Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 103 / Bezoekers Vandaag: 2101
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bezetmeldingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

joop

Netherlands
2 berichten

Geplaatst - 24 jan 2015 :  14:41:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben nu bezig om mijn baanplan in koploper in te voeren.
Heb bij de digitalen componenten 4 bezetmodules ingevoerd.
Daarna in het testprogramma gekeken of alle bezetmeldingen binnenkomen.
echter alleen van de eerste module kan ik ze zien.
Als ik de tweede module aansluit als eerste dan zie ik de meldingen van deze module, en zo ook van de derde dus ze worden wel gemeld

Onder aan het scherm zie ik wel een vakje hoeveel bezetmodules die moet uitlezen maar dat is grijs en kan ik niet aanpassen.
Waarom zie ik niet alle bezetmeldingen?
Wat doe ik fout?

mvg Joop


Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 jan 2015 :  14:47:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Joop,

In het geval dat er gebruik wordt gemaakt van een s88xPressNetLI, dan moet je deze vertellen dat hij 4 16bits modules moet uitlezen en doorgeven.

In het geval van een s88LN of L.Net-s88SD16-n, deze ook vertellen dat hij 4 x16 = 64 contacten moet lezen en doorgeven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

joop

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 24 jan 2015 :  15:03:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Aangepast en alle meldingen kan ik nu zien,

Bedankt voor je snelle antwoord.

mvg Joop
Ga naar bovenaan de pagina

Jubbutje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 04 feb 2015 :  12:08:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Neem me niet kwalijk dat ik hier inhaak, maar ik zit met precies het zelfde probleem.

Ook bij mij zie ik alle meldingen van de eerste module, maar de tweede niet. Nu dacht ik dit makkelijk op te kunnen lossen met het gegeven antwoord van Wim Ros, maar helaas.
Ik kan nergens vinden waar ik dat moet ingeven/aangeven.
Zou iemand mij dit alsjeblieft kunnen uitleggen?

Groeten,
Jelle

Bewerkt door Jubbutje op 04 feb 2015 12:10:59
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 04 feb 2015 :  15:28:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jelle,
Je schrijft niet, welke S88 modules je gebruikt. Ik ga er vanuit, dat je de normale S88 modules gebruikt. Dan geef je in het menu Digitale Onderdelen op hoeveel S88 modules je gebruikt. Dan zal Koploper ze bij gebruik automatisch nummeren, bijv. Van 1.01 tm 1.16 en 2.01 tm 2.16 bij gebruik van 2 S88 modules en van 12.01 tm 12.16 bij gebruik van 12 modules. Het kan nooit kwaad om wat meer modules op te geven, dan je werkelijk gebruikt, want voeg je een nieuwe module toe en je vergeet het aantal bij digitale onderdelen te vergroten, dan loop je vast en ben je al lang weer vergeten, wat je moet doen. Vergeet ook niet de eerste module aan te sluiten op de massa. Om problemen met valse meldingen in de toekomst te voorkomen verdient het aanbeveling om de eerste module leeg te laten en de meldingsaansluitingen bij de 2e module te laten beginnen. Dit voorkomt eeen hoop narigheid. Het is beslist geen loze investering in een ongebruikte module. Deze zorgt ervoor, dat je voor een hoop onbegrijpelijke ellende in de toekomst bespaard blijft.
Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Jubbutje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 04 feb 2015 :  16:12:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik dus de modules van rosoft.
Vanaf mij IB met een kabeltje naar een s88SD16-n welke met een kabel verbonden is met 3 x een S88-n. Deze laatste zitten met de 'on-board' connectors aan elkaar.

Ik heb ze 'actief gemaakt' met dat bijbehorende computerprogrammaatje van Wim Ros.
Ik zie alle punten wel in koploper, maar dat zal denk ik komen omdat je 4 bezetmelders moet opgeven in koploper.
De punten 1.01 t/m 1.16 werken normaal, maar ik heb op 2.01 en 2.02 ook al een melder zitten en die werken dus niet. (ze zijn wel goed aangesloten.)
Als ik die eerste 16 melders zou moeten overslaan, vind ik dat niet normaal. Waarom zou je dan deze s88SD16-n uberhaupt aanschaffen? Dat zou in mijn ogen een teken zijn dat het een en ander niet goed zou zijn, en dat kan ik mij echt niet voorstellen.

Groeten,
Jelle
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 04 feb 2015 :  17:35:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jelle,
Ik praat over de S88 modules van Maerklin, Viessmann e.d.. Daar komt z.g. overspraak veelvuldig bij voor. Dat wordt op de beschreven wijze ondervangen. Bij de modules, die jij gebruikt, zal dat waarschijnlijk niet gebeuren en dus hoef je daarmee ook geen rekening te houden.
Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 feb 2015 :  19:04:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jelle,

Als je alles op de juiste manier opgeeft en aansluit, zal het gewoon werken, net zoals bij ieder ander. Als je wil dat ik je even mee help met de instellingen neem dat maar even rechtstreeks contact op met me, dan kijk en luister ik met je mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 feb 2015 :  19:38:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Hallo Jelle,
Vergeet ook niet de eerste module aan te sluiten op de massa. Om problemen met valse meldingen in de toekomst te voorkomen verdient het aanbeveling om de eerste module leeg te laten en de meldingsaansluitingen bij de 2e module te laten beginnen. Dit voorkomt eeen hoop narigheid. Het is beslist geen loze investering in een ongebruikte module. Deze zorgt ervoor, dat je voor een hoop onbegrijpelijke ellende in de toekomst bespaard blijft.
Mvrgr
Carel




Beste Carel, wederom weer een leuke poging om roet in het eten te gooien, maar ook wat je nu weer schrijft is niet van toepassing.

1.: Jelle gebruikt een Intellibox en terugmelders via LocoNet.
2.: Bij een Intellibox wordt nooit een eerste module over geslagen.
3.: Bij een intellibox wordt NOOIT een eerste module op de GND aangesloten, juist dan veroorzaak je een hoop ellende.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 05 feb 2015 :  20:03:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Joop, Jelle en Wim

Ik heb net hetzelfde probleem gehad. Ik heb (een paar keer) de opstelling L.Net-s88SD16-n met daarachter 4 Viesmanns S88-s. De eerste 16 aansluitpunten gaven een bezetmelding, de volgende 32 niet. Ik had de L.Net-s88SD16-n proberen te programmeren met het PC-programmaatje van Wim, en dacht dat alles oké was, maar de meldingen van de S-88's kwamen niet. Dan heb ik geprobeerd de L.Net-s88SD16-n te programmeren via mijn Twin-center (Fleischmann) door wisselnummers op te geven aan de L.Net-s88SD16-n. Daarna weer gecontroleerd en YES, de Viesmann bezetmelders reageerden ook.
Me dunkt dat ik (wij?) dus nog iets fout doe met het PC-programma om de L.Net-s88SD16-n te programmeren. Maar wat? Kun je daar nog iets bij toelichten Wim? Wat ik bv. niet vind in handleidingen is of je de programmatieknop van de L.Net-s88SD16-n ook moet indrukken als je hem via de PC programmeert. In ieder geval zegt het programma me dat de L.Net-s88SD16-n ingesteld is, terwijl dat blijkbaar niet het geval is.

Marc Stevens
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 feb 2015 :  21:17:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Marc,

Wat er misgaat is duidelijk, de rede daarvan staat in de beschrijving op de download pagina
quote:
Bij gebruik van dit programma moet de Centrale in LocoNet protocol staan, of via een externe LocoNet-Interface worden aangesloten op de PC. Instellingen die noodzakelijk zijn voor het aansturen via het LocoNet protocol als er gebruik gemaakt wordt van de eigen RS232 aansluiting van de IB/TC zijn de volgende Speciale Opties:

SO#1 op waarde 3, SO#2 op waarde 4, SO#5 op waarde 1, SO#6 op waarde 255.



Kwestie van goed lezen en dan doen wat er staat, zoals wel vaker.

Als je via het s88LN config programma werkt en je hebt communicatie met de centrale, dan ontvang je in het rechterdeel LocoNet commando's, ander gezegt dan heb je daar respons. Blijft dat leeg dan is er geen verbinding en of communicatie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 05 feb 2015 21:21:13
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 05 feb 2015 :  21:37:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Bedankt voor je heel snelle reactie!

Ik dacht dat je met het PC-programma de PC via de loconetinterface meteen kon aansluiten op de L.Net-s88SD16-n, zonder daar het TWINCENTER (centrale) bij te betrekken, maar blijkbaar is dat niet zo.
Ik moet zeggen dat ik beter weggeraak met schema's dan met woorden. Bestaat er zo'n schema van de opstelling die nodig is om de L.Net-s88SD16-n correct te kunnen programmeren? Want ik zie niet zo goed wat de functie van de centrale is. Overigens heb ik geen seriële kabel meer lopen van PC naar Twincenter (ik ging over naar Rosoft modules om de spontane resets te vermijden). Moet ik dan nog iets doen met de speciale opties?

In het S88LN configprogramma krijg ik rechts ook Loconetcommando's als het uitsluitend verbonden is met een L.Net-s88SD16-n.

Graag toch nog wat verduidelijking en bedankt voor al je moeite!!

Marc Stevens
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 feb 2015 :  22:13:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

Bij het gebruik van een LocoNet-Interface aangesloten op een Twin_Center LocoNet-T, kun je via het configuratie programma rechtstreeks de L.Net-s88SD16-n programmeren, ook dat staat in de tekst te lezen.

Dus programma starten comport invullen waar de LocoNet-Interface mee verbonden is. Baudrate 19200.
Ok klikken,
Knopje op de L.Net-s88SD16-n drukken, ledje gaat sneller knipperen,
Begin adres invullen b.v. 1 button current monitor OFF drukken, ledje gaat nu sneller knipperen, bereik invullen als dat modules zijn met 8 aansluitingen is dat 4 x 8 = 32+16=48
Range button drukken, ledje knippert weer rustig en de melders worden nu doorgegeven, op voorhand dat je tijdens dit gehele proces in het rechterdeel informatie voorbij zit komen.
In de twee onderste vakjes staat nu 48 en 0
Moet gewoon werken zoals beschreven, en dat zal ook gerust het geval zijn.

In het geval dat je geen Twin-Center of centrale gebruikt, dan kun je het ook instellen, maar dan als LocoNet-Standalone opstelling en daarvoor heb je een LocoNet-Supply nodig om het geheel van energie te voorzien.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 05 feb 2015 22:17:04
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 05 feb 2015 :  23:47:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Dit is zeer duidelijk. Hartelijk dank dat je dit nog eens wou toelichten.

Marc Stevens
Ga naar bovenaan de pagina

Jubbutje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 09 feb 2015 :  09:10:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is nu helemaal voor elkaar.
Speciaal Wim Ros, echt heel hartelijk bedankt voor al je hulp.
Zonder was het waarschijnlijk niet zo snel goed gekomen.

Overigens heb ik de volgorde van de bezetmeldingen nu ook goed voor elkaar. Ik had in twee blokken de bezetmeldpunten perongeluk verwisseld. Dat is nu ook hersteld.

Groeten,
Jelle
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina