Auteur |
Onderwerp |
|
Treinbaan99
Netherlands
26 berichten |
Geplaatst - 01 okt 2019 : 14:57:38
|
Welke Heer of dame wil mij helpen met dit vraag stuk :
Ik wil heel graag dat koploper in staat is om de wisselstraat te controleren mbv bezetmelders. Ik heb daarom ook 2 bezetmelders aangesloten op mijn wissels 1 bezetmelder voor rechtdoor 1 bezetmelder voor afbuigend Deze bezetmelders functioneren ook zoals bedoeld.
Mijn wens is : als het wissels aangestuurd word door koploper ook kan controleren of dat ook daad werkelijk is gebeurd. Mocht dat niet zo zijn, stop dan in blok Dat is de bedoeling.
Ik ben nu 2 weken aan het stoeien met speciale actie en logische actie maar nu zie ik het bos niet meer.
Hoogst waarschijnlijk is het antwoord simpel. Maar denk ik te moeilijk.
Met vriendelijke groeten Jarno
|
|
hubertus
Netherlands
2012 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2019 : 15:50:15
|
De simpelste oplossing is zorgen dat je wissels betrouwbaar werken.
Verder zie ik geen simpele oplossing. Een ingewikkelde trouwens ook niet zo snel, althans geen waarvan ik zeker weet dat die werkt. Als de wisselstraat is gezet, gaat de loc in principe ook rijden. Je hebt wel die speciale actie om de trein te laten stoppen in het blok, maar die ga je voor jouw wens denk ik niet werkend krijgen, want die werkt alleen met fysieke bezetmelders die allebei bezet moeten zijn. En om de hele baan met een noodstop stil te zetten, omdat er een wissel niet is omgezet, lijkt me ook niet echt gewenst.
groet, Huub |
|
|
phdirk
Netherlands
2586 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2019 : 23:18:08
|
Hallo Jarno,
Allereerst welkom op het Koploperforum.
Ik ben het met Huub eens dat betrouwbare wissels de basis zijn. Dan heb je jouw oplossing niet nodig. Bovendien stopt de hele baan al met een noodstop als een wissel niet omgaat en dus een trein het verkeerde blok inrijdt als je volledige spookmelddetectie toepast. Je kunt een eventuele onbetrouwbare wissel nog eens een extra opdracht geven met een logische en speciale actie. Bijvoorbeeld: Als de trein van blok 1 naar 2 rijdt zet wissel afbuigend enzovoort.
Als je echt de stand van je wissel wilt detecteren moeten de twee delen van het wissel inderdaad elk een bezetmelder hebben die je kunt gebruiken om een logische of speciale actie te maken. Die bezetmelders kun je dan natuurlijk niet in je baan gebruiken voor het bezetmelden van blokken. Ik gebruik op een analoge manier een losse bezetmelder, die inkomt als ik mijn los te nemen gedeelte wegneem om achter de baan te komen. De bezetmelder wordt dan actief en meldt het blok op het uitneembare gedeelte als bezet, waardoor de treinen niet de afgrond in rijden. Dit kun je ook doen met de bezetmelders in je wissels. Als de goede bezet wordt gemeld is het OK, als de foute bezet wordt gemeld wordt het na het wissel liggende blok bezet gemeld en zal de trein stoppen. Op deze manier zou het kunnen werken, maar het moet nog wel in detail worden uitgewerkt. Met name het vergelijken van de gewenste en de werkelijke stand van het wissel is lastig zoals ik er nu tegenaan kijk.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
hubertus
Netherlands
2012 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2019 : 03:31:37
|
Dirk,
Hoe krijg je een trein naar een wisselstraat gestopt als de rijweg al is ingesteld? Dat is de grote uitdaging. Het vergelijken van werkelijke en gewenste stand is niet moeilijk, maar hoe kun je vervolgens met de uitkomst daarvan voorkomen dat de trein over het wissel rijdt? Als jij je uitneembare gedeelte weghaalt, als er al een rijweg naar dat blok is ingeateld, rijdt je trein ook gewoon de afgrond in.
Met een noodstop van de hele baan gaat het waarschijnlijk wel lukken, maar dan staat dus ook gewoon alles stil.
Groet, Huub
|
Bewerkt door hubertus op 02 okt 2019 08:37:46 |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2019 : 11:30:33
|
Hallo Huub,
Dit is niet zo moeilijk te implementeren, je moet het alleen binnen die vele mogelijkheden kunnen vinden.
Maak twee Logische Acties: 1: wissel(straat) is niet goed gezet 2: blok naar foute wissel is bezet (dus een trein rijdt richting verkeerde wissel) Maak Speciale Actie: “Alle bezetmeldpunten / logische acties waar” selecteer de bovenstaande twee logische acties. “Actie” => “Noodstop uitvoeren bij locomotief” en het betreffende blok selecteren.
Dit werkt, de abrupte noodstop is in jouw geval niet zo erg. Ik ben (om een trein even tegen te houden) nog op zoek naar een methode waarbij de locomotief in het bewuste blok netjes (aan het einde van het blok) afremt en stopt. En na beëindigen van een van de logische acties weer verder rijdt.
Ik hoor wel of je het werkend heb gekregen.
M.vr.gr. Marco
Ps: als extra zekerheid (dat de trein richting de foute wissel rijdt) kan je een derde logische actie toevoegen”: 3: “Trein rijdt van/naar blok” Van/naar blok aangeven en bij Treintypes alles aanvinken.
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders |
|
|
hubertus
Netherlands
2012 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2019 : 11:59:22
|
Dag Marco,
Je hebt gelijk qua noodstop, je kunt ook een noodstop maken voor een willekeurige locomotief in een blok. Ik ging er ten onrechte vanuit dat je altijd een loc moest selecteren.
Jouw 2e logische actie zie ik het nut niet van in, ongeacht of dat blok bezet is of niet, je wilt niet naar dat blok toe, want dan raakt koploper de trein kwijt. Wat jij als extra zekerheid aangeeft, is de logische actie die de gewenste wisselstand aangeeft en dus wel noodzakelijk. Ik zou dan wel een andere logische actie kiezen: blok rijdt trein van/naar. Daar hoef je geen treintypes of locomotieven te selecteren, werkt gewoon altijd.
Van mij ga je trouwens niet horen of ik het werkend heb gekregen, de vraag kwam van Jarno. Ik vind het tamelijk onzinnig om deze controle te willen, maar neemt niet weg dat ik wel wil meedenken als mensen dat wel willen.
groet, Huub
|
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2019 : 12:18:41
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Van mij ga je trouwens niet horen of ik het werkend heb gekregen, de vraag kwam van Jarno. Ik vind het tamelijk onzinnig om deze controle te willen, maar neemt niet weg dat ik wel wil meedenken als mensen dat wel willen.
Huub, sorry ik had niet goed teruggekeken. Je hebt gelijk dat je wissels betrouwbaar moeten werken. Maar toch . . . Ik heb een RoSoft wisselservo die heel sporadisch z’n programmering kwijt raakt. Wellicht mbv microswitches het idee van Jarno implementeren. Ach zo blijven we fijn bezig. Met al die mogelijkheden van logische en speciale acties is het rijden met Koploper steeds weer een uitdaging.
M.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2019 : 15:12:37
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Doe jij die dan wel via een aparte voeding van energie voorzien. B.v een 9V met 3A aan stroom. Mooier is nog een 9V 5A
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Wim,
Ik denk dat je gelijk hebt vwb de voeding. Als ik de decoder had verdacht dan had ik je al wel weten te vinden. Het zijn twee decoders in een kastje helemaal aan het eind van de APARTE voeding. Maar het is van die twee wel altijd de laatste. Extra 12 volt AC trafo zou een makkelijker oplossing zijn dan de micro-switches!
Het komt eens in de drie? maanden voor maar als dat het geval is gaat de trein wel de verkeerde richting naar de opstelsporen onder de baan. Bij die opstelsporen rij ik de wissels open. Niet echt mooi maar bij drie-rail kan dat.
M.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders |
|
|
phdirk
Netherlands
2586 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2019 : 19:32:35
|
Hallo Huub,
Volgens mij kan het, zoals Marco heeft aangegeven, met logische en speciale acties.
Als extra zekerheid wordt bij het wegnemen van het uitneembare gedeelte ook de stroomkring van het betreffende blok (het gaat om één blok) onderbroken. In dat blok valt dus alles stil.
Dit alles is natuurlijk een noodscenario. Normaal gesproken zet je Koploper eerst volledig stil en neemt dan het uitneembare gedeelte weg.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
hubertus
Netherlands
2012 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2019 : 20:05:47
|
Het kan inderdaad op de manier van Marco, maar dat had ik zelf ook al aangegeven.
Al zie ik nog wel wat mitsen en maren, hangt een beetje van de specifieke situatie af of die roet in het eten gooien. En het werkt alleen voor automatisch rijdende locs, dus bij een handmatige wisselstraat moet je nog altijd zelf controleren of het wissel om is. Daar is een algehele noodstop weer in het voordeel, die werkt voor alles en iedereen.
groet, Huub |
|
|
Treinbaan99
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 07 okt 2019 : 21:47:45
|
beste mee denkers
allereerst alvast bedankt voor het meedenken ! dat geeft moed.
ik krijg het alleen niet voor elkaar. koploper maakt gelijk een noodstop bij het om gaan van een wissel.
Dus de wissel bezet melders worden gezien als spooktrein.
gelukkig a.s zaterdag weer naar houten want eerlijk .... wissels horen nou eenmaal perfect te functioneren !!
Andere kant .... het moet toch kunnen
Met vriendelijke groeten Jarno
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
|
Onderwerp |
|