Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 355 / Bezoekers Vandaag: 6573
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 443
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 botsing in dynanische blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

kingroger

Netherlands
84 berichten

Geplaatst - 20 jul 2015 :  11:59:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo forumleden,

onlangs heb ik mijn schaduwstation voorzien van dynamische blokken.
Op een klein probleem na werkt het geheel naar behoren en stellen de treinen zich mooi op.
Het probleem is dat er af en toe een binnenkomende trein op de een trein bost die nog niet is doorgereden naar het laatste (uitrijblok)blok van het opstelspoor.
Op mijn scherm van de pc kun je wel zien in koploper dat de trein al is doorgereden naar het uitrijblok maar in werkelijkheid staat deze trein nog in het binnerijgedeelte van het dynamische blok.
voorbeeld: een trein komt vanuit blok 8 en wil naar blok 9 ,maar hier staat dan nog een trein die in werkelijkheid nog niet is doorgeschoven naar het volgende blok (blok 22),mar op het scherm zie je dat deze trein er WEL al staat.
Deze fout doet zich niet altijd voor.
Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie support.
m.v.g. Roger

Download Attachment: baan.bck
63,58 KB

intellibox I.
2 rail met bezetmelders van Rosoft.

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 20 jul 2015 :  12:30:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Uhm, van 8 naar 9 en 22 nog niet doorgeschoven? Dat kan heel goed want van 9 naar 22 is niet mogelijk wel naar blok 21.
Of je haalt de blokken door elkaar, of je observatie is onjuist.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 20 jul 2015 :  12:34:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,
je hebt helemaal gelijk, het moet zijn van 10 naar 22.
trein 15 kwam uit 8 en wilde zich opstellen in blok 10,maar daar stond nog trein 12 die nog niet was doorgereden naar 22,maar op het scherm wel.
???????????? raar

intellibox I.
2 rail met bezetmelders van Rosoft.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 20 jul 2015 :  12:54:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roger,

Maak je gebruik van lichtsluizen, of van stroomdetectie melders in je schaduwstation. Waarschijnlijk heeft een andere trein op de andere sporen. De trein al afgemeld, en zal hij volgens koploper in het blok staan, iets anders kan ik niet verzinnen, mede omdat soms fout gaat en heel vaak goed.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 20 jul 2015 :  13:39:04  Toon profiel  Reageer met citaat
stroomdetectie melders S88SD-16N
lichtsluizen heb ik overwogen,werkt ook beter heb ik hier gelezen, maar dan moet ik te veel van mijn sporen gaan verleggen om een fatsoenlijk resultaat te bereiken.
met stroomdetectie gaat het ook prima.(bijna )

intellibox I.
2 rail met bezetmelders van Rosoft.

Bewerkt door kingroger op 20 jul 2015 14:05:28
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 20 jul 2015 :  14:14:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roger,

Ik zit ook in dezelfde richting te denken als Wim. Waarschijnlijk gaat er bij de bezetmelding iets niet goed als de botsing optreedt, mogelijk doordat één van de andere treinen niet ver genoeg terugrijdt. Ik zou eens goed naar de bezetmeldingen en de posities van de andere treinen kijken als het probleem zich voordoet.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 20 jul 2015 :  15:10:45  Toon profiel  Reageer met citaat
hoy Dirk,

de voorste treinen rijden netjes terug tot net voorbij de onderbreking in de rails en stoppen dan netjes.
maar het probleem is dat er in werkelijkheid soms een trein die helemaal niet opschuift naar de voorste positie(wel op het scherm bij koploper)en daardoor het inrijblok blokkeert waardoor de binnenkomende trein erop botst, want voor koploper is dat blok immers vrij.
ik ben nu in de gaten aan het houden of dit zich voordoet bij bepaalde treinen of dat het bij elke trein kan gebeuren.

intellibox I.
2 rail met bezetmelders van Rosoft.
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 20 jul 2015 :  15:25:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas,het probleem doet zich voor bij alle treinen.

intellibox I.
2 rail met bezetmelders van Rosoft.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 20 jul 2015 :  20:54:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roger,

Dan even controleren of de blokscheiding juist is, en dat ten gevolge van de temperatuur de rails niet te veel is uitgezet en dan af en toe net wel en net niet contact maakt. Iets in de richting zou ik het probleem en de oorzaak zoeken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 jul 2015 :  20:20:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kingroger

Helaas,het probleem doet zich voor bij alle treinen.

intellibox I.
2 rail met bezetmelders van Rosoft.



En op alle sporen ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 jul 2015 :  20:38:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja, dat denk ik wel want het is dezelfde melder

Mvg
Wim

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Pjedro

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 23 jul 2015 :  10:59:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roger,

Wij hadden hier ook dat probleem, dat een trein volgen koploper al in het 2e blok stond. Na dit probleem uitvoerig onderzocht te hebben, bleek het bij ons te gebeuren, omdat de trein al de volgende bezetmelder had bereikt en daarmee het bewuste blok vrij gaf, terwijl de wagons van de trein nog wel in het blok reden. Op het moment dat dan de trein daadwerkelijk van de uitrij bezetmelder af was, dacht koploper dat de 2e trein al was door geschoven.

Als oplossing, geven wij nu het dynamische spoor pas vrij, als de laatste wagon van de trein de eerst volgende bezetmelder heeft verlaten. Op vrijkomen bezetmelder dus.

Dit heeft voor ons het probleem helemaal opgelost.

Met vriendelijke groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 jul 2015 :  15:32:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Pjedro

Hallo Roger,

Wij hadden hier ook dat probleem, dat een trein volgen koploper al in het 2e blok stond. Na dit probleem uitvoerig onderzocht te hebben, bleek het bij ons te gebeuren, omdat de trein al de volgende bezetmelder had bereikt en daarmee het bewuste blok vrij gaf, terwijl de wagons van de trein nog wel in het blok reden. Op het moment dat dan de trein daadwerkelijk van de uitrij bezetmelder af was, dacht koploper dat de 2e trein al was door geschoven.





Duidt dat er niet op dat jullie de bloklengtes of treinlengtes verkeerd ingeven ?

De lengte van het eerste blok en het tweede blok "samen" is toch de afstand tussen de bezetmelders ? De treinen STAAN in een dynamisch blok toch nooit op een bezetmelder stil. Ze rijden of keren er alleen op.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 24 jul 2015 11:47:57
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina