Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 172 / Bezoekers Vandaag: 4207
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Seintableau
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Paul Delcour

Netherlands
14 berichten

Geplaatst - 14 jan 2007 :  14:24:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Paul Delcour  Reageer met citaat
Ik wil automatische loop middels Koploper, maar daarnaast ten alle tijde kunnen ingrijpen middels een seintableau met knoppen voor seinen, wissels en bezetmelders, oftewel volledige handbediening waar gewenst. Machinistje spelen dus.

Littfinski maakt decoders om IB (mijn vermoedelijke controller keuze), Koploper en seintableau aan elkaar te knopen. Of kan dit rechtstreeks in Koploper? Uit de handleiding begrijp ik dat alleen stopcommando's via zo'n seintableau kunnen worden gegeven.

Iemand ervaring?

:-)

Paul Delcour

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 14 jan 2007 :  15:30:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Het gaat prima met een zgn. extern tableau. Zoek maar eens in de help file. Met de standaard S88 worden de schakelaars cq. drukknoppen aangesloten. Met de schakelaars kies ik welk deel automatisch of handmatig gaat (station, rangeerterrein, draaischijf omgeving etc.) of maak blokken permanent bezet, zodat er een 'gedwongen' andere weg door Koploper wordt gekozen.
Ik gebruik zelf de OM32 voor de 'verlichting'. Een deel daarvan gebruik ik om te zien of een blok bezet is. Via 'speciale acties' leg ik die koppeling. Met de OM32 heb je dan max. 32 blokken in het zicht.. Wil je ook seinbeelden, dan kan je ook de OM32 met een duo-led gebruiken, de - hoe is het mogelijk - de Rood/Groen combinatie.

Het voordeel van deze oplossing dat alle componenten onder bestuur van Koploper staan: alles wat er gebeurt wordt daardoor bepaald en niet door 'onbekende' periferie. Ik heb daar een poosje mee geexperimenteerd, maar toch weer spijt van gekregen. Deze oplossing werkt echt heel mooi.

Ik gebruik mini schakelaars, drukknoppen en 3mm low current Leds.

Bouwtip: Als je het baanontwerp in Koploper print en bijvoorbeeld op een kopieermachine, of in een PDF) oprekt tot A3 formaat en op een stukje aluminium plakt en voorzichtig boort, heb je een prachtig prachtig plateau: de blok nummers staan erbij en precies in de lijn zit de drukknop en de led.
Wil je het nog fraaier, dan kan je ook nog snelheidsregelaars op het plateau integreren. Of met de 'joystick regelaar' of met de S88 regelaar.

Als het nog niet helder is, wil ik ook wel een foto bijsluiten.

Groet,
Leendert

Bewerkt door Leendert op 14 jan 2007 15:34:07
Ga naar bovenaan de pagina

Paul Delcour

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 14 jan 2007 :  20:00:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Paul Delcour  Reageer met citaat
Ha Leendert,

dat klinkt eigenlijk verrassend eenvoudig. Punt is dat er nog geen cm rails ligt en dat het voor mij allemaal nog puur theoretisch is. Ik wil gewoon zeker weten dat ik de juiste keus maak wat betreft besturing. Er wordt een hoop aangeboden en toch lijkt digitaal met Koploper mij het mooiste.

Ik begrijp dus dat er helemaal geen extra decoders nodig zijn. Je gerbuikt een S88 om het tableau aan te sluiten, Zijn dat dezelfde S88's die je al aangesloten hebt, of zijn ze apart voor het tableau bedoeld? Ik begrijp dus niet hoe je op deze manier de zaak dubbel aangesloten krijgt: 1 x voor de PC en 1 x voor het tableau. Uit de handleiding begrijp ik de aansluiting niet en ook niet dat je blijkbaar op het tableau ook wissels en seinen kunt schakelen terwijl Koploper meekijkt en dat ook oppikt. Ik zou ook gewoon een trein handmatig willen overnemen en zelf bepalen waar hij heen gaat, dus de hele route zelf bepalen in instellen. Je stelt nl. dat op jouw manier Koploper toch altijd het beheer houdt. Ik wil juist dat beheer af en toe kunnen overnemen waar dan ook op de baan.

De baan in Koploper afdrukken lijkt me ideaal en ik wil inderdaad de rijregelaars erbij. Alleen wordt een IB dan wel erg overbodig. Hoewel, die kan er altijd meteen naast.

OM32 voor bezet en seinbeelden klinkt logisch en goed.

Is er een mogelijkheid via een groep van zeg 20 drukschakelaars rechtstreeks een trein te kiezen ipv via toegwezen nummer intoetsen? Dat gaat nl. veel sneller - zo kan ik direct een trein beïnvloeden en overnemen.

Heb je foto's? Graag! Geen website dus?

:-)

PS genoeg om weer uit te zoekn en over na te denken!

Paul Delcour
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 16 jan 2007 :  14:52:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Delcour

Ha Leendert,

dPS genoeg om weer uit te zoekn en over na te denken!

Paul Delcour


Hi Paul,

Ja, op zich is het verrassend eenvoudig. Tegelijkertijd is hiet niet voor niks dat het in het 'gevorderden' besproken wordt. En het is toch even puzzelen voordat het precies zo werkt, als je graag wilt. Maar ja, da's toch het mooie van onze hobby?

Even systematisch door je vragen heen.
Extra decoders: nee, inderdaad niet. Als je de OM32 (da's eigenlijk ook een decoder, maar dat terzijde) gebruik voor het benodigde lichtbeeld (bezet, seinbeeld), heb je alleen S88 nodig voor de input van druktoets en schakelaars.

Dezelfde S88's: Het is één van de S88 die in de ketting van maximaal 32 S88 zit. 32 is het maximum vanwege het ontwerp van de hardware. Heeft niks met IB of koploper te maken, maar dat is gewoon de limiet. Bij 'onderhouden blokken' geef je het punt aan op de S88 waar je schakelaar zit. Dat staat dus volledig los van de (minmaal) twee bezetmeldpunten van het het blok. Ook dat is de kracht van Koploper: een maximale vrijheid in configureren.
Een ander punt is de flexibiliteit van de kabel. Ik heb er voor gekozen om een 'datawissel' - eveneens van LDT - te plaatsen, zodat de ketting onder de treintafel zijn eigen weg heeft, en er slechts 1 kabel loopt naar het plateau, waar in mijn geval 4 S88 modules in zitten. Maar dat is dus meer ingegeven door practische argementen, dan technisch noodzakelijk.

Rijden in eigen beheer: Dat is altijd een beetje de vraag: wat is eigen beheer. Wat niet gaat werken is dat je een eigen route kiest, terwijl Koploper daar ook nog eens door heen zou moeten. Want hoe zou KL ooit weten wat je aan het doen bent. 'Handmatige wisselstraten' bieden daartoe wel mogelijkheden, maar daarmee voorkom je - eenvoudig gezegd - alleen dat KL deze route kiest. En kan je zelf heen en weer crossen met een loc, als je maar weer aangeeft in welk blok je 'uitgecrossed' bent.
Als je de blokken onderbrengt op het plateau, dan ben je de baas over het blok. Als daar een trein staat, dan geef jij aan waar die trein in dat blok, naartoe mag gaan. Dan werk je samen met KL, zonder dat er een oncontroleerbare situatie ontstaat. In de praktijk voel ik me met deze methode behoorlijk 'eigen baas'. Maar er is veel meer mogelijk: als de trein aankomt, kan hij zijn automatische route weer oppakken. Dat is volgens mij precies wat je wilt.

IB overbodig: ja en nee. IB is dat toch de basis waarop alle informatie van de S88 naar KL gaat en andersom: de basis waarop KL zijn commando's afgeeft aan de wissel en loc-decoders. Maar een reden te meer (als je dan toch geen handregelaars gebruikt) om eens naar MDirect te kijken, die dit ook voor je regelt.

OM32: Ja, absoluut een goede keuze. Ik ben helemaal lyrisch van die dingen. Voor mij niks anders meer.

Schakelaar aan loc: Nee, het schakelen is blok gebaseerd en niet loc georienteerd. Dat zou een structureel andere opzet zijn van KL.

TIP: dit is toch wel een wat meer 'advanced' optie van Koploper. Eerst de nodige centimers rails neerleggen en lekker experimenteren met blokken. En dan komt het plateau in beeld.

Foto: Nou heb ik wel een website, maar die is voor gospel-band waarin ik speel, da's een heel ander plateau ;-). Ik zet ze deze week wel even hier.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina