elke aanpassing dit soort meldingen oplevert. Maar als het mensen irriteert, wat ik overigens ook wat lichtgeraakt vindt, dan laat ik het wel achterwege. Dan maar minder compleet voor mijn gevoel. De lontjes wat korter kan ook geen kwaad, lijkt me.
De psychoanalyse is wel van een droevig niveau af en toe. Respectvol en tolerantie als mensen vreemd voor elkaar zijn, werkt op de meeste fora echt het beste. We zitten hier om elkaar wat te helpen en van de probleempjes wat op te steken. Als te grote ego's kosten dan ook veel energie. Toch nog maar even aangepast, ik vind de typeringen nogal ver gaan en ze komen niet voort uit deskundigheid. Het is ook maar net hoe hoog je de lat legt voor je eigen taalgebruik. Het zou winst voor het forum zijn als men mensen wat meer in de waarde zou laten, dat is hier helaas niet altijd voor de hand liggend. Gelukkig bij de meesten wel.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 09 mei 2020 22:29:16
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 10 mei 2020 :  10:08:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben
.... uiterst irritant, temeer omdat je ook niet aan geeft wat je hebt veranderd, je voegt te pas en te onpas nieuwe elementen toe en de context gaat uit topics. En het geeft een notificatie van een nieuw bericht wat dus niet zo is.



Als je iets vaak doet kan dat een dwang neurose zijn. Hiermee wordt niets kwaads gezegd.

Maar geen verklaring waarom je (soms) de context veranderd. Dit is net als het verslag van een vergadering aanpassen nadat iedereen het al gelezen hebt. Dan snappen de lezers het toch niet meer.

Wie is er nou licht geraakt?

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 10 mei 2020 :  10:52:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Een dwangneurose, toe maar. Ik pas inderdaad wel eens wat aan als ik het niet volledig vindt. Ik heb me eigenlijk nooit zo gerealiseerd dat elke aanpassing dit soort meldingen oplevert. Maar als het mensen irriteert, wat ik overigens ook wat lichtgeraakt vindt, dan laat ik het wel achterwege. Dan maar minder compleet voor mijn gevoel. De lontjes wat korter kan ook geen kwaad, lijkt me.


Tom, je schiet hier wel een beetje door.
Jij vindt geïrriteerd dus lichtgeraakt.
En je frase "ik pas wel eens wat aan" is een flink stuk buiten de waarheid. Je past te pas en te onpas berichten aan. En ja dan geeft het forum een melding dat er een nieuw bericht is. Ka je verbaasd over zijn maar dat kan je zelf ook goed zien. Sowieso omdat er onder je aangepaste bericht een voetnoot komt dat het bericht op een bepaalde dag en datum is aangepast.
En in het berichtenoverzicht zie je de regel ook van kleur veranderen ten teken dat er nieuwe berichten zijn.

Dat jij je berichten taalkundig 100% wilt hebben, prima, lees het dan voor het plaatsen nog een keer door maar om daarvoor steeds je berichten aan te passen is echt niet nodig. Dat wekt blijkbaar bij deze en gene de nodige irritatie op, ondergetekende incluis.

Wat je zelf schrijft, het forum is er om elkaar te helpen. Maar het opwekken van irritatie bij anderen helpt daar niet in mee.
Leer er mee leven dat er af een toe een taalfoutje in je bericht staat. Overkomt ons allemaal

En verder een opmerking over iedereen in zijn waarde laten. Prima. Maar soms komen er vragen die al vele malen uitentreuren behandeld zijn. Dan kunnen de reacties wel eens anders over komen. Face to face kan je nou eenmaal meer op elkaar inspelen qua reactie. Op internet moet je nou eenmaal de juiste toon zien te vinden zonder de "tegenpartij" te kennen en/of te zien. Dan helpen smilies nog wel wat. Maar kan het bij de nader toch net wat anders over komen.
Leer er mee leven

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 10 mei 2020 :  11:20:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren.

Kunnen jullie ook nog eens naar mijn vraag kijken.
Misschien is er wel iemand met de oplossing.


Gr Bert

Gr. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 10 mei 2020 :  11:28:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door GTIBert



Kunnen jullie ook nog eens naar mijn vraag kijken.




De Ecos stuurt Motorola, staat jouw TT-DEC ook op Motorola? Dat is nog steeds niet helder.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 mei 2020 :  11:43:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Lees de juiste handleiding, dus die van en voor de TT-DEC decoder.
En doe wat daar in staat.
Ik gebruik dat ding ook en hij werkt prima.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Bewerkt door Wim Ros op 10 mei 2020 15:32:03
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 4 » (of 6) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina