Heeft iemand ervaring met deze optie uit "aanvulling blokgegevens"?
Ik heb een stationsblok waar sommige treinen een stopkans hebben. Toch zie ik ze nooit stoppen als het sein bij aankomst van de trein onveilig is maar kort voor het sein veilig wordt. Ik heb de voorwaarden gelezen in de helpfile.
Toch zie ik ze nooit stoppen als het sein bij aankomst van de trein onveilig is maar kort voor het sein veilig wordt.
Dit begrijp ik even niet. Kort voor het veilig wordt, dan was het toch onveilig ? De duurtijd van het stoppen en de kans is vlot te regelen met combinatie trein/ bloktype.
Een trein heeft in werkelijkheid een zeer grote massa.
Eens die begonnen is met remmen, zal die stoppen, ook als het sein vrijkomt als de trein nog 20m van het sein is. Dan is zijn remleiding leeg. Daarna trekt hij terug op. Dat kun je simuleren met die instelling.
Eigenlijk zou de naam moeten zijn, kort voor onveilig sein ? altijd eerst stop.
Volgens mij voorkomt de optie dat het sein op groen komt.
Met andere woorden, het sein zou wat de beveiliging betreft wel op groen kunnen gaan maar doet dit niet om een stop van de trein af te dwingen.
Koploper technisch gezien volgen de seinen de treinen en niet andersom zoals in het grootbedrijf. Koploper laat dus de trein toch stoppen ondanks dat hij door zou kunnen rijden en het sein blijft dan dus rood.