Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 93 / Bezoekers Vandaag: 2293
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Hoe precies is lengtemeting?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jimmaet

Finland
399 berichten

Geplaatst - 06 jan 2020 :  21:35:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb lengtemeting ingebouwd. Nu wil hij korte treinen te lang en lange treinen te kort meten.
Het maakt "iets" uit of ik de meetsectielengte op 0mm of 50mm zet.

Maar: het belangrijkste verschil lijkt wel, dat ik een gemiddelde loclengte (zeg maar 20cm) moet optellen bij de lengte naar snelheidsmeting om de meest precieze metingen te krijgen (+/- 5cm).

Is dat te verklaren?
Hoe precies werkt de lengtemeting bij anderen?
De marge moet ik nu gaan opnemen in de veiligheidsmarge voor vullen van dynamisch schaduwstation.



Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2020 :  10:48:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Welk type bezetmelder gebruik jij lichtsluis, weerstandsasjes ??

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 07 jan 2020 :  13:34:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Welk type bezetmelder gebruik jij lichtsluis, weerstandsasjes ??


Hoi Theo,

Een lichtsluis onder hoek van 45°, die ongeveer over een rijlengte van 50mm bezet blijft.
De 2e melder is een gewone stroomdetectie op de locomotief.

Met een 1e melder van 50mm lang en 2e (snelheid) die dus op langer staat dan in werkelijkheid, krijg ik lange treinen netjes (meestal iets te kort), maar korte treinen weer te lang.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 jan 2020 :  14:27:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Door de schuine stand zouden de treinen te lang moeten zijn.
Anderzijds worden lange treinen meer beïnvloed door de ijknauwkeurigheid van je loks.
Dus wat je beschrijft kan logisch zijn.
Zet er eens een andere lok voor...
Op de mm gaat het nooit kloppen.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 08 jan 2020 14:30:35
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 09 jan 2020 :  00:22:00  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Anderzijds worden lange treinen meer beïnvloed door de ijknauwkeurigheid van je loks.


Ik zal ze eens opnieuw ijken, die 3 testlocs. Dit keer mèt wagonnen eraan, zodat het beter overeenkomt met wat er tijdens het lengtemeten gebeurt.
Kan zijn, dat juist deze locs niet de beste decoders hebben, dus minder goede lastregeling.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 10 jan 2020 :  19:05:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Hoe precies is de lengtemeting vraag je.
Ik kijk er eigenlijk nooit naar wat Koploper er van maakt.
Voor jou heb ik van een aantal treinen gekeken hoeveel de werkelijke lengte afwijkt, van de lengte die Koploper opgeeft.
Afwijking: bij twee 0 cm bij één 2cm, bij twee 10 cm ( die staan regelmatig voor een andere trein i.v.m. loc wissels), en één met een afwijking van 15 cm (die moet maar weer eens geijkt worden). De rest rijdt met vaste lengte.

Als ik in de database van jou kijk uit het andere draadje, zie ik dat jij twee melders gebruikt.
In de Koploper handleiding staat hierover o.a.:

Na het passeren van de eerste meting zal de locomotief met dezelfde snelheid blijven doorrijden tot de lengte- en snelheidsmeting zijn afgelopen.

Nu heb jij voor de tweede melder de stopmelder van blok 58 gekozen, dat lijkt me niet zo handig. Er staat nergens dat dat niet kan, maar je mag bij Koploper ook nog zelf nadenken.

Groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 10 jan 2020 :  19:23:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Kees,

Nog wat.
Als jouw lichtsluis precies 45° over het spoor staat, moet je een lengte opgeven in Koploper die net zo breed is als jouw trein (+/- 33 mm) en niet ongeveer 50 mm.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 10 jan 2020 :  19:29:13  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

Hallo Kees,
Na het passeren van de eerste meting zal de locomotief met dezelfde snelheid blijven doorrijden tot de lengte- en snelheidsmeting zijn afgelopen.

Nu heb jij voor de tweede melder de stopmelder van blok 58 gekozen, dat lijkt me niet zo handig. Er staat nergens dat dat niet kan, maar je mag bij Koploper ook nog zelf nadenken.


Beste Jan,
Bedankt voor het meedenken.
Met een snelheidsmeting erbij moet de geijkte snelheid toch niet veel uitmaken?

Maar ok, die keuze is heel bewust gemaakt. Zal je zeggen hoe en waarom:
Er moet toch vroeg of laat geremd/gestopt worden, dus blijf je een risico houden dat de vaste snelheid niet vastgehouden kan worden. Volgend spoor is dynamisch schaduwstation met snelheidsbeperkingen in blokken en wisselstraat.
Ik krijg nergens een eerste en tweede melder die verder van elkaar liggen dan de langste trein, zonder dat er één of andere stopmelder in de buurt komt. En dat lichtpoortje had ik al voor m'n keerlus (die hellend ligt en dus niet geschikt voor constante snelheid rijden)

De melders liggen nu rond de 165cm uit elkaar.
De stopsectie zelf is ook extra lang 150cm en ik heb afremmen naar gemiddelde òp de stopsectie gezet (gaat netjes genoeg voor een schaduwspoor). I.v.m 2 blokken vooruit reserveren, komt het zelden voor dat er echt gestopt moet worden.

Dus nu kan ik altijd die 165 cm op zelfde snelheid doorrijden, en het spoor / de vaste route waar dit allemaal belangrijk voor is, heeft een max treinlengte van 155cm (ingegeven). M'n langste treinen worden niet gerangeerd, dus die kunnen op vaste lengte, ALS er daar problemen komen.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 10 jan 2020 :  20:01:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Kees,

Als je een tweede melder gebruikt maakt de geijkte snelheid niets meer uit, dat denk ik ook, maar ik ben ook niet de programmeur.

Maar als tweede melder zou je voor 6.14 kunnen kiezen i.p.v. 4.16.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina