Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
Patrick Smout
Belgium
89 berichten |
Geplaatst - 14 dec 2014 : 11:29:13
|
Mijn baan is een dubbelsporig doorgangsstation met 2 aftakkingen naar een zijlijn. Verder nog één schaduwstation met dubbele keerlus. Alle sporen van/naar het doorgangsstation monden dus uit in hetzelfde schaduwstation.
B.m.v logische acties heb ik nu voor 1 treintype een pendeldienst opgezet waarbij gestopt wordt in het doorgangsstation. Door een lijst logische acties wordt de rit beurtelings W-O en O-W gereden. Voor de rit wordt gebruik gemaakt van variabele routes ( 1 voor elke doorgangsrichting in het station). Aan de hand van het treintype en het blok waar de trein vandaan komt bij het binnenrijden van het schaduwstation wordt een vlag bepaald (teller 0/1) die de richting aangeeft voor de volgende rit (W-O of O-W).
Om nu tot een dienstregeling te komen wil ik meerdere verschillende treinen van hetzelfde type (meerdere L-treinen of IC-treinen) door elkaar laten heen en weer laten pendelen. Doordat er momenteel maar één vlag gebruikt wordt per treintype voor de richting is het momenteel niet mogelijk om de dienstregeling uit te breiden naar meerdere treinen van hetzelfde type.
Ik meest voor de hand liggende oplossing die ik zelf zie: ipv te werken met treintypes overstappen op treinen. Je krijgt dan een vlag voor de richting per trein met als nadeel een gigantische lijst van voorwaarden.
Wat ik zou verkiezen maar niet kan terugvinden in koploper is een objectgeörienteerde manier van werken waarbij je de acties vastlegt voor bvb. bepaalde treintypes maar waar de actuele status (zoals teller etc) bijgehouden wordt in de trein zelf. Wat ik ook niet kan terugvinden zijn voorwaarden voor logische acties dei kunnen testen welke variabele route een bepaalde trein in een blok aan het rijden is. Mocht dit mogelijk zijn kan je heel snel bepalen waar een bepaalde trein vandaan komt en wat deze vervolgens moet doen. Ik vermoed wel dat ik dit nog wel kan bij programmeren via de nodige acties maar ik vraag me af anderen hier ook tegenaan lopen en hoe zij dit opgelost hebben.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
piksov
Netherlands
65 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2014 : 11:56:55
|
Hi Patrick,
ik denk dat het goed is te beginnen met het tonen van een plaatje met blokken.
Ik zou het hele vlag verhaal vergeten.
Je kan met variabele blokken heel veel dingen, zeker als je het concept 'vorig blok - huidig blok - volgend blok' goed in de gaten hebt.
groet, Guus |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2014 : 12:30:27
|
Hallo Guus,
bij deze het plaatje van m'n baan.
'n woordje uitleg:
Rechtsboven het doorgangsstation met 14/15 de hoofdsporen waarover het reizigersverkeer heen-en-weer pendelt.
Links het schaduwstation (1-5) en beide keerlussen (6 en 7/32/10) Zijlijnen 22 en 29/30
Ben benieuwd voor jouw aanpak. Omdat meermaals dezelfde blokken aangedaan worden zie ik zelf geen oplossing via uitsluitend variabele routes en richtingsverbod en/of uitgesloten blokken.
Download Attachment: JOEVI.jpg 279,04 KB
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
piksov
Netherlands
65 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2014 : 09:15:58
|
Hi Patrick,
ik heb de spoorplannen gezien, ik zie de blokken die je allemaal hebt genoemd.
Kun je nog eens een voorbeeld geven van de treinbeweging op de zijlijn.
Dus OW: blok x, blok y, ....
En WO: blok xx, blok yy, keren, ....
Ik heb de hele week vrij, tijd zat om effe te puzzelen..
Guus |
|
|
piksov
Netherlands
65 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2014 : 09:45:04
|
Ik heb nog even zitten pielen:
Je hebt het over pendelen, dat is voor mij ergens naar toe gaan, stoppen, rijrichting wisselen en weer terug. -de hele trein keert dus niet!-
Dan zou je dus iets krijgen als
We beginnen in blok 16:
16, 22, 34, 33, 32, 6, 1 stoppen, wachten, rijrichting wisselen 1, 6, 7, 9, 22
Daarna
16, 30, 21, 11, 27, 8, 1 stoppen, wachten, rijrichting wisselen 1, 8, 28, 11, 20, 30, 16
Hier dus een variabele route voor maken:
1) alle blokken die hierboven niet genoemd zijn uitsluiten in de stamgegevens van de variabele route.
Daarna moet je zorgen dat je een aantal vinkjes zet op het tabblad richtings verbod.
Volgens mij is de truuk dat je de trein dwingt om te keren in blok 1. Wanneer keert een trein? Treintype moet treinstel zijn, in blok 1 moet de trein mogen keren -en de trein moet niet verder KUNNEN rijden-
Dus als de trein uit blok 6 naar blok 1 gaat moet ie niet verder mogen: dus richtings verbod aanvinken voor 1 naar 8 (uit 6), 1 naar 7 (uit 6) en 1 naar 32 (uit 6)
Voor de 2e richting iets soortgelijks: richtings verbod aanvinken voor 1 naar 6 (uit 8)
Volgens mij ben je er dan al
Losse opmerking: volgens mij moet voor de logica blok 6 bestaan uit 2 blokken, om onderscheid te kunnen maken of je met de klok mee of tegen de klok in door blok 6 gaat.
Guus |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2014 : 10:45:53
|
Patrick,
Ik denk dat je te moeilijk denkt. Pendelen over dezelfde route kan denk ik door te bepalen of een bepaalde trein in een blok is op b.v. het schaduwstation, als die er is kan een route starten voor de volgende pendel enz. enz.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2014 : 19:09:54
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door piksov
Ik heb nog even zitten pielen:
Je hebt het over pendelen, dat is voor mij ergens naar toe gaan, stoppen, rijrichting wisselen en weer terug. -de hele trein keert dus niet!-
Guus,
met pendelen bedoel ik heen-en-weer rijden tussen 2 fictieve stations waarbij telkens gestopt wordt in het doorgangsstation. Ritten vertrekken telkens vanuit het schaduwstation (fictieve stations die langs beide zijden verder op de lijn liggen) De O-W en W-O doorgang zijn 2 verschillende variabele routes die afgedwongen worden door richtingsverbod en/of blokverbod.
Voorbeeld O-W doorgang:
1-6-10-8-27-11-20-19-[Stop 15]-13-7-1
Voorbeeld W-O doorgang:
1-6-7-10-12-[Stop 14]-18-21-11-27-8-1
Dit heb ik nu werkend voor 2 treinen maar was verplicht een set van logische acties te maken voor elke trein afzonderlijk.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2014 : 19:44:02
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Ik denk dat je te moeilijk denkt. Pendelen over dezelfde route kan denk ik door te bepalen of een bepaalde trein in een blok is op b.v. het schaduwstation, als die er is kan een route starten voor de volgende pendel enz. enz.
Wim,
mogelijk maak ik het wel te moeilijk maar ik zie het momenteel niet eenvoudiger. Om het heen-en-weer rijden (zie vorig antwoord voor Piksov) voor mekaar te krijgen voor 1 trein heb ik 19 logische acties nodig, 1 teller en 2 variabele routes. Het enige doel van de logische acties is om vanuit een blok in het schaduwstation (blok 1...5) afwisselend variabele route W-O en O-W te activeren. In essentie doe ik dit door te kijken of ik van blok 8 in 1-5 kom of vanuit 7/35 in 1-5. Waar ik tegenaan loop is in feite dat de logische acties gebruik maken van eigenschappen van een relatief lage rangorde (blokken, trein, etc).
Als ik een logische actie had die waar zou zijn als blok X bezet wordt door een trein(-type) Y die rijdt volgens een variabele(of vaste) route Z dan was dit zo gepiept. Op dat ogenblik volstaat het om een teller te maken die telt tussen 0 en 1 met voorwaarde verhogen voor een trein met route W-O in blok X en verlagen voor een trein met route O-W in blok X. Vervolgens via output actie om-en-om de variabele route activeren. In totaal zou ik dan maar 6 logische acties nodig hebben (per trein) ipv de 19 nu.
De zaak wordt nog complexer als ik verkeer van/naar de zijlijnen erbij neem. Deze lopen vanuit het doorgangsstation via 29/30 en 22/32/34 naar hetzelfde schaduwstation. Het vertrekken van een trein vanuit het schaduwstation naar een zijlijn is niet zo moeilijk. Gewoon enkele extra variabele route en klaar. Het ontvangen van een trein in het schaduw station en bepalen welke route die gevolgd heeft is echter wel wat complexer. Een trein die bvb vanuit blok 8 het schaduw station binnen rijdt kan net zo goed van de hoofdlijn komen als van de zijlijn. Erg lastig op te vangen nu, echter met logische acties en voorwaarden op basis van (variabele) route gekoppeld aan een trein en blok zo gefixed.
De variabele routes zijn fantastisch, echter zoals ik het nu begrijp en voel vermoed ik dat de logische acties hier nog niet optimaal mee overweg kunnen. Door logische acties gebruik te laten maken van informatie op een hoger niveau (routes naam ipv bloknummers) kan je het treinenverloop met variabele routes volgens mij veel eenvoudiger aansturen.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
Bewerkt door Patrick Smout op 15 dec 2014 19:45:33 |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2014 : 20:31:00
|
Patrick,
Dat pendelen kun je ook regelen met het gecombineerd verbod uit de variabele routes (tabblad divers). Daarmee regel ik dat mijn treinstellen heen en weer door het station gaan, dus in jouw voorbeeld een trein die richting blok 13 vertrekt komt via blok 12 weer terug. Daar komt geen logische actie bij kijken en omdat het een variabel route is, kun je dat heel flexibel toewijzen. Als ik je goed begrijp, is dat wat je wilt.
Huub |
Bewerkt door hubertus op 15 dec 2014 20:32:08 |
|
|
piksov
Netherlands
65 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2014 : 22:39:07
|
Patrick,
ik zie je uitdaging, je kan/wil maar op 1 richting schaduwstation.
Is dat in het echt ook zo? Rij je wissels open oid?
Is het ook mogelijk om b.v. 13-7-10-6-1-32-12 te rijden?
Guus |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2014 : 23:17:52
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door piksov
Patrick,
ik zie je uitdaging, je kan/wil maar op 1 richting schaduwstation.
Guus,
ik rijd geen wissels open - alle wissels worden geschakeld. Zoals je aangeeft wordt het schaduwstation momenteel slechts in 1 richting bereden. De route die je opgeeft zou wel kunnen voor de layout maar is (nog) niet geconfigureerd in mijn blokken. Als ik even doorredeneer op jouw denkpiste dan zou het wel eens kunnen dat er in die hoek wel een oplossing zit. Door het schaduwstation in twee richtingen te berijden heb je min of meer ook een sleutel voor de doorgangsrichting in het station. We zullen het baanplan eens wat aanpassen.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2014 : 23:28:36
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Dat pendelen kun je ook regelen met het gecombineerd verbod uit de variabele routes (tabblad divers). Daarmee regel ik dat mijn treinstellen heen en weer door het station gaan, dus in jouw voorbeeld een trein die richting blok 13 vertrekt komt via blok 12 weer terug.
Huub,
ik heb hier ook nog even mee gespeeld (wel nog even rekening mee houden dat het schaduwstation slechts in 1 richting bereden wordt). Ik heb 2 variabele routes aangemaakt, beiden met als uitgangspunt voor mijn redenering dat ze vertrekken in het doorgangstation. Zonder logische actie kan een trein nu met de 1e variabele route vanuit B14 naar links via B12 een rondje maken, door het schaduwstation en vervolgens terug uitkomen in B15 via B13. Met een 2e variable route heb ik hetzelfde opgezet maar dan via rechts en een rondje door het schaduwstation Beide variabele routes zijn toegekend aan een trein. Ik heb ook nog een blokverbod opgelegd voor het blok dat volgt na B14 en B15 (één verbod per route). Vanuit de redenering die ik volg zou je in het doorgangsstation willen dat ofwel de ene of de andere variabele route gevolgd wordt. Door het verbod kan koploper niet anders dan de andere route nemen. Dit geld dan zowel vanaf B14 als B15. Ik vermoed dat ik hier de bal mis sla maar hoe doe je dit dan wel goed?
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2014 : 08:29:25
|
Patrick,
Ik begrijp niet wat je hebt gedaan, dus geen idee of je de bal misslaat.
Laten we het probleem even uit elkaar trekken in twee delen: rond het schaduwstation en rond het zichtbare station.
Om met het schaduwstation te beginnen. Zoals ik het heb begrepen, wil je het volgende bereiken: A: een trein die vanuit blok 13 het schaduwstation is ingereden, moet het richting blok 12 weer verlaten B: een trein die vanuit blok 18 het schaduwstation is ingereden, moet het richting blok 19 weer verlaten C: een trein die vanuit blok 22 het schaduwstation is ingereden, moet het ook weer richting blok 22 verlaten D: een trein die vanuit blok 30 het schaduwstation is ingereden, moet het ook weer richting blok 30 verlaten
Als dit inderdaad je bedoeling is, regel je dat met het gecombineerd verbod in de variabele route. Je krijgt dan minimaal vier regels, voor A t/m D minimaal elk een. Maar doordat je je schaduwstation vrij gecompliceerd hebt gemaakt, is de kans groot dat er nog wat extra regels nodig zijn. Is ook afhankelijk van welke rijmogelijkheden je nu echt hebt, want dat is niet uit het plaatje af te leiden.
Voor het station moet je sowieso even uitleggen wat je wilt. Rijdt elke trein door of zijn er ook die keren op het station? Gaan er treinen over van de hoofdlijn op de zijlijn en omgekeerd?
Huub |
|
|
piksov
Netherlands
65 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 08:58:17
|
Hi Patrick,
wat in ieder geval zou moeten werken is de hele route in een vaste route vastleggen, dus het complete rondje beschrijven.
Treinen die dan over je hoofdbaan moeten rijden kun je dan vangen in blok 14 of blok 15 zodat de vaste route dan start. Is de trein weer terug in zn startblok, dan herhaal je de route nog eens.
1 vaste route voor het hele rondje (OW en WO)zou genoeg moeten zijn.
De richting in je schadusstation wordt dan afgedwongen door de vaste route.
Guus |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 11:36:54
|
Een bepaalde rijrichting afdwingen, moet je in je blokrelaties en/of met variabele routes doen, niet met vaste routes. Een vaste route moet eerst gestart zijn, voor deze effect heeft. Een trein waar om wat voor reden dan ook de vaste route nog niet is gestart, zou dan in een ongewenste richting rijden en dat is iets wat je niet wilt. Maar als ik Patrick goed begrijp, heeft hij die rijrichting al afgedwongen in zijn schaduwstation en voegt een vaste route op dat gebied niks toe.
Om bovengenoemde reden zou ik vaste routes sowieso alleen gebruiken als er geen andere oplossing is. En ik denk dat die oplossing er wel is, maar dan moet ik een duidelijk beeld hebben van wat Patrick precies voor ogen staat.
Huub |
|
|
piksov
Netherlands
65 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 16:26:57
|
Hi hubertus,
dat is nu net het probleem: soms moet de trein zeg links af, soms moet ie rechtsaf, dat kun je dus juist NIET afdwingen met blokrelaties of variabele routes.
Concreet: soms komt hij uit amsterdam en moet hij bij Hilversum naar Almere, de volgende ronde komt hij weer uit Amsterdam, maar dan moet hij bij Hilversum juist naar Utrecht, de volgende keer weer naar Almere enz.
En op dit moment heeft Patrick z'n schaduwstation zo opgezet dat hij alleen van Amsterdam naar Hilversum kan rijden, en niet ook nog eens van hilversum naar Amsterdam.
Guus |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 17:00:10
|
Guus,
Ik had het over een rijrichting, dus dat een trein maar in een richting door het schaduwstation mag. Dat regel je met blokrelaties en/of variabele routes en moet je nooit met vaste routes doen. Maar ook de richtingen waar jij het over hebt kunnen vrijwel altijd met variabele routes worden geregeld. Bij mij op de baan werkt het bijvoorbeeld op die manier, er is één schaduwstation voor treinstellen en die gaan altijd afwisselend linksom en rechtsom door mijn station. Per trein dus. Het kan best dat er twee verschillende treinstellen eerst rechtsom gaan, voor er weer een treinstel linksom gaat. Maar de plan V die linksom is gegaan, zal de eerstvolgende rit rechtsom gaan. Voor alle treinstellen in een keer geregeld met een variabele route met het gecombineerd verbod, wat ik hier ook als oplossing opper.
Maar of die in dit geval ook werkt en hoe die er dan precies uit moet zien, kan ik pas zeggen als mij duidelijk is wat Patrick precies wil. Ik heb een paar berichten eerder aangegeven hoe ik het heb begrepen. Aan Patrick om te oordelen of ik het wel of niet goed heb. En hij moet aangeven welke rijmogelijkheden hij heeft op zijn baan, dat gaat het makkelijkst door zijn database hier neer te zetten. En mocht wat hij wil alleen of beter gerealiseerd kunnen worden met vaste routes, zal ik dat echt wel zeggen. Maar als het op een andere manier gerealiseerd kan worden, zou ik vaste routes bij voorkeur achterwege laten.
Huub
|
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 21:31:52
|
Hallo Huub en Guus,
ik ben er nog niet helemaal uit maar maak even een kleine zijsprong in een ander draadje om dit niet te vervuilen. Mijn inzicht mbt starten van (variabele) routes is nog niet wat het hoort te zijn http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5010
Om terug te komen op bovenstaand verhaal en samen te vatten: momenteel rijden mijn treinen in 1 richting door het schaduwstation. Er is echter geen beperking die mij belet om het schaduwstation in 2 richtingen te berijden. Als ik het verhaal van Guus volg dan vermoed ik dat 2 richtingsverkeer in het schaduwstation een oplossing kan zijn om ook 2 richtingsverkeer te hebben in het doorgangsstation. Staat als volgende puntje op mijn agenda om testen.
Huub, volgende zin van jou begrijp ik niet zo goed
quote: ... regel je dat met het gecombineerd verbod in de variabele route. Je krijgt dan minimaal vier regels, voor A t/m D minimaal elk een.
Wat bedoel jij met een geombineerd verbod?
Momenteel heb ik geen behoefte om treinen te laten keren in het hoofdstation (eerst deze hap doorslikken) Er zal in een volgende stap wel verkeer zijn van de hoofdlijn naar de zijlijn(-en) maar dit verkeer zal dan rijden met een andere variabele route. Vermoedelijk zal dit dan een variante zijn op "rechtdoor over de hoofdlijn". Ook hier : eerst verkeer op de hoofdlijn doorslikken.
Ik probeer later vandaag nog even mijn .bck op het forum te zetten.
Alvast bedankt voor jullie hulp en het meedenken.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 21:47:30
|
Je gaf in een vorige reactie aan dat je er al mee had gespeeld, dus ik nam aan dat het al bekend was. Maar het gecombineerd verbod is een optie bij de variabele routes (tabblad divers). Niet de meest eenvoudige om te gebruiken, maar wel een heel krachtige, waarmee je bijvoorbeeld per trein kunt regelen dat die om en om O-W en W-O rijdt. En dat is volgens mij wat jij wilt, maar helemaal duidelijk is me dat nog steeds niet.
Of je schaduwstation in een of twee richtingen wordt bereden, maakt daarbij niet veel verschil. Als je het spoorplan eromheen niet aanpast, wordt het er met twee richtingen denk ik niet simpeler op.
Huub |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 22:00:45
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Smout
Wat bedoel jij met een gecombineerd verbod?
Patrick,
Waarschijnlijk (?) bedoelt Huub hier meerdere variabele routes.
Het is even een doordenkertje , maar in het concept van Koploper zijn variabele routes eigenlijk beperkingen ten opzichte van de vrijheid van de trein. Je lijst op wat hij NIET mag, het zijn beperkingen GEEN echte aaneengesloten routes. Daardoor kan een trein ook verschillende variabele routes combineren. Mag hij in een bepaald blok NIETS meer, dan stopt hij met "pinkend" bloknummer.
Een vaste route is iets anders, daar leg je een echte route vast, met enkele variabelen eromheen.
Wil je een "dienstregeling" opzetten dan zul je wel een stukje vaste route nodig hebben, dit om de vertrektijd te kunnen vastleggen.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 22:22:10
|
Nee, ik bedoel echt het gecombineerd verbod, een aparte optie in de variabele routes.
Uit de handleiding:
quote: Gecombineerd verbod
Dit is een krachtig onderdeel van de variabele treinroute. Hiermee kan worden voorkomen dat een trein een ongewenste route aflegt. Denk hierbij aan het steeds rondrijden bij een aantal blokken, terwijl er ook andere mogelijkheden zijn.
Er kunnen hier meerdere reeksen van blokken worden opgegeven. Wanneer een trein het laatste blok uit een reeks wil selecteren, mag de trein niet door de blokken die ervoor liggen zijn gereden. De blokken moeten echt achter elkaar liggen.
Neem even de volgende reeks: 1,2,3,4,7,8,9,11. Dit betekent dat als de trein achtereenvolgens door de blokken 1,2,3,4,7,8 en 9 is gereden blok 11 nooit gekozen zal worden. De blokken waar de trein doorheen is gereden moeten ook precies voldoen aan de reeks. Is er ook maar één blok anders of ontbreekt er een blok, dan kan de trein wel blok 11 kiezen.
Wanneer in bovenstaand voorbeeld blok 4 deel uit maakt van een opstelemplacement samen met de sporen 5 en 6, kan in plaats van blok 4 ook een * worden ingevuld. De reeks wordt dan: 1,2,3,*,7,8,9,11. Dit betekent dat er tussen blok 3 en 7 één willekeurig blok gekozen kan worden.
In de uitgebreide versie van Koploper is het ook mogelijk om meerdere blokken voor één plaats op te geven. De blokken moeten zijn gescheiden door | (=pipeline). Wanneer wordt ingegeven: 1,2|3,4,5|6 vertaalt Koploper dit naar: 1,2,4,5 1,3,4,5 1,2,4,6 en 1,3,4,6. Hierdoor is het vastleggen makkelijker geworden en kunnen complexe structuren makkelijker worden vastgelegd.
Tevens is het mogelijk in de uitgebreide versie van Koploper keren toe te staan voor een bepaalde combinatie van blokken. Er moeten minimaal 3 blokken worden vastgelegd. Als bijvoorbeeld is opgegeven: 1,2,5,3 dan betekent dit de trein mag keren als deze vanuit blok 1 en vervolgend door blok 2 naar blok 5 is gereden en het volgende blok is 3. Ook hier mag gebruik worden gemaakt van het | (pipeline) teken. Het doel van deze mogelijkheid is, om zonder een vaste treinroute, toch bepaalde treinbeweging op een rangeer emplacement te realiseren.
Het is een krachtig mechanisme. Gezien de complexiteit geldt wel advies: wees spaarzaam met bovenstaande optie(s).
Tabblad divers, onderaan.
Huub |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 22:26:26
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Je gaf in een vorige reactie aan dat je er al mee had gespeeld, dus ik nam aan dat het al bekend was. Maar het gecombineerd verbod is een optie bij de variabele routes (tabblad divers). Niet de meest eenvoudige om te gebruiken, maar wel een heel krachtige, waarmee je bijvoorbeeld per trein kunt regelen dat die om en om O-W en W-O rijdt. En dat is volgens mij wat jij wilt, maar helemaal duidelijk is me dat nog steeds niet. Huub
Huub,
ik wil inderdaad per trein om en om O-W en W-O rijden door het doorgangsstation over de hoofdlijn.
Nu heb ik wel iets vreemd - ik heb koploper 8.5 maar bij mij staat op het tabblad Divers van "Onderhouden variabele route" iets helemaal anders namelijk "Niet vertrekken uit blok". Is er nog een vinkje dat aan moet in een (globale) setting om jouw instellingen naar boven te toveren? Zie plaatje
Download Attachment: TabDivers.jpg 251,68 KB
Theo,
bedankt voor je aanvulling. Jouw reactie en de reactie in het andere draadje van Huub heeft weer een tipje van de sluier opgelicht.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 22:32:31
|
Als je in de stamgegevens van de variabele route bij wanneer waar kiest voor logische actie of logisch waar, krijgt het tabblad divers de inhoud die jij ziet. Als je voor een van de andere opties kiest krijg je de inhoud met het gecombineerd verbod. Huub |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 22:38:59
|
Huub,
gevonden, bedankt.
Ik heb ook de handleiding er even bijgenomen m.b.t. het gecombineerde verbod en dat geeft ook heel wat mogelijkheden.
Ik ga dit allemaal even wat laten bezinken en wat spelen met de nieuwe inzichten.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 22:44:24
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Smout
Wat ik ook niet kan terugvinden zijn voorwaarden voor logische acties dei kunnen testen welke variabele route een bepaalde trein in een blok aan het rijden is. Mocht dit mogelijk zijn kan je heel snel bepalen waar een bepaalde trein vandaan komt en wat deze vervolgens moet doen.
De kennis die me bijgebracht is door de forumleden leert me nu ook dat het gemis aan functionaliteit zoals gemeld in m'n aanzet kant noch wal raakt. Denkpiste overboord gegooid, terug aan de slag.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 17 dec 2014 : 22:56:08
|
Om nog een voorbeeld te geven hoe dat er op mijn baan uitziet.
Dit is mijn baan (even niet op de gekleurde rechthoeken letten, had met een andere uitleg te maken). De twee sporen met het V-vormige uiteinde zijn in werkelijkheid met elkaar verbonden.
Treinstellen staan in het schaduwstation in blok 502, 503 of 504. Ze verlaten het schaduwstation via blok 501 en kunnen dan rechtsom door de kamer (achtereenvolgens blok 111 of 112, 101, 1, 201, 211 weer terug naar 501) of linksom door de kamer (achtereenvolgens 211, 201, 2, 102 of 101, 111 of 112).
De variabele route die regelt dat elk treinstel afwisselend linksom en rechtsom gaat, bestaat uit de volgende twee regels: G 111|112,501,502|503|504,501,211 G 211,501,502|503|504,501,111|112
Waarbij ik de reeks 502|503|504 nog zou kunnen vervangen door een sterretje.
Echt een heel mooie optie.
Huub
|
Bewerkt door hubertus op 17 dec 2014 22:57:52 |
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|
|
|