Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 80 / Bezoekers Vandaag: 6131
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 502
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Extra tijd tussen rijden en wissels schakelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

robstuart

Netherlands
240 berichten

Geplaatst - 26 sep 2018 :  20:44:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Ik heb al dagen gezocht naar een manier om extra tijd in te bouwen tussen het omzetten van de wissels en het vertrek van een trein.

Al mijn wissels worden aangedreven door langzame servo motoren.
Als de trein gaat rijden zijn de wissels nog bezig met hun actie en dit is niet zoals ik het wil hebben.
Eerst alle wissels in positie en dan pas rijden. Het omzetten van een wissel neemt 3 a vier seconden in beslag.

Bij mijn vorige N-baan was dit geen probleem de wissels schakelde direct dankzij hun elektromagnetische aandrijving. Maar bij mijn huidige 0 spoor baan met de trage servo motoren heb ik nog geen oplossing voor het bovenstaande probleem kunnen vinden.

Heeft iemand een oplossing?
Rob


0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 26 sep 2018 :  21:00:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

In het tabblad [Seinen/Wissels] bij [Instellingen per database] onder [Algemeen] kun je een tijdvertraging opgeven voor het vrijgeven van een wisselstraat en je kun een 'pauzetijd' tussen het schakelen van de wissels instellen. Daarmee kun je volgens mij, met wat praktijkexperimenten, bereiken wat je wilt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 26 sep 2018 :  22:11:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Ten eerste de rustperiode tussen opdrachten, instellingen per database, wissels, maar die gaat niet verder dan 1 seconde.
Ten tweede kun je dan nog de bekrachtigingstijd per wissel instellen, of allen in de instellingen per database, wissels.
Zelf werk ik met traag schakelende Tortoises, en dit helpt.

Mvrgrt,

Jan

Ps, het vertraagd vrijgeven van wisselstraten helpt hierbij niet.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 26 sep 2018 :  22:18:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Dank voor het meedenken.
Ik dacht niet aan deze functie daar vrijgeven toch refereert aan het opheffen van de wisselstraat en de daarbij geldende resttijd. Maar ik kan me vergissen en ga hier nog eens naar kijken.

Ik heb het over de extra tijd nodig dat de lok wacht met rijden totdat de wissels decoders zijn gezet inclusief de 3 seconden tijd die de servo motoren nog nodig hebben.

mvg,
Rob

0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 26 sep 2018 :  22:30:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hi Jan,

Inderdaad op deze wijze heb ik dit ook gedaan. Het komt in de buurt maar is nog niet ideaal.
Om een natuurgetrouw te kunnen rijden moet de pauze voor vertrek groter worden. Nog steeds zijn de wissels in de rijstraat nog bezig met bewegen en de trein gaat al rijden.

De tijd interval is niet relevant. Het gaat om de tijd die nog rest na het geven van de laatste wissel opdracht in de rijstaat. Als hierop enkele seconden kan worden toegevoegd voordat de trein gaat rijden is het probleem opgelost.

mvg,
Rob


0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232

Bewerkt door robstuart op 26 sep 2018 22:43:07
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 26 sep 2018 :  22:58:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Zelf loop ik ook tegen die beperking aan. Maar de combi van die 2 instellingen helpt in ieder geval te voorkomen dat een trein over een nog bewegende wisseltong loopt.
Maar idd, mooier is zoals jij ook zou willen. Echter, dat is mij ook, nog, niet gelukt..

Mvrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 26 sep 2018 :  23:01:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt bij treintypes ook nog een optie "vertrekvertraging bij veilig sein". Misschien is daar nog iets te halen.
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 26 sep 2018 :  23:06:50  Toon profiel  Reageer met citaat
En bij "gegevens treintype & bloktype" heb je ook nog de mogelijkheid een extra vertrekvertraging in te stellen.
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 27 sep 2018 :  07:59:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas, het enige effect daarvan is, dat zodra die vertrekvertraging om is, dan pas de wissels worden gezet...

Mvrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 27 sep 2018 :  08:26:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Dze vraag is ooit eens in 2014 gesteld, daar ging het zelfs om een wissel die zo'n 15 seconden er over deed. Wim Ros heeft toen als idee geopperd om een set dummy wissels te laten schakelen na de betreffende wissels, icm met de maximale bekrachtigingstijd van 5 seconden. In principe is die lange bekrachtigingstijd voldoende om die 4 seconden te overbruggen die jij en ik nodig hebben, maar het is wel weer een extra optie om te kunnen gebruiken. Die dummy buiten beeld op een apart tabblad plaatsen, zodat het baanontwerp niet vreemd overkomt was dan verder nodig.

Kortom, pauze inlassen, max 1 seconde, 5 seconden bekrachtigingstijd, en eventueel die dummy wissels..

Voor mij in ieder geval nu zat tijd.
Ga dit vandaag maar eens testen,

Succes!

Mvrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 27 sep 2018 :  10:05:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
@Gregouw: dank voor de suggestie, maar zoals ook Jan Kos al aangaf dat gaat het niet worden.
@Jan Kos: Dat idee van de dummy wissel is een mogelijkheid.

Toch wel vreemd dat KL hiervoor nog geen vinkje heeft bedacht waarmee je extra tijd na de laatste wissel kan inzetten. Bij de schaal 0 en 1 heb je nu eenmaal te maken met zeer langzame wissel acties.

Aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat bij N en H0 spoor dit thema wellicht minder belangrijk is. De afstand van de wisseltongen is nu eenmaal kleiner.

Ik ga eens aan de slag met de dummy wissel.

0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 sep 2018 :  14:33:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Rob,

Gregrouw heeft het helemaal bij het rechte eind en dat is de manier om een extra of langere vertrektijd te bewerkstelligen.

Als je trein aan het rijden is dan zal deze tijd natuurlijk niet gelden, dan moet je ervoor zorgen dat je b.v. meerdere blokken vooruit reserveert, of de snelheden van de loc reduceert. Max Gem Min. Of de snelheden ijkt. Koploper doet dit allemaal prima regelen, hoeft helemaal niets aan te veranderen, alleen moet jij weten wat je doet en hoe het werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 27 sep 2018 :  15:56:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

In het geval dat een trein van blok A via B, waar niet gestopt hoeft te worden, over een wissel naar C moet, dan zal tijdens het rijden in B de wisselopdracht worden gegeven.
Wat je dan instelt bij vertraging met vertrekken helpt je dan niets.
De lok zal dan doorijden omdat Koploper nu eenmaal de opdracht heeft gegeven.
En zelf gebruik ik dus die Tortoises, en nu helemaal in combi met een decoder met relais daaraan gekoppeld, is de enige methode om toch de lok rijdend te houden, dit op een lagere snelheid, want Koploper weet dat er nog wissels gezet worden, door die dummy wissels toe te voegen. Het werkt prima, heb het nu in het baanontwerp gezet en getest.
Zaak is dan wel om meerdere dummy wissels te maken om te voorkomen dat parallele wisselstraten bezet blijven. En uiteraard heen en terug die dummy wissels andere standen te geven bij reserveren in de wissel, of wisselstraat.

Het kan soms echt lang duren voordat na de opdracht naar de decoder, een wissel daadwerkelijk helemaal omgezet is.
Net als Rob werk ik met een grotere schaal, wissels met verende tongen, en heb de kracht van de grote wisselmotor gewoon nodig. Voordeel van die wisselmotoren is dat ze de tongen ook stevig op hun plaats houden als er een loc van 2 of meer kg overheen komt rijden.

Ik vind dit mooier rijden dan overal de trein verplicht tot stilstand te brengen om dan de tijd te krijgen via die vertrekvertraging de wissels te laten omzetten..

Maar het klopt inderdaan wat 'gregouw' schrijft. Dat had ik verkeerd gezien. Vanuit stilstand wordt er pas geschakeld na de vertraging..

Mvrgrt,

Jan

Ps, omdat ik in spoor 0 rijd zijn sommige blokken vrij kort, de opbouw van de baan is vanwege de benodigde ruimte nu eenmaal zo dat ik geen ruimte heb om lange blokken of blokken vooruit kan reserveren. Ik wil graag meerdere locs tegelijk laten rijden, en door al die andere kunstgrepen toe te passen gaat dat lastig en zelfs onmogelijk worden.
Langzamer rijden regelt nu Koploper.. Zoals ik al schreef.
Het is door de zoekfunctie dat ik deze oplossing tegen kwam, en ben blij deze tip van jou gevonden te hebben. Iedere baan zal ongetwijfeld ook andere oplossingen kennen.

Bewerkt door j.kos2 op 27 sep 2018 16:03:48
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 sep 2018 :  18:01:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Juist Jan, en dat schrijf ik ook in mijn antwoord en geef je daarin ook twee oplossingen. Eentje is meerdere blokken vooruit reserveren. Dan schakelen de wissel eerder. De tweede is snelheid ijken en koploper zal je trein afremmen zolang de wisselstraat nog niet is gezet. Meer mogelijkheden zijn er niet en het werkt gewoon hier al bijna 20 jaar zo.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 sep 2018 :  18:07:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door j.kos2

Wim,


Maar het klopt inderdaan wat 'gregouw' schrijft. Dat had ik verkeerd gezien. Vanuit stilstand wordt er pas geschakeld na de vertraging..




Nee, dat schrijft hij niet en zegt hij ook niet.
Vanuit stilstand wordt er eerst geschakeld en na de (extra) vertraging wordt er pas gestart met rijden. Dat doet de vertrekvertraging
.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 27 sep 2018 :  18:23:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Uiteraard Wim, ik schreef het precies verkeerd om..

Verder begrijp ik prima wat je bedoelt, maar ondanks geijkt rijden, wat ik altijd al doe, is het met sommige blokken zo, wel netjes met twee bezetmelders, dat die extreem kort zijn, alleen bedoeld voor een loc. En dan gaat het echt mis. Ik kan uiteraard de snelheid in die hele korte blokken tot een kruipgang terugbrengen, maar dat is nu een keuze. Beide kan.

Zie trouwens via logging dat er keurig 5 seconden wordt gewacht indien een wissel die bekrachtigingstijd mee krijgt. Maar zelfs dan in specifieke gevallen kan dat net te kort zijn. Dan staat een loc zo dicht op het wissel dat zelfs die tijd net te kort is.
Het is nu met die nieuwe combo van decoder en relais WM01, en die Tortoise, dat het langer duurt dan voorheen. En dan voorkom ik liever dat een zware loc straks op zijn kant ligt.

Mvrgrt,

Jan

Bewerkt door j.kos2 op 27 sep 2018 18:33:02
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 sep 2018 :  11:21:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Zomaar een opmerking, niet geprobeerd !!!

Kan je de volgorde waarin de wissels schakelen niet beïnvloeden bv. door volgorde selecteren in wisselstraat ? Dan zorg je ervoor dat de wissel achter het sein eerst schakelt en de laatste laatst.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 sep 2018 :  11:43:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door j.kos2


Het is nu met die nieuwe combo van decoder en relais WM01, en die Tortoise, dat het langer duurt dan voorheen. En dan voorkom ik liever dat een zware loc straks op zijn kant ligt.



Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. De decoder krijgt via Koploper dezelfde opdrachten met dezelfde vertragingen (schakeltijden) er tussen. De decoder bekrachtigd alleen maar een relais. De contacten in het relais geven de Tortoise zijn eigen aparte gelijkspanning. Het bekrachtigen van de Tortoise daar heeft koploper geen weet van. Ook je digtale systeem niet. En daar zitten verder ook geen vertragingen in. Langer kan het niet duren ook al omdat het met dezelfde decoder wordt aangestuurd. Er zit nu alleen een galvanische scheiding tussen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 29 sep 2018 :  12:35:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Toch scheelt het echt. Het relais hoor je eerst nog schakelen, klikken zeg maar, en vervolgens reageert de wisselmotor. Getimed scheelt dat zo 2 a 3 seconden.
Geen flauwekul, bij elkaar duurt het nu 7 seconden, tov de motoren die nog via een ‘oud’ type decoder van jou worden geschakeld, dus zonder dat relais.
Als je het graag wil zien zet ik er een video van online op YouTube en hier de link..

Mvrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 29 sep 2018 :  13:18:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door j.kos2

Wim,

Toch scheelt het echt. Het relais hoor je eerst nog schakelen, klikken zeg maar, en vervolgens reageert de wisselmotor. Getimed scheelt dat zo 2 a 3 seconden.
Geen flauwekul, bij elkaar duurt het nu 7 seconden, tov de motoren die nog via een ‘oud’ type decoder van jou worden geschakeld, dus zonder dat relais.
Als je het graag wil zien zet ik er een video van online op YouTube en hier de link..

Mvrgrt,

Jan

Edit: Dit valt allemaal heel erg buiten het onderwerp van de TS en Koploper zelf.
Mijn excuses aan de TS, ik zal verder niet meer plaatsen hierover.

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 sep 2018 :  17:17:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens mij wordt er bewust gekozen voor traag omlopende wissels m.b.v. een schilpad motor. Niet klagen dan dat dit te lang duurt denk ik dan maar, maar misschien is dat wel te simpel gedacht.
Wil je het sneller dan is de keus voor een servo misschien een betere.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 sep 2018 :  21:31:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Goed terug naar de vraag van Rob,

Wat er in Koploper ontbreekt is een omlooptijd per wissel, die dient als vertrekvertraging, of afremvertraging tijdens het rijden zolang de wisselstraat voor die specifieke trein nog niet is gezet.



Deze kan eventueel aan de wisseleigenschappen worden toegevoegd.
Als invulvakje voor b.v. Omlooptijd. 0 t/m 10 b.v.

Dit moet Paul zelf nodig hebben, of één van zijn vrienden moet dit nodig hebben, dan heeft het misschien een kans van slagen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 29 sep 2018 21:33:35
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 sep 2018 :  08:31:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Toen Koploper ooit 20 jaar geleden werd gemaakt waren deze mogelijkheden er niet. Ik kan me echter wel voorstellen dat dit voor sommige schalen en methodes lastig kan zijn.

Koploper is gedateerd qua interface (doch niet qua functionaliteit). Zoals Wim ook schreef doe ik eigenlijk niets meer voor de "grote" buitenwereld. Echter wat Wim niet weer is dat er soms ook wel een optie wordt gerealiseerd die iemand graag wil en dat hiervoor dan een overeengekomen gift wordt gedaan.

Voor deze aanpassing heb ik een bedrag in mijn hoofd, als gebruikers deze aanpassingen willen hebben stuur mij dan privé even een email met jouw gift bedrag. Als het totaal van iedereen minimaal het bedrag is wat ik in mijn hoofd heb zitten, dan komt dit in versie 9.5 en degene die een gift geven krijgen al eerder een testversie.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 sep 2018 :  12:23:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nu een Euro moeten we wel bij elkaar kunnen krijgen, echter een miljoen gaat denk ik lastiger worden. Dus ja wat is deze optie waard, en hoeveel tijd kost het. En zo werd koploper toch een betaald programma. Leuk dat deze mogelijkheid er is, maar wat is het bedrag in je hoofd, is wel handig als er een CrowdFunding gestart wordt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 sep 2018 :  13:43:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Ooit hebben ik en vele anderen al een gift gedaan, op woensdag 27 april 2005 20:21 uur mocht ik in de mail een bedankje ontvangen.

Ik snap dat het leven duurder wordt maar om nu te gaan betalen voor wensen gaat me persoonlijk wat ver.

Gr, Ben.

laat maar weer; aanbod is hierbij ingetrokken. Echt onvoorstelbaar hoe mensen kunnen reageren. Juist door zulke reacties was ik ooit gestopt en was dat dus even vergeten.
Mensen hebben nergens recht op als zij een vrijwillige gift hebben gedaan en daar is in het verleden wel eens anders over gedacht.

Jammer dat je zo moet reageren. Ik heb misschien kort lontje, maar jij gooit nu wel mogelijk voor anderen een optie in het water.... die er dus niet meer zal komen.

Mvg,
Paul

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 30 sep 2018 15:51:39
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 sep 2018 :  17:45:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ben,

Behaalde resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Persoonlijk vond ik het een leuk aanbod, het gaf en met nadruk op gaf een mogelijkheid voor aanpassingen. Dat er een prijskaartje aan vast zat, alla. Misschien was het 20 jaar geleden ook een verstandige keus geweest om er een prijskaartje aan te hangen, had veel ellende voorkomen. Maar ook dat is geen garantie.
Vind het wel een kwalijke zaak dat je bericht bij Paul in het verkeerde keelgat schoot. De deur stond heel even op een kier, maar is nu weer voor onze neus in het slot gevallen, jammer hoor.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina