Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 110 / Bezoekers Vandaag: 5155
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wissel claimen in vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Stij

Belgium
112 berichten

Geplaatst - 13 okt 2020 :  19:59:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede avond,

Op m'n baan heb ik een rangeerterrein:
Het ontvangstspoor is blok 48
Het uithaal- / vertrekspoor is blok 47.
De verdeelsporen zijn blokken 53 - 57.

Tijdens het rangeren pendelt de rangeerloc tussen blokken 47 enerzijds en blokken 53 - 57 anderzijds.
Dit rangeren gebeurt door de vaste routes Interimrangeren1 - 5.

Tijdens dit pendelen maakt de trein niet altijd de wisselstraat volledig vrij. Ik heb op voorhand berekend wanneer wel en wanneer niet.

Indien de wisselstraat niet vrijkomt wordt de wissel 14 geclaimd als de rangeerloc gestopt is in het blok.

De rangeerloc heeft in de Voorrangsregeling de eerstste prioriteit.

Dit blijkt echter niet voldoende te zijn om te vermijden dat een andere trein van blok 68 over wissel 14 naar ontvangstspoor 48 kan rijden.

Heeft er iemand een idee?

Groetjes en alvast bedankt,

Stijn

Download Attachment: Mancave.zip
34,64 KB

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 14 okt 2020 :  10:32:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik je goed begrijp heeft die andere trein het wissel al gereserveerd, voor de rangeerloc het wissel kan claimen?
Je claimt nu het wissel pas als de rangeerloc is getopt, terwijl het wissel al wordt vrijgegeven als de rangeerloc de stopmelder bereikt en dus nog rijdt.
Ik zou het eens proberen om de claim van het wissel bij binnenkomst te doen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
112 Posts

Geplaatst - 14 okt 2020 :  10:52:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Als ik je goed begrijp heeft die andere trein het wissel al gereserveerd, voor de rangeerloc het wissel kan claimen?
Je claimt nu het wissel pas als de rangeerloc is getopt, terwijl het wissel al wordt vrijgegeven als de rangeerloc de stopmelder bereikt en dus nog rijdt.
Ik zou het eens proberen om de claim van het wissel bij binnenkomst te doen.

groet, Huub


Hallo Huub,

Hartelijk dank om mee te denken... je redenering is correct...

Alleen bij binnenkomst is de wissel bezet door de rangeerloc... en dus kan ik 'm niet claimen... Uit de manual: "Een claim bij een wissel wordt niet uitgevoerd als de locomotief van de vaste treinroute de wissel al heeft gezet en dus al gereserveerd heeft."

Ik heb het overigens al geprobeerd... met een noodstop als gevolg...

Ik geloof niet dat ik een logische actie kan zetten vanuit een vaste route, anders kon in ik de loc verbieden naar 48 te rijden als die actie waar is. Corrigeer me als ik verkeerd ben.

De enige manier er rond die ik nu kan bedenken is in de vaste routes "InterimrangerenX" met de treintypes te gaan spelen. In plaats van dan de wissel te claimen, ga ik dan het treintype tijdelijk veranderen. En als dat andere treintype zich in blokken uithaalspoor of verdeelsporen bevindt, kan ik een logische actie triggeren die de andere loc verbiedt naar 48 te rijden.

Ik denk dat 't kan werken, maar het maakt het zeer complex en ik hoop een strakkere, correctere manier te vinden.

Nogmaals bedankt om mee te denken..

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 14 okt 2020 :  11:29:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had het geprobeerd en het leek te werken, maar heb de verkeerde conclusie getrokken uit wat ik zag gebeuren.
De makkelijkste oplossing in jouw geval lijkt me om in de vaste route een schakelaar te zetten op het moment dat wissel 14 alleen door de rangeerloc mag worden gebruikt en die schakelaar weer uit te zetten als wissel 14 weer beschikbaar is voor andere treinen.
Met die schakelaar kun je een logische actie zetten die je weer als voorwaarde opneemt in een variabele route waar je dat wissel uitsluit.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
112 Posts

Geplaatst - 14 okt 2020 :  11:37:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

De makkelijkste oplossing in jouw geval lijkt me om in de vaste route een schakelaar te zetten op het moment dat wissel 14 alleen door de rangeerloc mag worden gebruikt en die schakelaar weer uit te zetten als wissel 14 weer beschikbaar is voor andere treinen.
Met die schakelaar kun je een logische actie zetten die je weer als voorwaarde opneemt in een variabele route waar je dat wissel uitsluit.

Geniaal Huub! Hartelijk dank! Ik weet wat doen vanavond!

Groetjes,

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 14 okt 2020 :  14:52:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Oh ja, natuurlijk wel voor een oplossing in de variabele route kiezen dat de rangeerloc nog wel over dat wissel kan.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
112 Posts

Geplaatst - 14 okt 2020 :  15:26:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Oh ja, natuurlijk wel voor een oplossing in de variabele route kiezen dat de rangeerloc nog wel over dat wissel kan.

groet, Huub



Hallo Huub,
De loc kan enkel van 68 naar 48 rijden mits een vaste route (voor de rangeersequenties moeten de treinen op volgorde binnenkomen.)

Daar ga ik die voorwaarde toevoegen om blok 48 binnen te rijden.

Groetjes,

Stijn

EDIT: voorwaarde elders gezet...

Bewerkt door Stij op 14 okt 2020 15:40:10
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
112 Posts

Geplaatst - 15 okt 2020 :  09:22:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus


De makkelijkste oplossing in jouw geval lijkt me om in de vaste route een schakelaar te zetten op het moment dat wissel 14 alleen door de rangeerloc mag worden gebruikt en die schakelaar weer uit te zetten als wissel 14 weer beschikbaar is voor andere treinen.
Met die schakelaar kun je een logische actie zetten die je weer als voorwaarde opneemt in een variabele route waar je dat wissel uitsluit.


Hallo Huub, het werkt als een trein!
Nogmaals bedankt!

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina