Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 278 / Bezoekers Vandaag: 7698
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Korte deadlocs
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BigG76

Netherlands
53 berichten

Geplaatst - 03 jan 2020 :  17:10:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi allen,

Ben pas begonnen met mijn eigen te verdiepen in Koploper, dit als voorbereiding op het weer gaan starten met modelspoor hobby.
Nu heb ik een fantasie/test baantje gemaakt in koploper en ben hier wat mee aan het experimenteren geweest.
Omdat het ovaal beide zijde enkelspoor is en er locs tegen over elkaar stil kwamen te staan heb ik wat deadlocs preventies in blokken gezet, dit gaf als resultaat dat er geen locs meer tegenover elkaar kwamen stil te staan.

Af en toe krijg ik nog wel korte deadlocs meldingen bij locs die daarna overgaan naar volgend blok bezet of zelfs verdwijnen.
Is er een mogelijkheid om deze korte deadloc melding bij locs te verhelpen of maakt het niets uit omdat deze automatisch weer verdwijnen en alles in de simulatie weer loopt.

Database is bijgevoegd.

Groet,
Gerard van Kemenade.



Download Attachment: testbaan.zip
5,21 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 jan 2020 :  17:36:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerard,

Zo werkt Koploper, die geeft aan waarom de trein niet mag rijden. En als de oorzaak daarvan een deadlock preventie is of het volgend blok is bezet, of de wisselstraat is nog niet vrij of gezet, zal je daar een melding van krijgen, dan weet jij waarom de trein niet vertrekt.

En geef je baan een unieke naam m.b.v. je eigen naam erin verwerkt.
Je wil niet weten hoeveel bestanden testbaan of zolderbaan als naam hebben.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 03 jan 2020 17:41:39
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 03 jan 2020 :  17:46:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerard,

De deadlocks heb je hier niet nodig denk ik.
Beter kun je blok 5 en 6 in een tweerichtingsgroep stoppen en blok 8 en 9. Dit vul je in bij onderhouden blokken.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 jan 2020 :  17:48:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerard,

als je blok 5 en blok 6 in tweerichtingsgroep (1) opneemt en Blok 8 en blok 9 in tweerichtingsgroep (2) opneemt, dan heb je geen deadlocks nodig dan lost Koploper dat zelf op. Krijg je de melding tegemoet komende trein.

Kijk maar eens naar het aangepaste bestand. Deze is zonder deadlocks.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Download Attachment: kemenadetestbaan.zip
5,25 KB

Bewerkt door Wim Ros op 03 jan 2020 18:18:01
Ga naar bovenaan de pagina

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 03 jan 2020 :  22:40:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim & Jan,

Allereerst bedankt voor de reactie!
@Wim, inderdaad een unieke bestandsnaam is makkelijker terug zoeken, een goede tip!

Ik heb de aangepaste database van Wim gedownload en ingelezen in Koploper, de eerste keer bleef de simulatie (3 locs) al vrij snel stil staan. Ik heb toen de loc in blok 10 handmatig verwijderd, blok vrijgegeven en de simulatie ging weer door. Daarna de 3e loc weer terug geplaats in een blok, vervolg blok gegeven en gaan met die banaan!

Tot op heden loopt alles gesmeerd, geen korte deadloc meldingen meer, alleen de standaard meldingen zoals eerder door Wim aan gegeven.

Ik heb een kopie van de database (na een minuutje of 25 draaien) toegevoegd bij deze reactie. Ik weet niet of er mogelijkheden zijn om nog wat uit de database terug te herleiden van de eertse stilstaand actie!?

Groet,
Gerard van Kemenade.



Download Attachment: 20201318177_kemenadetestbaan2.zip
4,95 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 jan 2020 :  11:08:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerard,

De gegevens zoals nu in de database opgegeven zijn volledig juist. In de database kun je geen historie terug vinden, is ook zonde van de tijd en energie, het werkt zoals het moet werken. En iets wat werkt moet je niet proberen beter te laten werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 jan 2020 12:27:05
Ga naar bovenaan de pagina

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 04 jan 2020 :  13:28:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Het is ook niet dat ik iets wat goed is nog beter wil maken.
Maar alle 3 de locs stonden stil, in blok 7,8 en 10, en na 1 loc handmatig verwijderd te hebben is het weer gaan rijden.
Ik wilde een schermafdruk toevoegen, met daarop ook de tekst die staat bij de status van de locs, alleen ik krijg met geen mogelijkheid een .jpg of .bmp bestand (ook gelet op lengte naam, spaties, bestandsgrootte ect.) bijgevoegd bij de berichten.

Maar goed, op dit moment draait de simulatie weer meer als een half uur en geen problemen, dus dit is het vertrekpunt voor de volgende probeer stappen in Koploper!


Groet,
Gerard van Kemenade
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 04 jan 2020 :  16:52:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerard,

Het door jouw geschetste probleem heb ik na kunnen spelen.
Als een trein in blok 7 en een trein in blok 10 beide naar blok 8 willen en een trein in blok 8 wil naar blok 7 of 10, dan staat de boel vast.

Je kunt weer met deadlocks aan de slag gaan.
Makkelijker is om een blokgroep aan te maken van blok 1 t/m 4, waarvan er dan minimaal één bezet moet zijn. Voor zolang je met drie treinen blijft rijden moet dat goed gaan.

Groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 jan 2020 :  16:56:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerard,

Was het een soortgelijke situatie?
Dan los je deze dus wel op met de deadlock preventie.

Of je staat toe dat de trein weer terug mag waar hij vandaan is gekomen.
In dit geval terug naar blok 8 en rijrichting keren.



Mvg
Wim.



Download Attachment: Stationvol.jpg
50,59 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 jan 2020 17:03:56
Ga naar bovenaan de pagina

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 05 jan 2020 :  00:59:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Inderdaad dit is wat ik bedoelde!
Ik was al bezig geweest met toch een deadlock preventie erbij toe te passen.
Heb daarna eerst nog een pendeltraject van blok 1 naar blok 4 (en terug) erbij gemaakt en ga nu kijken of ik er de ongewenste situatie met dus de deadlock preventie uit kan halen.

Hier kom ik nog op terug.


Groet,
Gerard van Kemenade
Ga naar bovenaan de pagina

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 08 jan 2020 :  23:10:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi,

@Jan, ik had jou antwoord (het gebruik van blokgroepen) in eerste instantie niet gezien.
Maar ik heb het idee om blokgroepen te gebruiken toch even geprobeerd toe te passen op het testbaantje van mij.
En inderdaad, dit is een simpeler maar doeltreffende manier om te voorkomen dat treinen tegenover elkaar te komen staan op het spoor, bedankt voor de goede tip!

Download Attachment: GVKtestpendel.zip
10,28 KB

Groet,
Gerard van Kemenade
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina