Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 56 / Bezoekers Vandaag: 2068
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Extra (te) lange trein.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jimmaet

Finland
399 berichten

Geplaatst - 06 mrt 2018 :  15:02:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo!
Ik zou graag een getrokken materieel van 7 wagons samenstellen. Qua wagons past dat net aan op m'n perron blok 3, maar de loc zal dan de stopsectie moeten voorbij rijden en op kruiswissel 19/20 moeten stoppen.
Dat betekent weer, dat er een volgend blok gekozen moet worden voordat de trein z'n stationsstop maakt.
Wil ik iets onmogelijks of is dat op te lossen? Ik kan het goedkeuren dat de wissel in een vaste stand wordt gezet, doorgaan naar blok 12 (het alternatie is een rondje dat hem weer terug zou brengen, dat wil ik niet).
Ideeën?

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2018 :  15:39:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Waarom laat je hem niet vlak voor de kruiswissel stoppen. Dat is, denk ik, de makkelijkste oplossing. Mogelijk staat dan één rijtuig niet langs het perron. Dat komt in het echt ook wel eens voor en er wordt dan keurig omgeroepen dat passagiers uit het laatste rijtuig naar het voorgaande rijtuig moeten gaan om uit te stappen. Vaak wordt dan later het perron verlengd met een steigerconstructie zoals bij Delft Zuid of Lisse.

Als je de trein echt op de wissel wilt laten stoppen zou het makkelijk zijn als de wissel een eigen bezetmelder heeft. Met logische en speciale acties en wellicht een vaste route is er dan wel wat te fabrieken. Als de wissel geen eigen bezetmelder heeft zal de eerst volgende bezetmelder na de wissel als stopplek kunnen dienen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 07 mrt 2018 15:41:24
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2018 :  19:57:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt, Dirk.
Gelukkig hebbeb mijn wissels bezetmelders.
Met routes ben ik nog niet zo begaafd, maar zoeits van:

Trein met lengte x komt op spoor n (met stopkans):

Start vaste route: Opheffen stopkans, zet route naar blok y, stoppen op bezetmelder m (= kruiswissel), stoppen z seconden, ga rijden.
Einde vaste route, verder met automatisch rijden.

Ben ik op de goede weg?

Stoppen met een wagon buiten perron is geen optie, want dan houdt de laatse wagon een veel belangrijkere kruising bezet, blokkeert daarmee 2 andere sporen.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2018 :  21:28:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En dat gebeurd dan niet voor het uitgaande verkeer als je daar een wissel bezet houd/maakt?

Ik denk maar zo, pas de treinlengte aan je baan, of pas je baan aan aan je treinlengte. Maar laat dit soort noodgrepen achterwege.

Ik koploper zit een hele mooie optie voor een telange trein, en dat is het blok en de wisselstraat achter hem bezet houden.

Melders bezetten aan de voorkant zal leiden tot het niet willen wegrijden van een trein of treinen, omdat het voor de trein bezet is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2018 :  13:58:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Op zich ben ik het wel met Wim eens. Je probeert iets op te lossen wat niet helemaal lekker zit in je baan. Gelukkig biedt Koploper daarvoor verschillende mogelijkheden.

De opzet voor je route is volgens mij in de goede richting. Mogelijk moet je nog een logische actie toepassen, die ervoor zorgt dat de trein ook echt op de wissel stopt. Het zal een beetje puzzelen worden om het precies te krijgen, zoals je het hebben wilt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2018 :  14:20:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

En dat gebeurd dan niet voor het uitgaande verkeer als je daar een wissel bezet houd/maakt?

Melders bezetten aan de voorkant zal leiden tot het niet willen wegrijden van een trein of treinen, omdat het voor de trein bezet is.




Nou, dat valt dus met een vaste route te omzeilen, denken "we".
En dat wissel erachter blokkeert veel minder (erg) dan die daarvoor.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2018 :  17:09:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Kees, prima toch als jullie dat denken, ik zal er verder niet meer aan meedenken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina