Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 62 / Bezoekers Vandaag: 2189
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Speciale actie "GO" uitvoeren
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Raoul

Belgium
116 berichten

Geplaatst - 07 aug 2019 :  19:30:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,
Heeft er iemand onder jullie een werkend voorbeeld van de speciale actie -"GO" uitvoeren bij lokomotief - waarbij er enkel een blok nummer is meegegeven. Dit laatste is volgens de handleiding een mogelijkheid en dan zou de lok die zich dan in dat blok bevindt moeten starten.
Bedankt en vriendelijke groeten,
Raoul

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 07 aug 2019 :  20:27:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit gebeurt ook, mits de betreffende trein al automatisch rijdt.
Het heeft dus hetzelfde resultaat als de groene go-knop in het rijwindow of overzicht locomotieven.
Heb je er een probleem mee?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 08 aug 2019 :  14:30:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub,

Het klopt wat je zegt en op die manier kan je een wachttijd van een trein teniet doen.

Ik hoopte echter dat het ook kon gebruikt worden op de volgende wijze :
- trein staat in blok A;
- in het rijvenster staat A ingevuld in "huidig blok";
- er is slechts 1 mogelijk vervolgblok;
Maar als dan de speciale actie -"GO" uitvoeren bij lokomotief- op blok A actief wordt dan vertrekt de lok niet.

Zou dit op een andere wijze wel kunnen? Met "Start automatisch rijden in blok" lukt het ook niet.

Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 08 aug 2019 :  15:46:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Raoul,

Er zijn wel wat mogelijkheden, ligt er een beetje aan wat je precies wilt bereiken en hoe. Kun je dat aangeven?
Vooral waar de speciale actie op reageert, is dat een externe knop of iets anders?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 08 aug 2019 :  21:28:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat je ergens in de handleiding dit bent tegengekomen.
de "GO" heeft te maken met het toetsenbord dat je kan maken met bezetmelders.
als het toetsenbord aangesloten is dan geef je aan voor welk blok het geld dan welk decodernummer. dan test je of hij de goede kant op rijdt. en dan geef "GO" de trein zal dan gaan rijden.
het lijkt makkelijk maar het is aan voorwaarden verbonden. en eerst alles instellen en het toetsenbord maken en aansluiten op de bezetmelders.
ik heb het in gebruik op de club baan, om andere gedeeltes op de Koploper omgeving aan te laten sluiten. een overname punt.
het is heel specifiek door Paul ontwikkeld, zover ik weet ben ik de enige die het operationeel heeft.


Henny Noordhoek (Duiven gld)
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 08 aug 2019 :  22:56:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat jij bedoelt is "extern starten locomotief", maar daar komt geen "GO" in voor.
Daarmee kun je wel bereiken dat een loc automatisch gaat rijden, maar het is een wat omslachtige oplossing. Ik heb het overigens ook gebruikt, maar ben er later toch weer van afgestapt.
Er zijn namelijk in veel situaties andere, in mijn ogen simpeler, oplossingen te bedenken, maar het ligt er een beetje aan wat Raoul precies wil bereiken of die ook werken.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 09 aug 2019 :  09:37:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Henny voor de reactie. Zoals Huub zegt bedoel jij extern starten en dat is niet wat ik zoek.
Terug naar Huub nu.
Mijn speciale actie reageert op een logische actie en die is op haar beurt gekoppeld aan een schakelaar op het baanoverzicht. Als de schakelaar wordt gedrukt wil ik dat de trein automatisch begint te rijden tot hij terug op zijn beginpunt komt (vaste treinroute). Als de schakelaar niet meer aan staat dan blijft de trein staan, zoniet herhaalt hij de route.
Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 09 aug 2019 :  10:01:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Is er een speciale reden dat je de loc uit het automatisch rijden haalt?
Zo niet, dan zou ik een variabele route aanmaken met "niet vertrekken uit" (tabblad divers), waarbij je het betreffende blok aangeeft.
Of de variabele route wel of niet actief is, kun je laten afhangen van de logische actie die aan de schakelaar is gekoppeld.

groet, Huub

edit: dit kan alleen als je uitgebreide mogelijkheden hebt aangevinkt bij instellingen per database en op het tabblad stamgegevens van de variabele route moet je bij "geldt wanneer" kiezen voor logische actie, anders krijg je in het tabblad niet de mogelijkheid te zien van "niet vertrekken uit".

Bewerkt door hubertus op 09 aug 2019 10:06:22
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 09 aug 2019 :  16:44:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Raoul



Als de schakelaar wordt gedrukt wil ik dat de trein automatisch begint te rijden tot hij terug op zijn beginpunt komt (vaste treinroute). Als de schakelaar niet meer aan staat dan blijft de trein staan, zoniet herhaalt hij de route.
Groetjes,
Raoul



Hallo Raoul,

Jij schrijft dat de trein in een vaste treinen route rijdt.
Bij Vaste treinroute: Gegevens blok, kun je bij Rij en stopgedrag,
direct kiezen voor een logische actie die aan een bepaalde conditie voldoet, of direct een bezetmeldpunt wat bezet wordt.
Zit daar niets voor je bij.
Ook heb je die speciale actie niet nodig volgens mij.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 09 aug 2019 :  16:56:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub,
Opgelost en deels door jou voorstel. Het gaat hier dus over treinen die opgesteld zijn op buffer sporen (lok tegen buffer). Door een druk op een schakelaar duwen ze de wagons tot een plaats waar er veilig gekeerd kan worden. Dan volgen ze een bepaald traject tot ze weer aankomen aan dezelfde buffer (of een alternatief) en keert de rijrichting om. Ik haal ze dus niet echt uit het automatisch rijden.
Ik heb jou variabele route aangemaakt met :
- Alle rijwindows;
- Geldt wanneer = logische actie = de LA die achter de schakelaar steekt;
- Geen vinkjes op het tabblad divers;
- Bij uitgesloten = zorgen dat enkel het blok overblijft dat dient om de vaste treinroute te triggeren;

Na het drukken van de schakelaar licht de blauwe driehoek op waar ook moet op geklikt worden en dan start de vaste treinroute; als die reeds actief was dan werkt het natuurlijk ook.
Bedankt en groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 09 aug 2019 :  17:08:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Raoul,

Als de blauwe driehoek verschijnt, is de loc overgeschakeld op handmatig, dus wel uit automatisch rijden gehaald.
Als je dat bewust doet, prima. Maar waarschijnlijk kun je met wat aanpassingen in je database de stap van klikken op de blauwe driehoek overslaan. Als je dat wilt, plaats dan even een backup van je database.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 10 aug 2019 :  09:18:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Jan,
Jou reactie las ik net nadat ik zelf gereageerd had waardoor ik je nog niet antwoordde. De oplossing die ik nu heb werkt ook als de vaste treinroute nog niet actief is. Dat laatste gebeurt als de trein vervangen wordt door een andere trein. Daarom dat ik daar niet verder zocht. Je hebt wel gelijk dat ik geen speciale actie nodig heb.

Dag Huub,
Het verschijnen van de blauwe driehoek vindt ik helemaal niet erg maar ik wil je zeker mijn database niet onthouden.

Groetjes,
Raoul

Download Attachment: Spiraalbaan-ECOS.zip
48,24 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 10 aug 2019 :  09:29:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allemaal,
Ik werd even weggeroepen en vergat daarom uit te leggen waar het over gaat.
Het betreft spoor 8 met de schakelaar die net naast het bloknummer staat (Start spoor 8). Verder gebruik ik nu de lok bovenaan het lijstje (DB 3000) met als vaste treinroute "Buf route uit 8 via 32 NPAlinks". Dan is er ook nog de variabele route "Vertrek uit 8".
Er zijn een aantal "Buf routes ...." die nog verder uitgewerkt moeten worden.
Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 aug 2019 :  18:02:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Die loc zal ook niet werken is namelijk een getrokkentrein, en die mag op een kopspoor niet komen. Mag niet van rijrichting veranderen (keren).

Alleen een Treinstel, of een Trek/duwtrein zal daar keren.

En als je dat doet, werkt je schakelaar en wordt de GO opdracht uitgevoerd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 10 aug 2019 18:06:19
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 12 aug 2019 :  10:06:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Ik heb mijn nota's na het lezen van de ganse handleiding, een hele tijd geleden, terug opgevist. Het gebruik van treinstellen, duw/trek combinaties, getrokken treinen, ed ... komt op heel veel plaatsen voor en zeker in combinatie met keren van loks (lokomotieven/stamgegevens, variabele treinroute/stamgegevens, vaste treinroute/gegevens blok-ontkoppelen, bloktypes/stamgegevens, logische acties/stamgegevens, telfuncties/stamgegevens, rijvenster/rijgedrag). Ik heb daar toen ook een tijdje mee bezig geweest. Nu maak ik er helemaal geen gebruik meer van.
Ik kan je verzekeren dat de oplossing die je in de database ziet volledig werkt en ik hoef helemaal geen speciale "GO" actie meer te gebruiken.
Koploper heeft dan ook, zoals jij zeker weet, meerdere alternatieven voor eenzelfde wens en eenieder van ons gebruikt die oplossing waar hij/zij zich het beste bij voelt.
Toch bedankt,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 aug 2019 :  10:21:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Raoul,

Dus je hebt ons voor Jan met de korte achternaam, naar je probleem laten kijken. En als jij beter weet dan dat Paul Haagsma dat wist aangaande de treinstellen/trekduwtrein en de kopsporen. Dan veel succes.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 12 aug 2019 :  19:20:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,
Ik begrijp je reactie niet echt goed. Het is Huub die begreep wat ik wilde bereiken en met wiens idee ik verder gewerkt heb en niet mijnheer Lul. Door te schrijven dat ik bepaalde dingen in Koploper niet gebruik had ik niet de minste bedoeling om te insinueren dat ik als beginner iets beter weet. Betweters zouden trouwens beter een cursus communicatie en diplomatie volgen.
Vriendelijke groeten,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 aug 2019 :  19:43:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als jij de instructie volgt die ik je geef omtrent de werking van je GO actie, e.d. dan zie je dat het werkt zoals je dat vroeg in je openingsvraag.

Op kopsporen/ doodlopende sporen hebben alleen treinstellen/ trekduwtreinen iets te zoeken. Een getrokkentrein heeft daar niets te zoeken. En zoals gezegd als jij het beter weet dan de bedenker van het programma, mij best als je niet geholpen wil worden, of iets wil leren of aannemen.
Ga ik er mijn tijd ook niet verder aan verdoen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina