Auteur |
Onderwerp |
|
janspoor
256 berichten |
Geplaatst - 23 nov 2017 : 22:18:40
|
Goedenavond
Ik heb een rechts afbuigend wissel en een links afbuigend wissel ingesteld als overloopwissel. Rechts afbuigend zit gekoppeld aan links rechtdoor. Alles schakelt prima en werkt ook goed in koploper, behalve één ding: als de actieve poot van het links wissel afbuigend is, zou de actieve poot van het rechts wissel rechtdoor moeten zijn in het baanontwerp, maar dat gebeurt niet. Ik zou natuurlijk het symbool van een van de wissels kunnen vervangen, maar ik weet ook niet of dat andere complicaties geeft. Ik ben benieuwd naar jullie mogelijke oplossing. Vr groet, Jan
*Zo ge't moakt, zo heddet!* |
Bewerkt door janspoor op 26 nov 2017 10:28:17 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
janspoor
256 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2017 : 22:33:07
|
Dank, Wim, voor je reactie. Is het gebruik van een ander symbool nog van invloed op de werking van het overloopwissel? Ik bedoel dan de details die je invoert mbt Afbuigend/Rechtdoor en Bezet/Vrij? Vr groet, Jan
|
|
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 25 nov 2017 : 10:37:55
|
Jan, je kiest het symbool dat overeenkomt met de werkelijke stand van je wissel. Net als je met alle andere wissels gedaan hebt. Wat je op je scherm ziet is alleen maar een grafische weergave. Koploper heeft geen weet van hoe het er echt uitziet. Die geeft alleen maar het commando om te schakelen en wijzigt dat ook op het scherm, ongeacht of je het nu goed of fout getekend hebt.
Groeten, Eric |
|
|
janspoor
256 Posts |
Geplaatst - 25 nov 2017 : 11:14:27
|
OK, thanks, Eric.
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 25 nov 2017 : 14:22:39
|
Onder het mom van als we geen probleem hebben, dan verzinnen we er toch gewoon eentje. En Jan als je wil weten of het wel of niet kan, dan probeer je het toch gewoon, werkt het niet dan herstel je het weer, werkt het wel dan is je probleem opgelost, en in beide gevallen heb je weer iets geleerd. PS.: Om met een bekende voetbal trainer te spreken: Ben ik nu zo slim, of zijn jullie ............... Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
janspoor
256 Posts |
Geplaatst - 25 nov 2017 : 22:49:15
|
Klopt helemaal, Wim, en omdat ik het al diverse keren op verschillende manieren had geprobeerd, was ik benieuwd of anderen dit herkenden en hoe zij dit aanpakken. Het heeft niets te maken met "slim", dus ik doe maar net alsof ik die opmerking niet heb gelezen, want het slaat nergens op. En bovendien: moet je altijd een "probleem" hebben om via het forum te communiceren? Het gaat toch ook om het uitwisselen van ideeën? Volgens mij is dat het bestaansrecht van een forum! Vr groet, Jan
Bewerkt door janspoor op 26 nov 2017 10:49:52 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
janspoor
256 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2017 : 14:36:00
|
Ook zwarte piet heeft hier niks mee te maken. En voor wat betreft mijn issue: ik pruts wel verder. Thanks.
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2017 : 14:49:07
|
Dat is goed hoor pruts lekker verder.
Hier de oplossing, gewoon even een ander wissel symbool voor het onderste wissel (33) en klaar is Jan. Als het wissel dan verkeerd om schakelt even de aansluitdraden van dat wissel op de decoder omzetten. En dan gaat ook dat wissel in de stand rechtdoor of af buigend op je baan.
Download Attachment: blokken-116.zip 40,1 KB
Was 60 sec werk.
Mvg Wim.
|
|
janspoor
256 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2017 : 16:13:51
|
Dank je, Wim, zover was ik zelf ook al. Om precies te zijn had ik het zo enkele jaren geleden al "opgelost". Maar dat is het "probleem" niet. Om een zo soepel mogelijke treinenloop te krijgen is het handig om een overloopwissel zodanig in te stellen dat als maar één wissel bereden wordt, het andere "vrij" is. Dat kun je instellen in de eigenschappen. Ik snap dat principe ook, maar vroeg me af wat er gebeurt als je een ander symbool gebruikt dan het wissel dat er eigenlijk in zit. Ik heb geprobeerd dat te achterhalen door te "rijden" met het testprogramma, maar kwam er niet voldoende uit. Vandaar mijn vraag aan anderen hoe daar eventueel mee om te gaan. Bedankt voor alle antwoorden, ik "pruts" dus lekker verder. Nog een goede zondag allen.
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2017 : 16:42:01
|
Beste Jan,
Ook dat probleem is met de opgestuurde database opgelost en ingevuld zoals het moet, dus als beide rechtdoor staan kunnen de treinen langs elkaar heen rijden, en nu stel je overigens de vraag anders, maar zal daar overheen kijken/lezen.
Alleen als je overloopt zijn beide bezet.
Mvg Wim.
|
|
janspoor
256 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2017 : 16:56:49
|
OK, dank je wel. Weer een "probleem" minder ..... . Op naar het volgende.. Vr groet, Jan
|
|
|
Onderwerp |
|