Auteur |
Onderwerp  |
|
henk-de-boer
Netherlands
8 berichten |
Geplaatst - 01 feb 2015 : 21:02:46
|
een beginnersvraag: wanneer ik een wisselstraat definieer kan ik er ook lijnen aan toevoegen, simpelweg door het aanklikken van de lijn. Dat gaat prima, maar nu had ik een foutje gemaakt en een lijntje teveel aangeklikt. Het lukt mij echter niet om die lijn weer te 'deselecteren' Volgens de gebruiksaanwijzing zou dit simpel moeten gaan door nogmaals te klikken, maar dat werkt bij mij niet. Nu heb ik het wel opgelost door het lijntje weg te gooien en opnieuw te tekenen, maar ik denk niet dat dit de bedoeling is. Wat doe ik fout?
Henk de Boer Project 'Gronarden' Backupfile toegevoegd
Download Attachment: Zolder_20150201_204027.bck 746,21 KB |
|
phdirk
Netherlands
2604 Posts |
Geplaatst - 02 feb 2015 : 13:59:52
|
Hallo Henk, Allereerst welkom op het forum. Het selecteren of deselecteren van een lijn in een wisselstraat luistert nogal nauw. Je moet met je cursor precies goed boven het lijnstuk staan. Soms staat er ook iets anders in de weg, zoals een ander lijnstuk of een stuk tekst. Het helpt dan om alle omliggende elementen even wat te verplaatsen, zodat het betreffende lijnstuk goed vrij komt te liggen. Weggooien en opnieuw tekenen is echter ook geen verkeerde oplossing.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
 |
|
henk-de-boer
Netherlands
8 Posts |
Geplaatst - 03 feb 2015 : 21:09:31
|
Dirk,
Dat het selecteren of deselecteren nauw luistert, daar ben ik wel achter gekomen. Maar kun je me dan ook uitleggen waarom het selecteren wel lukt (meestal na enkele pogingen) maar het deselecteren op geen enkele wijze. Ik kan me suf blijven klikken op de lijn, maar hij blijft geselecteerd. Overigens geldt dit ook voor het toewijzen aan een blok: selecteren van een lijn gaat prima, maar deselecteren lukt niet. Voorlopig ben ik dus erg voorzichtig met het selecteren en wanneer er per ongeluk toch een lijntje teveel is geselecteerd dan maar weggooien en opnieuw tekenen.
Ik had alleen wel de pech dat die lijn toevallig onderdeel was van ca 10 wisselstraten met elk 2 a 3 alternatieve straten. Dus het was best wel veel werk!! Maar goed we doen het met plezier want het blijft toch je hobby.
Overigens niets dan lof voor de bedenker en geestelijk vader van dit prachtige programma, dus dit soort kleine mankementjes neem ik graag voor lief.
Groeten
Henk de Boer Project 'Gronarden' |
 |
|
phdirk
Netherlands
2604 Posts |
Geplaatst - 04 feb 2015 : 19:34:28
|
Hallo Henk,
Het is zo vanaf een afstand wat lastig precies te beschrijven, maar ik zal een poging wagen. Ik heb mijn wisselstraten ook aan bezetmelders toegekend, zodat ze bij een bezetmelding mooi rood kleuren. De tussenliggende lijnstukken kon ik maar niet geselecteerd krijgen, wat ik ook probeerde. Zo heb ik de resolutie van het scherm veranderd en het op andere PC's met een groter beeldscherm geprobeerd. Dat was allemaal tevergeefs. Ik heb eerst er maar mee gewerkt zoals het was. Op een zeker moment had ik veranderingen in de baan aangebracht. Op een bepaalde plek moest ik toen de wissels anders intekenen. Toen de wissels weg waren gehaald en alleen nog het lijnstuk er lag, kon ik het ineens wel weer eenvoudig selecteren, net name bij de uiteinden. Ik heb toen bij de andere moeilijke lijnstukken ook de wissels wat verschoven, zodat de lijnstukken echt netjes vrijlagen. Ook toen waren ze prima te selecteren en te deselecteren. Je moet dus min of meer als een chirurg het betreffende lijnstuk even vrijleggen, dan is het goed te behandelen. Vervolgens de rest weer op de oorspronkelijke plaats leggen. Het betreffende lijnstuk naar een stuk vrije ruimte slepen zal ook wel werken, maar dat heb ik niet geprobeerd.
 |
|
henk-de-boer
Netherlands
8 Posts |
Geplaatst - 05 feb 2015 : 15:45:03
|
Dirk,
Bedankt voor je duidelijke uitleg, alleen helaas het helpt mij niet direct verder: Ook als ik een lijn helemaal vrijmaak van alle omliggende componenten kan ik nog steeds niet deselecteren.
Inmiddels ben ik er wel achter dat het specifiek aan mijn database ligt. Ik heb als test even een nieuw databaseje aangemaakt: en dan lukt het wel!!
Ik heb nu even geen tijd meer (weekendje weg) maar ga volgende week verder kijken naar de instellingen van mijn database. Ik denk dat ik het daar ergens moet zoeken, of heb je andere suggesties. In mijn eerste bericht heb ik al een backup toegevoegd, misschien kun je even meekijken? Let op: erg grote lay-out, verdeeld over 4 schermen.
In ieder geval bedankt voor je support tot dusver.
Groeten,
 |
|
hubertus
Netherlands
2044 Posts |
Geplaatst - 05 feb 2015 : 15:57:26
|
Henk,
Ik heb bij verschillende wisselstraten in jouw database geprobeerd lijnen te deselecteren en dat gaat zonder problemen. Is er een specifieke wisselstraat waar het niet lukte?
Huub
|
 |
|
Pecro
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 05 feb 2015 : 16:54:17
|
Hallo Henk,
Ik heb jouw database ook even bekeken, puur nieuwsgierigheid hoe anderen een baan tekenen, maar het valt me op dat je bij elke bocht een nieuwe lijn aanmaakt, heeft dat een speciale reden. Je kunt er ook 1 lijn van maken tot het volgende blok of wissel. Trouwens ik heb een aantal lijnen geprobeert om te selecteren, dat lukt bij mij wel. Ik werk met Win7.
Pecro |
 |
|
phdirk
Netherlands
2604 Posts |
Geplaatst - 06 feb 2015 : 15:42:44
|
Hallo Henk,
Ik heb ook even naar je database gekeken. Ik kan op mijn laptop niet de hele baan zien, maar ben je probleem wel tegengekomen. Ik zie dat in sommige gevallen het tekstvenster over het lijnstuk heen ligt. Dat is bijvoorbeeld bij de wisselstraat van blok 306 naar de blokken 3071 t/m 3077. Bij de blokken 3076 en 3077 is het lijnstukje wel benaderbaar, verderop niet, omdat het kadertje met de tekst "Schaduw 1" er bovenop ligt. Dat zie niet maar is wel zo. Als de tekst even wegschuift naar rechtsboven worden alle lijnstukken wel toegankelijk. Persoonlijk vind ik het kleurverschil tussen een geselecteerde lijn (oranje) en niet geselecteerd (wit) niet heel erg duidelijk, maar dat is ieders smaak. Succes met het verder afmaken van de baan.
 |
|
henk-de-boer
Netherlands
8 Posts |
Geplaatst - 17 feb 2015 : 22:17:15
|
Het probleem is opgelost! Ik heb een nieuwe database aangemaakt, hierin mijn laatste backup ingelezen en eureka: het probleem doet zich niet meer voor. Ik ga niet proberen om hier een logische verklaring voor te bedenken, maar gewoon genieten van dit succes.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groeten,
 |
|
|
Onderwerp  |
|