Auteur |
Onderwerp |
|
ricroo
4 berichten |
Geplaatst - 03 jan 2015 : 23:22:39
|
Geachte Koplopers,
Ik ben al even aan het zoeken geweest op het forum, maar ik heb niet kunnen vinden wat ik zocht.
Het volgende doet zich voor: wanneer een trein vanuit blok 23 naar 24 en verder rijdt, worden de wissels 19 en 23/20 vrij gegeven op het moment dat de lok de bezetmelder in blok 24 aanspreekt. Het gevolg is dat de wissels zoals hierboven genoemd, gelijk worden gezet voor een nieuwe route van uit blokken 26 tot en met 29, negen van de tien keer staat daar een treinstel klaar om aan zijn vaste route te beginnen.
Dat heeft tot gevolg dat de rijtuigen of goederenwagens in de trein onderweg in blok 24, ontsporen want ze gaan dan richting de blokken 26 tot en met 29.
De vraag is of ik de betreffende wissels en eventueel blok 24 pas vrij kan geven als de bezetmelders in blok 25, 7,8, en 9 worden aangesproken. Dat zijn de dan de melders voor het binnen rijden, blok 25 heeft maar een bezetmelder.
Ik heb in het ontwerp bij de wisselstraten al gekeken wat ik daar aan kan zou kunnen doen.
Zo heb ik bij de route van 23 naar 24 bij vrijgave van de wisselstraat de betroffen bezetmelders aangevinkt. Nu bleek dat bij het rijden van een vaste route van een trein van 23 via 24 naar 7 de rijweg zelf wel vrijgaf, de wissels echter niet en vrijwel direct ging ook de gereden rijweg weer op slot.
Uit de handleiding heb ik begrepen dat dit wel een manier zou kunnen zijn, waarbij opgemerkt moet worden dat het alleen werkt als de betreffende bezetmelder ook daadwerkelijk wordt aangesproken en weer vrij komt.
Enfin, het werkt dus niet zoals ik het zou willen. Er zijn verschillende mogelijkheden, ofwel ik gebruik de verkeerde methode of het werkt echt gewoon niet.
Vandaar dus mijn vraag hier op het forum. Ik heb de database bijgevoegd en bij voorbaat dank voor een eventuele reactie.
Richard
Download Attachment: Richard1.bck 122,35 KB |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2015 : 10:54:06
|
Richard,
Dat is het gevolg van het gebruik van 1 melder per blok, als je twee melders per blok gebruikt kun je de wisselstraat op de stopmelder laten vrijkomen. Meer melders per blok gebruiken en het is opgelost.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
ricroo
4 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2015 : 19:05:51
|
Bedankt Wim,
Ik was er al bang voor en op de plek waar dan de tweede bezetmelder zou moeten komen heb ik te maken met het meest moeilijke plekje op de baan. Betekent veel demontage werk.
Ik zit nog even te denken aan een lichtsluis. Is waarschijnlijk de meest makkelijk te implementeren oplossing.
Richard
.quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Richard,
Dat is het gevolg van het gebruik van 1 melder per blok, als je twee melders per blok gebruikt kun je de wisselstraat op de stopmelder laten vrijkomen. Meer melders per blok gebruiken en het is opgelost.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
|
Bewerkt door ricroo op 04 jan 2015 19:54:46 |
|
|
Pjedro
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2015 : 14:12:00
|
Hoi Richard,
Kun je op de benodigde plekken geen virtuele bezetmelder creëren? Ik weet niet precies hoe of wat, zover ben ik nog niet, dat ik die nodig heb (virtuele bezetmelders).
Maar het lijkt mij de oplossing voor jouw situatie.
Met vriendelijke groet, Peter
|
|
|
Flmspoorn
Netherlands
33 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2015 : 08:49:09
|
Richard,
Ik had een soort gelijk probleem heb dit opgelost door Vrijgave na bezetmelding te gebruiken.
Deze melder is de laatste voor het blok waar de naar toe word gereden.
Deze melder niet opnemen bij blok eigenschappen Obv.bezetmelders
Download Attachment: Untitled.jpg 92,85 KB
Met vriendelijke groet
Martin
Kl 8 Fleischmann Loconet |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|