Auteur |
Onderwerp |
|
Misha
Netherlands
45 berichten |
Geplaatst - 10 jan 2015 : 17:29:04
|
Kan iemand verklaren wat deze foutmelding in de logging betekend.
Ik heb last van treinen (getest nu met loc 13) die na een stop commando toch nog doorrijden en hun stop spoor verlaten met alle gevolgen van dien.
Uit de logfile: 467 16201842 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 468 16201842 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 469 16201873 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 470 16201905 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 471 16201936 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 472 16201951 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 473 16202061 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 474 16202061 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 475 16202076 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 476 16202092 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 477 16202123 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 478 16202154 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 479 16202170 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 480 16202341 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 481 16202341 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 482 16202451 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 483 16202451 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 484 16202451 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 485 16202482 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 486 16202513 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 487 16202544 (l): Adres: 13 snelheid: 4 licht aan (----) 488 16202560 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 489 16202685 (z): Bezetmeldpunt: 90: bezet 490 16202685 (t): Loc 13, blok 4: op stopmelder > minimum 491 16202700 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 492 16202716 (n.l): Loc "(13) 6513" is gestopt 493 16202716 (l): Adres: 13 snelheid: 0 licht aan (----) 494 16202872 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 495 16203012 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 496 16203121 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 497 16203262 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 498 16203371 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 499 16203511 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 500 16203652 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 501 16203761 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 502 16203901 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 503 16204042 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 504 16204151 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 505 16204291 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100) 506 16204432 (v): <FOUT> Vertraagd gezonden loc 13 (rust=100)
Wat ik zie gebeuren is dat op de stopmelder (Bezetmeldpunt 90) de loc een stop opdracht krijgt, maar op de centrale duurt het dan nog ruim 5 sec totdat ook de centrale de loc daadwerkelijk stopt. Gewoon rijden lijkt goed te gaan.
Ik rijd met Koploper 8.5 Build 1.
Bijgevoegd mijn database. Fouten komen voor in de blokken 4 t/m 6 bij rijden uit blok 25.
Download Attachment: GroteBaan201501101719.bck 320,54 KB
Groetjes Misha.
|
Bewerkt door Misha op 10 jan 2015 17:29:28 |
|
Arne Bakker
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2015 : 21:38:54
|
Hoi Misha,
Zover ik kan zien kun je vanuit blok 25 rechsteeeks naar de blokken 4 t/m 6 over de engelse wissel en dit heb je niet in blokken onderhouden aangegeven en ook niet in waar per blok. Je hebt tevens in blokken aangegeven dat je naar een blok 999 kunt vanuit blok 73, maar in je baan overzicht is dit blok nergens aan toegeschreven. Verder bij waar in blok geef je niet aan welke bezetmelders allemaal tegengekomen worden en soms maar 1. Kortom je hebt nog veel om in te voeren. Misschien helpt het ook als je naar buildnummer 3 van koploper 8.5 overstapt. Paul blijft gelukkig niet stil zitten! Er zullen zo nog meer opmerkingen denk ik op je baan van toepasssing zijn denk ik. Vooral dus item waar in blok en onderhouden blokken aanpassen naar mijn mening.
MVG Arne |
|
|
Arne Bakker
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2015 : 22:09:31
|
Hallo misha,
Aanvullend zie i k dat je in digitale onderdelen bijna geen bezetmelders hebt aangemaakt. Weet niet met welk systeem je rijdt maar je hebt veel wissels op een decoder staan maar, maar 10 bezetmelders op een decoder. Je moet de computer echt vertellen waar op je baan je bezetmelders bevinden en bij welke decoder ze passen etc. Ook dit moet je allemaal nog invullen. Blok 39 heeft maar een bezetmelder voor zover ik kan zien en als dit geen voorafgaande wisselstraat is of zoiets dergelijks kan dit niet. Per blok moeten er twee bezetmelders zijn al dan niet een gemeenschappelijk (zoals ik zei een wisselstraat ofzo) voor meerdere blokken. Succes en misschien kunnen anderen je beter helpen.
MVG Arne |
|
|
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 11 jan 2015 : 12:44:28
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Arne Bakker Zover ik kan zien kun je vanuit blok 25 rechsteeeks naar de blokken 4 t/m 6 over de engelse wissel en dit heb je niet in blokken onderhouden aangegeven en ook niet in waar per blok.
Misschien een nieuw brilletje nodig vanuit blok 25 kan je niet naar blok 4,5 en 6 maar eerst naar blok 15. Dat is goed getekend. Vanaf blok 15 kan je naar de blokken 4 t/m 9. Maar de verbinding naar blok 8 ontbreekt dan weer in het spinneweb.
quote: Aanvullend zie i k dat je in digitale onderdelen bijna geen bezetmelders hebt aangemaakt. Weet niet met welk systeem je rijdt maar je hebt veel wissels op een decoder staan maar, maar 10 bezetmelders op een decoder. Je moet de computer echt vertellen waar op je baan je bezetmelders bevinden en bij welke decoder ze passen etc.
Systeem vindt je gewoon bij de instellingen van de database. MRDirect dus. Er is aangegeven dat er 10 bezetmelders zijn. Geen idee met hoeveel aansluitingen per bezetmelder MRDirect werkt maar dat zal warschijnlijk wel kloppen. Jij bent in de war met het fysieke aantal aansluitingen. En dat is wat anders dan het aantal aangesloten bezetmeldprinten.
Ben wel met je eens dat het toewijzen van bezetmeldpunten een beetje vreemd is. Soms meerdere per blok, soms maar 1 en ook soms helemaal niets. Echt lekker werken zal het dan niet.
Er zullen ongetwijfeld meer dingen nog niet kloppen.
Ben ok niet echt gecharmeerd van de ballenbak weergave van de wissels. Komt heel onrustig over en je zie niet waar er wisselverbindingen liggen.
Ik zou nog maar eens goed nakijken of alle verbindingen in het spinneweb wel kloppen/compleet zijn en nog eens kritisch naar de bezetmeldpunten kijken.
Gr. Eric |
|
|
hubertus
Netherlands
1989 Posts |
Geplaatst - 11 jan 2015 : 13:42:36
|
Misha,
Wat mij in de communicatielogging opvalt is dat snelheidsopdracht 4 herhaald wordt verzonden. Dat zie ik ook in de simulatie en lijkt samen te hangen dat de minimale snelheid (tab stamgegevens) van de loc gelijk is aan de minimumsnelheid (tab decoderstappen). Als ik de minimale snelheid verlaag of de minimumsnelheid verhoog, zie ik die herhaalde verzending niet meer. De foutmelding zelf zie ik niet terug in de simulatie.
Huub |
|
|
Misha
Netherlands
45 Posts |
Geplaatst - 11 jan 2015 : 16:24:27
|
Arno en Eric,
Bedankt voor jullie reacties. Loc 13 is na de upgrade naar 8.5 build 1 dit gaan doen.
Deze baan rijdt verder al 4 jaar als zodanig. Essentiële fouten zitten er naar mijn mening niet in. Wellicht kan het cosmetisch beter. Vandaar dat ik jullie reacties niet zo goed begrijp.
Bovendien heb ik 160 terugmelders in de baan zitten en weet Koploper precies waar mijn treinen zich bevinden.
Verder rijdt ik al meer dan 25 jaar naar tevredenheid met Koploper. Gevoelsmatig heb ik pas 60% ontdekt van wat Koploper kan en leer er elke maand wel weer wat bij.
Ook is het mogelijk om met 1 terugmelder een blok te beveiligen. Je moet dan wel een aantal maatregelen nemen om te zorgen dat een trein dan ook daadwerkelijk geheel het blok in rijdt. (doorrijden cm)
Huub,
quote: Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Misha,
Wat mij in de communicatielogging opvalt is dat snelheidsopdracht 4 herhaald wordt verzonden. Dat zie ik ook in de simulatie en lijkt samen te hangen dat de minimale snelheid (tab stamgegevens) van de loc gelijk is aan de minimumsnelheid (tab decoderstappen). Als ik de minimale snelheid verlaag of de minimumsnelheid verhoog, zie ik die herhaalde verzending niet meer. De foutmelding zelf zie ik niet terug in de simulatie.
Huub
Ik heb dit ook geprobeerd op de baan en je hebt 1000 bonuspunten verdiend. Dat was inderdaad het probleem. Al zie ik af en toe nog wel de foutmelding langskomen. Belangrijkste is dat de trein weer stopt waar die stoppen moet.
Neemt niet weg dat ik de foutmelding zelf (nog) niet zo goed begrijp. Wellicht dat er nog iemand is die weet wat hiermee bedoelt wordt.
Bedankt voor je bijdrage!
Groetjes Misha.
|
Bewerkt door Misha op 11 jan 2015 16:26:53 |
|
|
hubertus
Netherlands
1989 Posts |
Geplaatst - 11 jan 2015 : 16:34:45
|
Meer dan 25 jaar met Koploper, dan was je nog eerder dan Paul Haagsma.
Ik vermoed dat het iets is in de trant dat de centrale het aantal opdrachten niet aankan en dat Koploper hiermee meldt dat het verzenden te lang geduurd heeft. Maar ik ben geen techneut, dus het kan best dat ik hiermee pure onzin vertel.
Ik vind het overigens wel raar dat je daarmee problemen krijgt. Ik zou verwachten dat de minimumsnelheid gewoon gelijk kan zijn aan de minimale snelheid. Maar dat is iets wat alleen Paul kan beoordelen of dit zo hoort of niet.
groet, Huub |
|
|
Arne Bakker
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 11 jan 2015 : 17:00:07
|
vanuit blok 25 kan je niet naar blok 4,5 en 6 maar eerst naar blok 15. Dat is goed getekend. Schreef Eric,
Nu vanuit blok 25 kun je wel degelijk over de wissels naar die blokken dat hij er niet voor kiest is een tweede.
Ik heb nog wel gezien Misha dat je lok in blok 50 blijft staan en misschien heb je daar een omkeer vinkje vergeten? Dat gebeurde bij mij met automatisch test rijden.
Fijn dat je geholpen bent en ook van de hobby geniet.
MVG Arne
|
|
|
Misha
Netherlands
45 Posts |
Geplaatst - 11 jan 2015 : 17:11:54
|
Huub,
Ik bedoelde inderdaad ca. 20 jaar Koploper en al meer dan 25 jaar digitaal rijdend!
Ik hoop niet dat er communicatieproblemen zijn tussen Koploper en MrDirect. Laten we kijken of er "techneuten" zijn die er meer van weten!
Arne,
Inderdaad zou ik een alternatieve route aan kunnen maken van 25 naar blok 4 t/m 9 maar daar heb ik niet voor gekozen, omdat er dan vrijwel geen treinen zullen kunnen vertrekken van blok 1 t/m 3. Het is niet nodig om naar alle sporen alle mogelijkheden te implementeren. Ik heb geen last van loks die blijven staan in blok 50. Er wordt keurig kop gemaakt.
Groetjes Misha.
|
|
|
|
Onderwerp |
|