Auteur |
Onderwerp |
|
Stij
Belgium
129 berichten |
Geplaatst - 11 apr 2019 : 09:05:11
|
Goede morgen,
Ik probeer te begrijpen hoe Koploper de maximum en minimum snelheid bepaalt…
Als ik het goed heb kan je op de volgende schermen snelheden opgeven. Is deze lijst compleet?
Snelheden bij “Onderhouden Locomotieven” • Maximum vooruit / achteruit • Minimum
Snelheden bij “Aanvulling blokgegevens” • Maximum snelheid
Snelheden bij “Onderhouden Treintype” • Maximum • Gemiddeld • Minimum
Snelheden bij “Onderhouden gegevens per trein- & bloktype” • Maximum • Gemiddeld • Minimum
Snelheden bij “Onderhouden Vaste treinroute” • Snelheidsbeperking • Minimum
Maar in welke volgorde worden ze door Koploper toegepast? Ik vermoed…
De snelheden bij “Onderhouden Locomotieven” en “Aanvulling blokgegevens” zijn absoluut en deze kunnen niet overruled worden door andere snelheden. Dus het miniumum van de 2 maxima en het 1 minimum.
Dit maximum en minimum kan verder beperkt worden door de snelheden van “Onderhouden gegevens per trein- & bloktype”.
Dit maximum en minimum kan verder beperkt worden door de snelheden van “Onderhouden Treintype” indien er geen snelheden gedefinieerd zijn bij “Onderhouden gegevens per trein- & bloktype”.
De snelheden bepaald in of “Onderhouden gegevens per trein- & bloktype” of “Onderhouden Treintype” worden overruled door de snelheden gedefinieerd in “Onderhouden Vaste treinroute”. Maar deze blijven beperkt door de snelheden gedefinieerd bij “Onderhouden Locomotieven” en “Aanvulling blokgegevens”.
Klopt dit?
Groetjes,
Stijn
Groetjes,
Stijn |
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 11 apr 2019 : 09:26:44
|
Je vergeet nog dat je bij het definiëren / instellen van de wisselstraten voor de betreffende wisselstraat ook een max snelheid op kan geven. Deze overruld alle andere. In het schermoverzicht van je active locomotieven kan je er voor kiezen dat je kan zien welke snelheidsinstelling wordt gekozen cq gebruikt. Dat is zeer leerzaam.
Groet, Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders |
|
|
Stij
Belgium
129 Posts |
Geplaatst - 11 apr 2019 : 13:06:23
|
Hallo MRDirect,
Dank u voor de tip!
Hallo Ben,
Ik moet toegeven dat ik de manual gezocht heb, maar het niet gevonden heb... De invloed van de vaste routes wordt er overigens niet in beschreven...
Maar het is nu wel heel helder!
Groetjes,
Stijn
Groetjes,
Stijn |
|
|
ChrisBurger
Netherlands
162 Posts |
Geplaatst - 28 apr 2019 : 14:03:01
|
Deze info gebruik ik in mijn cursus. Komt uit de handleding van Paul.
In Koploper zijn drie snelheden van toepassing, namelijk: Maximumsnelheid, Gemiddelde snelheid en Minimumsnelheid
Prioriteit: 1. gegevens treintype & bloktype (indien vastgelegd) 2. bloktype (indien alle drie de snelheden zijn vastgelegd) 3. uit het treintype Verder geldt ook nog dat de maximumsnelheid van een locomotief nooit hoger mag zijn dan de laagste waarde uit: a: maximum snelheid locomotief b: snelheidsbeperking uit wisselstraat c: maximum snelheid uit het blok d: indien bloktype alleen maximum aangeeft
Verder kun je in overzicht locomotieven opgeven dat een een kolom "berekende snelheid" wilt hebben. Daar wordt dan door Koploper gemeld hoe de max sneldheid wordt bepaald.
vr groet, Chris Burger
Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.2.0), Koploper, Windows 10 |
|
|
kruismuis
Netherlands
58 Posts |
Geplaatst - 13 okt 2020 : 20:33:18
|
Beste mensen, In de wisselstraat geldt een snelheidsbeperking. In het voorafgaande blok wordt de snelheid teruggebracht tot de wisselsnelheid. Wanneer mag de trein weer met bloksnelheid verder. Ik denk dat dat is na het passeren van de laatste wagon op de aankomstmelder van het blok na de wissel. Ik denk dat daardoor het hele blok na de wisselsnelheidsbeperking op lage snelheid wordt bereden. Uiteindelijk is een blok meestal net zo lang als een lange trein. Zoals ik het nu zie moeten de wissels dus zo min mogelijk beperkt worden op snelheid. Anders houdt ik internationaal treinverkeer op kruip snelheid. Hoe doen jullie dat?
Hidde Kruismuis Intellibox
|
|
|
ChrisBurger
Netherlands
162 Posts |
Geplaatst - 14 okt 2020 : 08:00:57
|
Dag Hidde,
De snelheidsbeperking in een wisselstraat doe ik bij een station. Als er een wissel ligt tussen twee vrije banen doe ik geen snelheidsbeperking.
vr groet, Chris Burger
Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.2.8), Koploper, Windows 10 |
|
|
Stij
Belgium
129 Posts |
Geplaatst - 14 okt 2020 : 08:11:46
|
Goede morgen,
ik kijk naar m'n sporenplan... wil ik dat ze trager rijden, bvb wissel naar rechts, direct wissel naar links, dan geen ik een beperking... als je gewoon rechtdoor gaat door 1 of 2 wissels geen beperking...
Geef dus in ieder geval een snelheidsbeperking op een wisselstraat als je inschat dat er een ontsporing van kan komen en eventueel als dat mooier en realistischer is.
Groetjes,
Stijn
P.S. leuke bezigheid voor in lockdown 2 die er toch zit aan te komen... |
|
|
kruismuis
Netherlands
58 Posts |
Geplaatst - 14 okt 2020 : 09:05:59
|
Beste stij en chris, Ja lockdown en corona waren de reden om na jaren weer eens op mijn treinenkamer te gaan zitten. Ik begrijp dat jullie die wisselsnelheids beperking pas instellen als de treinen ontsporen en niet om met realistischer snelheid door de wissels te rijden. Mijn idee dat de wisselstraat de baansnelheid te grabbel gooit klopte dus. Een hobbybaantje heeft natuurlijk waanzinnig meer wissels op korte afstand dan de realiteit. de echte realiteit is ver te zoeken. Ik ga de wissels vrijgeven in snelheid en kijken waar het er idioot uit gaat zien. Zoals bij het station dat de blikvanger is in mijn ontwerp.
Hidde Kruismuis Intellibox
|
Bewerkt door kruismuis op 14 okt 2020 09:13:21 |
|
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 14 okt 2020 : 10:21:38
|
Ik werk wel met wisselstraatbeperkingen en probeer dat ook enigszins realistisch toe te passen. Bij slanke wissels 60 km/u, bij de krappere exemplaren 40 km/u, bij toegang tot een kort kopspoortje 10 tot 20 km/u. De beperking geldt daarbij in principe alleen in de wisselstraat, wat overeenkomt met hoe dat in Duitsland van toepassing is. Maar de algehele snelheid op mijn baan ligt sowieso laag, 70 km/u, voor goederentreinen zelfs nog lager.
groet, Huub |
|
|
Stij
Belgium
129 Posts |
Geplaatst - 14 okt 2020 : 10:31:28
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door kruismuis
Ik begrijp dat jullie die wisselsnelheids beperking pas instellen als de treinen ontsporen en niet om met realistischer snelheid door de wissels te rijden. Mijn idee dat de wisselstraat de baansnelheid te grabbel gooit klopte dus.
Neen, zo werk ik niet...
Snelheidsbeperkingingen op wisselstraten om ontsporingen te vermijden zijn het absolute minimum, tenzij je graag je loc van 399€ op de grond wil terugvinden.
Ik gebruik ze ook om het realistischer te doen lijken. Trouwens, de twee lopen samen hoor... in de realiteit dienen de snelheidsbeperkingen ook om ontsporingen te vermijden...
Maar als een wissel op rechtdoor staat, is het veilig en realistisch om er geen snelheidsbeperking voor toe te passen. Daar moet je er dus geen zetten.
Mijn idee: verhoog de snelheidslimieten beetje bij beetje / schaf ze beetje bij beetje af tot je je compromis hebt tussen veilig en voor jou snel genoeg... Omgekeerd gaat je schade opleveren.
Veel succes...
Stijn
|
|
|
kruismuis
Netherlands
58 Posts |
Geplaatst - 14 okt 2020 : 12:42:26
|
stijn natuurlijk gaat het minder kortdoordebocht dan ik schreef.Jou uitleg is de goede gang van zaken natuurlijk. Hubertus, Gezien de plaats waar de snelheidsbeperking op wissels nog invloed uitoefent worden er veel trajecten lang laag in snelheid gehouden. Knap dat jou dat de basis snelheid zo laag kan zijn zonder de stilstaande treinen, die ik vaak nog heb, ondanks poetsen met wasbenzine, bijna dagelijks de treinkamer zuigen en rondrijdende stofzuiger trein.
Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar. Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.
|
|
|
|
Onderwerp |
|