Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 131 / Bezoekers Vandaag: 13766
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 stopverbod
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

LeidseBaan

Netherlands
51 berichten

Geplaatst - 04 okt 2018 :  14:00:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo
mijn vraag is het volgende:
ik heb een algehele stopverbod in blok 25
er staat een trein in blok 26, en ik sleep met de muis na blok 11 of 12 via 25, wat met sommige treinen goed gaat, en de anderen niet.
dan moet het op 25, dan krijg ik de antwoord mag niet stoppen in blok.
ik heb mijn beste bril opgezet, maar ik zie het niet.
het zelfde met blok 19 na 21 (Groene krok)te lange trein kan ik niet na 30 sturen met de muis.
waar moet ik zoeken.
alvast bedankt
Tonnie

Download Attachment: leidsebaan18.zip
43,06 KB

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  10:34:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tonnie,
Bij blok 21 de optie "actie bij te lange trein" een vinkje zetten bij wisselstraat.
En is er een speciale reden waarom de lijnen in een blok aan de bezetmelders zijn gekoppeld ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  22:26:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tonnie,

In variabele treinroute heb dit opgegeven.
Alle loc's niet stoppen in blokken 20/25/34/36/39/40/55
en daar zit je probleem.


Piet

Bewerkt door P de Reede op 06 okt 2018 09:57:01
Ga naar bovenaan de pagina

LeidseBaan

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 06 okt 2018 :  14:13:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Hallo Tonnie,
Bij blok 21 de optie "actie bij te lange trein" een vinkje zetten bij wisselstraat.
En is er een speciale reden waarom de lijnen in een blok aan de bezetmelders zijn gekoppeld ?

Jos


Hoi Jos, als ik nou gewoon automatisch rijdt dan is er niets aan de hand, ga ik op bestemming rijden dan doen de helft van de locs moeilijk.
een blok punten brand, en de lijnen heb ik er mee verbonden, makkelijk en overzichtelijk.
Tonnie

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube
Ga naar bovenaan de pagina

LeidseBaan

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 06 okt 2018 :  14:18:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door P de Reede

Hallo Tonnie,

In variabele treinroute heb dit opgegeven.
Alle loc's niet stoppen in blokken 20/25/34/36/39/40/55
en daar zit je probleem.


Piet


Hoi piet, daar ligt het niet aan, een trein hoeft niet te stoppen in een blok, koploper regelt dan zelf ,dat het dan
na de volgende blok moet, en daar eventueel wel kan stoppen.
Tonnie

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 06 okt 2018 :  14:52:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Tonnie,

De vraag was met de muis slepen naar volg blok.

Als ik in jouw database, b.v lok BR 218 van 25>11>7
dan heb je echt een probleem.

Piet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 okt 2018 :  15:39:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tonnie, daar ligt het dus wel aan.

Als de trein na blok 25 of welk blok dan ook met een stopverbod niet verder kan of mag rijden, dan krijg je deze melding en zal de trein niet vertrekken, want als hij vertrekt mag hij niet stoppen, maar hij mag ook niet doorrijden. Soms zo niet heel vaak krijg je gewoon van de gebruikers die het wel weten het juiste antwoord.
Als jij koploper beperkt, dan zullen de rij mogelijkheden ook beperkt zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

LeidseBaan

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 06 okt 2018 :  19:46:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Tonnie, daar ligt het dus wel aan.

Als de trein na blok 25 of welk blok dan ook met een stopverbod niet verder kan of mag rijden, dan krijg je deze melding en zal de trein niet vertrekken, want als hij vertrekt mag hij niet stoppen, maar hij mag ook niet doorrijden. Soms zo niet heel vaak krijg je gewoon van de gebruikers die het wel weten het juiste antwoord.
Als jij koploper beperkt, dan zullen de rij mogelijkheden ook beperkt zijn.



Wim
als ik automatie rij, dan gaat de trein van blok 26 >25 >11 of 12
dan gaat gewoon alles goed.
maar nu doe ik dat met bestemming gaat de trein eerst terug na blok 27 dan weer terug na 26 >25> 11. terwijl ik met de muis van 26 > 11 wil
hoe kan dat dan.
dus wat jullie beweren komt niet overeen wat ik zie
Tonnie

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube

Bewerkt door LeidseBaan op 07 okt 2018 18:21:58
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 okt 2018 :  22:43:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Omdat koploper zijn eigen tijdelijke vaste route maakt en die is niet perse rechtstreeks van punt A naar punt B, dan kan best weleens via een omweg zijn. Dus daarom kan dat en gebeurd dat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  08:22:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik kijk in de database die is meegeleverd staat automatisch route zoeken niet aan. Het vorige antwoord is dus niet van toepassing (sorry wim).

Ik heb zitten kijken in de datbase en kan niets vreemds ontdekken. Om nu een gerichter antwoord te kunnen geven heb ik het volgende verzoek.

Plaats een database met hierin locomotief standen. Zorg dat er in deze database een loc op een plaats staat die als jij gaat slepen het dan fout doet. Ik wil dan best even kijken voor je. Nu is het zoeken naar een spelt in hooiberg en daar heb ik geen zin in.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  11:49:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Geeft niets Paul, ook ik heb niet altijd zin om in een database te duiken. Dus dit was een antwoord uit de FAQ.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

LeidseBaan

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  14:30:29  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi Paul
Bedankt dat je er wel wil, na kijken.
ik heb twee locīs geprobeerd dat zijn de V200 en de BR 96.
allerbij doe ik het met de muis na blok 11 of 12, willen ze eerst weer terug na 27.
ik dacht oke , dan maar zo eerst 27 dan terug 26 en zo na 11, niet dus
ze willen wel na 25, maar niet na 11 of 12.
hoop dat je er van aan hebt.
Tonnie

Download Attachment: leidsebaan18.zip
47,61 KB

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  15:58:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Tonnie,

Even voor mijn beeld.

Je plaatst b.v. de V200 (34) uit de lijst in blok 26. De loc heeft nog niet gereden en heeft ook geen vorig blok, dan wil je hem naar blok 11 of blok 12 slepen en dat gaat niet. Wel naar blok 25, maar daar mag hij niet stoppen.

Maar als je hem naar blok 27 sleept gaat hij wel naar dat blok. Dan sleep je hem weer naar blok 26 en dan kun je hem wel naar blok 11 of 12 slepen en gaat hij daar naar toe.
Als dat het geval is dan is dat zoals koploper werkt. Waarom het zo werkt dat kan alleen Paul uitleggen. Als hij van blok 26 naar blok 27 is gesleept en daar is, kun je hem nu zelf rechtstreeks naar blok 11 of 12 slepen, of naar ieder ander willekeurig blok.

Mvg

Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 07 okt 2018 17:24:59
Ga naar bovenaan de pagina

LeidseBaan

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  18:18:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Beste Tonnie,

Even voor mijn beeld.

Je plaatst b.v. de V200 (34) uit de lijst in blok 26. De loc heeft nog niet gereden en heeft ook geen vorig blok, dan wil je hem naar blok 11 of blok 12 slepen en dat gaat niet. Wel naar blok 25, maar daar mag hij niet stoppen.

Maar als je hem naar blok 27 sleept gaat hij wel naar dat blok. Dan sleep je hem weer naar blok 26 en dan kun je hem wel naar blok 11 of 12 slepen en gaat hij daar naar toe.
Als dat het geval is dan is dat zoals koploper werkt. Waarom het zo werkt dat kan alleen Paul uitleggen. Als hij van blok 26 naar blok 27 is gesleept en daar is, kun je hem nu zelf rechtstreeks naar blok 11 of 12 slepen, of naar ieder ander willekeurig blok.


Hoi Wim
nee dat is het niet, ze staan al op het spoor, handmatig stuur ik ze na 26 (bestemming), om na gekeken te worden, dan stuur ik ze door na 11 of 12, wat niet wil, mag niet stoppen in 25
Ik denk eerder aan bestemming (iets aan of uit vinken), automatisch gaat alles goed, dan tuffen ze overall door heen.
Tonnie

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube

Bewerkt door LeidseBaan op 07 okt 2018 18:21:15
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  19:16:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Tonnie,

Lees nu eens wat ik schrijf, als de trein van blok 26 naar blok 25 gesleept wordt en hij heeft nog niet eerder gereden. Dan werkt het niet, omdat er een stopverbod is in blok 25.
Sleep je hem naar een blok aangrenzend aan blok 26 zonder stopverbod dan werkt het wel en gaat hij naar b.v. blok 27.

Eenmaal in blok 27 kun je hem slepen naar blok 11 of blok 12, waarbij jij blok 26 en blok 25 overslaat, koploper gaat nu van blok 27 naar blok 26 en blok 25 en stopt in blok 11 of blok 12.

Als je nu ook een stopverbod maakt in blok 27 zal de trein niet volgesn bestemming rijden of vertrekken. En dat is zoals koploper werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  21:42:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Kan het alleen maar eens zijn met laatste bijdrage van Wim. In het voorbeeld staat de loc BR96 in blok 26 handmatig voor Koploper. Of deze wel of niet gereden heeft maakt niet uit. Handmatig is handmatig en Koploper heeft geen weet (meer) waar deze vandaan kwam.

Er is dan maar 1 mogelijkheid en dat is volgens de regels van het starten van automatisch rijden: sleep de loc naar een AANSLUITEND blok. Mag de lok komen in dit blok (lengte, variabele treinroute, elektrisch/bovenleiding enz) dan mag de loc naar dit blok gaan starten. Als in het blok een stopverbod geldt, is dat prima.

Wat mij in het verhaal nog niet duidelijk is: heb jij automatisch rijden geselecteerd (F8) of rij jij volgens bestemming (CTRL-F7). In het laatste geval blijft de loc staan want er mag niet worden gestopt in blok 25 en geeft hierover een melding onderin het rijwindow. Heb jij automatisch rijden geactiveerd, dan zal de loc gaan rijden als een blok wat volgt op blok 25 vrij is.

Rijden volgens bestemming kan nooit stoppen in een blok met een stop verbod (dat kan alleen een vaste treinroute, maar daar hebben we het nu niet over).

Kan er niet meer van maken. Ik zie niets vreemds.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 08 okt 2018 06:52:16
Ga naar bovenaan de pagina

LeidseBaan

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  22:03:28  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Kan het alleen maar eens zijn met laatste bijdrage van Wim. In het voorbeeld staat de loc BR96 in blok 26 handmatig voor Koploper. Of deze wel of niet gereden heeft maakt niet uit. Handmatig is handmatig en Koploper heeft geen weet (meer) waar deze vandaan kwam.

Er is dan maar 1 mogelijkheid en dat is volgens de regels van het starten van automatisch rijden: sleep de loc naar een AANSLUITEND blok. Mag de lok komen in dit blok (lengte, variabele treinroute, elektrisch/bovenleiding enz) dan mag de loc naar dit blok gaan starten. Als in het blok een stopverbod geldt, is dat prima.

Wat mij in het verhaal nog niet duidelijk is: heb jij automatisch rijden geselecteerd (F8) of rij jij volgens bestemming (F7). In het laatste geval blijft de loc staan want er mag niet worden gestopt in blok 25 en geeft hierover een melding onderin het rijwindow. Heb jij automatisch rijden geactiveerd, dan zal de loc gaan rijden als een blok wat volgt op blok 25 vrij is.

Rijden volgens bestemming kan nooit stoppen in een blok met een stop verbod (dat kan alleen een vaste treinroute, maar daar hebben we het nu niet over).

Kan er niet meer van maken. Ik zie niets vreemds.

Mvg,
Paul.


Oke Bedankt Wim en Paul
ik reed gewoon op de F7 om een desbetreffende loc te krijgen in blok 26.
Dus als er bestemming wordt gereden denk koploper per blok.
als ik automaties rij dan kan ik de vorige blokken nog bekijken waar het heeft gereden.
zoals Wim het schreef, eerst weer terug na de vorige blok 27, 30 24, dan weer na 26, 25, 11 of 12, is duidelijk, vandaar dus dat de loc eerst weer terug wil na blok 27 en dan.........
MAG ik de heren bedanken voor voor her helpende hand en mee denken
Mvg
Tonnie

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  22:14:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Tonnie,

Nee jij zegt iets wat niet klopt:
quote:
Dus als er bestemming wordt gereden denk koploper per blok.
Koploper laat treinen rijden bij CTRL-F7 (rijden volgens bestemming) alleen als deze loc een bestemming heeft (Koploper denkt zeker niet per blok; dat is alleen de allereerste keer bij starten automatisch rijden). Hierna mag bestemmingsblok alles zijn. In jouw geval is Koploper dom: Koploper laat dan de trein gewoon rijden en als toevallig het bestemmingsblok voorkomt, dan wordt deze gekozen. Er wordt niet gezocht naar de kortste route naar dit.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 08 okt 2018 06:52:42
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  23:06:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens mij is F7 rijden naar opstelblokken. En is CTRL+F7 rijden volgens bestemming.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 okt 2018 :  06:51:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Je hebt helemaal gelijk. Ik praatte nu ook uit mijn hoofd. Ooit was F7 rijden volgens bestemming, maar toen jaren geleden de mogelijkheid rijden naar opstelsporen is toegevoegd is dat veranderd.

Overal waar ik dus in deze draad praatte over F7 bedoelde ik CTRL-F7. Ik heb dat even voor de duidelijkheid aangepast in de oude bijdrages.

Bedankt!

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 08 okt 2018 06:53:33
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina