Auteur |
Onderwerp |
|
Silvester
Netherlands
15 berichten |
Geplaatst - 06 aug 2015 : 16:20:28
|
Hallo,
Ik ben bezig in koploper met de seinen e.d. Nu stuit ik op een probleem:
Meerdere blokken die samenkomen vóór het sein. Hoe kan ik het sein nu aansturen? Ik kan maar 1x aangeven uit welk blok. Dit is dus een zogenaamd groepen uitrijsein.
Voorbeeld:
blok ------1-------------2-------------fictiefblok?-- ------3----------/ -O <Dwergsein
Mogelijk moet ik een fictief blok maken voor het sein met 1 bezet meld punt?
Alvast bedankt voor de hulp ;-)
Gr. Silvester
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 06 aug 2015 : 22:39:05
|
Volgens mij staat een sein altijd maar in 1 blok en zorgt die voor de beveiliging van dat ene blok. De trein mag dat blok uit als het sein niet meer op onveilig staat. Het sein kan dus nooit een groep blokken beveiligen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 07 aug 2015 16:17:40 |
|
|
hubertus
Netherlands
1992 Posts |
Geplaatst - 06 aug 2015 : 23:03:11
|
Je kunt het sein opnemen in de wisselstraat. Ik weet niet uit mijn hoofd of dit in Koploper bij alle stelsels werkt of alleen bij het Duitse.
Huub |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 07 aug 2015 : 13:37:15
|
Hoi Huub en Silvester,
In het Nederlandse seinstelsel kan dat in ieder geval ook. Als je het sein opneemt in een wisselstraat kun je vrij veel zaken regelen. Wat Wim zegt blijft echter wel staan. Eén sein beveiligt het uitrijden van één blok. Dat kan wel naar verschillende blokken zijn via een wissel, vandaar de mogelijkheid om een sein in een wisselstraat op te nemen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
hubertus
Netherlands
1992 Posts |
Geplaatst - 07 aug 2015 : 14:10:00
|
Bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland kent men het groepsuitrijsein. Eén sein dat voor meerdere sporen geldt. Voor het Duitse stelsel is dat in koploper bewust geïmplementeerd. Voor de andere volgens mij niet, maar ik dacht wel mpgelijk. Weet ik niet meer zeker. Maar het is conform het grote voorbeeld. |
|
|
Henny
Netherlands
105 Posts |
Geplaatst - 07 aug 2015 : 14:28:03
|
Ik heb als volgt opgelost op de Zwitserse baan: uit het andere blok wil/mag een trein gaan rijden, dan met speciale actie zet ik het sein op veilig(groen). simpel en veilig. het blok 4 sec vertraagd optrekken gegeven.
werkt prima
Henny Noordhoek (Duiven gld) IB-H0m-LTD-Koploper |
|
|
hubertus
Netherlands
1992 Posts |
Geplaatst - 07 aug 2015 : 14:46:34
|
Nog even iets rechtzetten.
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Dat kan wel naar verschillende blokken zijn via een wissel, vandaar de mogelijkheid om een sein in een wisselstraat op te nemen.
In verreweg de meeste gevallen wordt dat geregeld via de snelheidsbeperking van de wisselstraat en het "volgende sein" dat bij onderhouden wisselstraat moet worden ingevuld. Slechts in uitzonderingsgevallen (zoals het genoemde groepsuitrijsein en de Nederlandse armvertakkingsseinen) neem je een sein op in de wisselstraat.
Huub |
|
|
Silvester
Netherlands
15 Posts |
Geplaatst - 07 aug 2015 : 18:39:01
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Volgens mij staat een sein altijd maar in 1 blok en zorgt die voor de beveiliging van dat ene blok. De trein mag dat blok uit als het sein niet meer op onveilig staat. Het sein kan dus nooit een groep blokken beveiligen.
Mvg Wim.
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Hoi Wim,
Wat je zegt strookt niet helemaal met het grootspoor. En daar loop ik juist mee vast. Een sein beveiligd de sporen welke achter het sein liggen. Niet zoals waar koploper vanuit gaat het blok ervoor waar bij rood gestopt moet worden. Of ik nu van spoor 1, 2 of 3 vertrek (1:1 niet beveiligd gebied) moet ik langs het seintje dat mij toegang geeft tot het (1:1 bediende gebied) In koploper alles ingetekend uiteraard zodat in model ook in het niet beveiligde gebied autom. kan worden gereden.
Nu kan ik maar 1 blok opgeven als zijnde vanaf. Als dit ook vanaf een Wissel bezetmeld punt gaat is het top!
Gr. Silvester
P.S. ik zal zo even de back up hier neerzetten.
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 08 aug 2015 : 10:12:37
|
Klopt Wim, maar hoe zit het met wegrijden uit zo'n zone ?
In Belgie staan daar dan bij elk spoor rangeerseinen en juist achter de wissels één "groot" sein. Na dat grote sein rijdt men niet meer op zicht.
Ik denk dat Silvester zo iets zoekt.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Silvester
Netherlands
15 Posts |
Geplaatst - 08 aug 2015 : 23:20:06
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Theo, rijden opzicht dus, oftewel zelf aan de knop draaien denk ik zo maar.
Mvg Wim.
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Hoi Wim,
Met geel knipper is het ook niet juist want we gaan het bediende gebied in. Dus geel of zelfs groen is mogelijk. Ik begrijp dat ik eigenlijk een extra "blok" moet maken wil ik het seintje goed laten werken. Klopt dat?
Gr. Silvester |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 09 aug 2015 : 14:38:15
|
Hallo Huub,
Weer wat geleerd. Ik zet meestal de seinen met afwijkend seinbeeld in de wisselstraat zelf. Bij [Volgend sein] had ik eigenlijk nog nooit gekeken. Er staan ook nog maar heel weinig seinen op de baan, dus dat moet nog worden opgebouwd.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|