Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 181 / Bezoekers Vandaag: 5296
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 terugmelding S88 spoorlengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bellejt

Belgium
454 berichten

Geplaatst - 30 mei 2006 :  17:07:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga mijn baan in Marklin K-rails aanmaken die reeds een tijdje goed proefdraait.1 buitenrail ga ik als volledige terugmelding gebruiken.Nu vraag ik mij af hoe ik het best in de normale blokken de 2 terugmelddelen van mijn blokken maak ? Is het beter het inrijterugmeldkontakt lang en het stopdeelkontakt kort te maken of omgekeerd of allebei evenlang ? In mijn lange blokken gebruik ik dan wel 3 terugmelderdelen omdat daar de treinen slechts halverwege moeten beginnen afremmen..

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 30 mei 2006 :  17:28:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Bellejt,

Een stopmelder is ca. 40 cm lang afhankelijk van de schaal.
De rest van een blok kan dan de inrijmelder zijn.

Voor heel erg lange blokken kan je eventueel een extra melder doen voor het beginnen van het afremmen.
Zelf hou ik aan dat blokken langer dan ca. 150 cm. een extra remmelder nodig hebben.
Maar zoiets is persoonlijk er zullen ook gebruikers zijn die altijd 2 melders gebruiken.

Koploper reageert namelijk op het bezet worden van een melder en de lengte of tijd van het signaal is niet benodigd.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 30 mei 2006 :  18:26:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Zelf gebruik ik voor zowel de inrijmelder als de stopmelder een lengte van +/-18 cm (==1 railsstuk). Zeker als je een blok in 2 richtingen wil berijden is het toch al onmogelijk om beide melders een andere lengte te geven. Mochten je locs echter niet afremmen, maar met volle snelheid gelijk moeten stoppen, hou dan rekening met een langere stopsectie, omdat de loc wel eens door kan schieten.
Als je binnen Koploper de functie "Leer Remmen" in "aanvullende blokgegevens" aan laat staan, zal koploper op den duur vanzelf je locs later laten remmen, zodat ze nooit te lang op minimale snelheid door moeten rijden.
Een derde bezetmelder gebruik ikzelf alleen wanneer ik in een lang blok met een korte trein halverwege het blok stil wil staan.
Ik gebruik dan nog steeds maar 1 inrijmelder=remmelder, maar gebruik 2 stopmelders. Diegene die halverwege zit kun je dan invoeren als "alternatieve stopplaats" bij "onderhouden blokken".

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  11:58:23  Toon profiel  Reageer met citaat
bij mijn nieuwe baan heb ik opstelblokjes voor de locs voorzien.Kan ik hier volstaan met 1 terug/bezetmelder ? Dit doet zich volgens mij ook voor bij de sporen aangesloten op de draaischijf.
In de normale blokken wil ik 2 terugmelders en in de lange 3 gebruiken omdat ik denk dat koploper het remmen van de locs bijhoudt in samenwerking met het blok.Ben ik hier juist ?
http://www.johnnyrail.net/trein/nieuwbaan.jpg

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  12:51:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je met 1 melder werkt moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen anders werkt dit niet.

Komt namelijk een trein op een blok met 1 melder en de snelheid is te hoog dan stopt deze direct en werkt aantal cm. doorrijden ook niet.

Als je er dan ook voor zorgt dat de trein op minimum snelheid op deze melder aankomt dan kan je wel enkele cm. doorrijden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  14:13:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Wim,

Dat alles lukt toch nooit met 1 melder.

Mvg
Wim Ros


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  14:16:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Bellejt,

De lengte van een S88 meldpunt zou ik niet langer maken dan ongeveer 1 meter, ga je boven deze lengte dan neemt de kans op storing drastisch toe. Denk hierbij aan de zogenaamde spontane meldingen.

Het beste is om de inrij en stopmelder ongeveer even lang te maken, dus beide ongeveer 40 cm.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  14:44:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik dacht dat ik vroeger eens gelezen had dat terugmelding via 1 buitenrail voor volledige treindetectie geen problemen gaf bij Marklin.Ik zou dus de inrijmelder de lengte van het blok - 40 cm maken.De stopmelder dan de laatste 40 cm van dit blok.Ik ga werken met IB en Viesman terugmelders.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  15:24:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Waarom zou dat niet lukken met 1 melder.

Ik stel mij voor dat er voor de opstelsporen enkele wissels zitten welke bereden wordt op minimum snelheid, instelling van de wisselstraat. Ook zou je op deze wissel(s) een melder kunnen zetten.

Zelf gebruik ik het nooit maar als iemand wil besparen zou ik het alleen doen voor blokken waar bv. alleen loks staan. ca. 40 cm.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  17:07:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bellejt

Ik dacht dat ik vroeger eens gelezen had dat terugmelding via 1 buitenrail voor volledige treindetectie geen problemen gaf bij Marklin.Ik zou dus de inrijmelder de lengte van het blok - 40 cm maken.De stopmelder dan de laatste 40 cm van dit blok.Ik ga werken met IB en Viesman terugmelders.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T



Dat geeft ook geen probleem als je een paar regels in acht neemt. En de tijd heeft geleerd dat de lengte van de rails in sommige gevallen een oorzaak kan zijn van ellende. Het beste resultaat bereik je met LocoNet melders voor de Intellibox 63350, deze zijn niet zo gevoelig voor storingen, en werken dus betrouwbaarder.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

Goof

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 29 dec 2006 :  10:30:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat gebeurt er dan precies als een lok zich tussen de twee bezetmelders in een blok bevind? Beide bezetmelders geven dan geen bezetsignaal. Is het blok dan volgens koploper nog steeds bezet of niet?

Goof
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Bellejt,

Een stopmelder is ca. 40 cm lang afhankelijk van de schaal.
De rest van een blok kan dan de inrijmelder zijn.

Voor heel erg lange blokken kan je eventueel een extra melder doen voor het beginnen van het afremmen.
Zelf hou ik aan dat blokken langer dan ca. 150 cm. een extra remmelder nodig hebben.
Maar zoiets is persoonlijk er zullen ook gebruikers zijn die altijd 2 melders gebruiken.

Koploper reageert namelijk op het bezet worden van een melder en de lengte of tijd van het signaal is niet benodigd.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz

Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 29 dec 2006 :  10:50:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit is voor mij ook de reden dat ik de rechterrail volledig wil gebruiken las terugmelder.In normale blokken wordt de inrijmelder dan tussen de 40 cm en 2 meter lang.In lange blokken gebruik ik dan 3 terugmelders waarvan de middelste dan een lange wordt (tot 3 meter).In de hele korte blokken (draaischijf of opstelblokken voor locs) probeer ik het dan met 1 terugmelder.Geeft dit dan geen problemen ?

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 29 dec 2006 :  14:08:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Koploper weet bij automatisch rijden waar een trein zich bevindt.

Als een trein dan ook in een blok staat op een niet gedetecteerd stuk rails geeft dat geen probleem.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 29 dec 2006 :  18:58:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Een kleine aanvulling op bovenstaande.
ALs je automatisch rijdt geeft het idd geen probleem zolang alles goed gekoppeld blijft. Blijft er echter 1 wagon staan in een niet gedetecteerd stuk, terwijl de trein vrolijk verder rijdt, dan is voor koploper het blok dus leeg en kan een andere trein in volle vaart of de achtergebleven wagon botsen.
Of je dit risico wil aanvaarden (ik doe dat wel) is natuurlijk je eigen keuze.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

axel

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 01 jan 2007 :  22:17:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom kies je de buitenrails als terugmeld-rails? Ik heb in al mijn wijsheid beredeneerd dat je beter de binnenrails kunt gebruiken. Het belangrijkste vind ik een goed massa-contact voor de rijstroom en volgens mij rijdt de loc in de bocht tegen de buitenrails. Hebben de heren experts hier een mening over?

Ik gebruik overiggens blokken van 3 meter met ViessMann 5217 met een 1 raillengte stopsectie. Met "leren remmen" gaat dat bijna altijd goed.

Axel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 01 jan 2007 :  22:30:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Axel,

Als hij slecht contact maakt in een bocht maakt het niet uit welke rails het is want een bezetmelder wordt gevoed door beide railzen de ene voor de massa en de andere voor het contact.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

axel

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 02 jan 2007 :  23:15:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Voor de bezetmelder zal dat inderdaad niet uitmaken want als een van de wielen geen contact maakt met de rails valt de meldingsstroom weg maar voor de rijstroom maakt dat m.i. wel uit. Voor de rijstroom is een goed massa contact van belang en ik denk dat de buitenrails een beter massa contact geeft dan de binnenrails. Deze theorie zou ik graag bevestigd of ontkracht zien, puur ter wille van mijn eigen nieuwsgierigheid (de baan ligt immers al vast).

Met groet,

Axel
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 03 jan 2007 :  06:35:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien dat er wel iets verschil in de contactvlakken zit, maar ik denk niet dat dit veel uitmaakt, niet zolang je niet zo hard door de bocht gaat dat de loc maar aan 1 kant de rails staat.
Doordat je een draaistel, of in ieder geval een recht vlak met meerdere wielen in een bocht wringt, zullen er altijd wielen zijn die beter contact maken aan de binnen- of aan de buitenzijde. Het loopvlak van het wiel zal echter altijd op de rails blijven staan, en dat is ook contactvlak.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 17 jan 2007 :  10:51:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een bedenking die ik mij nu pas maak :zijn er geen problemen als ik met deze detektie werk (op volledige buitenrail) als de trein overgaat van het ene naar het ander blok ? Dan bevind hij zich namelijk tegelijk in het stopblok en op de inrijmelder van het volgende blok op hetzelfde moment.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 jan 2007 :  12:18:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny

Voor Koploper niet. Korter antwoorden kan dus bijna niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 17 jan 2007 :  13:20:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat een geruststelling.Dit bespaart veel werk want dan kan ik gewoon railisolatoren tussen de begin~ en einde terugmelderrailstaaf aanbrengen en hoef ik geen tussenrail te voeden tussen de melders.Bedankt Paul,

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina