Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 109 / Bezoekers Vandaag: 402
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 293
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Gebruik van lokdecoderfunctie in vaste treinroute
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WillemvanOers

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 13 jan 2007 :  01:06:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WillemvanOers  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Kan ik een fuctie van een lokdecoder aan sturen in een vaste treinroute i.v.m. ontkoppelen/omlopen?
De ontkoppelaar zit dus in de lok en wordt aangestuurd door een lokfunctie. Of zijn er hiervoor andere manieren?
Alvast bedankt.
Groet,

Willem van Oers

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 jan 2007 :  07:19:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Willem,

Benoem de functie in onderhouden locomotieven als een ontkoppelfunctie (gedrag functie is knop; vul ook een bekrachtingstijd in; nu kan je aangeven dat het een ontkoppelfunctie is).
In onderhouden vaste treinroute kan je indien je een trein altijd laat stoppen in een blok ook opgeven hoe en wanneer de ontkoppeling plaats moet vinden.

Automatisch ontkoppelen werkt het beste met vaste treinroute. Je zou het ook nog kunnen doen via de uitgebreide functie aansturing vanuit de locomotief. Echter dan gebeurd het altijd voor die loc in dat blok en of dat wenselijk is, kan ik niet overzien.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

WillemvanOers

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 14 jan 2007 :  21:28:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WillemvanOers  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Het werkt inderdaad zoals jij het hebt uitgelegd. Ik zou het hier niet zo gauw gezocht hebben. Ik dacht dat dit voor ontkoppelaars voor tussen de rails was.
Misschien is het iets om dit rechtstreeks in de vaste route op te kunnen nemen. Dan bedoel ik ook andere functies die in de lok zitten.
Misschien dan nog een schoonheidspuntje. Uit mijn lok komt ook nog een ontkoppelgeluidje. Het zou mooi zijn om de tijd in te kunnen stellen tussen het aansturen van het ontkoppelen en het wegrijden.
In ieder geval weer harstikke bedankt!
Groet,

Willem van Oers
Ga naar bovenaan de pagina

WillemvanOers

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 15 jan 2007 :  01:34:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WillemvanOers  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Nog even wat vergeten te vragen. Is het ook mogelijk om het ontkoppelen te laten gebeuren op een bepaald terugmeldpunt van een blok?
Groet,

Willem van Oers
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 jan 2007 :  07:03:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Willem,

Als je het hebt over ontkoppelen door een functie van de loc decoder kan je deze niet op een bepaalde bezetmelder in een blok laten plaatsvinden. Wanneer je eventueel wel een ontkoppelaar in de baan hebt zitten dan zou het kunnen, maar dan gebeurd het altijd als die loc daar rijdt en of dat wenselijk is.... ik weet het niet.

Trouwens op deze manier afgekoppelen is nooit echt betrouwbaar, daar Koploper ook andere zaken heeft te doen en dus of de opdracht op tijd aankomt bij de ontkoppelaar kan ik niet 100% garanderen. Degene die ik ken (2 automatische kopstations met loc wissel/omlopen en een doorgangsstation met loc wissel) heeft voor de ontkoppelaars allemaal infrarode lichtsluizen in bedrijf.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 15 jan 2007 :  20:44:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Paul en Willem,

Ik pas via een vaste route in het doorgangs station ook een locwissel toe. t.o.v. een ontkoppelrail is een ontkoppelaar in de loc makkelijker, de plaats steekt miet op een mm precies. Ik moest wel de kadee ontkoppel functie toepassen om de "spanning" van de koppeling af te halen, het ontkoppelen gaat nu probleemloos. Ontkoppelen gebeurd dus bij de stopmelder. Trein stopt, gaat een paar mm achteruit en de loc rijd weg, nieuwe loc ervoor en rijden maar. Maar we moesten wel weer een nieuw probleempje verzinnen (ik lijk m'n schoonzoon bij TNO wel, die doen niet anders), wat als de trein korter is en de wissel loc koppelt aan de achterkant aan. Met aankoppelen rijdt deze tot de stopsectie door en dat is te ver. Binnen Koploper zag ik geen oplossing en gebruik nu een schakeldecoder, welke een andere S88 melding gebruikt als stopmelder. De loc stopt nu bij het vrijkomen van de binnenkomst melder, dankzij de speciale acties van Koploper.

Mels


Marklin HO, Koploper en IB
Ga naar bovenaan de pagina

WillemvanOers

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 16 jan 2007 :  02:15:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WillemvanOers  Reageer met citaat
Hallo Paul en Mels,

Een soortgelijk probleem kwam ik ook tegen. Ik heb dit opgelost door in onderhouden blokken een alternatieve stopplaats vast te leggen. Zo stopt de trein op de eerste stopmelder. Bij aankoppelen hoef ik de ontkoppelfunctie niet te gebruiken, de trein rijdt gewoon tegen de wagon en zit dan gelijk vast. De afstand voor aankoppelen regel ik met de snelheid van de lok als ie naar de wagon rijdt. Mijn loks rijden nogal uit als ze stoppen en zo kan ik precies uit vogelen wanneer de trein tegen de wagon stil staat.
Het enige nieuwe probleem is nu dat alle andere loks nu ook stoppen op de eerste bezetmelder. Het zou mooi zijn als ik een trein op de alternatieve stopplaats ook iets kon laten door rijden maar dit werkt volgens mij alleen maar op de laatste stopmelder.
Kan ik trouwens de tijd nog in stellen tussen het afkoppelen en wegrijden?
Dit was ie weer van mijn kant.
Groet,

Willem
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 18 jan 2007 :  15:24:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Willem,

Een alternatieve stopplaats is geen optie, de stopplaats is afhankelijk van de richting van de aan te koppelen loc.
De tijd tussen ontkoppelen en wegrijden is alleen te varieeren tussen wegrijden gewenst en werkelijk, lijkt mij ook geen punt wanneer het exakte ontkoppel moment is.

gr. Mels


Marklin HO, Koploper en IB
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina