Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 65 / Bezoekers Vandaag: 2825
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Opstelsporen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ribliek

Netherlands
37 berichten

Geplaatst - 29 dec 2014 :  20:42:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een baan met 10 opstelsporen ,die nu nog met elkaar verbonden zijn door twee blokken 13 en 14.
Als ik nu een trein vanaf blok 13 naar de opstelspoor in blok 2 wil laten gaan, gaat de trein stil staan aan het einde van blok 13 met een melding dat blok 9 bezet is terwijl hij via blok 12 naar blok 14 en dan naar 2 moet rijden. Maar als ik blok 9 vrij maak gaat de trein toch over blok 12 (wissel reageert niet).
Ik doe iets fout maar kan er niet achter komen wat het nu precies is.
Heb de documentatie door gelezen maar ook dat brengt geen oplossing.

Ruud

Download Attachment: Ruudsbaan_20141229_202705.bck
34,47 KB

Bewerkt door Ribliek op 29 dec 2014 21:51:40

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 29 dec 2014 :  22:34:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat je beschrijft, zie ik niet terug.
Maar je bent redelijk wat wisselstraten vergeten aan te maken.
Grote kans dat je probleem is opgelost, nadat je die wel hebt aangemaakt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 30 dec 2014 :  10:12:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub

Ik had begrepen dat je max maar 10 wisselstraten kan maken , dus dacht ik dat ik daar zuinig mee moet zijn.
En wat ik gelezen heb is dat je wisselstraten aanmaakt voor de vaste routes en niet voor de variabele routes.

Ruud

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 dec 2014 :  10:39:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Een wissel die NERGENS in een wisselstraat voorkomt zal NOOIT bediend worden...koploper kan NIET zien.

Die 10 wisselstraten herinner ik mij uit "alternatieve" wisselstraten, dat is iets anders. Dat zijn wisselstraten tussen dezelfde "blokken", met hetzelfde begin en eindpunt..

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 30 dec 2014 :  10:52:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt net zoveel wisselstraten aanmaken, als je nodig hebt.
Zoals Theo al opmerkt, een wissel die niet is opgenomen in een wisselstraat, zal nooit worden bediend.
Die 10 is inderdaad voor alternatieve wisselstraten. Die heb jij niet, dus overal het wisselstraatvolgnummer gewoon op 1 laten staan.

Over vaste en variabele routes, verdiep je daar eerst in, voor je ermee aan de slag gaat. Om te kunnen rijden, zijn die niet nodig. En als je denkt dat die iets met wisselstraten van doen hebben, begrijp je nog niet waar ze voor zijn.

Nog een laatste tip, haal de punten handmatige wisselstraat weg. Waar ze nu liggen, heb je er sowieso niks aan. En het lijkt me sterk dat je in je schaduwstation met handmatige wisselstraten gaat werken. Mocht dat wel zo zijn, is het vroeg genoeg om de punten op de juiste plek in het baanplan te plaatsen.

Huub

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 30 dec 2014 :  10:55:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ruud,

Het is maar goed dat een aantal onder ons al kaal zijn, anders hadden ze spontaan de haren uit het hoofd getrokken.

Wisselstraat volgnummers gebruik je niet, er is namelijk maar een mogelijke wisselstraat tussen je blokken. Lees de handleiding er maar eens goed op na.
Dus alle volgnummers die je hebt aangemaakt in je wisselstraten verwijderen, er is maar 1 mogelijkheid om van A naar B te rijden.
Verder gewoon de wisselstraten aanmaken die nodig zijn. Geen idee hoe je erbij komt dat je maar 10 wisselstraten kunt maken in koploper, denk dat er dan heel veel banen een probleem hebben, en nooit zullen rijden met koploper.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 31 dec 2014 :  13:36:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Het kwartje is gevallen (denk ik).

Heb het nu zo ver voor elkaar dat ik nu sporen 7 t/m 12 goed kan bereiken maar alleen wissel 1 wil niet mee werken.
Als ik nu een trein naar een van de opstelsporen (1 t/m 6) wil laten rijden gaat het bij de eerste trein goed maar als ik dan de 2e laat rijden gaat de wissel(1) naar rechtdoor en blijft de wisselstraat op bezet staan. Op het scherm geeft hij wel aan dat hij in de juiste richting staat maar in werkelijkheid staat hij op rechtdoor.

Ruud

Download Attachment: Ruudsbaan_20141231_133348.bck
38,84 KB

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 31 dec 2014 :  14:15:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Ruud,

In blok 1, 13 en 14 heb je een kort/lang-schakeling toegepast die ook adres 1 aanstuurt. Die moet je weghalen.

Dus ga naar onderhouden -> blokken -> eigenschappen blok 1, zet daar bij "twee stoppunten" beide waarden op 0.
En doe hetzelfde voor blok 13 en 14.

groet, Huub

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 31 dec 2014 :  14:47:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub

Bedankt het werk nu.

Ruud
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp